Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lovlig lading med CEE 416-6 på TN 400V , egen kurs, jordfeilbryter og B-automat

Startet av Tesla Coil, mandag 23. januar 2023, klokken 12:59

« forrige - neste »

Tesla Coil

Hei,

Huset jeg nettopp kjøpte er bygget i 2011 (TN 400V), det har en dedikert kurs til en CEE 416-6 kontakt på husveggen med automatsikring type B og egen jordfeilbryter, kan jeg lade elbilen lovlig med dette oppsettet?

Håpet er å kunne bruke en SPARK Red 16, fikk kjøpt en slik brukt av en kollega, jeg har ikke testet den ennå, link til produktet: https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/spark-red-416-6


På forhånd takk  :D

Bilde:
Du kan ikke vise dette vedlegget.



RJK

Det som betyr noe, er hvorvidt denne er satt opp med tanke på elbillading. Det skal du kunne sjekke med forrige eier, eventuelt samsvarserklæringen fra elektrikeren som har skrudd opp denne.

Dersom den er satt opp med elbillading som formål, så er det bare å lade i vei. Mye tyder på at dette er tilfellet her, siden det er egen kurs og egen sikring på denne, men få det verifisert.

Hvis ikke, så må du nok få elektriker til å sette opp en elbillader. Men godt mulig at elektriker kan gjenbruke opplegget, og bare må montere ladeboksen. Noen slike kobles gjerne til med CEE-kontakt, men mulig den må tas av og kobles rett i ladeboksen.

Og er du riktig uheldig, er kabelen for kort, og det må trekkes ny. Men det kan som sagt elektriker gi deg best svar på.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tesla Coil

Hei, da kom svaret fra tidligere eier:

"Denne kontakten er satt opp med tanke på jacuzzi/boblebad"   :o

Kjipt, for den oppfyller alle sikkerhetskravene for lading av elbil.

Orbit

Bare nesten. Jordfeilbryteren din er type A (kun AC-vern), mens du trenger en som også har vern mot DC-feil (type B, som ikke har noe med brytekarakteristikk B på automatsikringen). Dersom du du allerede har overspenningsvern på hovedinntaket, trenger du "bare" å bytte jordfeilvernet og få ny samsvarserklæring for å lade her. Men sjekk om du kanskje kommer ut med nesten samme pris ved å sette opp ladestasjon, da type-B jordfeilvernet er dyrt. Ladestasjoner har som regel dette innebygd.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Svk

betalte 12500 for en zaptec ferdig montert, manglet da alt inkl overspenningsvern.
her har du jo stortsett alt.så bør ikke koste så mye.
zaptec har vel DC og støtter 22kW.
men kan da ikke være så dyrt med nytt vern?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA