Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterivarme

Startet av Egil Fonn, lørdag 07. januar 2023, klokken 09:49

« forrige - neste »

LMOR

After further carification with our colleogues in Munich, we can share and confirm the following information:

The functionality for manual preconditioning before DC charging is available exfactory for the i20, G26 BEV, U11 & G70.

From 22/11 production - i20, G26 BEV, U11, G70.
From 22/07 production - G70.

For vehicles produced before this the functionality is not available. We can also not for the time being confirm that this will be added through a future software update, as the technical prerequisites are still being investigated
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#16
Merkelig at det skal være vanskelig å fastslå om det er tekniske grunner til at funksjonen ikke er tilgjengelig for biler produsert før 1.11.22.
Hadde flaks med at vår bile ble produsert 1. uke i november. Da fikk vi også multifunksjon på begge seter som bonus.

Egil Fonn

#17
Dette høres merkelig ut i mine ører. Jeg er ikke data ingeniør, men hvor vanskelig kan det være å legge inn en på/av funksjon for dette når batterivarming allerede er en funksjon i bilen?
Regner med dette kommer på senere software. Får i allefal håpe de etterhvert legger inn alle ladestasjoner i kartverket. Da blir problemet løst, og jeg kan klare meg uten en på/av funksjon for batterivarming.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

LMOR

Forstår det heller ikke. Men også merkelig at bilen min må på verksted for at bassen kan forsvinne hvis jeg tar en OTA.
Så dette kan tyde på at firmware fremdeles er «brent inn» på BMW. Dermed kan en ikke endre på funksjoner som batterivarme selv om ny software støtter det.
Men det var ikke blankt nei, men tyder bare på at de etter november har andre funksjoner i styringsenheten enn eldre.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Fikk 11/2022.50 nå pga tilbakekallingen. Ingen endring ift batterivarming, men min er produsert før nov.22.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Egil Fonn

Ser Ladestasjon på riksgrensen (Kwatt 150kw) som tidligere ikke lå i bilens ladekartet nå er lagt inn, så da blir behovet litt mindre for en slik manuell av/på styring av batterivarme for min del. Ser at Tesla ladere som er åpen for andre enn Tesla fremdeles mangler i bilens ladekart.
Jeg ønsker meg helst begge deler. Oppdatert ladeklart + av/på funksjon for batterivarme.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Egil Fonn

Om ePower er redusert pga kaldt batteri (Skavert hvit farge i toppen av ePower søyle i instrument) aktiveres batterivarme ved å sette bilen i sport modus. Eksempel ved ca -8 grader i batteri økte tomgangs forbruk fra 2,5 til 10kw/h når sport modus ble valgt.
Varmes neppe nokk til hurtiglading, men nokk til å gi full ytelse ut. (100% ePower)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA