Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte fra 2019 LR AWD til ny 2023 RWD

Startet av lintho, lørdag 14. januar 2023, klokken 11:56

« forrige - neste »

olekvi

Sitat fra: snakkesalig på onsdag 18. januar 2023, klokken 15:03
Sitat fra: jlan på onsdag 18. januar 2023, klokken 14:54
Sitat fra: JRF på onsdag 18. januar 2023, klokken 14:28
mens en Audi Quatro som var senket og med lavprofildekk kjørte forbi lekende lett.
De eldste generasjoner Audi Quattro har Torsen limited slip senderdiff og mulighet for å slå på sperre på bakdiff. Det er et helt suverent system som fungerer rent mekanisk.

Om man først skal trekke fram fossile veteranbiler så er vel Mercedes Geländewagen enda mer suveren da denne har mulighet for mekanisk sperre på alle tre differ.

Men mulig vi er en smule off-topic nå.

Gamle Audi Quattro har også mulighet for sperre både på midten og bak.  Har hatt bil med det, med torsen, og med Haldex.  Det er noe annet enn Tesla, men jeg er imponert over hvor bra traction controll og firehjulsdrift fungerer på TM3 - aldri noe problem å komme fram der jeg vil :-)
'19 TM3P

jlan

Sitat fra: snakkesalig på onsdag 18. januar 2023, klokken 15:03
kal trekke fram fossile veteranbiler så er vel Mercedes Geländewagen enda mer suveren da denne har mulighet for mekanisk sperre på alle tre differ.
Men mulig vi er en smule off-topic nå.
Ja, en smule off road også. En Torsen diff er mer avansert enn en sperre, og betydelig bedre egnet for bruk på vei med varierende forhold.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

OlaM

Teslaen har jo "virtuell" brems på alle "tre" i og med at det er to motorer og den bremser hjulet som spinner.

https://www.youtube.com/watch?v=1n_iyYqm2rQ
'21 3LR

jlan

Ja en Tesla er helt suveren når det gjelder å komme løs fra stillestående slik. Men det er mye elektronikk og hydraulikk som skal jobbe. Så det tar litt tid.  Den quattroen jeg kjørte i sin tid føltes mye mer spontan. Den hadde også sperre bak, da skal det mye til å stå fast. Svakheten med åpne differ foran og bak er jo diagonalproblemet, hvor vekten ligger på ett forhjul og motsatt bakhjul. Men det løses altså nå greit uten sperrer, ved å bruke bremsene på de to hjulene som ikke har vekt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

olavxxx

Jeg tror jeg heller ville kjøpt en "pent brukt" 3P med lav km på finn, enn å kjøpe en 2023 RWD.
Nå er tiden "riktig" for å kjøpe brukt Tesla, særlig P-modellene.

Hideyowife

Stereo er enorm forskjell. MEN, jeg syns ikke stereo i hverken RWD eller AWD holder mål. RWD har fryktelig lite bass. AWD har grøtete bass. Jeg har SR+ og irriterer meg grønn over dårlig stereo, men elsker bilen ellers. Vil oppgradere stereo på sikt.

Rekkevidde så leser jeg i forum at Long Range ikke er spesielt mye bedre enn SR+ på vinteren. Nettopp pga det du skriver. SR+ lader du fullt. Long Range 80-90%. Vår SR+ som også har minste batteriet på ca 51kw klarer fint 30 mil her på østlandet på vinteren.

Ny kontra brukt? Tja. Jeg ville kanskje sjekket Finn.no først. Plutselig dukker det opp M3P med FSD til grisepriser. De forsvinner meget raskt også. Så jeg har nok kjøpt min første og siste nybil. Vi kjøpte SR+ da de kosta 349' og de fantes ikke brukt. Long Range koste lett 130k ekstra som brukt og markedet var galskap. Blir Tesla når neste bil byttes ut på oss men da blir det nok en brukt Model X av noe slag fremfor en ny Model Y  :)
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Syklist

#36
Når det gjelder stereo synes jeg det var bra bass i min 2020 SR+, og liten forskjell til 2021 LR.  (Begge bygget i Freemont.)

Mulig at det er forskjellige typer høytalere og andre underleverandører for stereoanlegget i biler bygget i Kina?
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

lintho

Prøvekjørte Y fra 2022, og jeg synes faktisk anlegget i vår LR 2019 M3 hadde bedre anlegg. Mulig det er fordi den er mindre i kupeen?
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA