Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål ang hurtiglading 2017 egolf

Startet av ewque, tirsdag 28. november 2023, klokken 18:26

« forrige - neste »

ewque

Hei! Er ny elbil eier og har nylig kjøpt en 2017 e-golf (35,8 kWh) og lurer på noe angående hurtiglading, ccs.
Jeg har prøvd et par ganger nå å lade på en Mer stasjon som er 50kwh, men bilen vil ikke lade over 7,2kwh når den er koblet til med ccs laderen. Det jeg har forstått at da bruker den AC og ombordladeren til å lade bilen?
Har sjekket at alt står på max ladehastighet og ingen planlagt lading osv står på.

Har tenkt å prøve en annen hurtiglader neste gang for å se om det gir samme resultat, men er det tilfeldigvis noe jeg gjør galt? Eller kanskje noe som er galt?  ???

Takker for svar  :)

Orbit

Nedenfor er ladekurven for e-Golf, gitt batteriet ligger på 25-30 plussgrader når du starter lading. Skal du komme i nærheten av maksimal effekt på 40 kW, må du også starte lading når batteriet er langt under 60% rest.

I kaldt vær som nå er nok 7 kW innenfor forventet (start-)effekt på denne bilen, men farten vil gå noe opp under lading siden batteriet blir varmt av ladingen (som gjør at det tillates høyere effekt).

Når du lader med CCS er ikke ombordladeren i bilen i bruk, og er derfor ingen begrensning. Hurtigladeren leverer DC rett inn på batteriet (via de to store pinnene nederst i CCS-kontakten). Jeg tror ikke du gjør noe galt her.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Er du koblet til en 50 kW lader, kan den ikke ta å "serve" strøm over AC. Den bruker DC-kontaktene, som er de to store under "type2"-delen, som den kun benytter for styresignaler, derav Combo i CCS-navnet.

Tipper du har kaldt batteri (eller starter på høy SoC), da må bilen bruke tid på å varme batteriet først. Hvis ikke, kan det være feil med lader eller bil , inkludert hovedbatteriet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moas

Selv en 2014 egolf av den eldste typen med iskaldt batteri skal klare lade over 11 kWh med DC helt ned til -25'c. Her er det noe galt.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

ewque

Skjønner~Etter å ha regnet litt på hvor mye/fort jeg ladet, kan rett å slett være at jeg har misforstått når jeg har lest av på ladern/appen til Mer.
Skal teste igjen neste gang jeg må lade, å kanskje la den bli enda mer utladet(og batteriet varmere) før jeg prøver. I værste fall kjører jeg på verksted så får de sjekke det ut 🙈Takk for hjelpen!

Bråthen

Min 2019 modell, med samme batteri som deg, tok i mot 19kw etter å ha stått i -8 til -10 grader i 24 timer i dag. Hadde da 60% SoC. Kjørte bilen 300m til laderen, så batteriet rakk ikke akkurat å bli varmt av den turen. 

Ville testet en annen hurtiglader før du kontakter verksted.

geear

Sitat fra: ewque på tirsdag 28. november 2023, klokken 20:36Skjønner~Etter å ha regnet litt på hvor mye/fort jeg ladet, kan rett å slett være at jeg har misforstått når jeg har lest av på ladern/appen til Mer.
Skal teste igjen neste gang jeg må lade, å kanskje la den bli enda mer utladet(og batteriet varmere) før jeg prøver. I værste fall kjører jeg på verksted så får de sjekke det ut 🙈Takk for hjelpen!
Du kan vel sjekke farten på tidligere sesjon i Mer-appen?

Ser du blander begrep for å oppgi effekt og mengde strøm, kW er effekten og kWh er mengde strøm, som hele tiden vil stige oppover så lenge du lader, er ikke der det har gått galt?

Brukte du egen kabel eller brukte du kabel som hang fast på laderen?

ewque

#7
Alt dette er helt nytt for meg, så jeg ser ikke bort fra at jeg tuller med noe begreper, som lager forvirringen til meg. Brukte kabel som hang fast på laderen.

Første gang jeg ladet til mer ser jeg at jeg fikk 11.1 kwh på 31min, og neste gang 7.94kwh på 34min. Hvis jeg husker rett var det mellom 30-40% SoC begge gangene, og like kaldt ute(ca -15, tror jeg). Kjører kun 1-2km når jeg skal til akkurat den laderen jeg brukte. Hvis dette høres ut som det er innenfor normalen, er jo det egentlig bare fint. Men jeg mener det sto 7.2kw på laderen siste gang, og det såg ikke ut som det gikk noe spesielt oppover med tiden.

RJK

Sitat fra: ewque på torsdag 30. november 2023, klokken 01:40Alt dette er helt nytt for meg, så jeg ser ikke bort fra at jeg tuller med noe begreper, som lager forvirringen til meg. Brukte kabel som hang fast på laderen.

Første gang jeg ladet til mer ser jeg at jeg fikk 11.1 kwh på 31min, og neste gang 7.94kwh på 34min. Hvis jeg husker rett var det mellom 30-40% SoC begge gangene, og like kaldt ute(ca -15, tror jeg). Kjører kun 1-2km når jeg skal til akkurat den laderen jeg brukte. Hvis dette høres ut som det er innenfor normalen, er jo det egentlig bare fint. Men jeg mener det sto 7.2kw på laderen siste gang, og det såg ikke ut som det gikk noe spesielt oppover med tiden.
Da er jo batteriet iskaldt fremdeles når du kommer frem. Kjør deg en lengre runde så du kommer ned til 15-20 % eller gjerne nærmere 10 %, så prøver du på nytt.

Da vil du nok få langt bedre hastighet. Både pga av varmere batteri, men og fordi du har lavere SoC, som kreves for å komme nærmere hva som antydes av ladefart når det er ca 25 varme i lufta... ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

#9
@ewque: Tallene dine ser for meg ut som forventet
  • 11 kWh på 31 min = 11.1 kWh * (60 min/h) / 31 min = 21.5 kW
  • 7.94 kWh på 34 min = 7.94 kWh * (60 min/h) / 34 min = 14 kW

Når laderen bare oppgir energimenge (kWh), kan du lese av hvor mye energi (kWh) du har ladet etter 6 minutter, og gange dette tallet med 10. Da så får du gjennomsnittseffekten du har fått i starten, som er en indikasjon på hvor fort det går ut fra dagens forhold. På en optimal dag, vil bilen lade ca 4 kWh på første 6 minutt (tilsvarer 40 kW effekt, som er det maksimale som bilen din kan ta mot), mens du med kaldt batteri vil se rundt halvparten (~ 2 kWh).

Det er også greit å ha en tommelfingerregel på hvor lang tid det tar å lade 10%-poeng på batteriet på din bil. På en god dag trenger du ~5 minutter på å lade 10%-poeng, mens det med kaldt batteri (eller når batteriet er godt over 80%) tar 10-15 minutter for det samme. Kommer du f.eks inn på en lader med 20% og ønsker å lade til 80% (dvs legge til 60%-poeng), tar dette 5 min * 6 = 30 minutt på den gode dagen, mot i alle fall 10 min * 6 = 60 min på vinteren.

(Her kan du også se på det somet  halvt minutt per prosentpoeng på en god dag, mot ett minutt per prosentpoeng når det er kaldt. Det ble ganske greie tall for din bil. For mine biler synes jeg det er lettere å huske hvor lang tid det tar å lade 10%-poeng, da det i mitt tilfelle er snaut 4 minutter for 10%-poeng på begge)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA