Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tror vi at Teslas nye priser gir kollaps i brukt­markedet?

Startet av Philip Marlowe, lørdag 14. januar 2023, klokken 15:47

« forrige - neste »

Marzo

Sitat fra: gsm2k på onsdag 18. januar 2023, klokken 08:37
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 17. januar 2023, klokken 23:56
Det var trist å høre. Anbefaler deg uansett å ta tapet... det blir verre. Over 500 brukte Tesla på Finn. Prisene skal dessverre videre ned.

Tja, for at det skal være noe poeng å ta tapet må jeg få en LR tilsvarende billig, gidder ikke ta et tap på 40-50k for å spare 50-60k. P har jo knapt gått ned i pris, men det som er av kjøpere nå forventer tydeligvis å spare 100k.

Det tapet du har på MYP kom den dagen du kjørte bilen ut av butikken. Som du sier er det egentlig ikke prisjusteringen hos Tesla som er årsaken til at den ikke blir solgt.
At man tidligere fikk omtrent pengene igjen eller mer ved å selge var hovedsaklig pga lange leveringstider og høy inflasjon. Dette er som kjent over.

Akkurat nå prøver du å selge bil i konkuranse med mange spekulanter og usikre selgere til et svært lite marked. Sannsynligvis vil du få det samme for bilen i dag som du vil om 6mnd.
Så sant Tesla ikke kommer med en facelift på MYP eller Tesla innfører parkeringsensorer og skrinlegger hele vision prosjektet. Evt en ny rentekampanje som vil gjøre brukt kjøp helt uaktuelt for alle som behøver finansiering.

Hax

Om det blir kollaps eller ikke kommer nok litt an på definisjonen av kollaps. Jeg vil nok heller kalle det en normalisering der brukbiler er mindre verdt en ny bil. De som har vendt seg til oppblåste bruktbilpriser vil nok kanskje oppleve dette som en kollaps, men hvis en har vært litt observant og sett at leveringstiden på nybil går ned og at renten presses opp så er det ingen overraskelse. Nå kan du få en nesten ny 2022 model y til ca 500k, 30k ned fra nybilpris. Dette er helt i trå med normal prising av bruktbiler. Men, de fleste er priser seg høyere enn dette og mange langt høyere. Dette gjør at markedet er tregt da selgere ikke evner å ta inn over seg at de må akseptere et tap når det ikke lenger er en stor backlog. Antallet biler på Finn vokser svært raskt om dagen og dersom markedet ikke justerer seg inn snart er det mulig at vi vil få en midlertidig "kollaps" da markedet blir så mettet og låst at det blir panikkselging når renten fortsetter å virker inn i folks økonomi. Noen markedsaktører ser nok denne risikoen allerede og jobber hardt for å selge ned inventaret sitt for ned mot 500k. Når vi ser denne typen atferd fra profesjonelle aktører sliter jeg med å forstå hvordan privatpersoner velger å legge ut bilen sin midt i smørja til nybilpris eller over. Det kan ikke være annet en bortkastede penger på markedsføring som bare bidrar til å presse markedet ytterligere.

For å bidra til videre diskusjon kan jeg komme med en prediksjon om at en nesten ny model y LR som i dag ligger på ca 500 vil bevege seg ned mot 450 de neste månedene. Dette kommer som følge av at renten fortsatt er på vei opp og vi ikke enda kjenner den fulle effekten av renteøkningene samt at tilbudssiden er mye sterkere enn etterspørselen. En av få ting som kan gjøre at bunnen ikke faller ut er dersom tesla plutselig skrur opp prisen mye, men jeg tror nok effekten av dette ville være begrenset på bruktmarkedet da alle som ønsket ny tesla allerede hadde kjøpt til lavere pris slik at det vil ta lang tid før etterspørselen i bruktmarkedet tar seg opp tilstrekkelig til å absorbere det enorme tilbudet som nå ligger ute.

Ser også ut som om en del andre merker allerede kjenner på presset og de vil påvirkes av bevegelsene i markedet. Id 4 gtx er også nede til under 500 selv om den holdt ganske godt tidligere. De andre produsentene vil nok påvirkes mindre enn tesla, men de er alle en del av et større marked.

Electric cars in Norway

SitatJeg vil nok heller kalle det en normalisering der brukbiler er mindre verdt en ny bil.

Hax  :+1: det tror jeg du har helt rett i.


ToWalkOrDrive

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 14. januar 2023, klokken 16:12
Kortsiktig ja, men så snart Tesla har solgt ut lageret, og fylt opp ordrebøkene, er prisene tilbake. Tipper 6-8 måneder. Tror heller ikke på noen katastrofe for andre produsenter da mange opererer med tildels lange leveringstider. Og det finnes mange som vil ha noe annet enn Tesla, og det er ikke alltid prisene er avgjørende.

Ser ut til at du har rett i den spådommen. Økningen blir og forklart med at Tesla Model Y har blitt klassifisert som SUV, som gjør at kjøperne får $7.500 i støtte fra staten selv om bilprisen går helt opp i $80.000. I tillegg har jo Musk nevnt fulle ordrebøker.

Om 3 år er nok Tesla Model Y vesentlig dyrere enn i dag.

https://www.teslarati.com/tesla-model-y-model-3-price-changes-february-2023-u-s/
Tesla Model Y                         2021-

Daniel_0007

Nå har ordrebøkene til tesla økt så snart økes prisen her og tenker jeg. Syns ikke priskuttet til ford er så mye å skryte av egentlig, fortsatt dyrere enn tilsvarende model y.
Møller er passive for id4/5 selger fortsatt bra, for mange vw fans i Norge som trolig har kjørt passat og nå oppgradert til id4/5
Model 3 2019 LR Rwd

Electric cars in Norway

Nå er det 30 stk TM3 under kr total 299 999,- på Finn. Det er jo ny rekord og jeg følger med på dette og da tar jeg ikke med de på auksjoner. Mange gode kjøp der (på Finn altså...)

Tenker at Tesla er med dette med på å få ned bruktbilprisene. Det er veldig bra!

Motorwatt

SitatTenker at Tesla er med dette med på å få ned bruktbilprisene. Det er veldig bra!

Ikke sikkert de 30 (+ noen hundre til) er enig med deg. Iallfall ikke de som har bestilt ny TMY, og som har kalkulert med mye høyere bruktpris på sin TM3. Sikkert også flere som av samme grunn nå avbestiller ny TMY. Men det har vel Tesla regnet med.....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Electric cars in Norway

#23
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 11. februar 2023, klokken 09:34
SitatTenker at Tesla er med dette med på å få ned bruktbilprisene. Det er veldig bra!

Ikke sikkert de 30 (+ noen hundre til) er enig med deg. Iallfall ikke de som har bestilt ny TMY, og som har kalkulert med mye høyere bruktpris på sin TM3. Sikkert også flere som av samme grunn nå avbestiller ny TMY. Men det har vel Tesla regnet med.....

Motorwatt  :+1: ja det har du helt rett i. Men det var ikke derfor jeg skrev det. Jeg ønsker alle med TM3, TMY, TMS, TMX skal få mest mulig når de selger bilen sin. En Tesla er noe av det beste man kan kjøpe brukt i dag, er nå min mening.

Men overskriften er jo "Sv: Tror vi at Teslas nye priser gir kollaps i brukt­markedet?" og da mener jeg at NEI er svaret. Kollaps i aksjeverden er et klart stort fall på kort tid. Det har ikke skjedd med Tesla i Norge. Og i US ha de jo satt opp litt igjen etter skattepakken kom... det kan fort skje her også at Elon setter alt opp 10% igjen. Hvem vet...?

Og Tesla er jo nær den eneste som tjener på bilene sine og drar inn 9. Den nærmeste er helt nede på 2 tallet...

Og de andre merkene går det ikke så bra med. Se bildet

Motorwatt

Enig med noe av det du sier, og tapet på bruktbilprisen på TM3 vil jo tildels kompenseres med billigere TMY.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Electric cars in Norway

#25
SitatEnig med noe av det du sier, og tapet på bruktbilprisen på TM3 vil jo tildels kompenseres med billigere TMY.

Helt enig! Meeeen vet mange venter fortsatt fordi parksensorene er tatt vekk... ikke lett det der. Men jeg mener uansett valget er enkelt...løp å kjøp nåååååå...sier jeg..

Marzo

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 11. februar 2023, klokken 09:47
Og de andre merkene går det ikke så bra med. Se bildet

Kanskje verdt å nevne at de andre merkene også selger fossilbiler i helt andre kvantum enn EV salget.

Men da blir jo ikke fremstillingen like dramatisk...

RJK

Ettermarkedet (også kalt bruktmarkedet) må og fungere, men det har pga mangel på leveranser ved høy etterspørsel, skapt en unormalt høy ettermarkedspris. Det er derfor utelukkende sundt at det kjøles noe ned.

Da får også nye kundegrupper mulighet til å skaffe seg brukbar elbil til en grei pris, og ikke bare disse kort og semikort-rekkeviddebilene.

At markedet for "flippere" ser ut til å falle litt bort, synes jeg og er utelukkende positivt. Disse har vært med på å presse prisene opp, som selvsagt er gunstig for dem selv, men smellen kommer for mange av de som kjøpte bil til ugunstig overpris, og som får smellen når de selv er ute etter ny/nyere bil.

Når flipperne ser mindre fortjeneste, eller ingen fortjeneste i flipping, så vil det være kjøpere som ønsker bil til faktisk bilhold, som får tak i bilene, fremfor mange som nå fikk tak i bil, fordi de enten er "insidere" eller pga storkunde-biten fikk tilbud om å komme fremst i køen.

Jeg ser litt bort fra det at noen har kjøpt bil, men fått endrede forutsetninger som kunne komme ut av dette faktisk med litt fortjeneste, fremfor et uheldig tap, og sånn sett ikke er faktiske flippere.

Korreksjonen måtte til slutt komme, og den er sikkert ikke over helt. Så får vi håpe at nytten og besparelser på drift og vedlikehold, gjør/gjorde at tapet ikke ble så stort likevel for de som valgte å kjøpte brukt til høyere pris enn ny.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

SitatKanskje verdt å nevne at de andre merkene også selger fossilbiler i helt andre kvantum enn EV salget.

Men da blir jo ikke fremstillingen like dramatisk...

Marzo :+1: Ja selvfølgelig har du rett i det, men poenget er vel at de skal tjene penger på å lage elbiler... bensin&diesel&hybrid skal jo fases ut på sikt... litt dumt da at de må lage elbiler nå med tap..synes nå jeg da. Der er TESLA helt unike.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA