Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte fra 2019 LR AWD til ny 2023 RWD

Startet av lintho, lørdag 14. januar 2023, klokken 11:56

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: heiho på mandag 16. januar 2023, klokken 09:35
OP spør jo om et spørsmål ifbm. rekkevidde. Så du ikke det? Jeg kom derfor med mine erfaringer med et LFP batteri og minusgrader.
Dårlig formulert av meg. Det settes ikke noen krav om absolutt rekkevidde, bare spørsmål om forskjell mellom vinter og sommer.

Så da kan forskjellen mellom 3 og Y være og ikke være relevant.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Ett argument til for Y siden fremkommelighet er en bekymring er jo at Y har både høyere bakkeklaring og større hjul. Da skal jeg slutte å pushe Y, har full forståelse for at folk velger 3, jeg er partisk til sedaner selv.

Y er ett kompromiss her i huset også, hadde jeg hatt 100% bestemmelsesrett hadde det stått en S i garasjen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Wisd0m

Har gjort motsatt selv. Gikk fra Model 3 SR+ 2019 til Y LR 2022.

Går ikke tilbake til bakhjulsdrift. Ja, man kommer frem med bakhjulsdrift, men ikke på samme måte. Jeg kan ta korte luker med AWD som jeg ikke kunne med RWD. Jeg trenger ikke stresse med å ta fart opp bakker. Og sannsynligvis så får man igjen noe av prisdifferansen den dagen det skal selges.

lintho

Tror kanskje det blir Y med AWD allikevel. Er det skummelt å kjøpe sort farge nå? Husker lakken på sort var elendig før i alle fall. Hvem kan jeg kontakte for å avbestille den første og få tilbake de 2.500,-? Epost? Telefon?
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

snakkesalig

Sitat fra: lintho på tirsdag 17. januar 2023, klokken 21:09
Tror kanskje det blir Y med AWD allikevel. Er det skummelt å kjøpe sort farge nå? Husker lakken på sort var elendig før i alle fall. Hvem kan jeg kontakte for å avbestille den første og få tilbake de 2.500,-? Epost? Telefon?

I utgangspunktet får du ikke tilbake de 2500 med mindre du tar ut bilen og returnerer den innen 14 dager.

Men regner med de fikser å endre fra 3 til Y, uten at du behøver å styre med avbestilling/rebestilling.
Prøv først å sende en SMS til nr du har fått SMSer fra i forbindelse med bestillingen. Om det ikke går er det enklest å stikke innom butikken og snakke med en selger.

lintho

Snakket med tesla Trondheim i dag. Det var bare å sende inn angrerettskjema som fulgte med i bestillingen. Bestilte en model y fra scratch og gjorde ikke om bestillingen.
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

DagfinnN

Sitat fra: lintho på onsdag 18. januar 2023, klokken 10:53
Snakket med tesla Trondheim i dag. Det var bare å sende inn angrerettskjema som fulgte med i bestillingen. Bestilte en model y fra scratch og gjorde ikke om bestillingen.
Veldig bra og helt motsatt av de vanligste påstandene her inne.
Noen hevder jo at kontakt med Tesla er et lottospill. Kan være enig hvis sjansen for å møte vansker er like stor som vinne i lotto :) :)
Jeg tviler ikke på at noen har hatt dårlige opplevelser, men normalt går det greit og særlig hvis kunden ikke brauter inn i butikken og krever...
Jeg har hatt Tesla i 8 år og har ikke hatt en eneste negativ opplevelse med Tesla-ansatte. Tror ikke det bare er fordi jeg har et vinnende smil :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Contango

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 18. januar 2023, klokken 11:12
Tror ikke det bare er fordi jeg har et vinnende smil :)
Nei, det er fordi de tracker oss alle på nettet og vet at du aldri sier et negativt ord om dem her inne ;-)
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

DagfinnN

Sitat fra: Contango på onsdag 18. januar 2023, klokken 11:21
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 18. januar 2023, klokken 11:12
Tror ikke det bare er fordi jeg har et vinnende smil :)
Nei, det er fordi de tracker oss alle på nettet og vet at du aldri sier et negativt ord om dem her inne ;-)
:+1:
Ikke helt sant, men jeg skriver mest positivt ja. :) :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

lintho

Jeg lurer fremdeles på om det er slik at man bør unngå sort bil pga dårlig lakk eller om det er likt for hvit, sort og blå. Grå og rød blir for dyr. Er det kanskje bare slik at sort lakk raskere får riper bare fordi det vises bedre på sort?
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

Contango

Sitat fra: lintho på onsdag 18. januar 2023, klokken 12:26
Jeg lurer fremdeles på om det er slik at man bør unngå sort bil pga dårlig lakk eller om det er likt for hvit, sort og blå. Grå og rød blir for dyr. Er det kanskje bare slik at sort lakk raskere får riper bare fordi det vises bedre på sort?
Jeg er litt usikker på om noen VET dette eller om det bare er masse meninger. Siden sort ikke er metallic og hvit er det så har jeg ikke en gang vurdert sort. I tillegg kommer seff det at sort er en mye vanskeligere farge å holde pen over tid.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

JPM

Da jeg bestilte, sa selger (tesla trondheim) at sort var hakket svakere ift de andre fargene. Derfor gikk jeg for grå.

JRF

Sitat fra: JPM på mandag 16. januar 2023, klokken 10:17
Kan gi noen anekdotiske tanker om byttet ditt.

Jeg hadde en BMW 525 xDrive

Nå er det forskjell på firehjuls trekk systemer også da. Og etter hva jeg har hørt så skal BMW sitt xDrive være blant de dårligste. Så en gang en i en gruppe vi reiste med med en BMW med xDrive som stod fast på flata på en godt brøytet vei etter å ha stått parkert i veikanten og skulle igang igjen. Personlig har jeg f.eks hatt en Toyota Rav 4 og en Subaru Forrester med firehjulstrekk, og begge har åpne differ, men Rav 4'en hadde veldig mye dårligere fremkommerlighet enn Forresteren. Og det på tross av at Rav 4 hadde større hjul og bedre bakkeklaring. Stod en gang fast i en bakke med Rav 4 med ca 10 cm nysnø, mens en Audi Quatro som var senket og med lavprofildekk kjørte forbi lekende lett.

jlan

Sitat fra: JRF på onsdag 18. januar 2023, klokken 14:28
mens en Audi Quatro som var senket og med lavprofildekk kjørte forbi lekende lett.
De eldste generasjoner Audi Quattro har Torsen limited slip senderdiff og mulighet for å slå på sperre på bakdiff. Det er et helt suverent system som fungerer rent mekanisk.  Jeg tror ikke vi får noe som kan måle seg med det før vi får biler med én el-motor på hvert hjul. Alle systemer som involverer hydrauliske bremser har en viss treghet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

snakkesalig

Sitat fra: jlan på onsdag 18. januar 2023, klokken 14:54
Sitat fra: JRF på onsdag 18. januar 2023, klokken 14:28
mens en Audi Quatro som var senket og med lavprofildekk kjørte forbi lekende lett.
De eldste generasjoner Audi Quattro har Torsen limited slip senderdiff og mulighet for å slå på sperre på bakdiff. Det er et helt suverent system som fungerer rent mekanisk.

Om man først skal trekke fram fossile veteranbiler så er vel Mercedes Geländewagen enda mer suveren da denne har mulighet for mekanisk sperre på alle tre differ.

Men mulig vi er en smule off-topic nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA