Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skifte fra en Tesla MS og en Opel Mokka til en ny bil, men hvilken?

Startet av Vollis47, lørdag 07. januar 2023, klokken 14:37

« forrige - neste »

Vollis47

Vi har per i dag en Tesla MS 75D fra juni 2018 og en Opel Mokka fra februar 2022 og vi prøver nå å overbevise oss selv om at vi egentlig bare trenger en bil. Men da lurer vi ikke bare på hvilken bil det bør være, men også hvordan vi bør planlegge. Vi er begge i 70 årene og har sjelden med passasjer, kun unntaksvis 1 eller 2 stk. Teslaen er litt for stor for vårt behov og det er litt trangt i garasjen, Opelen har litt for lite bagasjeplass uten å legge ned bakseteryggene. Teslaen har ikke gitt mye problemer. Gratis lading på tur er jo kjempebra, men etterhvert er det ikke så mange langturer at det betyr så mye for økonomien. Opelen er en fin bil og kjører bra, men rekkevidden er litt kortere enn vi liker om det skulle være vår eneste bil.

Tanken er å selge Teslaen først og så kjøre Opel mens vi vurderer alternativer som vi kan bytte den inn i. Hvilke tanker har dere andre? Hva foreslår dere eller hva ville dere gjort?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Daniel_0007

Ville da sett på Kia niro eller byd atto 3 litt større en opelen samme med megane e-tech
Model 3 2019 LR Rwd

Syklist

I samme situasjon ville jeg ha beholdt Tesla'en. Men det er mest med tanke på langtur, og jeg vet jo ikke hvor trangt det er i garasjen.

Opelen hurtiglader jo ganske greit med CCS, så dersom dere er relativt skjelden på langtur kan den jo fungere bra.  I såfall ville jeg kjørt den en stund og tatt god tid til å prøvekjøre alternativer som foreslått.  Opel Astra-e kommer nok til høsten, og kan kanskje være interessant. Model 3 RWD er et alternativ, men komfortmessig er jo det et skritt ned fra S'en.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

goggo

Det med bil og behov/ønsker/krav er jo veldig personlig da, og du er jo godt kjent i elbil verdenen og kjenner vel markedet ganske godt antar jeg.

Som du vet er jeg også «godt voksen» slik som deg, og for min del så kan jeg si at problemfritt bilhold, gode garantier og gode seter :) er viktige faktorer i tillegg til de tekniske spesifikasjonene etc.

Selv er jeg veldig fornøyd med Kia og Hyundai bilene så jeg ville anbefale deg å sjekke opp disse. Tror jeg kom fram til at jeg har hatt 7 eller 8 Kia/Hyundai opp gjennom årene, med veldig få problemer.

Selv er jeg fornøyd med min 2020 Ioniq, men er misunnelig på din Model S med gratis lading da jeg planlegger mye langkjøring de neste 12 månedene. Men den har vel gått ut på garanti antar jeg, og er usikker på hvilket prisfall jeg måtte regne med hvis jeg skulle kjøpe den for å selge etter et års tid igjen.

Siden vi begge bor i Kristiansand området, kanskje vi skulle møtes for en bilprat over en kopp kaffe i Kristiansand eller på kjerlingland eller noe?
Jeg er i Spania nå, men er hjemme i Høvåg igjen før neste helg :)

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Moas

Ville beholdt teslaen.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Edison

Det er mange gode alternativ i segmentet mellom Mokka og Model S, så her er det vel berre ein ting som gjeld -prøvekøyring.

Eg ville ha fokusert på bilar bygd på dei reindyrka elbilplattformane frå ein produsent som er veletablert i Noreg. God rekkevidde og rask lading er alltid kjekt dei, sjølv om det ikkje blir så mange langturar.

Dei eg hadde sjekka ut:
Tesla Model 3
BMW i4
Kia EV6
Hyundai Ioniq 5
Audi Q4 e-tron

Elles er det mange spennande bilar på veg, så lista kan bli lang!

ToWalkOrDrive

Synes det er vanskelig å ikke nevnt Tesla Model Y SR, som en nå får med alle avgifter for 432.000 uten vinterdekk. Da er det lett å gå inn og ut av bilen, samtidig som den er en del smalere i garasjen enn S. Er og mye mindre feil på en Model Y enn en gammel Model S.

Har ikke selv erfaring fra Kia EV6, men ser den få strålende kritikker:
https://www.tv2.no/broom/her-far-du-rett-og-slett-mer-enn-du-betaler-for/14506850/
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA