Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ingen kupévarme når bilen står stille

Startet av oto, fredag 06. januar 2023, klokken 08:51

« forrige - neste »

oto

Hei folkens,
Andre med e-Golf som opplever at den ikke varmer kupeen på «tomgang»? Om vi sitter i bilen med tenningen på og venter på noen, endog mens vi hurtiglader, kommer det null varme ut av dysene. Når vi kjører er det OK. Virker som den er overdrevent opptatt av ikke å bruke energi i utide. Modell 2015 i vårt tilfelle. 
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Fanten

#1
Har kjøpt inn en 2017 e-golf med første gen batteri til husstanden sin ungdoms avdeling.
De klager på de ikke får varme når de hurtig lader.
Når de setter på "tenningen" slik att bilen er kjøreklar med hurtig laderen tilkoblet gir bilen beskjed om å skru av tenningen.
Har de tenningen på første hakket slik att radio og vifte fungerer blåser det bare kaldt.

Av min egen begrensede erfaring med bilen så varmer den bare hvis den er i kjøre klar modus.
Ønsker man å varme opp bilen litt før man kjører så må bilen være i kjøre klar modus.
Problemet er att den fort går ut av kjøre klar modus hvis man går ut av bilen for å feks skrape is eller ta OL floka.

Dog har jeg ikke testet å sitte inne i den iskalde blikk boksen for å teste om den holder seg i kjøre modus hvis man ikke åpner og lukker døra.

Uansett tror jeg løsningen for å ha varme tilgjengelig på korte stopp under 15 min er å gå inn i menyen på e-styringen for å sette hente tid 15 min frem i tid.
Eller i appen om man har den.
Vet ikke om det fungerer under hurtig lading

jonrb

Bilen skal varme ved hurtiglading med tenning på. Begge våre VW gjør det (eUp 2014 og eGolf 2017).
Det er en veldig grei funksjon, for da slipper en å varme opp kupe og varmeapparat igjen fra batteriet når en kjører videre. Får altså lengre rekkevidde.
VW e-up! 2014
VW e-Golf FL 2017
Venter på ID BUZZ

Fanten

#3
Har testet litt nå hjemme på ladeboksen og bilen blåser bare kaldt i varmeapperat når den lader med tenning på.
Testet når jeg kom hjem i fra kjøretur så det var lett å kjenne den kalde luften.
I følge huset sitt ungdomsavd oppfører den seg likt når den blir hurtig ladet.
Har søkt litt på nett og det er ikke mye å finne om tema.
Men noen hevder man kan lade og få varme samtidig mens andre hevder det ikke er mulig uten å stille hente tid eller starte varme i app.
Bilen er en tidlig 2017 mod med det lille batteriet.
Mulig det er forskjell på SW eller biler med lite eller stort batteri.
Skal snart bestille service på Møller så da skal det spørres og graves om dette.
Er jo helt på jorde hvis man må sitte å fryse foran en hurtiglader men utifra andre ting med den bilen så blir jeg ikke overrasket hvis OL floka er endel av pakka

als77

Jeg har opplevd begge deler på min 2016-modell... Stort sett får jeg varme når jeg hurtiglader, men en sjelden gang iblant så vil den ikke (uten at jeg har undersøkt hvorfor/registrert når).

Fanten

#5
Dette med varme uten lading har blitt en snakkis her hjemme.
Fikk nå en tlf av datteren min som for første gang fikk varme i bilen under hurtig lading.
Spurte om hvordan...men hadde ikke gjort noe spesielt...det bare virket.

Så nå kan vi hevde att man skjelden får varme under hurtig lading isteden for å avise det som en umulighet

jonrb

Ved normal lading / hjemmelading får du ikke varme med tenning på, kun ved hurtiglading.
Skal du ha varme ved normal lading må varmen slås på som forvarming via app eller programmert tidspunkt. Men da lader den saktere da en del av effekten brukes til oppvarmingen.
Ved hurtiglading påvirkes ikke ladetiden av oppvarmingen, det trekkes bare litt mer strøm fra hurtigladeren.
VW e-up! 2014
VW e-Golf FL 2017
Venter på ID BUZZ

Gazer75

Sitat fra: jonrb på fredag 10. februar 2023, klokken 16:04Ved hurtiglading påvirkes ikke ladetiden av oppvarmingen, det trekkes bare litt mer strøm fra hurtigladeren.
Sikker på det?

Sjekka med å sette varme til maks på min 2020 modell og då sa bilen at den brukte over 7kW når den står i ro.
Men har aldri sett effekt frå ladestasjon vore over 41kW uansett kor mykje varme eg set på.
Og det var vel Tesla V2 som vel reknar med tap også.
2020 e-Golf (2023-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA