Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LFP, bare positivt?

Startet av Håkon77, mandag 09. januar 2023, klokken 17:21

« forrige - neste »

Håkon77

LFP batteriene ser ut til å være billigere, sikrere, ta mindre plass og ha vesentlig bedre levetid. Hvorfor går ikke alle over til det?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

goggo

Sitat fra: Håkon77 på mandag 09. januar 2023, klokken 17:21
LFP batteriene ser ut til å være billigere, sikrere, ta mindre plass og ha vesentlig bedre levetid. Hvorfor går ikke alle over til det?
De tar IKKE mindre plass.
De er tyngre og tar mere plass enn de andre kjemiene.

Dessuten lavere ladehastighet, dårligere kaldværs egenskaper, lavere spenning på cellene og vanskeligere å balansere på grunn av flat spenningskurve.

Trenden nå er vel at bilene med kortere rekkevidde og lavere effekt uttak bruker LFP mens de kraftigere/dyrere bilene må ha andre kjemier for å tilfredsstille kundenes krav.

Men for stasjonære batterier der størrelse og vekt ikke betyr så mye kommer vel LFP til å dominere markedet.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Håkon77

Måtte lese litt mer og det med mindre plass er vel da at byd sitt blade batteri kan pakkes mindre enn tidligere LFP batterier? Hva vil det ha og si at det er vanskeligere å balansere for bruk i bil? Nå bruker vel byd og Tesla disse i størrelse 50-60kwh og det skal vel i Toyota bz3 som ikke kommer til Norge.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

goggo

Ja BYD har utviklet en LFP celle som er lang og smal, og som tilsynelatende egner seg veldig godt for å bygge batteripakker med såkalt cell-to-pack teknologi, derfor klarer de å lage disse batteriene veldig kompakte.
Så sparer de jo vekt på å slippe å lage cellemoduler med tilhørende kabling mellom disse.
Det er vel BYD sine LFP batterier som brukes av Tesla også tror jeg.

CATL som er verdens største batterileverandør har også tilsvarene lange/smale LFP celler, mener å ha lest at hver celle er ca 60 cm lange.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Håkon77

Jeg synes laderegimet blir mer tungvint for disse kontra det jeg er vant til med å holde SOC mellom 20-80. Da plugger man i når man kommer hjem og bilen lader til 80 og så spiller det ingen rolle når man bruker den igjen. I følge Tesla skal LFP batteriet lades til 100 så ofte som mulig, men jeg leser ett annet sted at det heller ikke er bra for de å stå fulladet hele tiden. Man må fullade for å få en riktig visning av SOC, men samtidig unngå å stå fulladet over lengre tid. Det fordrer at man har litt mer rutine i bruken av bilen. Det spørs vel kanskje på hvor ofte slik balansering er nødvendig for riktig visning.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

edyrli

I manualen til Tang står det de skal lades til 100% minst en gang i uken. For min del er det ikke noe stress. Lader til 100% i helgen. Kjører hele uken og lader igjen helgen etterpå.
Det står ellers i manualen at dersom bilen skal lagres, bør man lade opp og så tappe ned igjen. Husker ikke akkurat hvor, men det er vel sannynlig det er 50%.
Sånn sett er det enklere for meg enn å måtte passe på å stoppe ladingen på 80% hele tiden.

Ellers virker det som om BYD har løst de fleste utfordringene bortsett fra vekten. Tang er ganske tung.
Men 380kW effekt fra en 86kWh pakke er godkjent. Den var også den av bilene i NAF sin vintertest som mistet minst rekkevidde i kulden.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Svk

ser det samme gjelde Atto som jeg venter på. da betyr kanskje MINST at det er greit å lade til 100% hver dag?

er det mulig å velge maks ladestyrke i menyene til BYD?


Håkon77

Etter å ha lest mer ser det ut til at det blir økt degradering av batteriet med 100% lading enn til 80-90% på blade batteriene også, men ikke i nærheten så mye som på lithium ion. Samme med å kjøre batteriet nær tomt. Men for at batteriet skal vise i nærheten av riktig SOC må batteriet lades til 100% med jevne mellomrom, feks en gang i uka. Det vil ikke skade batteriet med å holde det mellom 20-80%, kun gjøre visning av % unøyaktig. Har jeg skjønt det riktig da?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Svk

Står ikke hvorfor en skal lade til 100% i uka

goggo

Sitat fra: Svk på tirsdag 10. januar 2023, klokken 17:39
Står ikke hvorfor en skal lade til 100% i uka

Mulig jeg tar feil her, men har forstått at det er for å kalibrere GOMen. Og kanskje også for en fullgod balansering av cellene.
Korriger meg gjerne hvis noen vet mere om dette.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Svk

Bruksanvisning til byd ligger på byd.no
Sto ikke noe om hvorfor. Finleste ikke.
Noe rar oversettelse flere steder i bruksanvisningen

Håkon77

Tesla opplyser at du skal lade opp til 100% på LFP batteriet for å få en nøyaktig visning av %. Og i samme tekst sier de at det er viktigere for kunden at kunden har nøyaktig oversikt over ladestatus enn at batteriet varer lenger enn 8år.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Svk

Tesla bruker vel Blade batterier fra BYD?
BYD sier de skal klare 5000 oppladinger.
Om en lader til 100% 2-3 ganger i uka.så bør en alikevel ha gode batterier etter 8år?

turfsurf

Tesla bruker vel LFP fra CATL, og blade har jeg ikke lest noe om at de bruker.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA