Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla model Y standard range eller long range?

Startet av OleBrum2, søndag 15. januar 2023, klokken 14:43

« forrige - neste »

OleBrum2


Usikker på om Model Y Long range er verdt 70 000 over model U standard nå. Forskjell er 78 km rekkevidde og 2wd fremfor 4wd. Bilen skal helst klare vintertur ca 230 km til fjells uten lading på veien, og bor i Sør-Norge der det er lite snø/is mesteparten av tiden. Svært sjelden kjøring på ugreie vinterveier.

Noen som vil våge seg på råd?

Vaduz

23mil opp et fjell uten lading på vinteren tror jeg kan bli vanskelig, om det er et absolutt krav er nok LR veien å gå. Ellers ville jeg bare gått for RWD med piggdekk. Her jeg bor er det rundt nullføre hele vinteren så holke annenhver dag, går selv for LR. Ellers er vel manglende subwoofer og noen høytalere en annen forskjell i tillegg til de du nevner.

turfsurf

Vi har 25 mil og 850hm til hytta. Med TMY P med 20" går det akkurat på skikkelig kalde vinterdager. Vil tro du sliter innimellom med RWD på de kaldeste vinterdagene og 23 mil. Men det er jo sjelden vi starter med 100% på batteriet, er som oftest en plass mellom 85 og 95% på vinteren. Har du mulighet til alltid å starte med fulladet bil vil det ikke være ofte du har behov for å lade.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: turfsurf på søndag 15. januar 2023, klokken 16:13
Vi har 25 mil og 850hm til hytta. Med TMY P med 20" går det akkurat på skikkelig kalde vinterdager. Vil tro du sliter innimellom med RWD på de kaldeste vinterdagene og 23 mil. Men det er jo sjelden vi starter med 100% på batteriet, er som oftest en plass mellom 85 og 95% på vinteren. Har du mulighet til alltid å starte med fulladet bil vil det ikke være ofte du har behov for å lade.
What.. hvordan i all verden klarer du å bruke rundt 300 Wh/km på en Y uten henger? Må være alt negativt samtidig, motbakke, høy fart, motvind, kulde og takboks?

Sitat fra: OleBrum2 på søndag 15. januar 2023, klokken 14:43

Usikker på om Model Y Long range er verdt 70 000 over model U standard nå. Forskjell er 78 km rekkevidde og 2wd fremfor 4wd. Bilen skal helst klare vintertur ca 230 km til fjells uten lading på veien, og bor i Sør-Norge der det er lite snø/is mesteparten av tiden. Svært sjelden kjøring på ugreie vinterveier.

Noen som vil våge seg på råd?
Hvis du snakker om et område der snittfarten typisk er 70-75, så vil jeg påstå at 23 mil alltid går fint. Kom alltid 235 km med vår tidligere X75 på 20", og Y RWD går nok lenger enn den. Y LR/P går 20 mil med svær skaphenger og takboks på vei til hytta for min del.. med frisk kjøring, men ingen motorveier.

ToWalkOrDrive

#4
Sitat fra: OleBrum2 på søndag 15. januar 2023, klokken 14:43

Usikker på om Model Y Long range er verdt 70 000 over model U standard nå. Forskjell er 78 km rekkevidde og 2wd fremfor 4wd. Bilen skal helst klare vintertur ca 230 km til fjells uten lading på veien, og bor i Sør-Norge der det er lite snø/is mesteparten av tiden. Svært sjelden kjøring på ugreie vinterveier.

Noen som vil våge seg på råd?

En kan jo og se på det på en annen måte:

- Hvis du skal kjøre 23 mil en vei (oppover) så kan det vel være godt med 5 minutter strekk på beinene, som sørger for at du har mer enn nok strøm (hvis du passerer en Tesla-superlader...minuttprisen blir god)

- Med LR får du 4WD...er det sånn at du ikke trenger det på de veiene opp mot hytta? (Teslaen med 2WD er og veldig god på glatt føre)

- Som påpekt av andre - det er jo litt ekstra dillete om du må passe på å ha 100% på batteriet hver gang du skal på hytta...er jo forskjellige teorier på hvor bra det er for batteriet....sånn i praksis må du jo lade opp natten før, sånn at den står hele arbeidsdagen med 100% før du får kjørt opp...om du har dagjobb...men kan jo og løses med en stopp på en superlader og strekk på beinet.
Tesla Model Y                         2021-

OleBrum2

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 16. januar 2023, klokken 13:09
Sitat fra: OleBrum2 på søndag 15. januar 2023, klokken 14:43

Usikker på om Model Y Long range er verdt 70 000 over model U standard nå. Forskjell er 78 km rekkevidde og 2wd fremfor 4wd. Bilen skal helst klare vintertur ca 230 km til fjells uten lading på veien, og bor i Sør-Norge der det er lite snø/is mesteparten av tiden. Svært sjelden kjøring på ugreie vinterveier.

Noen som vil våge seg på råd?

En kan jo og se på det på en annen måte:

- Hvis du skal kjøre 23 mil en vei (oppover) så kan det vel være godt med 5 minutter strekk på beinene, som sørger for at du har mer enn nok strøm (hvis du passerer en Tesla-superlader...minuttprisen blir god)

- Med LR får du 4WD...er det sånn at du ikke trenger det på de veiene opp mot hytta? (Teslaen med 2WD er og veldig god på glatt føre)

- Som påpekt av andre - det er jo litt ekstra dillete om du må passe på å ha 100% på batteriet hver gang du skal på hytta...er jo forskjellige teorier på hvor bra det er for batteriet....sånn i praksis må du jo lade opp natten før, sånn at den står hele arbeidsdagen med 100% før du får kjørt opp...om du har dagjobb...men kan jo og løses med en stopp på en superlader og strekk på beinet.

Takk for råd. Ikke dillete å ha den i kontakt, og siden der er LFP batteri er det nesten bare bra å lade til 100 minst en gang ukentlig. 5-10 min strekk er nok fint uansett på vei opp, bør nok ha god buffer fjellovergang slik at det kunne blitt stopp m LR og.

turfsurf

Sitat fra: geear på mandag 16. januar 2023, klokken 09:57
Sitat fra: turfsurf på søndag 15. januar 2023, klokken 16:13
Vi har 25 mil og 850hm til hytta. Med TMY P med 20" går det akkurat på skikkelig kalde vinterdager.
What.. hvordan i all verden klarer du å bruke rundt 300 Wh/km på en Y uten henger? Må være alt negativt samtidig, motbakke, høy fart, motvind, kulde og takboks?
Som jeg skrev, det er ikke alltid vi får startet med fullt batteri (typisk rundt 90%). Kommer da frem med i fem til ti prosent, etter en stopp på butikken på vei opp de værste dagene (slapseføre, styrtregn og kaldt eller sprengkulde).

Hadde vi startet med fullt batteri og kjørt opp uten stopp hadde det selvfølgelig vært mye bedre marginer. Varme sommerdager med pen kjøring kan vi greie T/R.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

må si Modell Y frister nå etter prisfallet. men er alt like åpnet på Y også?:

https://youtu.be/IRjjS_yY2Qg

er jo ikke bra...

geear

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 17. januar 2023, klokken 06:24
Sitat fra: geear på mandag 16. januar 2023, klokken 09:57
Sitat fra: turfsurf på søndag 15. januar 2023, klokken 16:13
Vi har 25 mil og 850hm til hytta. Med TMY P med 20" går det akkurat på skikkelig kalde vinterdager.
What.. hvordan i all verden klarer du å bruke rundt 300 Wh/km på en Y uten henger? Må være alt negativt samtidig, motbakke, høy fart, motvind, kulde og takboks?
Som jeg skrev, det er ikke alltid vi får startet med fullt batteri (typisk rundt 90%). Kommer da frem med i fem til ti prosent, etter en stopp på butikken på vei opp de værste dagene (slapseføre, styrtregn og kaldt eller sprengkulde).

Hadde vi startet med fullt batteri og kjørt opp uten stopp hadde det selvfølgelig vært mye bedre marginer. Varme sommerdager med pen kjøring kan vi greie T/R.
Syns ikke det fremkom særlig klart at 90% akkurat holder på skikkelig kalde vinterdager... men da er det mer forståelig..  ;)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: OleBrum2 på mandag 16. januar 2023, klokken 15:37
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 16. januar 2023, klokken 13:09
Sitat fra: OleBrum2 på søndag 15. januar 2023, klokken 14:43

Usikker på om Model Y Long range er verdt 70 000 over model U standard nå. Forskjell er 78 km rekkevidde og 2wd fremfor 4wd. Bilen skal helst klare vintertur ca 230 km til fjells uten lading på veien, og bor i Sør-Norge der det er lite snø/is mesteparten av tiden. Svært sjelden kjøring på ugreie vinterveier.

Noen som vil våge seg på råd?

En kan jo og se på det på en annen måte:

- Hvis du skal kjøre 23 mil en vei (oppover) så kan det vel være godt med 5 minutter strekk på beinene, som sørger for at du har mer enn nok strøm (hvis du passerer en Tesla-superlader...minuttprisen blir god)

- Med LR får du 4WD...er det sånn at du ikke trenger det på de veiene opp mot hytta? (Teslaen med 2WD er og veldig god på glatt føre)

- Som påpekt av andre - det er jo litt ekstra dillete om du må passe på å ha 100% på batteriet hver gang du skal på hytta...er jo forskjellige teorier på hvor bra det er for batteriet....sånn i praksis må du jo lade opp natten før, sånn at den står hele arbeidsdagen med 100% før du får kjørt opp...om du har dagjobb...men kan jo og løses med en stopp på en superlader og strekk på beinet.

Takk for råd. Ikke dillete å ha den i kontakt, og siden der er LFP batteri er det nesten bare bra å lade til 100 minst en gang ukentlig. 5-10 min strekk er nok fint uansett på vei opp, bør nok ha god buffer fjellovergang slik at det kunne blitt stopp m LR og.

Ja, det er et godt poeng med LFP-batterier. Kom ikke på det. Det å stå i kø med elbil bruker overraskende lite strøm. Tesla-Bjørn har testet en del med Camp-mode, og han kan sove ganske lenge....
Tesla Model Y                         2021-

OleBrum2

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 17. januar 2023, klokken 15:45
Sitat fra: OleBrum2 på mandag 16. januar 2023, klokken 15:37
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 16. januar 2023, klokken 13:09
Sitat fra: OleBrum2 på søndag 15. januar 2023, klokken 14:43

Usikker på om Model Y Long range er verdt 70 000 over model U standard nå. Forskjell er 78 km rekkevidde og 2wd fremfor 4wd. Bilen skal helst klare vintertur ca 230 km til fjells uten lading på veien, og bor i Sør-Norge der det er lite snø/is mesteparten av tiden. Svært sjelden kjøring på ugreie vinterveier.

Noen som vil våge seg på råd?

En kan jo og se på det på en annen måte:

- Hvis du skal kjøre 23 mil en vei (oppover) så kan det vel være godt med 5 minutter strekk på beinene, som sørger for at du har mer enn nok strøm (hvis du passerer en Tesla-superlader...minuttprisen blir god)

- Med LR får du 4WD...er det sånn at du ikke trenger det på de veiene opp mot hytta? (Teslaen med 2WD er og veldig god på glatt føre)

- Som påpekt av andre - det er jo litt ekstra dillete om du må passe på å ha 100% på batteriet hver gang du skal på hytta...er jo forskjellige teorier på hvor bra det er for batteriet....sånn i praksis må du jo lade opp natten før, sånn at den står hele arbeidsdagen med 100% før du får kjørt opp...om du har dagjobb...men kan jo og løses med en stopp på en superlader og strekk på beinet.

Takk for råd. Ikke dillete å ha den i kontakt, og siden der er LFP batteri er det nesten bare bra å lade til 100 minst en gang ukentlig. 5-10 min strekk er nok fint uansett på vei opp, bør nok ha god buffer fjellovergang slik at det kunne blitt stopp m LR og.

Ja, det er et godt poeng med LFP-batterier. Kom ikke på det. Det å stå i kø med elbil bruker overraskende lite strøm. Tesla-Bjørn har testet en del med Camp-mode, og han kan sove ganske lenge....

Har egentlig mest lyst på LFP med tanke på å kunne ha kapasitet på batteri i mange år uten å stresse med maks 80-90 grensen...

Men fortsatt ikke helt bestemt meg. Når man mest sykler, og kjører 1-2 ganger i uken maks 20 min til/fra sentrum eller kjøpesenter, så følte jeg det var litt dumt å blåse mer peng på en bil som stort sett blir stående i innkjørsel. Bortsett fra den ene sommerruten på 370 km m barn (må ha en stans), og tur på fjellet 230 km 3-4 ganger i året kunne vi fint klart oss med 150 km daglig rekkevidde. Herre, lader jo slik det er nå ca en gang i uken på en gammel Nissan leaf.

Men, så er det liksom dette med 4wd og 565 km med 19 tommere som bare frister...moms blir det vel mer av siden også. Virker som alle mener en MÅ ha 4wd også, skjønt jeg aldri har kjørt en faktisk. Stort sett alltid kommet fint frem allikevel. (Dog kjører jeg jo ikke utenom sentrale strøk da)

turfsurf

Det er to måter å se på prisen, kjøpsprisen eller det du betaler ekstra pr mnd for å ha komforten med AWD. Hvor mange ganger kjører du på glatte veier gjennom vinteren? Alle disse dagene vil AWD være mere komfortabelt, selv om det ikke er nødvendig. AWD er sjelden nødvendig. Og så kan du lade sjeldnere. Og du har mere fleksibilitet mtp lading på langtur.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: OleBrum2 på tirsdag 17. januar 2023, klokken 21:55
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 17. januar 2023, klokken 15:45
Sitat fra: OleBrum2 på mandag 16. januar 2023, klokken 15:37
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 16. januar 2023, klokken 13:09
Sitat fra: OleBrum2 på søndag 15. januar 2023, klokken 14:43

Usikker på om Model Y Long range er verdt 70 000 over model U standard nå. Forskjell er 78 km rekkevidde og 2wd fremfor 4wd. Bilen skal helst klare vintertur ca 230 km til fjells uten lading på veien, og bor i Sør-Norge der det er lite snø/is mesteparten av tiden. Svært sjelden kjøring på ugreie vinterveier.

Noen som vil våge seg på råd?

En kan jo og se på det på en annen måte:

- Hvis du skal kjøre 23 mil en vei (oppover) så kan det vel være godt med 5 minutter strekk på beinene, som sørger for at du har mer enn nok strøm (hvis du passerer en Tesla-superlader...minuttprisen blir god)

- Med LR får du 4WD...er det sånn at du ikke trenger det på de veiene opp mot hytta? (Teslaen med 2WD er og veldig god på glatt føre)

- Som påpekt av andre - det er jo litt ekstra dillete om du må passe på å ha 100% på batteriet hver gang du skal på hytta...er jo forskjellige teorier på hvor bra det er for batteriet....sånn i praksis må du jo lade opp natten før, sånn at den står hele arbeidsdagen med 100% før du får kjørt opp...om du har dagjobb...men kan jo og løses med en stopp på en superlader og strekk på beinet.

Takk for råd. Ikke dillete å ha den i kontakt, og siden der er LFP batteri er det nesten bare bra å lade til 100 minst en gang ukentlig. 5-10 min strekk er nok fint uansett på vei opp, bør nok ha god buffer fjellovergang slik at det kunne blitt stopp m LR og.

Ja, det er et godt poeng med LFP-batterier. Kom ikke på det. Det å stå i kø med elbil bruker overraskende lite strøm. Tesla-Bjørn har testet en del med Camp-mode, og han kan sove ganske lenge....

Har egentlig mest lyst på LFP med tanke på å kunne ha kapasitet på batteri i mange år uten å stresse med maks 80-90 grensen...

Men fortsatt ikke helt bestemt meg. Når man mest sykler, og kjører 1-2 ganger i uken maks 20 min til/fra sentrum eller kjøpesenter, så følte jeg det var litt dumt å blåse mer peng på en bil som stort sett blir stående i innkjørsel. Bortsett fra den ene sommerruten på 370 km m barn (må ha en stans), og tur på fjellet 230 km 3-4 ganger i året kunne vi fint klart oss med 150 km daglig rekkevidde. Herre, lader jo slik det er nå ca en gang i uken på en gammel Nissan leaf.

Men, så er det liksom dette med 4wd og 565 km med 19 tommere som bare frister...moms blir det vel mer av siden også. Virker som alle mener en MÅ ha 4wd også, skjønt jeg aldri har kjørt en faktisk. Stort sett alltid kommet fint frem allikevel. (Dog kjører jeg jo ikke utenom sentrale strøk da)

Med det bruket der så holder jo SR i lange baner. Jeg har kjørt 37.000km med mange langturer på 1,5 år med min LR, så da blir det jo litt annerledes. Hadde for øvrig Model S med kun bakhjulsdrift og kom meg frem til skitrekk osv uten problem med den og. Er verre om du skal på hytter opp bratte bakker osv, men finnes jo billige kjettinger for sånne sjeldne tilfeller....eller parkere nedenfor... Så da er det mer hva du har lyst på, ja. Og om akselerasjonen betyr mye for deg.
Tesla Model Y                         2021-

DagfinnN

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 18. januar 2023, klokken 10:45
Sitat fra: OleBrum2 på tirsdag 17. januar 2023, klokken 21:55
Men fortsatt ikke helt bestemt meg. Når man mest sykler, og kjører 1-2 ganger i uken maks 20 min til/fra sentrum eller kjøpesenter, så følte jeg det var litt dumt å blåse mer peng på en bil som stort sett blir stående i innkjørsel. Bortsett fra den ene sommerruten på 370 km m barn (må ha en stans), og tur på fjellet 230 km 3-4 ganger i året kunne vi fint klart oss med 150 km daglig rekkevidde. Herre, lader jo slik det er nå ca en gang i uken på en gammel Nissan leaf.

Men, så er det liksom dette med 4wd og 565 km med 19 tommere som bare frister...moms blir det vel mer av siden også. Virker som alle mener en MÅ ha 4wd også, skjønt jeg aldri har kjørt en faktisk. Stort sett alltid kommet fint frem allikevel. (Dog kjører jeg jo ikke utenom sentrale strøk da)

Med det bruket der så holder jo SR i lange baner. Jeg har kjørt 37.000km med mange langturer på 1,5 år med min LR, så da blir det jo litt annerledes. Hadde for øvrig Model S med kun bakhjulsdrift og kom meg frem til skitrekk osv uten problem med den og. Er verre om du skal på hytter opp bratte bakker osv, men finnes jo billige kjettinger for sånne sjeldne tilfeller....eller parkere nedenfor... Så da er det mer hva du har lyst på, ja. Og om akselerasjonen betyr mye for deg.
Det er klart det går fint an å klare seg uten 4WD. Hvis budsjettet krever det så velger du det og ikke minst så er du bevisst på dette når du eventuelt sliter med føret.
Jeg har hatt SR3+ i 2 år. Da var ikke mange gangene jeg ble skikkelig hemmet av kun RWD. En av gangene var imidlertid kona med og bilen kom på transferlista med en gang :) Da ble SR3+ solgt i løpet av en måned og erstattet av TM3 LR.
Happy wife gives happy life.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

OleBrum2

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 17. januar 2023, klokken 22:30
Det er to måter å se på prisen, kjøpsprisen eller det du betaler ekstra pr mnd for å ha komforten med AWD. Hvor mange ganger kjører du på glatte veier gjennom vinteren? Alle disse dagene vil AWD være mere komfortabelt, selv om det ikke er nødvendig. AWD er sjelden nødvendig. Og så kan du lade sjeldnere. Og du har mere fleksibilitet mtp lading på langtur.

Kjører jo lite, og stort sett bare by, men på 3 år nå med bil har jeg vel ikke kommet meg opp en bakke med klink is 2-3 ganger. Selvsagt, ville vært kjekt å ikke måtte rygge opp eller parkere nedenfor de gangene det var issue...men etter at jeg fikk nye vinterdekk har jeg faktisk aldri hatt et problem mer RWD. Var vel 6 år gamle om moden for utskiftning, merker jo hvor mye dekk betyr.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA