Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er TMY i ferd med å bli en Pizza Grandiosa for folket?

Startet av Dieselgubben, søndag 15. januar 2023, klokken 10:17

« forrige - neste »

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.


Kjetil1986

Model 3 long range 2021

markusthorsen

https://elbilforum.no/index.php?topic=56945.msg1073145.msg#1073145

Jeg har hatt disse i en "halv" sesong nå og er meget fornøyd med grep, komfort og utseende. Havnet på rundt 22-23 om jeg ikke husker feil:)

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk


Autowinder

#124
Sitat fra: Kjetil1986 på tirsdag 17. januar 2023, klokken 21:55
Her har de 18 tommere med dekk:

https://www.dekk24.no/?CMD=Produktvelger_hjul&Bil=3326

Har en gang kjøpt felger av disse i Moss, endel av dem var drittfelger med ujevn støp og kast en merker under kjøring som vibrasjoner opp og ned. 3 forsøk måtte til for å finne noe som var greit nok. Men lakken var tynn og varte bare 4 år før det blæret i lettmetallet under...
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

SurSnasen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 17. januar 2023, klokken 09:08
er fristende å si: "hva sa jeg, det var jo akkurat det Motor's vintertest viser, hvor Model Y kjørte sirkler rundt de andre".....

Da du tok screenshot av testene burde du vel heller tatt med iv80X (firehjulsdrift) i stedet for den bakhjulsdrevne? IV80X passerte 400 km i vintertesten.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 18. januar 2023, klokken 10:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 17. januar 2023, klokken 09:08
er fristende å si: "hva sa jeg, det var jo akkurat det Motor's vintertest viser, hvor Model Y kjørte sirkler rundt de andre".....

Da du tok screenshot av testene burde du vel heller tatt med iv80X (firehjulsdrift) i stedet for den bakhjulsdrevne? IV80X passerte 400 km i vintertesten.

Ja, nå var det IV80 min kollega kjøpte, siden det var 8 års leveringstid på IV80X - altså mer eller mindre utilgjengelig.
Model Y kjørte sirkler rundt IV80X og...48km med sirkler.

Men blir jo og litt skeptisk til hvorfor IV80X gikk såpass mye lengre enn sine bilbrødre i VW-konsernet som vel har samme drivlinje som ID4 GTX (353km) og Audi Q4 -etron 50 quattro (347km)....

Men her er vel alle VW-brødrene inkl Model Y
Tesla Model Y                         2021-

THE

Sitat fra: MooCow på tirsdag 17. januar 2023, klokken 19:07
Hei!

Er litt i same båt, ikkje noko Teslafan, men no er prisen så god at han må vurderast. Blir isåfall grandiosavarianten som du seier uten noko tillegg, har du linkar til 18" vinterdekk med premiumdekk som passar model Y :) ? Har prøvt å søka etter premium vinterdekk og 19" felgar, men ender som regel opp på omlag 30k :-/

Sitat fra: THE på tirsdag 17. januar 2023, klokken 08:46
Jeg er i alle fall sikker på at jeg hadde valg en "Grandiosautgave" om jeg skulle kjøpt meg en TMY. Det hadde blitt en hvit TMY LR med 19" sommerhjul uten EAP eller FSD (Har EAP på TMX i dag, og ville ikke brukt ei krone ekstra på noe utover standard autopilot på en ny bil). Vinterhjul hadde jeg kjøpt via tredjepart, og gjerne i 18" og smalere dekkdimensjon enn originalt hvis det passer bilen, og jeg finner dekk/felg som er godkjent til TMY.

Det jeg alltid pleide å gjøre da jeg spiste Grandiosa (som student) var å "style" den med litt ekstra ost. Den ekstra osten på TMY-Grandiosaen hadde blitt hvitt interiør for min del. Så totalt 512700,- inkl. mva og vektavgift. 18" vinterhjul med TPMS og premiumdekk kan man få for 18-19000,-, så litt over 530k totalt. MEN jeg hadde nok vurdert veldig nøye om jeg skulle bruke angreretten om bilen ble utlevert uten rattvarme. OG jeg hadde vel vurdert å betale ekstra for matrix-lys om det hadde vært tilgjengelig på TMY.

ID.4 synes jeg ikke så mye om, og den har for lav tilhengervekt til at jeg ville vurdert den selv om jeg hadde likt bilen ellers.
Jeg søkte bare kjapt på Finn, og fant annonse fra Dekklåven i Brummundal https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=276059661

Selv ville jeg ikke kjøpt Nokian, men hadde nok gått for Goodyear eller Continental. Prisen er uansett omtrent den samme basert på tilbud jeg har fått tidligere på vinterdekk til TMX. Jeg kan også nevne at jeg kjører en litt uvanlig dekkdimensjon på vinterhjul på TMX, 235/55R19, og basert på erfaring fra TMX ville jeg nok gått for minst mulig dimensjon på vinterhjul på TMY også, derfor jeg nevnte 18".
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Kjell Salvigsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 18. januar 2023, klokken 13:21
Sitat fra: SurSnasen på onsdag 18. januar 2023, klokken 10:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 17. januar 2023, klokken 09:08
er fristende å si: "hva sa jeg, det var jo akkurat det Motor's vintertest viser, hvor Model Y kjørte sirkler rundt de andre".....

Da du tok screenshot av testene burde du vel heller tatt med iv80X (firehjulsdrift) i stedet for den bakhjulsdrevne? IV80X passerte 400 km i vintertesten.

Ja, nå var det IV80 min kollega kjøpte, siden det var 8 års leveringstid på IV80X - altså mer eller mindre utilgjengelig.
Model Y kjørte sirkler rundt IV80X og...48km med sirkler.

Men blir jo og litt skeptisk til hvorfor IV80X gikk såpass mye lengre enn sine bilbrødre i VW-konsernet som vel har samme drivlinje som ID4 GTX (353km) og Audi Q4 -etron 50 quattro (347km)....

Alle som har litt erfaring og innsikt i Elbiler bør ta Motor /NAF sine tester med en solid dose kritisk blikk. Se for eksempel på hvordan Tesla model 3 Sr og Lr får veldig forskjellige resultat på avvik fra wltp /forbruk, det samme gjelder NAF Motor sin bastante påstand om at id4 rwd og awd har 6 mils differanse i rekkevidde. Jeg var med på en meget grundig gjennomført test som viste at det er to mils rekkevidde forskjell mellom id4 rwd og gtx awd. NAF Motor sine tester har dessverre et solid antall feilkilder som kan slå uheldig ut for noen biler og heldig ut for andre biler. Man bør ha et mer bredt grunnlag enn bare en test for å konkludere. Tmy har utvilsomt bedre rekkevidde enn VAG trillingene, men forskjellen er langt mindre enn NAF Motor testen forsøker å konkludere med. Id5 gtx har i følge elbilforeningen sin test omtrent identisk forbruk med tmy p. På prosent messig avvik fra wltp er heller ikke forskjellene så store.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

ToWalkOrDrive

Ja, mener vel å huske at det var en bakke noen kom opp, som så fikk lang nedoverbakke på andre siden, hvor en fikk regenerert/ladet, mens andre akkurat ikke klarte det. Ville nok vært bedre om de begynte testen med å kjøre opp og ned fjellene, og heller avsluttet med å kjøre langs Mjøsa. Dermed ville en fått mer rettferdige resultater, selv om PR'en ikke ville vist like dramatiske bilder.
Tesla Model Y                         2021-

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Kjell Salvigsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 18. januar 2023, klokken 15:15
Ja, mener vel å huske at det var en bakke noen kom opp, som så fikk lang nedoverbakke på andre siden, hvor en fikk regenerert/ladet, mens andre akkurat ikke klarte det. Ville nok vært bedre om de begynte testen med å kjøre opp og ned fjellene, og heller avsluttet med å kjøre langs Mjøsa. Dermed ville en fått mer rettferdige resultater, selv om PR'en ikke ville vist like dramatiske bilder.

Ja, det er et godt poeng. NAF Motor sa selv at de med nød og neppe kom over kneika med en Tesla model 3 Lr og dermed klarte å tyne ut 5 mil ekstra rekkevidde i de lange påfølgende bakkene. Model 3 sr var ikke heldig med topografien i slutten og endte tilsynelatende opp som en bil med langt dårligere forbruk og prosent avvik fra wltp. Samme gjaldt id4 rwd som gjorde en god test med over 41 mil vinter rekkevidde. Id4 gtx var ikke like heldig og endte tilsynelatende opp med 6 mils dårligere rekkevidde, noe NAF Motor og norsk media lagde store overskrifter ut av, der det ble ramaskrik over den dårlige gtx rekkevidden. Oppslag som "så mye rekkevidde taper du ved å velge firehjulstrekk på Elbiler". Underholdende tester ja, men har begrenset verdi som grunnlag for rekkevidde. De bytter ikke sjåfører underveis. Noen sjåfører er meget erfarne, andre var helt uerfarne. De kjører i ulike felt, ikke samlet gruppe. Noen bruker acc, andre ikke osv. +++
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Kim- på onsdag 18. januar 2023, klokken 15:26
evt så ser man på regnearket til Bjørn Nyland som gjennomfører testene  ganske likt.


https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWhJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit

Bjørn Nyland har Mange gode tester, men han kjører ikke bilene samtidig under samme forhold. Forhold kan variere og testene kan derfor ikke brukes til å konkludere for mye. NAF testen kunne vært bra om de hadde lagt mer vekt på å fjerne flest mulig feilkilder. De er for store rett og slett.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 18. januar 2023, klokken 15:32
Sitat fra: Kim- på onsdag 18. januar 2023, klokken 15:26
evt så ser man på regnearket til Bjørn Nyland som gjennomfører testene  ganske likt.


https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWhJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit

Bjørn Nyland har Mange gode tester, men han kjører ikke bilene samtidig under samme forhold. Forhold kan variere og testene kan derfor ikke brukes til å konkludere for mye. NAF testen kunne vært bra om de hadde lagt mer vekt på å fjerne flest mulig feilkilder. De er for store rett og slett.

I tillegg så jeg at noen lå mye nærmere enn 3 sekunder bak bilen foran, mens andre holdt god avstand.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA