(...)Dataene sier 80 hele veien, de er korrekte. Ergo kan vi forkaste den hypotesen og formulere en ny en, her er foreløpig kladd: Tesla viser feil fartsgrense fordi Tesla ikke gjør en god nok jobb med dette.
De er ikke de eneste.(...)
Fint kartsystem! Det skal nok gi litt underholdning. Men ja, jobben er ikke godt nok gjort fra bilprodusentenes side. Det kan se ut som Vegvesenet er ganske på ballen. Og om disse dataene ble stappet rett inn i norske Teslaer, så hadde det vært mindre slike problemer. Perfekt blir det selvfølgelig aldri.
Da ser det ut som at det er et par ledd med "hviskeleken" mellom Vegvesenet og bilen min. Jeg vil tippe det sitter folk et sted i USA og tenker noe slikt som: "Kartdata er kjekt. La oss få en leverandør av det som dekker hver verdensdel, iallfall, ideelt sett hele verden. Vi kan ikke holde på å dille med 100 små land og omstridte grenseområder, Elon har twitret at det skal virke forrige torsdag."
Hvem disse underleverandørene av kartdata er, trenger ikke å være offisielt kjent. Og hvor de får dataene sine ifra kan være gitt av akkurat samme type tankegang hos dem, så det kan være flere ledd med forsinkelser og haltende kompatibilitet av dataformater ned til Vegvesenet. ELLER forsåvidt en annen og dårligere oppdatert kilde. Google har jo f.eks. sikkert bilder og posisjoner til over 90 % av europeiske fartsgrenseskilt, men det kan jo gå år mellom hver gang de kjører en tilfeldig valgt vei på bygda i Norge, eller Montenegro for den del.
Det minner meg på at jeg ble litt overrasket over at bilen viste "norske" skilt i Sverige. Jeg hadde jo tippet at jeg skulle få opp gule fartsgrenseskilt der. Ifølge Youtube viser også svenske teslaer hvit skiltbakgrunn. Hadde det vært svenske data for svenske førere på svenske veier, så hadde de vist gule skilt. Data kommer altså ikke rett fra Transportstyrelsen heller, så det er konsistent.