Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nå kan man velge ratt!

Startet av Motorwatt, fredag 06. januar 2023, klokken 07:20

« forrige - neste »

Øyvind.h

#15
Sitat fra: Motorwatt på fredag 06. januar 2023, klokken 11:41
Sitat fra: DagfinnN på fredag 06. januar 2023, klokken 11:35
Sitat fra: Motorwatt på fredag 06. januar 2023, klokken 11:23
At det går an..... (23 juli 2021)

Elon Musk confirms Tesla will not offer a regular steering wheel on new Model S/X

https://electrek.co/2021/07/23/elon-musk-confirms-tesla-not-offer-regular-steering-wheel-model-s-x/
Ja, fullstendig forkastelig å endre mening etter å ha fått tilbakemelding fra brukerne. Fysj og fysj.
Hvis du gadd å lese artikkelen, så var Yoke kontroversielt før bilen ble satt i produksjon. Alternativt ratt skulle vært der fra starten av.

Nå blir det vel en kvasiløsning hvor blinklys, horn, etc. fremdeles må aktiveres på rattet med knapper?

Ettersom yoke rattet er så kantete ser jeg flere melder om slitasjeskader som ikke er vanlig på ratt. På hjørnene slites skinnet av inn til understoffet. Kan være holdbarheten som gjør at de tilbyr alternativ?

Personlig synes jeg Yoke fremstår som en løsning på et problem som ikke eksisterer, samtidig som det introduserer flere nye problemer uten egentlig å løse noe.
Å se skjermen bak rattet er ikke noe problem om skjerm og innhold er utformet korrekt. Er målet lett tilgjengelig informasjon og trygg kjøring er jo head up uendelig mye bedre enn å utvide innsynsvinkel til en skjerm på dash.

På rette strekninger/motorvei er jeg helt med på at det kan være komfortabelt å holde på toppen av en "kule" på hver side. Mulig det er mer komfortabelt og føles moderne. Om ens daglige behov er rette strekninger og ikke finmanøvrering, rundkjøringer, krappe svinger etc kan det godt tenkes at en synes yoke er en bedre løsning enn vanlig ratt.

Men slik rattet fungerer hvor det kan skli i hendene, alltid gripevennlig uavhengig av posisjon og alltid direkte og problemfri tilgang til blinklys kan jeg ikke fatte at byttes ut for "en bedre følelse" i enkelte situasjoner.
Ratt og betjening fungerer jo så smidig og problemfritt i nær alle situasjoner i mange andre biler.

Hadde Tesla oppriktig vært opptatt av sikkerhet og lett tilgjengelig info hadde de tilbudt head up, ikke kutte av toppen av rattet.

Med tilvenning går det sikkert greit, og en lærer å sette pris på de tingene Yoke er bedre på. Men totalt sett fremstår det som et tilbakesteg og introduksjon av flere problemer enn det var tenkt å løse. Jeg ser at fans allerede er på banen og lovpriser hvor mye bedre det er å mangle halve rattet og ha knapper istedenfor spak, men når jeg ser hvordan det er å bruke dette rattet i praksis skjønner jeg godt hvorfor andre produsenter som har testet lignende har valgt å droppe det. En må fokusere utelukkende på et smalt brukssegment, og vekte fordeler som fri sikt til display ekstremt tungt, for å konkludere med at dette er bedre. Samtidig som en totalt avfeier ulempene.
Bare det å snu bilen utenfor her og rygge den på plass på parkeringen ville blitt ti irritasjon hver bidige dag om halve rattet manglet :D

Kanskje like greit at S og X har priset seg fullstendig ut av markedet. Frister uansett ikke så mye å betale 1,2 mill for noe som ser ut som det jeg kjøpte for snart 7 år siden, med fortsatt en god del mangler på utstyrsfronten for å kunne kalles premium. Hadde de endret mer eksteriørmessig, tilbudt mer utstyr som er vanlig selv i rimeligere segmenter og priset Model S SR med hengerfeste til rundt 700k kunne jeg vurdert det. Det har skjedd alt for mye i elbil-markedet siden 2016.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Ulempen er at opplevelsen fortsatt blir alternativ selv om man velger rundt ratt - må fortsatt forholde seg til "automatisk" retningsvelger, og blinklysknapper på rattet. Tror nok kjøpergruppa kunne blitt større om det var mulig å få spakene også.

B1

Jeg ser mange kommentarer om yoke vs ratt selv om de aldri har prøvd det. Jeg ser også mange som kommenterer at S/X ikke er "premium" nok, uten å ha sett eller prøvd bilen IRL.

Yoke:
Fordeler: Mye mer behagelig enn ratt på vanlig (riks, ring, motor) vei. Hendene, albuene osv er i en veldig behagelig og naturlig posisjon. AP kobler seg ikke ut som den gjorde hele tiden i min M3. Komforten med Yoke er seriøst dobbelt så bra som et vanlig ratt.

Fri sikt ut. Det er mer behagelig å ikke ha et ratt i synsfeltet. Det handler mer om følelsen du får enn at det er et "problem" å ha noe i veien.

Ulemper: Bedre med ratt når man må svinge mye, f.eks. i parkeringshus eller trange rundkjøringer.

Blinklys: Absolutt bedre med hendler i rundkjøringer, men bedre  å ha dette på rattet når man kjører på vanlig vei.

Lys: Liker å styre langlys på ratt bedre.

Skal du kun skal bruke din S/X med Yoke som bybil innenfor Ring 2, så er ratt bedre. Skal du bruke bilen din som en vanlig bil? Da er yoke bedre.

Jeg har S Plaid, og kommer fra 3 LR. Jeg har også kjørt flere premiumbiler oppgjennom, samt alle Tesla, gamle S og X og nyeste 3 og Y.

S Plaid er på et helt annet nivå enn M3/MY. Komforten i dempere er natt og dag, lydisolering er natt og dag, materialer innvendig er mye bedre, alt er mye mye bedre. Jeg har mange venner med 3 og Y. Alle som har prøvd den har sagt det samme; nå ble min 3/Y kjip.

I forhold til gamle S/X er refresh mye, mye bedre. Ja, klart det er likhetstrekk, men dette er en helt ny bil.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

Meka

Har Model S Plaid selv. Styre med Yoke rattet er 0 problem i mine øyne, kan enkelt svinge med en hånd på rattet i lav fart slik man gjør med ett vanlig ratt.
Det som irriterer meg er mangel på spaker, og dette nye runde rattet løser ikke det.
Blinkingen på Yoke er helt OK, men knot i rundkjøring. Det som irriterer mest er kontroll av langlys.
Knappen er plassert så langt innpå Yoke at man ikke når den uten å flytte hånden, samtidig har de valgt å sette voice command rett ved tommelen på høyre side. Etter min mening burde disse vært byttet om, da hadde det vært langt bedre å kontrollere langlys med knapp på ratte enn med spake.

geear

Sitat fra: B1 på fredag 06. januar 2023, klokken 16:04
Jeg ser mange kommentarer om yoke vs ratt selv om de aldri har prøvd det. Jeg ser også mange som kommenterer at S/X ikke er "premium" nok, uten å ha sett eller prøvd bilen IRL.

Yoke:
Fordeler: Mye mer behagelig enn ratt på vanlig (riks, ring, motor) vei. Hendene, albuene osv er i en veldig behagelig og naturlig posisjon. AP kobler seg ikke ut som den gjorde hele tiden i min M3. Komforten med Yoke er seriøst dobbelt så bra som et vanlig ratt.

Fri sikt ut. Det er mer behagelig å ikke ha et ratt i synsfeltet. Det handler mer om følelsen du får enn at det er et "problem" å ha noe i veien.

Ulemper: Bedre med ratt når man må svinge mye, f.eks. i parkeringshus eller trange rundkjøringer.

Blinklys: Absolutt bedre med hendler i rundkjøringer, men bedre  å ha dette på rattet når man kjører på vanlig vei.

Lys: Liker å styre langlys på ratt bedre.

Skal du kun skal bruke din S/X med Yoke som bybil innenfor Ring 2, så er ratt bedre. Skal du bruke bilen din som en vanlig bil? Da er yoke bedre.

Jeg har S Plaid, og kommer fra 3 LR. Jeg har også kjørt flere premiumbiler oppgjennom, samt alle Tesla, gamle S og X og nyeste 3 og Y.

S Plaid er på et helt annet nivå enn M3/MY. Komforten i dempere er natt og dag, lydisolering er natt og dag, materialer innvendig er mye bedre, alt er mye mye bedre. Jeg har mange venner med 3 og Y. Alle som har prøvd den har sagt det samme; nå ble min 3/Y kjip.

I forhold til gamle S/X er refresh mye, mye bedre. Ja, klart det er likhetstrekk, men dette er en helt ny bil.
Du avfeier bare all negativitet som feil, og at folk ikke har sett/prøvd bilene, selv om du vet null om hva folk har gjort. Er ikke akkurat vanskelig å finne en Tesla-forhandler. Det er lov å være fornøyd med eget kjøp, men samtidig akseptere at andre har helt andre forventninger og prioriteringer hva angår finish, følelse og funksjonalitet.  :+1:

B1

#20
Sitat
Du avfeier bare all negativitet som feil, og at folk ikke har sett/prøvd bilene, selv om du vet null om hva folk har gjort. Er ikke akkurat vanskelig å finne en Tesla-forhandler. Det er lov å være fornøyd med eget kjøp, men samtidig akseptere at andre har helt andre forventninger og prioriteringer hva angår finish, følelse og funksjonalitet.  :+1:
Jeg avfeier ikke negativitet som feil! Jeg sier jo at Yoke har fordeler og ulemper. Jeg kan lett bytte ut til ratt. Ratt koster jo mindre enn et sett med nye dekk. Om yoke er ulempe kontra ratt, så hadde den da blitt byttet? Men for flesteparten som faktisk har prøvd bilen, er Yoke å foretrekke. Test en, så finner du fort ut av det.

Folk kan mene det de vil når de har TESTET bilen. Se reportasjen fra TOCN. Her var mange negative, men etter å ha testet nye S, ble de alle fans ;) https://www.tocn.no/2022/12/tocn-har-testet-nye-model-s-plaid/ - som det er bred enighet om - dette er en NY bil.

Det er helt umulig for deg å si noe om hvordan rattet, lydisoleringen, finishen, kjørekomforten osv opplevelsen før du faktisk har kjørt den. Det gjelder alle biler.

Problemet er at det blir så sjukt mye "fake news" på slike forum av folk som snakker om ting de ikke vet noen ting om. Noen folk sjekker gjerne forum for å få innsikt om bil de er interessert i og så kommer man over kommentarer som ikke stemmer med virkeligheten, grunnet synsning av folk som ikke har prøvd bilen en gang.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

turfsurf

Sitat fra: B1 på lørdag 07. januar 2023, klokken 09:44
Problemet er at det blir så sjukt mye "fake news" på slike forum av folk som snakker om ting de ikke vet noen ting om. Noen folk sjekker gjerne forum for å få innsikt om bil de er interessert i og så kommer man over kommentarer som ikke stemmer med virkeligheten, grunnet synsning av folk som ikke har prøvd bilen en gang.
Ja, dette er ett gjennomgående problem. I tillegg er det mange som uttaler seg etter en kort kjøretur. Det tar tid å venne seg til nye ting, og når man går inn med negative forventninger, så blir fort opplevelsen negativ.

Gleder meg til å prøve yoke ratt selv, men tenker jeg venter til litt finere vær før jeg bestiller prøvekjøring
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Marzo

Om man liker det eller ikke, eller tvinger seg selv til å like det eller det kommer naturlig, for være opp til den enkelte.

Men vi har sett flere forslag på slike ratt på ulike prototyper hos andre produsenter hvor de har gått bort i fra ideen.
Det betyr ikke nødvendigvis at Tesla er geniet her...

kodax

Ett (lite?) argument for Yoke er den manglende muligheten til å holde hånden rundt kl.12 (når man ikke svinger mye, som man typisk bare gjør i lav hadtighet), dvs. færre som potensielt knekker armen ift utløsing av airbag.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Vaduz

Flere påpeker at yoken er behagelig å holde i og at det fungerer «greit» på landevei og motorvei. Det er vel totalt sett færre måter å holde en yoke på enn et ratt, og rattet fungerer også godt i byen og svingete vei, så det er jo faktisk kun negativt (annet enn sikt til IC, som sjeldent er et problem uansett). Tesla forsøker å fjerne funksjoner først, også fikse automasjonen etterpå. Det er bare det at de ofte ikke lykkes, og da blir det litt kjipt.

B1

Funker greit? Yoke fungerer mye bedre enn ratt mtp landeveiskjøring. På ratt er det jo ikke en rett vinkel noe sted eller noe til å avlaste hånden. Du må "gripe" fast i ratt. Det slipper du med yoke, ettersom fingrene holder vekten av hånden på rattet.  På motorvei har du mye mer behagelig stilling, med albuene på midtkonsoll og dør, og hendene er veldig naturlig rundt yoke, kontra ratt som ikke har noe støtte for hånden.

Det fungerer også utmerket å bare legge hånden flatt på en av sidene på yoken, og den hviler fint der.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

el-sprell

Enig, synes Yoke fungerer utmerket. Nydelig på langkjøring, og man får fort teknikken på bykjøring/parkering. Blinking ut av rundkjøringer er det som krever mest tilvenning:)
X - Audi E-tron 55 Exclusive (2019)
X - Tesla Model 3 SR+ (2020)
X - Tesla Model 3 Performance (2021)
X - Tesla Model Y Performance (2022)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)
Tesla Model S Plaid (2023)
Tesla Model X Plaid (2023)

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på lørdag 07. januar 2023, klokken 16:35Det er vel totalt sett færre måter å holde en yoke på enn et ratt,
Det må jeg si meg uenig i. Rattet er jo rundt, så det eneste du kan variere er hvor du plasserer hendene. Yoke er jo kantete, og fasiliterer flere forskjellige grep.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: B1 på lørdag 07. januar 2023, klokken 09:44
Sitat
Du avfeier bare all negativitet som feil, og at folk ikke har sett/prøvd bilene, selv om du vet null om hva folk har gjort. Er ikke akkurat vanskelig å finne en Tesla-forhandler. Det er lov å være fornøyd med eget kjøp, men samtidig akseptere at andre har helt andre forventninger og prioriteringer hva angår finish, følelse og funksjonalitet.  :+1:
Jeg avfeier ikke negativitet som feil! Jeg sier jo at Yoke har fordeler og ulemper. Jeg kan lett bytte ut til ratt. Ratt koster jo mindre enn et sett med nye dekk. Om yoke er ulempe kontra ratt, så hadde den da blitt byttet? Men for flesteparten som faktisk har prøvd bilen, er Yoke å foretrekke. Test en, så finner du fort ut av det.

Folk kan mene det de vil når de har TESTET bilen. Se reportasjen fra TOCN. Her var mange negative, men etter å ha testet nye S, ble de alle fans ;) https://www.tocn.no/2022/12/tocn-har-testet-nye-model-s-plaid/ - som det er bred enighet om - dette er en NY bil.

Det er helt umulig for deg å si noe om hvordan rattet, lydisoleringen, finishen, kjørekomforten osv opplevelsen før du faktisk har kjørt den. Det gjelder alle biler.

Problemet er at det blir så sjukt mye "fake news" på slike forum av folk som snakker om ting de ikke vet noen ting om. Noen folk sjekker gjerne forum for å få innsikt om bil de er interessert i og så kommer man over kommentarer som ikke stemmer med virkeligheten, grunnet synsning av folk som ikke har prøvd bilen en gang.
Men igjen, du bare slenger ut at folk som kommenterer negativt, ikke har kjørt eller sett bilene, uten at du har noen som helst forutsetning for å vite noe om det? Du skriver selv at folk som kommenterer at bilene ikke er premium nok ikke har sett eller prøvd de - hvordan vet du at de ikke har sett de? Jeg kan iallfall med hånden på hjertet, som mangeårig Tesla-eier (og aksjonær), si at jeg er skuffet over hva de nå leverer av utvendig finish fra Fremont, etter å ha studert både X og S plaid i real life. De burde iallfall vært oppe på nivå med Y og 3 til halve prisen.

B1

geear, det ser man ganske enkelt på kommentarene om hvem som faktisk har kjørt den eller ikke, samt at de som faktisk har testet den, hadde nok skrevet det :)

Finishen er jo standard Tesla problem. Klart jeg hadde ønsket at panel gaps var så bra som mulig, men for meg er ikke det så farlig. Så lenge ting er godt skrudd sammen innvendig (helt uaktuelt med knirking inni bilen osv) er jeg ikke så nøye på det. Men så har du de folka som bruker masse tid på vasking/pussing av bil - for de er det kanskje en deal breaker. Kanskje 3/Y er bedre på dette området, men som bil er 3/Y økonomibil kontra en S/X. Det har samtlige av mine venner som eier Tesla også sagt etter å ha kjørt Plaiden. Til og med venner som ikke var så imponert over min M3, var veldig positive til Plaiden.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA