Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oversikt over ladere med 600 Volt eller mere

Startet av Stig-Arne, mandag 03. april 2023, klokken 20:34

« forrige - neste »

Stig-Arne

Hei

I forbindelse med leveranse av elektrisk lastebil, så har vi fått informasjon om at bilen er nødt å ha 600 volt for å starte lading, og 750 volt for å kunne lade til 100%

Men må si jeg virkelig sliter med å finne informasjon om hvilke ladere som faktisk leverer så høy spenning som 600 volt.

Det jeg vet til nå er at Tesla sine ladere ikke fungerer, da de stopper på 480 på V2 og V3, mulig V4 blir annerledes.
Samtlige 50 kW ladere kan man vel stryke av lista, da de er vel utelukkende 400 volt basert.

Så da er jo spørsmålet, kan man forvente at alle 100 kW + ladere har mer enn 600 volt tilgjengelig?
Er neimen ingen enkel måte å finne ut av dette på føler jeg.

Speeder

Jeg tror du må sikte deg inn på 300+kW ladere for å være sikker på 800V.

Hvilke type bil er dette? Merkelig å ikke ha støtte for 400V.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Stig-Arne

Sitat fra: Speeder på mandag 03. april 2023, klokken 23:43Jeg tror du må sikte deg inn på 300+kW ladere for å være sikker på 800V.

Hvilke type bil er dette? Merkelig å ikke ha støtte for 400V.


Ja, det kan du si at det er merkelig med manglende støtte for 400 Volt.
Det finnes ingen system montert for å håndtere spenning så langt ned som 400 volt. Derfor kravet om 600 volt eller mer.
Derfor forsøker man å få en oversikt over ladere som faktisk leverer 600 eller mer. Ionity finnes jo, men de er jo de langt i mellom, og ingen lengre nord enn Namsskogan.

Bilen er en Volvo FM med 540 kWh batteripakke.

RJK

Ser flere operatører har ladere med 180 kW opp til ihvertfall 300 kW. Jeg ville sjekket med noen av de største operatørene (Eviny, Recharge, Mer og Kople ihvertfall...), og hørt med de hva slags volt-tall de opererer med på de kraftigste laderne.

Her har jeg satt på filter på 150 kW og opp:

https://chargefinder.com/no/ladestasjoner-elbil-bjerkvik-bjerkvik-hotell/gjj3ne
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

overskyet

Sitat fra: RJK på tirsdag 04. april 2023, klokken 18:37Ser flere operatører har ladere med 180 kW opp til ihvertfall 300 kW. Jeg ville sjekket med noen av de største operatørene (Eviny, Recharge, Mer og Kople ihvertfall...), og hørt med de hva slags volt-tall de opererer med på de kraftigste laderne.

Her har jeg satt på filter på 150 kW og opp:

https://chargefinder.com/no/ladestasjoner-elbil-bjerkvik-bjerkvik-hotell/gjj3ne

Mer sine ladere er kun 400V (tror jeg)

Er en artiklen om det her, riktignok et par år gammel:
https://no.mer.eco/aktuelt/spenning-omkring-400v-og-800v-i-ladenettverket/

Forøvrig en veldig merkelig påstand fra han fyren om at du ikke klarer å utnytte mer enn 150 KW over tid. Taycan lader jo med over 200 KW når den passerer 60% og 150KW når den passerer 70%

Jeg vet ikke hva alle andre biler på markedet klarer, men det er vel neppe den eneste bilen som har nytte av ladere med skikkelig futt.

Øyvind.h

#5
Hyundai og Kia klarer det i hvert fall.
220-230kW opp til 50%. 170kW ved 60% og faller ikke under 150kW før bilen passerer 70-75%.
Noen biler har bare peak effekt veldig kort, men det begynner å bli en del som klarer det over et bredt register.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: overskyet på tirsdag 04. april 2023, klokken 21:24
Sitat fra: RJK på tirsdag 04. april 2023, klokken 18:37Sitat fra: RJK på 4.4.2023, 18:37:39
Ser flere operatører har ladere med 180 kW opp til ihvertfall 300 kW. Jeg ville sjekket med noen av de største operatørene (Eviny, Recharge, Mer og Kople ihvertfall...), og hørt med de hva slags volt-tall de opererer med på de kraftigste laderne.

Her har jeg satt på filter på 150 kW og opp:

https://chargefinder.com/no/ladestasjoner-elbil-bjerkvik-bjerkvik-hotell/gjj3ne

Mer sine ladere er kun 400V (tror jeg)

Er en artiklen om det her, riktignok et par år gammel:
https://no.mer.eco/aktuelt/spenning-omkring-400v-og-800v-i-ladenettverket/

Forøvrig en veldig merkelig påstand fra han fyren om at du ikke klarer å utnytte mer enn 150 KW over tid. Taycan lader jo med over 200 KW når den passerer 60% og 150KW når den passerer 70%

Jeg vet ikke hva alle andre biler på markedet klarer, men det er vel neppe den eneste bilen som har nytte av ladere med skikkelig futt.
Flere merkelige påstander der. For det første, alle 350 kW-laderne som finnes, takler fint 400V i tillegg til at noen biler nå støtter 800V.

En annen ting er jo at de 800V-laderne til Ionity, er billigere* å bruke enn selv 22 kW AC-ladere som er av merke Mer. Så vi må fortsatt se på hvilket merke som er på laderne, og unngå de som heter Mer, Circle K, Fortum/Recharge, Kople og Eviny, og heller stille oss på Ionity, Tesla, Uno-X, E-ON og E.ON Drive & Clever for ikke å bli rana på høylys dag...

Faktisk lader jeg billigere på Ionity, enn i eget boretslag, der jeg får en månedsavgift på 59,- per måned (fakturering og administrasjon) og i tillegg spot-pris + ca 50-60 øre for nettleie. Selv da spot-pris var nede i 114,67 øre, så havner jeg altså over 1,65 per kWh som jeg betaler hos Ionity. Da har jeg ikke tatt hensyn til månedsgebyret noen av stedene.

Betalte totalt 67,49 NOK for 36,29 kWh i går mellom 9 og 17:30, som gir meg en snittpris på 1,86 for den ladesesjonen. Det som kan redde regnestykket litt, er altså om jeg blir etterbetalt for strømstøtte, når denne er klar i begynnelsen av mai måned.

* - Krever riktignok en separat avtale for å få de gode prisene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Personbiler med 800V-batteri har så langt også hatt innebygd booster for å kunne lade på 400V-ladere (som i praksis kan levere opptil 500V). Volvo har tydeligvis ikke tatt med dette på FM.

Leveradører av 150+ kW ladere ser alle ut til å ha modeller som leverer opptil 920 - 1000 V, men det finnes også varianter av disse (som ser identiske ut) som stopper på 500 V. En må nok sjekke med de norske operatørene for å få vite hva de bruker. Som et utgangspunkt vil de fleste (nyere) ladere  >= 150 kW kunne brukes, mens alt av 50 kW-ladere utgår. For destinasjonslading har FM 43 kW AC-lader, så det er mulig å lade ganske mye over natt (gitt en har en kraftig kurs), selv med 540 kWh batteri.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Stig-Arne

Sitat fra: Orbit på onsdag 05. april 2023, klokken 09:18Personbiler med 800V-batteri har så langt også hatt innebygd booster for å kunne lade på 400V-ladere (som i praksis kan levere opptil 500V). Volvo har tydeligvis ikke tatt med dette på FM.

Leveradører av 150+ kW ladere ser alle ut til å ha modeller som leverer opptil 920 - 1000 V, men det finnes også varianter av disse (som ser identiske ut) som stopper på 500 V. En må nok sjekke med de norske operatørene for å få vite hva de bruker. Som et utgangspunkt vil de fleste (nyere) ladere  >= 150 kW kunne brukes, mens alt av 50 kW-ladere utgår. For destinasjonslading har FM 43 kW AC-lader, så det er mulig å lade ganske mye over natt (gitt en har en kraftig kurs), selv med 540 kWh batteri.

Batteripakken har en brutto på 540 kWh, men nettoen er på 370 kWh. 10 % bunn og 20 % topp buffer.
Men ja, en 10-timers så har man fullt batteri igjen. Men akkurat slik det er idag, så er det greitt å ha en oversikt over ladere som gir 600 volt eller mer, rett og slett for å ha mulighet å lade i nøden.

Får rett og slett sende en mail til de forskjellige leverandørene og høre hva de har å si :)

FM og FH har forøvrig samme utstyr. Så de bilene er lik sådan :)

edyrli

Jeg savner også denne oversikten. BYD Tang trenger ca 700V for å lade på full effekt. Dersom den trenger transformere opp fra 400V får jeg ikke mer enn ca 85kW. Blir bingo på 150kW ladere. På 225kW og oppover har jeg alltid opplevd og få 700V.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Orbit

Jeg vet ikke om Oslo er relevant område for Stig-Arne, men her det i alle fall ladere på gang hvor også plassen er tilpasset tyngre kjøretøy: https://elbil.no/snart-bygges-55-hurtigladere-for-tungtransporten/
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Stig-Arne

Sitat fra: Orbit på onsdag 05. april 2023, klokken 14:50Jeg vet ikke om Oslo er relevant område for Stig-Arne, men her det i alle fall ladere på gang hvor også plassen er tilpasset tyngre kjøretøy: https://elbil.no/snart-bygges-55-hurtigladere-for-tungtransporten/

Nei, desverre ikke helt relevant for oss. Bilen jeg referer til blir å trille sine turer i nordre Nordland og sør i Troms. :) Men foreløpelig blir den gå gå på ruter som den skal rekke tur / retur. Men er kjekt å vite hvilke muligheter man har om ting skulle skje.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA