Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

RWD med kjetting vs. AWD

Startet av Felgen, fredag 13. januar 2023, klokken 12:25

« forrige - neste »

Felgen

Hva har dere erfart at gir best fremkommelighet i oppoverbakke? RWD med kjetting, eller AWD med piggfrie dekk?

turfsurf

Det vil ofte være kjetting. Men under visse forhold, f.eks dyp løs snø hvor bilen henger litt nedpå, vil AWD være bedre. Generelt jo hardere og glattere underlaget er, desto viktigere er kjetting.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Gadgetman

Det spørst kva du mener med 'oppoverbakke'...   

Eg har en 2014 Berlingo. FWD og batteripakka bak...   
I vanlig kjøring på offentlig veg har eg ingen problemer. 
På veien opp til huset til foreldra mine har eg forsøkt å rygge opp på vinterføre.   
Nei.
Med hurtigkjettinger(Thule Easy-fit CR-9, ford. dyre, men de selges på butikker med rabatt for elbilforeninga) så gikk det greit å rygge opp. Stoppa tilogmed oppe i bakken fordi eg 'såg noe' i speilet, og fortsatte deretter videre opp.

Med den forrige bilen(1999 Berlingo ,med 1.4i, piggdekk) brukte eg bare å ta rennfart og rygge med pedalen i dørken og kom gjerne opp opp etter 2 eller 3 forsøk. Men det var en MultiSpace(5 seter) og den 'nye' er en van med dårligere sikt bakover.   

Kansje eg kan klare å rygge opp bakken neste vinter. Akkurat nå har eg for lite erfaring med å rygge med den nye bilen, spesielt i litt høyere hastighet. Eg er også uvant med piggfrie dekk...       

FWD/RWD/AWD... Piggdekk/Piggfrie... Kjettinger/Autosokk... 
Ingenting av dette betyr noe om man ikkje kan beherske bilen.   
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA