Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen slår seg over i parkering når man ruller

Startet av Pass, tirsdag 17. januar 2023, klokken 23:49

« forrige - neste »

Hjortefot

Sitat fra: jlan på lørdag 21. januar 2023, klokken 00:23
Men hva "tenker" bilen når den registrerer at føreren har gått ut i en bratt og glatt bakke:
"Hm. sjefen har satt meg i "hold" så alle hjulene er låst, og nå har han forlatt meg. Jeg tror jeg slipper bremsene på forhjulene, så han får seg en liten støkk".
"Mennesket mitt har stoppet meg og nå åpner det døra. Det skal sikkert ut å kjøpe sigg. Det kan ta en stund, best å sette seg i Park så jeg kan ta meg en lur og ikke sitte her og tviholde på alle bremsene og bruke strøm på alt mulig dill. Satser på det ikke er altfor glatt, så det blir et problem."

Mennesket bør vel tenke noe slik som at: "Dævven det er glatt, men jeg MÅ ha sigg, og det er bare oppi bakken her det er ledig parkering. Får vinkle forhjulene inn mot fortauskanten for sikkerhets skyld og satse på det går bra. Det er kanskje smart å bruke den knotten til å sette bilen i park med, så jeg er klar til å ta over om det viser seg å være en dårlig ide. Dette er jo som å kjøre tante Bodils gamle Volvo!"
Model 3 LR - 2019

geear

Sitat fra: Kim- på tirsdag 24. januar 2023, klokken 12:57
Sitat fra: geear på tirsdag 24. januar 2023, klokken 11:02
"Noen andre bilmerker.." ville jeg vel heller sagt.

F.eks. iX ser ut for å ha akkurat samme løsning som Tesla:

https://elbilforum.no/index.php?topic=59037.msg1087378#msg1087378

Hvem andre enn iX har dette og da?
Trodde de færreste låste alle fire hjulene, men bortsett fra alle Tesla, iX og e-Niro så blir det bare antagelser fra min side, mener at e-Golf også roterte fritt, men det er så lenge siden nå at jeg skal ikke sverge. Hvis vi snur på dette, hvem andre enn e-tron er det som HAR låsemekanisme på reduksjonsgiret på motsatt aksling av der de har p-brems?

Handyman

Har hatt to e-Uper og en Citigo (i praksis samme biler) og de låser forhjulene mekanisk i giret.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Stjerneglis

Hyundai Kona EV (FWD) har girkasselås og låser forhjulene. Parkeringsbrems bak (elektrisk)
Mitsubishi i-Miev (RWD) har girkasselås og låser bakhjulene: Parkeringsbrems bak (mekanisk)
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA