Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Flere produsenter mangler Ultralyd sensorer, og de innrømmer det.

Startet av Motorwatt, søndag 08. januar 2023, klokken 18:40

« forrige - neste »

Motorwatt

Citroen has deleted front and rear parking sensors and blind-spot monitoring technology from two of its three models, in order to keep production lines moving as the global semiconductor shortage continues – but buyers won't receive a price reduction as compensation.

Citroen joins a long list of car makers which have decided to cut features to keep production lines moving, rather than slow production. Among mainstream brands, these include Ford, Mitsubishi, Skoda and Volkswagen, joining luxury brands including BMW, Audi, Mercedes-Benz and Polestar.


https://www.drive.com.au/news/citroen-c3-hatch-c5-aircross-lose-key-safety-tech-parking-sensors-amid-semiconductor-shortage/

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JRF

Lurer på om man kan gå til søksmål for dette. Hvis det har stått i markedsføringen enten at bilen skal ha ultralydssensorer, eller at den skal ha parkerings assistanse så burde det vel være en ganske åpenbar mangel i forhold til hva som er lovet. Kanskje til og med bildet med sensordekning som ofte er lagt ut i markedsføringen og kan brukes i et eventuelt søksmål?



Og etter å ha sett hvor fort ryggekameraet blir så møkkete i dette været at man ikke ser noen ting så har jeg ingen tru på at de skal klare å løse parkeringsassistanse funksjonene med kamera i sørpevær uten noe spyledyse for ryggekamera.

geear

Begynn iallfall med en dialog med Tesla først da, og eventuelt klag iht Forbrukerkjøpsloven, og se hva de kan foreslå av løsninger, meningløst å gå rett til anmeldelse og sak...

Trond.m

Helt utrolig at de selger en bil i 2022 uten parkeringssensorer. Programvaren som skal erstatte de virker heller ikke, og kameraer er uansett ubrukelige hvis de er tildekket med rim eller skitt. Sensorer har betydelig større toleranser i forhold til tildekking før de slutter å fungere. Generelt er det vanskelig å vite hva man får når man kjøper en Tesla. Kjøper man andre merker får man gjerne en detaljert liste over som viser utstyrsnivået på ulike varianter på et detaljert nivå. Den kan man ta vare på og er det avvik fra den ved levering så gir det grunnlag for kompensasjon. Jeg har sett eksempler på det fra VW der importør har kompensert for endringer uoppfordret. At Tesla skal kompensere noe uten at de utsettes for betydelig press fra ressurssterke kunder som orker å ta slike saker er helt urealistisk.

hELgenen

Sitat fra: Motorwatt på søndag 08. januar 2023, klokken 18:40
Citroen has deleted front and rear parking sensors and blind-spot monitoring technology from two of its three models, in order to keep production lines moving as the global semiconductor shortage continues – but buyers won't receive a price reduction as compensation.

Citroen joins a long list of car makers which have decided to cut features to keep production lines moving, rather than slow production. Among mainstream brands, these include Ford, Mitsubishi, Skoda and Volkswagen, joining luxury brands including BMW, Audi, Mercedes-Benz and Polestar.


https://www.drive.com.au/news/citroen-c3-hatch-c5-aircross-lose-key-safety-tech-parking-sensors-amid-semiconductor-shortage/

Stemmer dette? Den saken er jo fra mars 2022...er den korrekt og relevant i dag?

Rent konkret..hvilke biler leveres til Norge nå uten mulighet for p sensor?

Jeg vet at høsten 2021 så ble noen sensorer ikke levert med en del biler,men ikke at p sensor ble fjernet.
Fotsesnor ble f.eks ikke levert til Polestar 2,men ettermonterrs nå. Der hvor det manglet noe så.ble enten kunden kompensert,eller det skulle ettermonteres er min forståelse
Men p sensor har jeg ikke hørt skal ha vært fjernet på biler levert til Norge foruten Tesla sine siste leveranser.

Hvilke andre modeller enn Tesla vil ikke leveres med p sensorer i Norge?


Bilskallen

I mars i fjor sleit mange produsenter med å produsere biler med sensorene fra Bosch grunnet komponentmangel hos sistnevnte. Dette gjeldt ihvertfall VAG, Mercedes og de fleste Stellantismerkene

hELgenen

Sitat fra: Bilskallen på mandag 23. januar 2023, klokken 09:35
I mars i fjor sleit mange produsenter med å produsere biler med sensorene fra Bosch grunnet komponentmangel hos sistnevnte. Dette gjeldt ihvertfall VAG, Mercedes og de fleste Stellantismerkene

Noen som vet om noen modeller i Norge ble berørt og ikke fikk p sensor i 2021,2022,2023? Vil gjerne vite om konkrete modeller..

Motorwatt

Ingen mangler sensorer før oktober 2022 mener jeg. Alle mangler etter.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

GOS

Sitat fra: Motorwatt på mandag 23. januar 2023, klokken 10:06
Ingen mangler sensorer før oktober 2022 mener jeg. Alle mangler etter.

Alle produsert etter en gang i oktober. Denne endrigen dreide seg vel bare om Parkeringssensorer, det er vel også andre UL sensorer på bilen som går mot siden og som vel ikke er berørt!?

Min siste Model Y (LRWYGCEK3NC537xx  som ble levert ut 01.12.2022 har samme sensorer som den jeg hadde som ble levert ut i juni 2022. (LRWYGCEK8NC347xxx)

De som fikk tysk Model Y mot slutten av året fikk uten parkeringssensorer, men vet ikke om noen når har fått Kina produsert Model Y uten parkeringsensorer?

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA