Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dashcam ved bruk bilens kameraer

Startet av Svk, fredag 17. februar 2023, klokken 08:31

« forrige - neste »

geear

Dagfinn, jeg fikk dashcam OTA på Model X AP2.5. Den hadde verken dashcam eller sentry da jeg bestilte eller hentet den ut.

Øyvind.h, selv om blackvue har kurrant bildekvalitet syns jeg de er langt bak dagens Tesla-løsninger på så mange områder, og spesielt på parkeringssiden. Det er også stor forskjell på opplevelsen med HW3 og MCU3 nå enn med gamle Model X AP2.5. Jeg har et Blackvue DR750-2CH liggende og støve i garasjen på andre året nå. Ser liksom ikke verdien i det. Burde vel hevet det inn i en av de andre bilene, men det er et styr med en ordenlig integrering, når det er inkludert med bilen er det helt konge. Alt bare funker og er der med en gang. Litt som å bytte iPhone, hold den andre ved siden av og så ordner alt seg, ny telefon har identisk innhold som den gamle etter kort tid.

Øyvind.h

Sitat fra: geear på fredag 17. februar 2023, klokken 18:50
Øyvind.h, selv om blackvue har kurrant bildekvalitet syns jeg de er langt bak dagens Tesla-løsninger på så mange områder, og spesielt på parkeringssiden. Det er også stor forskjell på opplevelsen med HW3 og MCU3 nå enn med gamle Model X AP2.5. Jeg har et Blackvue DR750-2CH liggende og støve i garasjen på andre året nå. Ser liksom ikke verdien i det. Burde vel hevet det inn i en av de andre bilene, men det er et styr med en ordenlig integrering, når det er inkludert med bilen er det helt konge. Alt bare funker og er der med en gang. Litt som å bytte iPhone, hold den andre ved siden av og så ordner alt seg, ny telefon har identisk innhold som den gamle etter kort tid.
Helt klart. Hadde jeg ikke avbestilt Y`en ville jeg nok helt fint klart meg med den integrerte løsningen fremfor å også legge opp annet kamera. På tross av at jeg nå har såpass god kontroll på montering at det er gjort på 20-30 minutter.
Og det er ting ved Teslas løsning jeg godt kunne tenkt meg. Det hadde vært fint å ha dørene dekket med kamera, det hadde vært fint å få streamen rett inn i bilens app, det hadde vært fint å slippe ettermontering. Rett og slett mye som er bedre med Teslas oppsett.
Men - det er også en del utfordringer. Eksempelvis kan nåværende bil fint stå noen dager parkert med parkeringsovervåkningen, men samme øvelse med sentry mode spiser en god del batteri. Hvor mye batteri går det i døgnet om en har sentry aktivert? Sist en i familien brukte det på Y`ennoen dager mener jeg han sa den hadde brukt 5-10% i døgnet bare fordi parkeringsovervåkningen var aktivert. Og da får jeg litt flashback til da vampire drain var et tema, noe jeg ikke har hatt på noen biler på en stund. Men kan godt hende det er løst nå?

Teslas løsning tenker jeg er mer enn god nok for de aller fleste og er enklere ut av boksen. Men - vil en ha parkeringsovervåkning er en på ingen måte tvunget til å velge ett merke, da en kan løse det med tredjeparts løsning. Og med på kjøpet får en noen ulemper ift Teslas løsning, samt noen fordeler. Bildet er på ingen måte sort/hvitt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Det er veldig sjelden jeg har på sentry over flere dager, på jobb, hytta og flyplasser og lignende der det er lite trafikk og utskiftninger, så parkerer jeg på trygge steder (over linja på endeparkeringer, steder jeg vet det ikke kommer andre biler ved siden av, brede plasser osv) og dropper sentry. Jeg bruker først og fremst sentry når jeg handler, der biler ved siden av kommer og går, mange i timen, så det er helt neglisjerbart ekstraforbruk. Har blitt rutine å trykke på når jeg forlater bilen slike steder. Sentry kan jo også aktiveres/deaktiveres med hurtigknapp fra app. Tynt med erfaring fra dagesvis altså, men inntrykket mitt er vel heller 3-5% enn 5-10%.

I X var det litt prosjekt med montering av BlackVue, men ville ha alt skjult, ingen synlige kabler eller sugekopper, og kjøpte spesialbrakett for å få kameraet inn i speilhuset. Så bra ut, men glad jeg slipper sånt nå.

Vet noen hadde to stk 2CH, og satte foroverkamera foran og bak, og bakkameraene på hver sin side. For å få tilsvarende sentry. Men da tømmes 12V fort...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA