Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nå kan man velge ratt!

Startet av Motorwatt, fredag 06. januar 2023, klokken 07:20

« forrige - neste »

Vaduz

Sitat fra: turfsurf på søndag 08. januar 2023, klokken 18:34
Sitat fra: Vaduz på lørdag 07. januar 2023, klokken 16:35Det er vel totalt sett færre måter å holde en yoke på enn et ratt,
Det må jeg si meg uenig i. Rattet er jo rundt, så det eneste du kan variere er hvor du plasserer hendene. Yoke er jo kantete, og fasiliterer flere forskjellige grep.

Du har vel 2-3 eiker i vanlig ratt, så det åpner for horisontale og vertikale varianter også. Litt vanskelig å holde mellom kl 9 og 3 på yoke som jeg gjør veldig mye av i feks trange bygater, garasjehus eller annet terreng som krever mye manøvrering. Men uansett fint at man nå kan få et helt ratt for folk som verdsetter funksjon over form:)

Vaduz

Sitat fra: B1 på søndag 08. januar 2023, klokken 19:56
geear, det ser man ganske enkelt på kommentarene om hvem som faktisk har kjørt den eller ikke, samt at de som faktisk har testet den, hadde nok skrevet det :)

Finishen er jo standard Tesla problem. Klart jeg hadde ønsket at panel gaps var så bra som mulig, men for meg er ikke det så farlig. Så lenge ting er godt skrudd sammen innvendig (helt uaktuelt med knirking inni bilen osv) er jeg ikke så nøye på det. Men så har du de folka som bruker masse tid på vasking/pussing av bil - for de er det kanskje en deal breaker. Kanskje 3/Y er bedre på dette området, men som bil er 3/Y økonomibil kontra en S/X. Det har samtlige av mine venner som eier Tesla også sagt etter å ha kjørt Plaiden. Til og med venner som ikke var så imponert over min M3, var veldig positive til Plaiden.
Man ser også godt hvem som har kjøpt bil til 1.2+mill ut i fra kommentarer, men det er jo naturlig;)

Motorwatt

#32
Tipper det er produsert noen milliarder biler med vanlig ratt gjennom tidene. Hadde man funnet ut at yoke-ratt hadde hatt noe for seg, hadde vi hatt det for lenge siden. Alle bilprodusenter kan nemlig lage et slikt ratt, men det kommer garantert ikke til å ta av før de blir "intelligente".

https://electrek.co/2021/10/29/toyota-fixes-tesla-yoke-steering-wheel-in-its-first-electric-suv-steer-by-wire-system/
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

B1

#33
Sitat fra: Motorwatt på mandag 09. januar 2023, klokken 16:10
Tipper det er produsert noen milliarder biler med vanlig ratt gjennom tidene. Hadde man funnet ut at yoke-ratt hadde hatt noe for seg, hadde vi hatt det for lenge siden. Alle bilprodusenter kan nemlig lage et slikt ratt, men det kommer garantert ikke til å ta av før de blir "intelligente".

https://electrek.co/2021/10/29/toyota-fixes-tesla-yoke-steering-wheel-in-its-first-electric-suv-steer-by-wire-system/

Nei, og grunnen er ganske enkel. Tidligere måtte man klare å kontrastyre. Det er vanskelig med yoke. ESC, og TC på Tesla er helt vanvittig bra. Bilen tillater ikke at du havner i en slik situasjon.

Autopilot er også en annen grunn til at Yoke er lurt. Jeg kjører på AP 90% av tiden. Da hviler jeg hånden på yoken, og det er denne støtten for hånden som er så mye bedre med yoke.

For det tredje har ratt vært en mulighet lenge (uoffisielt, nå offisielt). Jeg sørget for å sjekke dette før jeg kjøpte bilen. Planen var å teste en uke eller to og kjøpe ratt om jeg likte ratt bedre enn yoke. Det sier seg selv jeg hadde kjøpt ratt om jeg hadde følt det var 1% bedre. Koster jo mindre enn noen nye dekk til bilen.

Klart steer-by-wire er jo enda bedre - om det lages bra.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

Motorwatt

Du må ha et kjøremønster som de færreste har. 90% på AP trodde jeg nesten var umulig, og min AP er lik din AP. Jeg kjører også endel på motorvei (E18), men dog ikke på ditt nivå. Har ingen problem med å plassere lanken behagelig på 4 steder slik at jeg unngår nag, og kjører problemfritt i byen. Men fint at du er fornøyd med Yoke, men synes personlig at forsvaret er litt over kanten.....😲

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kirky

Morsomt når ikke-eiere kommer med sterke meninger og mener de har mer rett enn de som faktisk eier bilen...

Når folk sier de ville valgt yoke - nå som er det er valgfritt sier det jo sitt.

2019 Long Range S, HW3, CCS.

Motorwatt

Sitat fra: kirky på tirsdag 10. januar 2023, klokken 12:39
Morsomt når ikke-eiere kommer med sterke meninger og mener de har mer rett enn de som faktisk eier bilen...
Noen som har sagt det? Sikter du til mitt innlegg, så er det jeg skriver min personlige mening. Fint at Tesla også har skjønt at det finnes delte meninger.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

Sitat fra: kirky på tirsdag 10. januar 2023, klokken 12:39
Når folk sier de ville valgt yoke - nå som er det er valgfritt sier det jo sitt.

Mange eiere så vel som bilstestere sier det motsatte også. Dermed blir en vesentlig mer skeptisk når en del sier at dette ikke er ideelt og sliter en del, mens andre er relativt ekstreme i sin positive omtale. Stoler nok langt mer på de som er balanserte enn de som mener det er helt genialt. I hvert fall når jeg ser at ting som vektlegges burde vært løst bedre eller ikke er noe jeg ville vektlagt over ulemper.

Halvt ratt er det flere produsenter som har forsøkt seg på før, men fellesnevneren er at det forsvinner igjen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

B1

Verken yoke eller ratt er perfekt.

I en ideell verden så burde styringen blitt til en yoke automagisk når man kjører på veier som ikke krever mer enn 90 grader utslag (venstre og høyre), og at styringen ble til ratt automagisk når man skal parkerer bilen, kjører i trange rundkjøringer eller når man slår på track mode for å leke seg. Det er klart mye bedre å vite hvor rattet er til en hver tid (når man må bytte grep på rattet).

Når det er sagt er det sjeldent man trenger mer enn 90 grader utslag på rattet fra midtpunkt. Kanskje 10% av tiden? Tenk på det neste gang du kjører. Så da er 90% av kjøring mye bedre, og de 10% dårligere. Som flere folk nevner, er det fantastisk å ha fri utsikt til instrumentpanel. Alle biler med instrumentpanel foran ratt har dette "problemet", og dette merker man ikke godt før man har hatt yoke, når man ikke lengre har denne hindringen.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

TeslaK

Sitat fra: geear på fredag 06. januar 2023, klokken 14:05
Ulempen er at opplevelsen fortsatt blir alternativ selv om man velger rundt ratt - må fortsatt forholde seg til "automatisk" retningsvelger, og blinklysknapper på rattet. Tror nok kjøpergruppa kunne blitt større om det var mulig å få spakene også.

Jeg kjøper i hvert fall ikke før det kommer spaker.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

daktari

Litt som å kjøre bilspill med ps5 controller vs et ratt. Begge går jo, men en er best.

Den 10% analogien funker ikke helt. Hver gang jeg parkerer må det rygges inn,  bilen skal 90 grader. Og nesa ut igjen, ratting for å få bilen 90 grader (full lock) , så vinkelrett ut på veien og nesten full lock andre veien.  Hver bidige kjøretur. Her i byen er det mye ratting i lav fart overalt.

Når det går rett frem på landeveien eller motorvei (90%) funker jo ratt, stikke, ror, rorpinne og yoke for den sakens skyld. alle har sine fordeler mtp hvilke grep man kan holde. Jeg varierer grep mye.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

B1

Hæ!? PS5 kontroll og ratt?

F1 - som er det øverste nivået innen bilsport bruker "yoke", det samme gjelder F2 og F3. Lemans bilene bruker Yoke. Dette fordi de ikke trenger mer rattutslag enn 90ish grader hver vei og derfor er det fordel å ha yoke kontra ratt. Rally, drifting osv bruker ratt fordi det brukes mer rattutslag (hele tiden). Dette er også nødvendig å bruke ratt når man kjører vanlig bil på bane, da man ikke bruker så mye TC/ESP som vanlig kjøring, og derfor må man være klar for kontrastyring, som krever mer enn 90 grader. Da er det selvfølgelig mye bedre å ha et ratt, så man har mer å ta tak i, og vet hvor rattet er en til enhver tid.

Alt til sitt bruk.

Klart, i en vanlig bil trenger du mer utslag enn 90 grader - som f.eks. parkering, men yoke er ikke umulig etter 90 grader. Er det like bra som ratt? Nei. Er det umulig å bruke yoke? Absolutt ikke. Greia er at yoke vs ratt er (IMHO) 30% dårligere over 90 grader. Yoke vs ratt når utslaget ikke er mer enn 90 grader er 100% bedre. Derfor blir regnestykket lett. Yoke > Ratt. Så er bonusen der ved fri utsikt til instrumentpanelet. Du vet ikke hvor digg det er før du har testet det selv.

Igjen, det er en grunn til at folk ikke bestiller ratt. Det har vært tilgjengelig uoffisielt siden Plaiden kom til USA. Det er selvfølgelig noen som har byttet ut, men det er ikke så mange. Det bør vel si sitt? Ratt koster under 1% av bilens verdi, og det å styre en bil er ganske vesentlig. The proof is in the pudding som de sier.

Prøv en selv er mitt råd.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

Motorwatt

SitatPrøv en selv er mitt råd.

Det er jo umulig. Ifølge deg trenger man flere dager, og hos Tesla får man i beste fall noen timer. Utsyn til IC er IMO et lite problem på Tesla. På flere bilmerker med digital IC kan man fjerne alle uvesentlige informasjoner, og bare vise fart. Smart.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vaduz

Sitat fra: B1 på torsdag 12. januar 2023, klokken 09:59
Hæ!? PS5 kontroll og ratt?

F1 - som er det øverste nivået innen bilsport bruker "yoke", det samme gjelder F2 og F3. Lemans bilene bruker Yoke. Dette fordi de ikke trenger mer rattutslag enn 90ish grader hver vei og derfor er det fordel å ha yoke kontra ratt. Rally, drifting osv bruker ratt fordi det brukes mer rattutslag (hele tiden). Dette er også nødvendig å bruke ratt når man kjører vanlig bil på bane, da man ikke bruker så mye TC/ESP som vanlig kjøring, og derfor må man være klar for kontrastyring, som krever mer enn 90 grader. Da er det selvfølgelig mye bedre å ha et ratt, så man har mer å ta tak i, og vet hvor rattet er en til enhver tid.

Alt til sitt bruk.

Klart, i en vanlig bil trenger du mer utslag enn 90 grader - som f.eks. parkering, men yoke er ikke umulig etter 90 grader. Er det like bra som ratt? Nei. Er det umulig å bruke yoke? Absolutt ikke. Greia er at yoke vs ratt er (IMHO) 30% dårligere over 90 grader. Yoke vs ratt når utslaget ikke er mer enn 90 grader er 100% bedre. Derfor blir regnestykket lett. Yoke > Ratt. Så er bonusen der ved fri utsikt til instrumentpanelet. Du vet ikke hvor digg det er før du har testet det selv.

Igjen, det er en grunn til at folk ikke bestiller ratt. Det har vært tilgjengelig uoffisielt siden Plaiden kom til USA. Det er selvfølgelig noen som har byttet ut, men det er ikke så mange. Det bør vel si sitt? Ratt koster under 1% av bilens verdi, og det å styre en bil er ganske vesentlig. The proof is in the pudding som de sier.

Prøv en selv er mitt råd.

Så ratt bedre enn yoke der altså, er jo bare det alle har sagt. Ingen argumenterer for at det er umulig å venne seg til eller bruke, bare dårligere løsning i hverdagen slik det er implementert. Litt spesielt at sikt til IC skal være så viktig også hos en bilprodusent som ikke har IC på 90% av bilene de selger:p

B1

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 12. januar 2023, klokken 10:08
SitatPrøv en selv er mitt råd.

Det er jo umulig. Ifølge deg trenger man flere dager, og hos Tesla får man i beste fall noen timer. Utsyn til IC er IMO et lite problem på Tesla. På flere bilmerker med digital IC kan man fjerne alle uvesentlige informasjoner, og bare vise fart. Smart.

Jeg har aldri sagt timer.. det er noen andre. Kompis med  '22 Y LR testa den for noen dager siden, og han kjørte den et minutt før han sa; dette rattet, eller hva det heter, er helt konge.

Dra til Tesla og lån en S. Test selv. Klart Yoken blir bedre og bedre når man har mer tid med den. Den første timen var yoke 200% dårligere enn ratt etter 90 grader. Nå er dette på 30% dårligere da jeg har muskelminne og "leter ikke" etter yoken slik jeg gjorde helt i starten. Yoken "glapp" ut av hendene mine på den første turen. Det har ikke skjedd siden.

Landeveiskjøring merker du forskjellen med en gang. Hvor mye bedre det er.

Folk sier det ikke er noe problem, men som jeg skrev; test det og så finner du ut av hvor mye bedre det er. Det er litt som å se på TV, når noe høyt er på bordet.. det går jo "fint", du får med deg deg alt, du kan bare snu litt på hode, men det er mye bedre om bordet er ryddet så ingenting kommer i veien for det du ser på?
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA