Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer LR / Plaid

Startet av kirky, tirsdag 03. januar 2023, klokken 17:05

« forrige - neste »

kirky

Hei, kanskje en tråd med erfaringer for de som har hadde eldre Model S (og ferske eiere forsåvidt) er kjekt.

Hentet LR selv og må si at jeg var heldig som fikk før jul, med gammel pris og stor skjerm bak, hengerfeste osv. Og den er virkelig skrudd bra sammen. Alt er flere hakk opp.. Ingen knirk og materialer er totalt sett bedre enn nye BMWer, Audier etc jeg har sittet i.

Yoken, litt skeptisk i starten, men etter tilvennlig tror jeg at jeg ville valgt den om den var tilvalg! Liker knappene på rattet. Ja blinking ut av 3/4 rundkjøring er tricky, men finner stadig nye triks. Og prediktiv giring funker bra, så får det heller være at en må sveipe litt de få gangene man skal rygge inn og justere fram og tilbake litt..

Liker veldig godt at den er mye stillere og har bedre demping, føles som halve lydnivået, men blir kanskje lurt av visse frekvensområder. Men var et lite ankepunkt før. 582KM på GOM ved 90% er rått!

Småpirk:
Jeg liker å ha manuell vifte på klima (altså ikke Auto); ville svært gjerne kunne endre viftestyrke med høyre hjul (når AP ikke er aktivt hvertfall). Selv LOW på Auto lager litt lyd vil jeg si.

Når jeg har på 3-4 manuelt, er det ok, men jeg synes at viften går litt uregelmessig, altså svinger litt i lyd og styrke. Det er nesten mer irriterende enn en litt høyere konstant lyd.... :) Andre med den erfaringen, eller er det kun min? kan legge lyd/video senere...

Savner litt detaljert info om energibruk akkurat nå/siste 5km, kun en tynn stripe nå. Men samtidig er rekkevidde så god at det er mindre viktig og kanskje bare forvirrende for hvermann. Men blir jo litt gamification å få lave tall. Sang som spilles på Spotify er og kun på storskjerm. Litt tilvenning.

Venstre bakdør hadde små trykkmerker / buler på et par plasser på "skinnet", prøvd å massere ut men ser ikke helt ut som går ut, blir å reklamere på det.


2019 Long Range S, HW3, CCS.

Klykken

Ang. muligheter på lilleskjermen og slikt, skum kjapt gjennom brukermanualen. Vil anta at det er mye nyttig å snappe opp der, som på 3/Y.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

B1

Enig med mye av dette.

S Plaid:
Yoke er overlegen å bruke på ring og motorvei. Veldig naturlig posisjon med hendene, albuene på dør/midtkonsol. Autopilot maser ikke. I Model 3 måtte jeg ha en helt spesiell teknikk for å ha nok trykk på rattet for å slippe masing. Ikke et problem med S.

Yoke er litt mer tungvindt rundt i byen, men jeg håper dette er tilvenningssak.

Når det gjelder interiøret er dette på et helt annet nivå enn 3/Y. Materialene er flotte, og alt ser bare mye, mye bedre ut (premium) enn 3/Y. Jeg har flere venner med disse bilene og alle har kommentert det samme; nå blir det nedtur å sette seg inn i min bil.

Støynivå kontra 3/Y kan ikke sammenlignes. Nå har jeg endelig en bil som er innafor når det gjelder støy. Ikke like bra som de beste tyske bilene, men helt ok!

Flott å ha skjerm foran. Ble aldri vant til en skjerm i M3. Denne informasjonsboksen tok også opp for mye plass nærmest fører, slik at Spotify osv ble flyttet "for langt unna" fører. Måtte strekke seg mer enn nødvendig.

Grunnet bra med datakraft er alle appen superkjappe. Nå kan man faktisk bruke YouTube. Gleder meg til å teste Steam.

Kraften er selvfølgelig ekstrem. Alt fra 0, men det som er mest imponerende er skyvet fra 100 kmt. Helt rått å ha så mye kraft.

Traction control er også godt satt opp. Den lar alle dekkene slippe litt hele veien. Bilen flytter seg dermed litt frem og tilbake i 120kmt. Vinterdekk og våte veier = bilen kjemper etter grep. Blir moro å teste alle kreftene på sommerdekk!

Jeg er kjempefornøyd med kjøpet. Masse bil for pengene. Jeg skjønner godt at denne er en så populær daily driver, selv for de personene som kunne kjøpt betydelig dyrere biler enn Plaid.

Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

B1

#3
Glemte også å skrive om demperne. Helt konge med luft. Den glir over fartsdumper, kontra Model 3 hvor man kjente hele fartsdumpen og alle de små ujevnhetene i veien.

Flott å kunne heve bilen. Dette var helt nødvendig da vi var på fjellet i romjulen. Om jeg hadde kjørt samme vei med M3 hadde den satt seg fast.

*edit under*
Stereo: Veldig mye bedre enn M3. Dette er nok grunnet anlegget samt isolasjonen i selve bilen.

Lukkelyd dører: premium lukkelyd.

Jeg tror flere tror at S er en litt finere 3/Y, men de bilene kan ikke sammenlignes. Den ene er som en kulere VW Passat, S er en Audi S6/S8.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

geear

Tror nok du har litt annet fokus enn mange A8-eiere, for mange av de ville definitivt blitt skuffet om de satt seg inn i en Model S med forventning om samme kvalitetsfølelse på interiøret som en A8. Personlig liker jeg interiørdesignet i S og X veldig godt, og lever greit med materialvalgene, men eksklusivt og påkostet er det ikke. Alt "skinn" utenom rattet er plast. På godt og vondt.

Har du ikke hatt/kjørt S før, eller mener du materialvalgene er endret nå? Jeg observerte designendringer, men la ikke merke til noen spesielle endringer i materialvalg eller følelse, uten at jeg brukte noe tid på det.

B1


Jeg har kjørt både gamle S og X, samt Y og 3.

Du da da ikke testet nye S har du gear? Alt er da ikke plast! Det er Alcantara, "skinn", karbonfiber. Gode materialer. For meg har det ingen betydning om det er vegetar eller ekte skinn. Materialet  både ser bra ut og er fint å ta på.

Jeg sa at Model 3/Y vs S ikke kan sammenlignes, på samme måte som VW Passat vs. Audi S6/S8.

Jeg sa ikke at Plaid og S8 skal sammenlignes 1/1. Igjen det er en grunn til at folk som lett kan kjøpe betydelig dyrere biler, kjøper Plaid å bruker denne som hverdagsbil. Det er pakken. Det er ikke at Plaid gjør alt best, men pakken med plass, komfort, premium (nok), kreftene osv, gjør faktisk Plaid til verdens best daglige bil for veldig mange.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

Li-Ion


Hentet ut LR den 17.12 og veldig fornøyd med unntak av ett par småting:

- Bestilte 21 sommer og 19 vinter. Fikk ikke med Tempest hjulkapsler på vinterhjulene (reklamert).
- Dårlig tilpasset bakluke - høy skrape/knirkelyd når det går i full åpning (reklamert)
- Ødelagt festeklips på innvendig trekk A-stolpe (dette hadde Tesla av en eller annen merkelig grunn ikke sett, selv om innvendig deksel hang ned fra A-stolpen...) No biggie - men sier vel mest om hvor nøye de er med klargjøring før utlevering.
- Flere produkt-klistrelapper satt fortsatt på (seter, dører, skjerm osv)
- Noe skitt under beskyttelsesfolie på bakskjerm.
- Litt rar finish ved baklykter (ingen krise). Virker som tetningsmasse er dårlig påført (reklamert)
- Ladeporten ble levert full av hard is - slik at det ikke gikk å lade før dette ble fjernet (av meg)
- Hengerfeste (selve kroken) fulgte ikke med. Fikk beskjed fra Tesla at den fikk ingen - og den måtte bestilles i shoppen (8000,-)

Bilen ble overlevert i minus 16 grader, utenfor lokalet til Tesla, i mørket, - det var for så vidt greit, men litt guffent å stå ute med lommelykt å prøve å gå igjennom bilen :)

MEN...bilen - den er digg!! Dette er min 4 Tesla Model S. Har fra før hatt 2013 P85, 2016 85D, 2018 75D og nå altså denne.. Det er ingen tvil om at ting har blitt bedre...MYE bedre. Ønsker å nevne spesielt det nye systemet med adaptive luftdempere - disse er mye bedre etter min mening fra min gamle 75D fra 2018... og hovedlys og  støyisolering.

Ellers så har jeg ettermontert skvettlapper foran - som hjelper litt mot all skitten som samler seg på bakdør/bakskjerm etter som disse bilene har blitt litt bredere bak.

Gleder meg til våren :)





Teslaeier siden 2013 :)

offpist

Høy skrapelyd når man åpner bakluken har min også, det tror jeg bare er å smøre leddene.
Det kan jeg fikse selv.

Is i ladeporten har vært et problem ikke bare første gangen men også andre gangen jeg skulle lade.
Det som vistnok skal hjelpe er å ha på varme i bakruten, for da varmes også ladeporten.
Har ikke testet det i praksis enda.

Jeg har også noe løst inne i dashboardet, skrangler når man kjører på humpete vei, ganske irriterende.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

OleJA

Sitat fra: offpist på fredag 06. januar 2023, klokken 10:15
Høy skrapelyd når man åpner bakluken har min også, det tror jeg bare er å smøre leddene.
Det kan jeg fikse selv.

Kan det være manglende klaring mellom glass i bakluke og metall i lukeåpningen?

På min så er det ikke plass til et papirark i mellom overkant av glass og lukeåpning. Har ikke direkte kontakt så vidt jeg kan se, men med varierende temperaturer, passninger som endrer seg litt over tid etc, så er det kun et tidsspørsmål før det begynner å gnage her på min bil.

Li-Ion

Sitat fra: offpist på fredag 06. januar 2023, klokken 10:15
Høy skrapelyd når man åpner bakluken har min også, det tror jeg bare er å smøre leddene.
Det kan jeg fikse selv.


Min bakluke skraper fysisk bort i karosseri/glasstak - tviler smøring hjelper :)
Teslaeier siden 2013 :)

kirky

Ser man man ettermontere rundt ratt nå, men vil nok beholde yoken minst gjennom sommeren, fordi jeg liker den veldig godt selv med sine quirks.

Men jeg merker at det kommer kaldere luft i fotbrønnen i kulden, dvs at føttene blir kalde selv med temp på 22 grader. Mulig det er den octovalve som de har (software?)problemer med på Model YP? Får legge inn i appen.

Ellers, jeg hadde referal og fikk de 1500km gratis lading, og de 10000km i kampanjen. Men hadde tenkt/håpet at datoen skulle stackes sånn at det ble 2.5 år og ikke 2 år som kampanjen ga..

Har ikke tatt av folien på dørkarmene enda selv om de har rivelapp. Ikke håndtakene heller, men de kan jeg ta.  :P Må beskytte karmene med noe, blir riper der.

Testet remote kamera-view (må slå på sentry for å få sett) via appen, kult når man er på hytta etc for å sjekke snø rundt etc.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

Solheim

Flere som har mottatt CCS adapter? Fant et i frunken sammen med UMC, ikke at jeg kan bruke det til noe.

Vaduz


Solheim

Jo, jeg kan jo ikke bruke adapteret til noe. Derfor jeg synes det var rart at det lå i frunken.

ToWalkOrDrive

Angående energiforbruk / vinterkjøring / 5ms motvind / -2 grader / sol.....

så knuser den alle konkurrenter etter 25 mil (er midt i testen nå):

https://www.motor.no/bil/na-starter-vinterens-store-rekkeviddetest/241590
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA