Nå kan man velge ratt!

Startet av Motorwatt, fredag 06. januar 2023, klokken 07:20

« forrige - neste »

Klykken

Bildet i artikkelen ser ut til å være at hjørnet på yoken kanskje treffer lår når det dreies.
Ellers kan det være en dårlig batch med yoke i noen biler. Slik som TMY Performace fra Tyskland med en hel hau med havari på varmepumpa.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Meka

Etter å ha hatt bilen i snart en mnd, tror jeg faktisk jeg kommer til å bestille retrofit.
Liker yoken (sett bort fra touch knappene), men det er langt bedre med ratt imho.

kirky

Tenker å gi det til våren og sneen forsvinner, sånn at man får kjørt litt. Samt se litt anmeldelser av de som får ratt på youtube. Ser at det kommer i mars i appen.

Får man beholde yoken tro? om man selger en gang kan er det en verdi at kjøper kan velge, evt man vil bytte tilbake etc.. :-)

2023 Model S

Meka

Kan egentlig ikke tenke meg man får Yoken tilbake, men vet jo aldri

Mobileum

Nå er det standard med rundt ratt. Iallfall i USA. Yoke kan leveres som gratis opsjon.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

cstromme

De skiftet tilbake igjen i dag. Nå er det standard med Yoke, mens ratt er et gratis alternativ.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Diravi

Har ikke hatt anledning til å prøvekjøre selv enda. Ut fra det jeg leser her i tråden og hos blant annet Motor og Elbilforeningen var jeg meget skeptisk til Yoke-rattet, men sjekk ca 29 minutter ut i denne videoen fra Autogefühl. Jeg synes han gjennom videoen demonstrerer hvordan rattet fungerer meget godt på motorvei og han ser ikke ut til å ha noen problemer med det i by heller.


Eller Matt Watson i Carwow sin test for et år siden; sjekk kjøringen på svingete vei:


Begge er for øvrig meget grundige testere og de har en tendens til å fange opp alt av niggles og dårlige løsninger i testene sine.

Ser ellers i kommentarfeltene på begge at knappene på rattet har en del mer funksjonalitet enn det som er blitt nevnt. Du trenger ikke treffe hornknappen ordentlig så lenge du dunker på den delen av rattflaten, for eksempel. Påstås det.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Mobileum

#82
Nå har Tesla skjønt det!

As for Tesla's used of the technology, I am sure they are thinking of some advantages with self-driving, but it can also be useful for human driving, especially when it comes to tuning the steering for its yoke steering wheel.

https://electrek.co/2023/06/16/tesla-patents-new-steer-by-wire-system/
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA