Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte fra 2019 LR AWD til ny 2023 RWD

Startet av lintho, lørdag 14. januar 2023, klokken 11:56

« forrige - neste »

lintho

Hei. Vi har nå hatt en AWD model 3 i 4 år som har kjørt 80.000km, og nå vurderer vi å bytte til en ny bil siden vi ønsker forutsigbarhet mtp reparasjoner etc.

Vi vurderer å gå for en helt ny RWD. Jeg er ikke spesielt bekymret for fremkommelighet, men har noen erfaringer med å gå fra awd til rwd på model 3?

Jeg vet anlegget er dårligere, men er det enorm forskjell?

Bilen kan visstnok, og bør visstnok lades til 100% på rwd pga ulik batteriteknologi enn på awd som er maks 80-90%. Hvis det stemmer blir jo ikke forskjellen på rekkevidde så stor egentlig. Hva kan man forvente i tap av rekkevidde på vinter med feks 10 minus? Leser at det er større tap på rwd enn på awd pga cellene i batteriet er annerledes. Rwd vil også tape seg mindre over årene visstnok.

Er det noen forskjeller innvendig på AWD og RWD bortsett fra lyd? Har rwd samme skinn etc?

Er det ellers noen fordeler med en 2023 RWD kontra enn AWD 2019? Det jeg kommer på og lurer på i første omgang er:
Hengerfeste er en fordel
Bedre lys?
Kanskje bedre lakk?
Bedre lydisolering?
Automatisk bakluke?
Har den skikuke?
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

AlexØ

Det er en stor oppgradering innvendig fra 2019 til 2023

hele midtkonsollen er byttet og den blanke plasten er byttet med et mye bedre materiale, det er også innebygget trådløs lader osv osv.

Bedre lydisolering? ja dobbelt isolert glass foran og bak
Automatisk bakluke? all modeler etter 2020 har det

OlaM

Den har ikke skiluke. Det er også litt for knapt med plass til to stk bak hvis du legger ned den smaleste seteryggen. Jeg er også skeptisk til taklast etter mange historier om sprekk i glasstaket, så hvis du stadig vekk er på slkitur med 4 stk i bilen ville jeg kikket på noe annet. Men ellers er det en topp bil til skiturer. Lavt forbruk selv når det er kaldt, blir raskt varm.

Jeg har ikke prøvd RWD på glatten. AWD er ekstremt bra og jeg innbiller med stadig vekk at jeg trenger det for å komme fram. Men jeg har kjørt på mange skiturer opp glatte bakker med Nissan Leaf og har aldri opplevd å ikke komme fram. Det er veldig få sekunder i en bils levetid der det virkelig gjør en reell forskjell. Når prisforskjellen er så stor så er nok RWD et godt kjøp.
'21 3LR

turfsurf

Hva med Y RWD? Forskjellen opp til den er under 10%, og den har alt 3 RWD har + ekstremt mye mere praktisk (og med 40/20/40 delt baksete).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

heiho

#4
Sitat fra: turfsurf på søndag 15. januar 2023, klokken 15:37
Hva med Y RWD? Forskjellen opp til den er under 10%, og den har alt 3 RWD har + ekstremt mye mere praktisk (og med 40/20/40 delt baksete).

Y RWD har dårligere rekkevidde, ca. 6mil(455vs510wltp)
Føler rekkevidden i kaldt vær med en 3 SR er svært dårlig, så jeg ville absolutt ikke hatt noe mindre.

Ville heller kjøpt pent brukt Y LR. Prisene har falt ekstremt mye siste døgnet.

filtvet

AWD er gull i Oslo der kommunen ikke gidder å måke veien. Ser mange elbiler sliter med 2wd. Måtte nylig dytte en tesla s med bakhjulstrekk.

turfsurf

Sitat fra: heiho på søndag 15. januar 2023, klokken 16:20
Sitat fra: turfsurf på søndag 15. januar 2023, klokken 15:37
Hva med Y RWD? Forskjellen opp til den er under 10%, og den har alt 3 RWD har + ekstremt mye mere praktisk (og med 40/20/40 delt baksete).

Y RWD har dårligere rekkevidde, ca. 6mil(455vs510wltp)
Føler rekkevidden i kaldt vær med en 3 SR er svært dårlig, så jeg ville absolutt ikke hatt noe mindre.
Ja det er jo for deg, men behovet for rekkevidde er jo veldig individuelt. OP nevner ikke behov for rekkevidde selv. 12% forskjell i rekkevidde er ikke all verden.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

heiho

Sitat fra: turfsurf på mandag 16. januar 2023, klokken 08:05
Sitat fra: heiho på søndag 15. januar 2023, klokken 16:20
Sitat fra: turfsurf på søndag 15. januar 2023, klokken 15:37
Hva med Y RWD? Forskjellen opp til den er under 10%, og den har alt 3 RWD har + ekstremt mye mere praktisk (og med 40/20/40 delt baksete).

Y RWD har dårligere rekkevidde, ca. 6mil(455vs510wltp)
Føler rekkevidden i kaldt vær med en 3 SR er svært dårlig, så jeg ville absolutt ikke hatt noe mindre.
Ja det er jo for deg, men behovet for rekkevidde er jo veldig individuelt. OP nevner ikke behov for rekkevidde selv. 12% forskjell i rekkevidde er ikke all verden.

OP spør jo om et spørsmål ifbm. rekkevidde. Så du ikke det? Jeg kom derfor med mine erfaringer med et LFP batteri og minusgrader.

Moas

#8
Rekkevidden ned til 0'c er helt grei på SR. Det er ned til ca. -20'c i 110 sonen at det kan bli kritisk. Har opplevd selv teoretisk rekkevidde ned mot 210 km (med motvind), men reelt har nok rekkevidden bare vært ned mot 250 km (t/r motvind/medvind) i slike tilfeller.

Hver enkelt må selv vurdere hva dette betyr for et bilkjøp.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

JPM

Kan gi noen anekdotiske tanker om byttet ditt.

Jeg hadde en BMW 525 xDrive og en Jaguar iPace før dagens TM3 SR+ (2022).
Av disse to, er nok Jaguaren den beste vinterbilen jeg noen sinne har kjørt.

Med det sagt, har jeg nå kjørt TM3 SR+ gjennom en trøndersk relativ labil vinter, og kjørt på det meste av forhold. Jeg kan telle på en hånd de gangene jeg hadde trengt AWD, for bilen kommer seg stort sett frem.

Når det kommer 20-30 cm snø, og brøytingen er så som så, sliter den i motbakker med sving. Bilen dør fort når den spinner på et av hjulene, og du kan slite med å komme opp. Vi som har levd en stund, vet at det handler om å ha nok fart inn i bakken, så går det som oftest bra.

Dersom du skal ta løst (som det heter på trøndersk) i motbakker og det er glatt, snakker da om snø oppå is, sliter den selv om jeg setter på "slip mode".

Ved temperaturer rundt -7 og nedover, sliter den med rekkevidden.

Bilen er vesentlig bedre enn andre 2WD biler jeg har hatt på vinterføre (V60, C30, Touran, Passat, Aygo, Leaf etc), noe jeg tilskriver vekta på bilen. Nå har jeg i tillegg lagt 60kg med sandsekker i bagasjerommet, slik at bakdekkene skal få godt tak.

Dersom jeg skulle kjøpt i dag, ville jeg gått for AWD dersom du har budsjett til det. Men tipper du blir mer enn godt nok fornøyd med SR+.

lintho

Sitat fra: JPM på mandag 16. januar 2023, klokken 10:17
Kan gi noen anekdotiske tanker om byttet ditt.

Jeg hadde en BMW 525 xDrive og en Jaguar iPace før dagens TM3 SR+ (2022).
Av disse to, er nok Jaguaren den beste vinterbilen jeg noen sinne har kjørt.

Med det sagt, har jeg nå kjørt TM3 SR+ gjennom en trøndersk relativ labil vinter, og kjørt på det meste av forhold. Jeg kan telle på en hånd de gangene jeg hadde trengt AWD, for bilen kommer seg stort sett frem.

Når det kommer 20-30 cm snø, og brøytingen er så som så, sliter den i motbakker med sving. Bilen dør fort når den spinner på et av hjulene, og du kan slite med å komme opp. Vi som har levd en stund, vet at det handler om å ha nok fart inn i bakken, så går det som oftest bra.

Dersom du skal ta løst (som det heter på trøndersk) i motbakker og det er glatt, snakker da om snø oppå is, sliter den selv om jeg setter på "slip mode".

Ved temperaturer rundt -7 og nedover, sliter den med rekkevidden.

Bilen er vesentlig bedre enn andre 2WD biler jeg har hatt på vinterføre (V60, C30, Touran, Passat, Aygo, Leaf etc), noe jeg tilskriver vekta på bilen. Nå har jeg i tillegg lagt 60kg med sandsekker i bagasjerommet, slik at bakdekkene skal få godt tak.

Dersom jeg skulle kjøpt i dag, ville jeg gått for AWD dersom du har budsjett til det. Men tipper du blir mer enn godt nok fornøyd med SR+.

Tusen takk for svar. Jeg bor selv i Buvika utenfor Trondheim. Tror ikke det er veldig mange ganger jeg har hatt bruk for awd. Årsaken til at vi har bestilt RWD nå er rett og slett at jeg ikke vet om det er et poeng å bruke 60.000 kr ekstra på AWD og bedre lydanlegg. Bilen kjører for det meste rett frem mellom buvika og tyholt.

Både jeg og kona synes vi har nok plass med 2 unger i model 3. Det handler om å pakke smart for oss. Vi synes selv Y'en er utrolig stygg, så det utgikk rett og slett pga det, samt at den er litt dyrere og vi MÅ ha awd der pga rekkevidde synes jeg. Da blir plutselig differansen stor. Model 3 RWD vs Y AWD.

Jeg heiv meg rundt å bestilte RWD med en gang prisen gikk ned, men vi er fremdeles ikke helt 100% sikker på om vi heller burde tatt AWD på nytt. Er det slik at vi kan benytte oss av 14 dager angrefrist? Leste denne teksten på tesla: Til forfall i dag kr. 2.500 Ikke-refunderbart ordregebyr*
*Kan ikke refunderes for avbestillinger, bortsett fra når lovbestemte avbestillingsrettigheter gjelder. Hvis du skal lease kjøretøyet, og det vil fullfinansieres av en tredjepart, vil bestillingsavgiften refunderes etter levering.

I Norge har vi vel 14 dager angrerett uansett?

Differansen på rekkevidde jo ikke så stor i forhold til den vi har i dag. Den vi har nå går 480-490 men bør lades til 80%. Den nye går 490 og bør lades til 100%. Vi har 11 kW lader og dermed får vi varmet opp batteriet hver dag før vi kjører. Da blir vel ikke problemet mtp kaldt batteri så stor?
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

snakkesalig

Du behøver ikke bruke angrerett for å endre bestillingen. Ta kontakt med Tesla så ordner de det, smertefritt og kostnadsfritt.

JPM

Sitat fra: lintho på mandag 16. januar 2023, klokken 13:08
Sitat fra: JPM på mandag 16. januar 2023, klokken 10:17
Kan gi noen anekdotiske tanker om byttet ditt.

Jeg hadde en BMW 525 xDrive og en Jaguar iPace før dagens TM3 SR+ (2022).
Av disse to, er nok Jaguaren den beste vinterbilen jeg noen sinne har kjørt.

Med det sagt, har jeg nå kjørt TM3 SR+ gjennom en trøndersk relativ labil vinter, og kjørt på det meste av forhold. Jeg kan telle på en hånd de gangene jeg hadde trengt AWD, for bilen kommer seg stort sett frem.

Når det kommer 20-30 cm snø, og brøytingen er så som så, sliter den i motbakker med sving. Bilen dør fort når den spinner på et av hjulene, og du kan slite med å komme opp. Vi som har levd en stund, vet at det handler om å ha nok fart inn i bakken, så går det som oftest bra.

Dersom du skal ta løst (som det heter på trøndersk) i motbakker og det er glatt, snakker da om snø oppå is, sliter den selv om jeg setter på "slip mode".

Ved temperaturer rundt -7 og nedover, sliter den med rekkevidden.

Bilen er vesentlig bedre enn andre 2WD biler jeg har hatt på vinterføre (V60, C30, Touran, Passat, Aygo, Leaf etc), noe jeg tilskriver vekta på bilen. Nå har jeg i tillegg lagt 60kg med sandsekker i bagasjerommet, slik at bakdekkene skal få godt tak.

Dersom jeg skulle kjøpt i dag, ville jeg gått for AWD dersom du har budsjett til det. Men tipper du blir mer enn godt nok fornøyd med SR+.

Tusen takk for svar. Jeg bor selv i Buvika utenfor Trondheim. Tror ikke det er veldig mange ganger jeg har hatt bruk for awd. Årsaken til at vi har bestilt RWD nå er rett og slett at jeg ikke vet om det er et poeng å bruke 60.000 kr ekstra på AWD og bedre lydanlegg. Bilen kjører for det meste rett frem mellom buvika og tyholt.

Både jeg og kona synes vi har nok plass med 2 unger i model 3. Det handler om å pakke smart for oss. Vi synes selv Y'en er utrolig stygg, så det utgikk rett og slett pga det, samt at den er litt dyrere og vi MÅ ha awd der pga rekkevidde synes jeg. Da blir plutselig differansen stor. Model 3 RWD vs Y AWD.

Jeg heiv meg rundt å bestilte RWD med en gang prisen gikk ned, men vi er fremdeles ikke helt 100% sikker på om vi heller burde tatt AWD på nytt. Er det slik at vi kan benytte oss av 14 dager angrefrist? Leste denne teksten på tesla: Til forfall i dag kr. 2.500 Ikke-refunderbart ordregebyr*
*Kan ikke refunderes for avbestillinger, bortsett fra når lovbestemte avbestillingsrettigheter gjelder. Hvis du skal lease kjøretøyet, og det vil fullfinansieres av en tredjepart, vil bestillingsavgiften refunderes etter levering.

I Norge har vi vel 14 dager angrerett uansett?

Differansen på rekkevidde jo ikke så stor i forhold til den vi har i dag. Den vi har nå går 480-490 men bør lades til 80%. Den nye går 490 og bør lades til 100%. Vi har 11 kW lader og dermed får vi varmet opp batteriet hver dag før vi kjører. Da blir vel ikke problemet mtp kaldt batteri så stor?

Dersom du pendler Buvika - Tyholt, er ikke rekkevidden noe problem. Selv med snø på veien, motvind og -15, kan du kjøre tur/retur 2 ganger før du er tom for strøm. Det største forbruket jeg har opplevd var Trondheim - Stjørdal t/r 18/12-22 (VM finale dagen). Da snødde det noe forferdelig, og bilen slukte strøm.
På tur opp mot byåsen, lå det 20 cm snø hele veien, og er kanskje den eneste gangen jeg har vært i tvil på om jeg kom meg hjem. (opp vestoppfarten/roald amundsens vei).
Da startet jeg med 85%, og kom hjem med 35%. det er vel +|- 8 mil til sammen.

Har selv 2 unger, og opplever ikke plass som noe problem.
anlegget er ok
støydempingen er ok- 

Contango

Jeg ville som Turfsurf uansett ha gått en runde til på MY, enten RWD eller AWD. Skjønner at du ikke liker utseendet, men økonomisk er det et mye smartere kjøp gitt de små forskjellene i pris i dag. I tillegg er den subjektivt sett mye mer komfortabel og praktisk. Jeg liker treerns kjapphet og "go-cart" kjøreegenskaper, men Y er stillere, mykere, mye større, og har bedre lydkvalitet i anlegget. Mht rekkeviddeforskjell mellom AWD og RWD så betyr det litt at man lader RWD opp til 100% hele tiden mens man må være mer forsiktig med det på AWD. Forskjellen blir derfor i praksis mindre.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Syklist

Sitat fra: lintho på mandag 16. januar 2023, klokken 13:08
Differansen på rekkevidde jo ikke så stor i forhold til den vi har i dag. Den vi har nå går 480-490 men bør lades til 80%. Den nye går 490 og bør lades til 100%. Vi har 11 kW lader og dermed får vi varmet opp batteriet hver dag før vi kjører. Da blir vel ikke problemet mtp kaldt batteri så stor?

Jepp, burde være uproblematisk også på langtur dersom du kan dra hjemmenfra med 100% og varmt batteri. 
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA