Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skiboks til Enyaq - Skiguard 830T eller Calix AeroLoader?

Startet av Popeye, onsdag 11. januar 2023, klokken 14:04

« forrige - neste »

Popeye

Vi har nettopp anskaffet en Enyaq, og trenger å frakte ski på taket gjennom vinteren, og det frister med en skiboks for også å kunne frakte litt mer enn bare ski på taket ved behov (litt lett oppakning osv).

På nett ser det ut til at det er Skiguard 830T som blir mest omtalt og anbefalt, men den er ganske dyr (14.400,- er mye penger for en glassfiberboks, IMHO). En konkurrent er Calix AeroLoad ("baklengs-boksen"), som skal gi lavere forbruk enn tradisjonelle takbokser, men da ser det jo ut som om eieren er en idiot som har montert boksen feil vei. ;) AeroLoad er billigere enn 830T.

Skiboksen må også festes til bilen, og da er det vel Thule Wingbar Edge som gjelder, er det ikke? Vet noen av dere om dette må bestilles spesifikt til Enyaq, eller om det er lengdejusterbart og om føttene er universelle? Kan man f.eks. bruke Wingbar Edge som har stått på en Tesla Model Y, eller må man kjøpe spesifikt for Enyaq?

På forhånd takk for alle konstruktive innspill.

RJK

Wingbar edge består vel av 3 enheter. Selve stanga som må være rett lengde, "foten" som kan være forskjellig i forhold til hvordan takrails er utformet, og selve adaptersettet.

Med forskjell på rails, så er det gjerne bare snakk om du har en "stang" som er festet med 2 eller 3 fester i karosseriet og derved er mulig å gripe rundt som en klo, eller om det er en formet list som er festet mot taket langs hele lengden, Og da må festes ved å klemme rundt profilen på øvre del av railsen. Også her kan det være forskjell på hvilken profil som er valgt.

Du kan derfor kjøpe et sett som har rett lengde for din bil, men da måtte kjøpe løst "foten" og adaptersettet, eller om du er heldig, bare må bytte adaptersettet. Men det kan ta tid å finne alt brukt, så mest sannsynlig må du kjøpe minimum adaptersettet fra en forhandler.

Om det er verdt bryderiet, er dog en annen sak. Skal du ha edge-versjonen, så ville jeg like godt kjøpt nytt om du ikke finner fullt sett for akkurat din bil, på finn.no eller tilsvarende.

Går du derimot for wingbar, men ikke en edge-versjon, slik at stanga kan stikke litt ut over railsene, så er du mer fritt til å kjøpe en litt bredere stang, innenfor begrensninger for hvor bred selve bilen er, men det er og lettere å kjøpe med fot som passer, og du bare må bytte adaptersettet.

Det er ikke noe poeng i det ene eller andre for skiboks, men skal du ha taktelt, så kan du risikere at plast-delen på edge-festet kommer i veien for fotfestet til takteltet.

Du er og mer fri i forhold til diverse ekstrautstyr og bred last (igjen innenfor grensene), som kan bety at du f.eks. hadde fått plass til 4 (eller 5) sykler på taket, fremfor bare 3 (eller 4).

Her er link til Thule sine sider, der du kan klikke linken til høyre for å finne siste sett som passer din model. Om Thule har byttet på modellene og gitt de nye navn, vil du dog ikke få treff på tidligere modeller som er tilpasset samme bil.

https://www.thule.com/nb-no/roof-rack/car-roof-racks/thule-wingbar-edge-_-95xx
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Popeye

Takk for grundig svar! Om jeg skulle ende med Wingman Edge eller "ikke-Edge" er ikke så viktig, men om det er Edge så må lengden stemme perfekt. Så vanskeligere å finne noe brukt om det ikke kommer direkte fra en annen Enyaq.

Jeg får google, søke på Finn og se hva jeg finner. Nå renner pengene ut etter bilkjøpet (lader, bygge om sikringsskap, kjøpe ladekabel ++), så det er kanskje nå det er greit å kjøpe skiboks og stativ så alt faller i samlepotten for "ny bil" i løpet av en ukes tid, ikke spredt utover så kona ser hver enkelt post utover de neste månedene.  :laugh:

RJK

Faktisk må ikke lengden være perfekt, den må bare være innenfor "range"... ;)

Slik den virker, går det en stang med gjenger inni festet (begge sider), som du fester foten i, og så må du justere den inn. Jeg trodde først at stangen var vel kort for min egen bil, men som sagt, den har endel "fleks", så samme Wingbar kan passe flere biler innenfor det spennet som den er beregnet for.

Slik kan samme stangen passe flere biler. Thule er smart sånn, så de har noen standardlengder de opererer med.

For egen del bruker jeg edge-versjonen med skiboks på egen bil, men jeg fant selv en wingbar "non-edge" med rett fot men feil innsats, som jeg fikk kjøpt grisebillig.

NB! Digresjon følger under...  8)

Dette er tenkt brukt når jeg endelig kjøper meg taktelt. Ble lurt på taktelt fra en selger, og neste endte opp med å ikke selge likevel, så da har det blitt utsatt. Får se om noen flere vil selge nå som "alle" skal til syden til sommeren, sånn at det blir mer levelige priser på både nye og brukte taktelt.

Nå synes jeg prisene er blitt skremmende høye, nesten dobbelt av hva de burde ligge på. Og brukte forsøkes selges til nesten ny pris, selv om mange av de er langt utenfor garanti.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: Popeye på onsdag 11. januar 2023, klokken 20:48
Takk for grundig svar! Om jeg skulle ende med Wingman Edge eller "ikke-Edge" er ikke så viktig, men om det er Edge så må lengden stemme perfekt. Så vanskeligere å finne noe brukt om det ikke kommer direkte fra en annen Enyaq.

Jeg får google, søke på Finn og se hva jeg finner. Nå renner pengene ut etter bilkjøpet (lader, bygge om sikringsskap, kjøpe ladekabel ++), så det er kanskje nå det er greit å kjøpe skiboks og stativ så alt faller i samlepotten for "ny bil" i løpet av en ukes tid, ikke spredt utover så kona ser hver enkelt post utover de neste månedene.  :laugh:
Bruk Thule eller Yakima/Whispbar sin konfigurator så får du forslag til rett stanglengde på de forskjellige modellene. De kan jo matche fra to billige på finn og selge ett sett.

På thule kan man også velge føtter til noen biler (høy eller lav f.eks.).
Noen sett selges som en ferdig pakke, mens andre er mix n match.

Som skrevet over, adaptersett er veldig viktig - rails er ikke lik rails - prøvde mitt sett fra e-tron på ID.4 og det passet sabla dårlig og ble solgt.

PS jeg må si at siste gen Thule er hakket bedre enn tidligere, det er utvikling. Det er spesielt T-sporet og pakningen der, samt festemekanisme som er bra. Har hatt en 3-4 generasjoner Thule. Whispbar er også sabla bra.
Bra gjensalgspris på finn også, de selges fort. Merk at f.eks. Mekonomen kan ha "mandagstilbud" en dag i måneden, og Elbilforeningen har rabatt hos BilExtra.

En annen sak, hvis du skal ha tunnel-boks (stanga skjult i tunnel under boksen) så sier bl.a. Skiguard at hver boks er spesiallaget for den aktuelle bilmodellen. Så der kan det være mange timer på finn for å finne en brukt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA