Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkeringsbrems fire hjul endres til to etter 10min?

Startet av hhog, lørdag 07. januar 2023, klokken 04:23

« forrige - neste »

hhog

Etter en nestenulykke har jeg blitt mer bevisst på at parkeringsbremsen tilsynelatende endrer fra å ha «håndbrekket» på for fire hjul, til 2, etter 10 minutter. Det høres et lite mekanisk knepp når man blir sittende i bilen på «tomgang», altså tenning på i P.
Min nestenulykke var at jeg hadde satt klar bilen ved inngangsdøra, klar til å laste bagasje. Bilen sto i en liten helling mot huset, og mellom (meg og) huset er det ett trappetrinn. Glatt, men ingen problem med lås på fire hjul. Etter 10 min slapp to av hjulene, og bilen kom seilende bakover. Heldigvis stoppet den i trappetrinnet, og ikke deiset inn i meg og hus.
Er det bare jeg som har opplevd dette? Skal det være sånn?

Orbit

Uten å kjenne EQC i detalj: Kan det være at parkeringsbremsen alltid kun er på to hjul, men at du også har auto-hold aktiv (på alle fire) i det du stanset bilen? Og så er det auto-hold (skivebremser) som slipper opp etter 10 min?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Egil Fonn

#2
Mener bremsene er aktivert på alle hjul så lenge det lyser rødt i håndbrekk knappen til venstre under hovedlys bryter. Denne kan aktiveres ved å trykke inn eller deaktivere ved å trekke ut. Det er også mulig å parkere uten parkbrems med kun den mekaniske splinten som låser drivverket aktivert. Mulig det da bare er bremser på 2 hjul pga difrensial. Parkering med kun splint og uten håndbrekk løser problemer med fast rusting eller fast frysing av bremser. Denne metoden bør kun brukes ved noenlunde flat parkering.

hhog. Var det slik at bilen sto parkert på tomgang og automatisk slår seg av etter 10 min som framkalte dette?

Se denne tråden for mer innfo. https://elbilforum.no/index.php?topic=54644.0
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

hhog

Sitat fra: Orbit på lørdag 07. januar 2023, klokken 08:46
Uten å kjenne EQC i detalj: Kan det være at parkeringsbremsen alltid kun er på to hjul, men at du også har auto-hold aktiv (på alle fire) i det du stanset bilen? Og så er det auto-hold (skivebremser) som slipper opp etter 10 min?
Forstår spørsmålet ditt dit hen om jeg gjorde noe altivt. Nei. Slo av bilen, parkeringsbrems-signalet er alltid på da. Bagasjedøra opp etter et par sekunder og altså ti minutter+ til...

hhog

Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 07. januar 2023, klokken 09:15
Mener bremsene er aktivert på alle hjul så lenge det lyser rødt i håndbrekk knappen til venstre under hovedlys bryter. Denne kan aktiveres ved å trykke inn eller deaktivere ved å trekke ut. Det er også mulig å parkere uten parkbrems med kun den mekaniske splinten som låser drivverket aktivert. Mulig det da bare er bremser på 2 hjul pga difrensial. Parkering med kun splint og uten håndbrekk løser problemer med fast rusting eller fast frysing av bremser. Denne metoden bør kun brukes ved noenlunde flat parkering.

hhog. Var det slik at bilen sto parkert på tomgang og automatisk slår seg av etter 10 min som framkalte dette?

Se denne tråden for mer innfo. https://elbilforum.no/index.php?topic=54644.0

Jeg gjorde ingenting aktivt, hverken når jeg slo av tenning å gikk ut (som jeg alltid gjør når ingwn andre sitter igjen å vil høre radio mens jeg er på butikken...). Sist gang satt jeg å ventet i bilen i P. Jeg noterte minuttet jeg parkerte, og bevisst venter på «kneppet», som hendte etter 10 min. Etter «knetter» var det ingen endring på symboler eller bilen. Parkbremssigalet uendret, og fortsatt lysende.
Jeg har også manuelt aktivert parkeringsbremsen, som gir samme symbolet i dashboardet uten at jeg vet om funskjonen er annerledes, men skal teste i morgen, og etter 10 min - om samme ting skjer.

Toalmar

Bilen skal helt klart ikke være  sånn. Parkeringsbremsen aktiveres automatisk når man setter bilen i P og den kutter ikke da etter 10 minutter. Tror du skal kontakte forhandler om dette.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Orbit

Sitat fra: hhog på lørdag 07. januar 2023, klokken 23:19
Sitat fra: Orbit på lørdag 07. januar 2023, klokken 08:46
Uten å kjenne EQC i detalj: Kan det være at parkeringsbremsen alltid kun er på to hjul, men at du også har auto-hold aktiv (på alle fire) i det du stanset bilen? Og så er det auto-hold (skivebremser) som slipper opp etter 10 min?
Forstår spørsmålet ditt dit hen om jeg gjorde noe altivt. Nei. Slo av bilen, parkeringsbrems-signalet er alltid på da. Bagasjedøra opp etter et par sekunder og altså ti minutter+ til...
Nei, jeg tenkte ikke at du gjør noe aktivt. De bilene jeg kjenner har kun "håndbrekk"/parkeringslås (lås i drivverket) på en aksel (i3 = bak, e-tron = foran).

I tillegg har mange biler auto-hold. Ut fra skjermbildet fra Toalmar har EQC også dette ("HOLD-funksjon"). Den bruker skivebremsene på alle fire hjul til å holde bilen stille, dersom du har bremset ned til full stans. F.eks. ved bakkestart, vil auto-hold hindre at bilen triller i det du slipper opp bremsen.

Så når du kjører ned en helning og bremser til stans samt setter på håndbrekket, har du parkeringslås på en aksel, pluss auto-hold både foran og bak. Da er alle fire hjul låst. Jeg mistenker at auto-hold slår seg av etter 10 minutter (da den trenger en del strøm for å være aktiv, og derfor ikke kan være på ved parkering over lang tid). Da går du automatisk over til kun parkeringslås på en aksel, som gjør at bilen begynner å skli. Klikket du hører er muligens parkeringslåsen (pawl) som går i inngrep i drivverket.

I så fall er det ikke noe feil på bilen. Så langt jeg vet trenger bare håndbrekk å virke på en aksel. Når det er veldig glatt er det greit å vite hvilke hjul som blir låst av håndbrekk.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Toalmar

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

hhog


Egil Fonn

#9
Er vel som Toalmar har klippet inn fra manual i innlegg over. Autohold er ikke aktivt når bilen settes i P eller bilen sikres med elektrisk parkerings brems.
Uten at jeg kan påstå dette sikkert så mener jeg parkerings lås virker på for aksel mens elektrisk parkerings brems er på begge bak hjul. I så fall er det mulig at effekten av parkeringslås på foraksel er begrenset om ene forhjul står på underlag uten friksjon. Dette pga differensialen i for aksling. Da blir det på en måte bare 3 av 4 hjul som er låst. Dette kan utgjøre en stor forskjell på glatt underlag.
Parkeres bil i glatt bakke er det mulig å tenke seg at den parkeres med kun bakbrems låst. Parkeringslås på foraksel trenger ikke være i inngrep fordi aksel/driverk ikke står nyaktig slik at inngrep er mulig. Begynner bilen så og gli på bakhjulene vil parkeringslåsen på foraksel gå i lås og det høres et klikk. Da er bilen allerede på gli med to stive bakhjul og stopper gjerne ikke med inngrepet av foraksel som kommer etter at bilen er begynt å seile.

BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA