Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer LR / Plaid

Startet av kirky, tirsdag 03. januar 2023, klokken 17:05

« forrige - neste »

Klykken

#15
Model S LR (eller Standard som Motor kaller det) satte vinterrekord i rekkevidde for denne uhøytidelige testen. 530km, og slo dermed Model 3 LR som holdte forrige rekord. Viser gang på gang at Tesla lager de mest effektive bilene, by far. Andreplassen gikk til Model X. Den med prosentvis størst tap var Hånki EHS9 (prototype med 120kWh batteri (!!!!!!)) og Toyota BZ4x med over 34% tap sett mot WLTP.

Her er hele testen: https://www.motor.no/bil/na-starter-vinterens-store-rekkeviddetest/241590
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

RJK

Feil, prototypen hadde bare 25-26 % rekkeviddetap, det var den nåværende som sløste strøm som en gal mann.

De ser derfor ut til å ha lært en god del. Spørsmålet er nå om mange av de endringene kommer til den originale.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Klykken

Sitat fra: RJK på torsdag 02. februar 2023, klokken 09:03
Feil, prototypen hadde bare 25-26 % rekkeviddetap, det var den nåværende som sløste strøm som en gal mann.

De ser derfor ut til å ha lært en god del. Spørsmålet er nå om mange av de endringene kommer til den originale.
Ah, jaggu! Takk for korreksjonen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

kirky

Sykt at nye Model S klarte 53 mil på kald vinter, delvis motvind og mye opp fjell, og "kun" ladet til 98%.. Utrolig imponerende. For en pakke av en bil.

2019 Long Range S, HW3, CCS.

Klykken

Er ganske dårlig rute for de fleste av bilene som ikke kommer seg over kneika, for det "gir mye ekstra" når man starter nedkjøringen igjen.

Men Tesla har alltid ligget i tet på disse testene, og understreker at de har fokuset på effektivitet. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Det som kanskje er mest imponerende er at Teslaene har så lavt forbruk, på tross av at de er relativt store og på ingen måte en "Think", de er ledende på plass, det går ikke går utover komforten (varme) og samtidig er det også biler med firehjulstrekk og verdensledende ytelser...

Klykken

Japp. De har fokuset på å få mest mulig rekkevidde ut av minst mulig kWh (hvis man ser bort ifra innstegsmodellene av 3/Y med LFP).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

SurSnasen

Ja, de er store. Men de er også de mest aerodynamisk utformede. De er også langt lettere i vekt enn sine konkurrenter. Ergo er det også naturlig å forvente at de, spesielt på denne test-ruten, har langt lavere forbruk. Ser på vi Model S mot EQE så er basisvekten for EQE 20% høyere enn Model S. Og det er før man går berserk i tilvalgslisten på EQE.

OhmPaPa

Sitat fra: geear på onsdag 04. januar 2023, klokken 23:32
Tror nok du har litt annet fokus enn mange A8-eiere, for mange av de ville definitivt blitt skuffet om de satt seg inn i en Model S med forventning om samme kvalitetsfølelse på interiøret som en A8. Personlig liker jeg interiørdesignet i S og X veldig godt, og lever greit med materialvalgene, men eksklusivt og påkostet er det ikke. Alt "skinn" utenom rattet er plast. På godt og vondt.

Hadde gleden av å være passasjer i en ny A8 med full pakke utstyr dvs massasjeseter og mye annet gromt. Det var definitivt en meget behagelig biltur.

Men å velge A8 foran Plaid'en?  No way!  To forskjellige vinklinger på luksus. Og jeg vet hva jeg liker best.

Carboy

Prøvekjørte nylig en long range 2023.
Kan man skru av eller dempe/justere regenereringen?
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Klykken

Kun med wattpedalen på nyere Tesla. Dette er en vanesak for de fleste. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Carboy

Sitat fra: Klykken på tirsdag 07. februar 2023, klokken 09:58
Kun med wattpedalen på nyere Tesla. Dette er en vanesak for de fleste. :)

Takk for svar.
Yoke derimot - aldri vært borti noe så tullete. Man aner aldri hvor blinklysknappene egentlig er når man svinger og blinker samtidig, f eks i rundkjøringer og småveier.
Men bilen ellers var veldig fin og blitt bra komfort og selv støydempingen er helt ok nå. Gode biler.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

turfsurf

Sitat fra: Carboy på tirsdag 07. februar 2023, klokken 15:26
Yoke derimot - aldri vært borti noe så tullete. Man aner aldri hvor blinklysknappene egentlig er når man svinger og blinker samtidig, f eks i rundkjøringer og småveier.
Har vel ikke noe med Yoke å gjøre, men at blinklysene er styrt av knapper på rattet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. februar 2023, klokken 15:46
Sitat fra: Carboy på tirsdag 07. februar 2023, klokken 15:26
Yoke derimot - aldri vært borti noe så tullete. Man aner aldri hvor blinklysknappene egentlig er når man svinger og blinker samtidig, f eks i rundkjøringer og småveier.
Har vel ikke noe med Yoke å gjøre, men at blinklysene er styrt av knapper på rattet.
Leste et tips, den med pil pekende inn mot senter er høyreblink, den som peker ut er alltid venstreblink.

Men det er fremdeles den som er nærmest der rattet mangler en bøyle, som er høyreblink...Høyest når den er rettvei, nederst når rattet er vridd 180 grader, og innerst mot sentrum av rattet..
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Carboy

#29
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. februar 2023, klokken 15:46
Sitat fra: Carboy på tirsdag 07. februar 2023, klokken 15:26
Yoke derimot - aldri vært borti noe så tullete. Man aner aldri hvor blinklysknappene egentlig er når man svinger og blinker samtidig, f eks i rundkjøringer og småveier.
Har vel ikke noe med Yoke å gjøre, men at blinklysene er styrt av knapper på rattet.

Prøvde å snu med bilen og både da og i skarpe svinger er det så ille for min del at yoke er dealbreaker.
Men man får kjøpt ratt - blinklysknappene og rattet er der likevel og rattet er helt likt som yoke bare at det er fullkomment sirkelratt.

Ganske pinlig å snu og blinke samtidig med en yoke, og man kan faktisk glippe «rattet» ved brå bevegelser. Jeg fant raskt ut at til vanlig blinke-bruk er det et klikk er å starte blinklyset, og holde samme knappen inne for å slå av. De gangene rattbevegelsene kutter blinket er det ok, men rimelig fjernt med rattblinklys og knapper.

For de som kjenner litt dyre sportsbiler vil man fort kunne kjenne igjen et lignende system på nyere Ferrarier. Der er det blinklys på rattet. Jeg har nylig kjørt en Ferrari Roma og heller ikke der fungerer blinke-knapper optimalt. Men man har i det minste et rundt ratt som er godt å holde i.

Min andre bekymring med Model S var at giringen er på touchskjermen, men det vsr ubegrunnet frykt. Det fungerte helt topp. Eneste rare er at man slider oppover for å få satt den i drive og nedover for revers, er det ikke mer naturlig med motsatt? Tilvenning stort sett.

Ellers må jeg si at navigasjonsskjermen har en enormt god respons. Det må vel være en av markedets beste touch screens og den er meget behagelig å bruke. Når det er sagt synes jeg menyene var litt mer rotete nå enn på gamle Model S.

Jeg har alltid hatt litt sans for Tesla som elbil, men aldri hatt nok sans for de som en bil for meg, pga litt for store mangler på seter, komfort og støydempong. Men denne nye Model S er første ordentlige Tesla som jeg fikk lyst på. Meget fin å kjøre. Eneste den henger litt etter (f eks Taycan) på er kjøredynamikk når den presses i svinger, fortsatt ørlite granne på støydemping og at den mangler for meg nødvendige selvsagte utstyrsoptions som f eks soft close dører og head up display. Klarer man å leve uten det? Jepp, men slik er det med alt. Model S er heller ikke perfekt. Yoke ville jeg ikke levd godt med uten å irritere meg. Ellers en meget god bil.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA