Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statens Vegvesen sin rolle for selvkjørende Teslaer

Startet av Hjortefot, fredag 06. januar 2023, klokken 12:51

« forrige - neste »

Hjortefot

Statens Vegvesen er et statlig norsk forvaltningsorgan som blant annet skal holde oppsyn med trafikk, veiarbeid, skilting, utforming av veier med tilhørende herligheter og generelt alt mulig nyttig for en selvkjørende bil.

De har selv tatt på seg ansvar for at ting skal fungere sammen i en framtid med selvkjørende biler. Se f.eks. denne annonsen der de rekrutterer folk som skal få slikt til å fungere sømløst:

https://www.digi.no/tumstudio/digitalisering-og-offentlig-it/annonse-norske-veier-skal-tilrettelegges-for-selvkjorende-biler-du-kan-vaere-med/510282/


Tesla satser som kjent på en generell og stort sett kamerabasert løsning, og er ikke så interessert i å skulle kommunisere digitalt med et trafikklys eller en forbipasserende Volvo. Det som derimot ER nyttig er oppdaterte kart. Gjerne med midlertidige endringer som f.eks. veiarbeid med midlertidige endringer av fartsgrenser og hvilke filer som ender opp hvor. Det er vel også en del av samfunnsoppdraget å spre dette effektivt til ymse kommersielle aktører. slik at alle har en konsistent oppfatning om hvordan norske veier ser ut.

Betyr det, for å ta et banalt eksempel, at om min Tesla konsistent insisterer på feil fartsgrense på en enkel landevei et sted, så er det sannsynligvis en feil i den digitale fasiten, som Statens Vegvesen har som ansvar å sitte på?

Eller har jeg misforstått og overforenklet for mye?



Model 3 LR - 2019

Motorwatt

Bra artikkel du linket til, og ikke noe overraskende der. Glem Tesla, og alle andre med nåværende systemer. TTT (ting tar tid), og 5-10 år er vel neppe helt feil. Statens Vegvesen har fritt tilgjengelige høyoppløste kart med skilter, trafikklys, etc. plassert med cm-presisjon, og dette vet nok Tesla. Men et system som baserer seg på slike kart passer ikke med Teslas filosofi.

– Så det er ekstra utfordrende å få til selvkjøring i Norge, nevner Leirdal.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Forskjellige merker bruker kart fra forskjellige leverandører. Så lager de sin egen implementering i bilene, f.eks 1 årlig oppdatering vs månedlig osv. TomTom, Here, MobilEye? og sikkert flere vi ikke kjenner. Tesla har hatt flere underleverandører av infrasrukturkart. Tesla har dog sagt at de ikke skal bruke kart til FSD (unntatt navi) og det har jo skapt mye feil for utprøvingen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OlaM

Sitat fra: Hjortefot på fredag 06. januar 2023, klokken 12:51
Betyr det, for å ta et banalt eksempel, at om min Tesla konsistent insisterer på feil fartsgrense på en enkel landevei et sted, så er det sannsynligvis en feil i den digitale fasiten, som Statens Vegvesen har som ansvar å sitte på?

Eller har jeg misforstått og overforenklet for mye?

Vil ikke si du har misforstått eller overforenklet, men du har hoppet litt for raskt til en sannsynlig konklusjon. La oss lage en hypotese:

Tesla viser feil fartsgrense, fordi det er feil i Statens Vegvesen sine data.

Så kan vi heldigvis enkelt teste denne hypotesen ved å sjekke disse dataene. De er fritt tilgjengelige på https://vegkart.atlas.vegvesen.no/ Skriv inn fartsgrense i feltet oppe til høyre.

Jeg slår opp Vallaviktunnelen, den som går fra Hardangerbroen i retning Voss. Der sier skiltet at det er 80 (slutt på 60 etter rundkjøringen) og det har alltid vært 80 med unntak av gul 50 når det har vært arbeid. Tesla sier det er 60 hele veien ut tunnelen. Hva sier dataene?



Dataene sier 80 hele veien, de er korrekte. Ergo kan vi forkaste den hypotesen og formulere en ny en, her er foreløpig kladd: Tesla viser feil fartsgrense fordi Tesla ikke gjør en god nok jobb med dette.

De er ikke de eneste. Når jeg prøvekjørte nye VW ID3 og ID4 så viste de at det var 90-sone på et stykke motorvei som ble satt ned til 80 i 2011. Hvordan det der går til skulle jeg gjerne likt å vist.
'21 3LR

Hjortefot

Sitat fra: OlaM på fredag 06. januar 2023, klokken 20:36
(...)Dataene sier 80 hele veien, de er korrekte. Ergo kan vi forkaste den hypotesen og formulere en ny en, her er foreløpig kladd: Tesla viser feil fartsgrense fordi Tesla ikke gjør en god nok jobb med dette.

De er ikke de eneste.(...)
Fint kartsystem! Det skal nok gi litt underholdning. Men ja, jobben er ikke godt nok gjort fra bilprodusentenes side. Det kan se ut som Vegvesenet er ganske på ballen. Og om disse dataene ble stappet rett inn i norske Teslaer, så hadde det vært mindre slike problemer. Perfekt blir det selvfølgelig aldri.

Da ser det ut som at det er et par ledd med "hviskeleken" mellom Vegvesenet og bilen min. Jeg vil tippe det sitter folk et sted i USA og tenker noe slikt som: "Kartdata er kjekt. La oss få en leverandør av det som dekker hver verdensdel, iallfall, ideelt sett hele verden. Vi kan ikke holde på å dille med 100 små land og omstridte grenseområder, Elon har twitret at det skal virke forrige torsdag."

Hvem disse underleverandørene av kartdata er, trenger ikke å være offisielt kjent. Og hvor de får dataene sine ifra kan være gitt av akkurat samme type tankegang hos dem, så det kan være flere ledd med forsinkelser og haltende kompatibilitet av dataformater ned til Vegvesenet. ELLER forsåvidt en annen og dårligere oppdatert kilde. Google har jo f.eks. sikkert bilder og posisjoner til over 90 % av europeiske fartsgrenseskilt, men det kan jo gå år mellom hver gang de kjører en tilfeldig valgt vei på bygda i Norge, eller Montenegro for den del.

Det minner meg på at jeg ble litt overrasket over at bilen viste "norske" skilt i Sverige. Jeg hadde jo tippet at jeg skulle få opp gule fartsgrenseskilt der. Ifølge Youtube viser også svenske teslaer hvit skiltbakgrunn. Hadde det vært svenske data for svenske førere på svenske veier, så hadde de vist gule skilt. Data kommer altså ikke rett fra Transportstyrelsen heller, så det er konsistent.
Model 3 LR - 2019

Hjortefot

Ryktene om oppdatering 2023.2.x tilsier at Teslaer i Tyskland (som ett av "utvalgte land") skal begynne å lese fartsgrenseskilt med kamera istedenfor kartdata.

Og at i Europa har Storbritannia,  Nederland og Italia har hatt denne funksjonen fra i sommer. Norge må jo være et "utvalgt land" vel?  ;D

https://teslamag.de/news/exklusiv-tesla-update-tempolimit-erkennung-deutsche-autobahnen-56108

Model 3 LR - 2019

Motorwatt

#6
Jeg tror at iallfall norske biler bruker både kamera og navdata hvis de har HW3. Den ser ofte temporære fartsskilt med gul bakgrunn. Tror heller at det er noe med prioroteringen når den skal lese skilt eller fra navdata som svikter hos Tesla. Hvis den bruker samme navdat som pre-HW3 (som bare bruker navdata) er det beviselig mange feil.

På BMW er det slik:

Når hastighetsskiltet er lest, sammenligner bilen resultatene med dataene som er lagret i navigasjonssystemet. Hvis fartsgrensene ikke samsvarer, på grunn av midlertidige forhold som vegarbeid, vil systemet prioritere dataene som er registrert av kameraet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Hjortefot på tirsdag 24. januar 2023, klokken 20:25
Ryktene om oppdatering 2023.2.x tilsier at Teslaer i Tyskland (som ett av "utvalgte land") skal begynne å lese fartsgrenseskilt med kamera istedenfor kartdata.

Og at i Europa har Storbritannia,  Nederland og Italia har hatt denne funksjonen fra i sommer. Norge må jo være et "utvalgt land" vel?  ;D

https://teslamag.de/news/exklusiv-tesla-update-tempolimit-erkennung-deutsche-autobahnen-56108
Tesla har jo lenge lest fartsskilt ved hjelp av kamera, det er absolutt ikke noe nytt. Endringen kan derimot være at autopiloten slutter å bruke fartsinfo fra kartdata, og kun fra kameraene. I dag er det en blanding.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

#8
Du sier jo omtrent det samme som meg, men jeg har liten/ingen tro på at de kutter ut navdata. Det er alt for mange tilfeller hvor man kommer inn på en ny/annen vei, og hvor det mangler skilt om fartsgrense. Noen ganger fanges det opp, og noen ganger ikke. Men som sagt er det da viktig å få ny og forbedret navdatabase også.

Som eksempel kommer jeg inn på en fylkesvei fra en privatvei. På privatveien viser bilen 80 km/t (!), mens fylkesveien er 60. Ingen skilter, men fartsgrensen i bilen viser 60 km/t i samme sekund jeg entrer fylkesveiem
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Hjortefot

Sitat fra: Handyman på tirsdag 24. januar 2023, klokken 22:10
...
Tesla har jo lenge lest fartsskilt ved hjelp av kamera, det er absolutt ikke noe nytt. Endringen kan derimot være at autopiloten slutter å bruke fartsinfo fra kartdata, og kun fra kameraene. I dag er det en blanding.
Hva slags blanding er det egentlig? Kan du holde opp en lapp med et 60-skilt på foran en Tesla i Norge og få den til å skifte fartsgrense på displayet? Er det noen som har testet dette grundig i Europa? Eventuelt i Italia/Nederland/Storbritannia før og etter at de visstnok fikk en endring av "blandingsforholdet"? Jeg er ikke enig eller uenig med noen her, bare altfor nysgjerrig.  :)
Model 3 LR - 2019

Motorwatt

Hvis lappen har samme utforming og farge som et fartsskilt, og bilen har HW3, så er det kanskje mulig. Vet ikke om noen som er så nyskjerrige at de har giddet å teste 🙂.

Hadde en bil som reagerte på klistreskilt som man finner bak på busser og lastebiler, men det var i 2010. Den bilen hadde MobilEye.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Det som er rart er at feil fartsgrenser er så mye værre i Norge enn resten av Europa.Har kjørt til Italia via en del forskjellige land med AP1-2-3 biler, og samtlige slet i Norge.

Så fort man krysset grensen var det lite feil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sjokomelk

Norge er også spesielt fordi vi i utgangspunktet ikke har fartsgrenseskilt, men setter de opp der den IKKE er 80km/t. (Eller hvis den er noe annet enn 50km/t i tettbebygd område.)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Hjortefot

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 25. januar 2023, klokken 07:04
Norge er også spesielt fordi vi i utgangspunktet ikke har fartsgrenseskilt, men setter de opp der den IKKE er 80km/t. (Eller hvis den er noe annet enn 50km/t i tettbebygd område.)
Akkurat det er ganske vanlig på bygda i Europa, iallfall i Tyskland og Storbritannia. "Du kjører nå inn i en landsby"- og "du kjører nå ut av en landsby"-skilt har underforståtte fartsgrenser slik jeg forstår det. Noen mener jo at alt utenfor Ring 3 er "lanne". :P Men det ser uansett ikke ut som Norge ble spesielt utvalgt denne runden heller ifølge tråden om 2023.2.x Og skiltet om opphevet fartsgrense blir jo også visualisert i bilen.
Model 3 LR - 2019

Motorwatt

Jeg er litt spent på om Tesla har noe spesielt i gjære for Norge. Et par oppdateringer i Teslafi har gått til de fleste europeiske land, men Norge er holdt utenom. Tror ingen i Norge har fått den siste Navdatabasen for Europa, men her kan jeg ta feil. Noen som har fått EU-2022.40-14215?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA