Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla dumper prisen på model Y med 120.000

Startet av AC-DC, fredag 13. januar 2023, klokken 14:57

« forrige - neste »

Speeder

Sitat fra: bmw2002 på lørdag 14. januar 2023, klokken 08:37
Sitat fra: OhmPaPa på fredag 13. januar 2023, klokken 19:59
Dette gjør de fordi råvarekostnadene er nede på normalt nivå etter kraftige prisøkninger under pandemien. Og fordi stordriftsfordeler med to nye fabrikker senker kostnaden per bil.

Tesla/Elon Musk har tidligere uttalt at de høye prisene etter alle prisøkningene under pandemien var kommet opp på et flaut dyrt nivå. Og at de ville senke prisene etter hvert som kostnadene kom ned igjen.

Tesla setter selvfølgelig ned prisen fordi etterspørselen er gått ned og de sitter med lager av usolgte biler. Ingen setter ned prisene så lenge etterspørselen er tilstede.
Eller har produksjonen økt, så de må nå et bredere marked?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

vinterdekk

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 14. januar 2023, klokken 08:40
Ingen grunn til å kjøpe noe annet enn Model Y i år. Kommer til å totalt dominere bilmarkedet.

De tradisjonelle bilprodusentene med modeller i samme segment som MY sitter garantert på knappene og prøver å finne ut hvordan de skal selge bilene sine. De må opprettholde elbilsalget ellers risikerer de høyt snittutslipp med påfølgende utgifter til EU, og i Norge selges det nesten ikke fossilbiler mer. Det må komme en respons på prissettingen til Tesla, i alle fall om de holder prisene lave over tid. Venter spent på hvilken av de tradisjonelle bilprodusentene som setter ned prisene først.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

emurof

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 13. januar 2023, klokken 18:45Om de går konkurs er det ikke sikkert det lønner seg...

Tesla konkurs? Med Over 20 milliarder dollar i kontanter og fortsatt overskudd på salget så er det nok lite sannsynlig

Verre blir det med konkurrentene som allerede taper penger på elbilene sine (eller i beste fall såvidt tjener penger), og som må konkurrere mot Tesla. Jeg tror Toyota og andre risikerer konkurs her, ikke Tesla.

emurof

Sitat fra: bmw2002 på lørdag 14. januar 2023, klokken 08:37Tesla setter selvfølgelig ned prisen fordi etterspørselen er gått ned og de sitter med lager av usolgte biler. Ingen setter ned prisene så lenge etterspørselen er tilstede.

Det er økonomiske nedgangstider, så færre kjøper bil. Tesla har satt opp prisene noe voldsomt de siste par årene. Dette blir en normalisering, muliggjort av kraftig produksjonsøkning, samt svekket etterspørsel generelt på grunn av vanskelig økonomi for vanlige folk.

Svk

Vurderer Y,da den bilen jeg kjøpte er litt liten i bagasjerommet.finner ingen bedre alternativer til under 500.000.
Leser mye rart om Tesla. Men hvordan er det å være Tesla eier?Er mesteparten fornøyd?

geear

Ja. Har opplevd Tesla på godt og vondt over mange år nå, men finner ikke noe som ticker flere bokser og fungerer bedre for mine preferanser. Var tidligere BMW-fanatiker. Av de jeg møter er det som regel samme historien som går igjen. Mener at nøkkelen er å bruke bil, app og system slik det er ment, i stedet for å tenke konvensjonelt og jobbe for at alt må være som det var før.

Jeg er medlem av noe Tesla-greier på Facebook, men kommenterer av prinsipp aldri der inne. Er du for eksempel der inne, så kan jeg forstå at man blir fullstendig avskremt, mye av det som skrives der inne er både direkte faktafeil og tidvis helt sinnsvakt.

Svk

Er bare innpå her. Men ser naf hadde en sak om noen lufkompressor greier.Å det skrives en del om tynn lakk og noe annet småtteri andre steder.

Det som taler mot Tesla er hvordan de i enkelte saker behandler kundenene sine.saksøking etc..
Tynn lakk er det flere som sliter med.

Over til det positive.
Alle modeller har lang rekkevidde og rask lading.8år garanti på batteri og drivverk.
Ladenettverk som er enkelt å bruke og har mange ladere. Og de er over alt.
Kunden styrer servicene selv.(en slipper ubehagelige overraskelser for at en har tatt en service for sent,garanti ugyldig etc)
Enkle og greie biler med mye tech.

Det som jeg liker med Y RWD:
Pris,finnes det noen konkurrenter?
Plass i bagasjerom+ frunk.
Rekkevidde og ladehastighet
Hengerfeste std 1600kg
Inv plass.
Mulighetene en har med bilens kamera.
Slipper bilnøkkel

geear

Media elsker å skrive om Tesla, fordi alle som har og/eller liker eller er interessert i å kjøpe Tesla leser det, og fordi alle som hater Tesla også leser det. Merkelig at så mange har så lite innhold i livene sine at de må fylle det med hat for et bilmerke, men sånn er det iallfall. Hadde sinnsvakt med feil på Model X, og på tross av noen funky opplevelser og tilbakemeldinger, så har jeg fortsatt opplevd den beste servicen fra Tesla. Ekstremt individuelle erfaringer mao, men de dårlige opplevelsene gir mest klikk. Har vært litt kluss med luftfjæringen i X og S (og mange andre biler med luft, skiftet vel til det tredje luftfjæringssettet på X5en jeg hadde før Model X, på 115000 km), men dette gjelder ikke Y og 3. Kan hende det var det den saken gjaldt. Y har hatt svært lite feil, men dessverre er en del biler fra i høst plaget med feilmontert varmepumpe, som havarerer. Ellers veldig lite.

Av andre positive ting i tillegg til det du nevnte: Panoramataket, ikke noe av-på, herlige muligheter mtp klima/camp mode osv., meget bra app-løsning, fine kjøreegenskaper (men ikke så bra på komfort, her får man aldri i pose og sekk hos noe bilmerke), den sykt responsive infotainmenten som gjør alt annet avleggs, måten spotify er integrert på, netflix og youtube, plutselig er det bare kos å kjøre ungene på foreldrefrie treninger og sitte i bilen med klimaen på og se serie på netflix i fred og ro. 🤩 autopiloten er også positiv i mine øyne, den er ikke perfekt, men foretrekker den over løsningene som kjører pingpong mellom linjene, og avbryter i hytt og pine omtrent uten varsel.

Svk

Er vel kanskje litt sånn som Apple. det skrives mye negativt og litt positivt.Men alt i alt så er produktet topp.Jeg hadde en stor bil,hybrid.kjøpte en mindre el-suv.Tenkte det skulle gå greit.Men savner plassen allerede. Y'n var ikke med i vurderingen da jeg bestilte.Da Budsjettet var 3-450.000

Syklist

Tesla er nok Apple blant elbiler, med forlemper og ulemper. For mitt vedkommende har bilene ikke bydd på problemer, bortsett fra en 4-hjulskontroll på garanti etter utlevering. Savner mest litt mykere fjæring.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Nilsern

har en 23 model Y LR og en 22 model 3 SR. Y er større og mer komfortabel. Y'en (23 mod) er merkbart stillere og har mer behagelig fjæring. Det jeg ikke liker med Y er mangel på sensorer. En erstatning basert på kamera kommer, men ingen vet hvor god den blir - tenker spesielt på vinter med skittent ryggekamera, samt avstandsbedømmelse av "hjørner" fremme. Både jeg og kona tar konsekvent model 3 når vi skal til "byen" eller steder der det er trangt å parkere. Model Y har en karosseriform som gjør at det er mye vanskeligere å se hvor man har bilen ved parkering, noe som gjør behovet for sensorer desto større.

Ellers så er model Y helt topp. God å kjøre og enorm bagasjeplass. Det finnes ikke bedre bilkjøp i dag. Den har omtrent samme pris som konkurentenes bil en klasse under, dvs ID3, e-megan, e-Niro osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA