Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oversikt forsikringspremier

Startet av Viod, torsdag 12. januar 2023, klokken 16:46

« forrige - neste »

Viod

Skulle ønske der kunne finnes en god oversikt på forsikringspremier på el-biler. (hint til elbilforum.no)

Der er en god del variabler som ligger til grunn for forsikringpremier, men opplever stor økning i pris de siste årene selv med null skader og 75% bonus i lang tid.

Har nylig anskaffet oss en helt ny Mercedes EQC og må ut med hele 14359/år + Trafikkforsikringsavgift til Tryg.
12000km
Kr. 6000 i egenandel
Sjåfør over 23 år

Har fått maks bonus sier de da jeg har 3 boliger og 3 el-biler forsikret.

Noen bedre ?

Stig-Arne

Når det kommer til forsikring så må det rett og slett shoppes.

Handlet oss en Tesla Model Y i høst.
Verste tilbudet kom fra Tryg, på hele 28 000 kr.
Vi endte opp med Enter forsikring som kun er igjennom forhandler, her endte vi på ca 10 000 kr året inkl trafikkavgiften til staten.

75% bonus, 20 000 km, superforsikring som dekker parkeringsskade, batteri etc.
Bor på bygda i Nord Norge.

Daniel_0007

Enig pleier som regel å bytte forsikring hvert år da eksiterende går som regel opp, gikk opp 3000 for meg i år og shoppa rundt men alle andre var mye dyrere. Føler forsikrings bransjen går mot samme som med butikk kjedene, de store kjøper opp de små, codan og enter er kjøpt opp av trygg, tocn forsikring er en del av Storebrand.
Model 3 2019 LR Rwd


Orbit

Kjønn og alder kan også gi store utslag på pris. Dersom det er flere i husstanden kan dere ta hver deres prissjekk.
Sitat fra: Stig-Arne på torsdag 12. januar 2023, klokken 19:02
Verste tilbudet kom fra Tryg, på hele 28 000 kr. Vi endte opp med Enter forsikring som kun er igjennom forhandler, her endte vi på ca 10 000 kr året inkl trafikkavgiften til staten.
Det viser jo hvor uoversiktlig prisingen er på forsikring - spesielt når Tryg og Enter i praksis er samme selskap!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trekkoppbil

#5
Dersom bilen ikke er registert på deg enda, så kan du høre med forhandleren, eller sjekke med bilimportøren, om den har avtale om nybilforsikring.

Nå husker jeg ikke talla så nøye, men jeg trur vi betalte ca 8000-9000 kr for superkasko 16000km/70% på en I-pace for 2 år sida.

Jeg har inntrykk av at man får de beste tilbudene når man bytter selskap, eller kjøper ny bil. Den dagen man endrer kjørelengde, eller man bytter bil, kan prisen hoppe opp.

Ellers kan man spørre om tilbud fra selskaper som du har rabattavtaler med, og eventuellt hoppe mellom dem av og til. Man kan også vurdere å melde seg inn i organisasjoner som har avtaler. Som f.eks bilorganisasjon eller bondekvinnelaget. Jeg var innmeldt i sistnevnte for noen år sida, da de hadde avtaler om nybilkjøp, men det  kunne vært bedre å melde inn kona.

Inntrykket mitt er bonusordningne er i ferd med å vannes ut, da man får raskere og raskere opptjening, og bonustap blir mindre og mindre.  Når jeg ser på mine forsikringer over flere år, så har jeg inntrykk av at preminene er blitt dyre og dyrere, på tross av at bonusen er gått oppover.

arthur

Polestar 2
12.000 km
75% bonus
7.500 i egenandel
Ikke fører under 23

Premie 8.332,- WaterCircles
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

SitatPremie 8.332,-

Artur  :+1: En helt grei pris. 

Electric cars in Norway

Er det rart vi har høye forsikrings premier når man ser hva forsikrings selskapet IF må bruke pengene på om dagen ;D

https://www.motor.no/aktuelt/krever-82-millioner-for-vraket-porsche/285356

#søndagsmorgenhumor

RJK

Jøss, han skal både ha erstattet kjøpesummen + saksomkostninger, OG reparasjonskostnader? Trodde ikke det gikk å kreve både og. Nei, denne saken håper jeg eieren taper så det suser. Han skulle vel egentlig fått en heftig regress i utgangspunktet for villkjøring! IMNSHO
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Han krever da bare dekt reparasjonskostnader. Det han har krav på er vel det det koster å kjøpe ny tilsvarende, med renter.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

#11
Sitat fra: turfsurf på søndag 25. august 2024, klokken 10:45Han krever da bare dekt reparasjonskostnader. Det han har krav på er vel det det koster å kjøpe ny tilsvarende, med renter.
Det er vel det han han fikk i de 5,7 for! Han skal jo ikke ha rep.kostnader oppå det igjen! Eller istedet for!

"If forsikring nektet Porsche-eieren forsikringsoppgjør, fordi de mente han kjørte for fort.

Men både i tingretten og lagmanns�retten vant Porsche-eieren fra Drammen, og i fjor høst betalte If skadeforsikring ut 5,7 millioner kroner til mannen.

If mener eieren må nøye seg med å få forsikrings�oppgjør tilsvarende det bilen kostet da den ble kjøpt i 2021, bare 11 dager før ulykken.


– Han har i henhold til forsikrings�avtalen og forsikrings�vilkårene krav på erstatning tilsvarende forsikrings�verdien, som er gjenskaffelsesverdien på skadedagen i 2021, skriver If skadeforsikrings advokat Kristin Gotfredsen i et sluttinnlegg til Oslo tingrett."

Det mener Porsche-eieren ikke er nok."
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

#12
Men han vil ikke ha kjøpssummen, han vil ha dekket reparasjonskostnader (til over 6 mill) + diverse andre utgifter som til sammen utgjør over 8 mill.

Beløpet han allerede har fått utbetalt vil jo komme til fratrekk fra det kravet han har. Altså IF mener forsikringsoppgjøret er på 5,7mill, som han har fått utbetalt. Han mener oppgjøret er på 8,2mill. En diff på 2,5mill som er det han da eventuelt vil få utbetalt.
 

SitatNå går han til rettssak mot If – og krever totalt 8,2 millioner kroner i forsikrings�oppgjør.
Denne summen skal dekke reparasjonskostnaden, samt blant annet leiebil og utgifter til oppbevaring av Porschen.

IMO fortjener IF en smekk her for å ikke utbetale oppgjøret med en gang, men saksøker kan ikke vente å få reparert en bil når de kostnadene overstiger nybilprisen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Saksøker har ingen krav til å få reparert bilen, når kostnaden overstiger verdien. Da får han gjenskaffelsesverdien. Og det kan forsikringsselskapet bestemme, ikke han. Han bør jammen lese hva det står i vilkårene!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Ja, det er jo det jeg har skrevet ett par ganger. Tviler på at han kommer noen vei. Men når forsikringsselskapet trenerer utbetaling i to år bør de ihvertfall betale ut med renters rente.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA