Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med ladeprisene

Startet av Egil S, mandag 02. januar 2023, klokken 22:39

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: RJK på onsdag 26. april 2023, klokken 13:37
Sitat fra: Rollep på onsdag 26. april 2023, klokken 12:34
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 26. april 2023, klokken 05:08
Sitat fra: geear på tirsdag 25. april 2023, klokken 22:41Ionity er subsidiert av EU og bilprodusentene som har knyttet seg til de betaler nok også en del av kaka. De går neppe rundt til 1,99.

Ganske sleip markedsføring av Ionity: Selger abonnement til tusenvis av nye VW/Audi-eiere hver måned, uten å si at stasjonene nært byene stort sett er fulle av taxier og andre, og at de ikke øker kapasiteten, siden de ville tapt penger på det.
Det er vel bilprodusentene som selger abonnement til sine kunder, ikke Ionity.

Ikke er det særlig gunstig heller. Porsche tar 1800 kr/år som betyr at man må lade bortimot 600 kWt for å komme ned i 5 kr/kWt. Kjører man mye i utlandet er det enda verre takket være kollapsen i kronekursen. Der må man lade 1500 kWt for å ende opp med 5 kr/kWt.

Altså, 150 i måneden, og du må fylle 50 kWh i måneden for at man skal komme ned i 5 kroner, hvilket er en pris som går ned jo mer man lader. 50x5 tilsier at man må ut med 250,- som gir 2 kr. per kWh (kun strøm). Husk at neste fylling da koster deg 100,- og ikke 250,- eller 450,- når kWh-prisen er 9,- kr.

Jeg betaler 135,- per måned og 1,65 per kwh, så de 50 første kWh'ene koster meg da 217,50. Eller 4,35 per kWh. Og neste fylling er da til 82,50, som dytter kWh-prisen ned til 3,- per kWh.

Med strømstøtte og gjennomsnittlig 1,50 per kWh + 0,50 per kWh i nettleie, altså ca 2,- per kWh, så er ikke påslaget veldig mye lengre. Men er jo litt opp og ned om man er hjemme og trenger å lade når strømmen er billigst. Blir fort noen ladinger som er dyrere når prisen er lavest mens man er på jobb, slik det har vært endel av i det siste.

En lengre ferietur innen en måned vil dra kWh-prisen langt lavere ned, som kompenserer endel for de få månedene man eventuelt ikke lader hos Ionity. Man er da fort nede i priser som direkte konkurrerer med hjemmelading. Ihvertfall for de som ikke kan få hjelp av et solcelle-anlegg.

Hadde jeg heller tatt 4,50 per kWh om jeg slapp månedsgebyr? Helt klart ja, med mitt kjøremønster.  For de som kjører mye rundt på Østlandet og nedover Europa og derved lynlader ofte, sannsynligvis ikke.

PS! Du kan dessuten spare enormt mye mere bare på å ha billigste Taycanen fremfor toppmoddellen "with all the whistless", eller endog gå ned til en annen bil som fremdeles gir deg Ionity-avtale. Faktisk så store besparelser, at ladekostnaden blir et komma i regnskapet.  8)
Jeg er fullt klar over at ladekostnaden blir et komma i mitt regnskap, akkurat som bensinkostnaden på en ordentlig fossilbil.

Grunnen for at jeg skrev slik jeg gjorde var at mange tydeligvis tror det er veldig gunstig med disse Ionity avtalene. Ja det er det, men bare under gratisperioden eller hvis man kjører mye langturer i Norge og ikke har noe imot å stå i kø.

Blir uansett ikke aktuelt å gå over til en billigere variant av Taycan, føles rimelig slapt å kjøre de bilene etter man har blitt vant med toppmodellen.

Egil S

Hvis man ser i staren av denne tråden så er jo eierskapet til de fleste ladeselskapene i hovedsak stat og kommuner (gjennom kraftselskapene), så de har vel strengt tatt strøm til kostpris på noen øre.
Det er kun noen få som er helprivate (Rechagre, Circle K/Elton).
Litt overrasket av å se at e.on faktisk er 44,5% eid av Statkraft som også eier 100% av MER men har lavere ladepriser.
Jeg kan godt forstå at kommunene vil ha maksimalt inn i kommunekassene og vegrer seg for å senke prisen på "melkekua".

Et annet stikkord i denne sammenhengen er "fastpris".
Ionity, Telsla, Porsche o.l. har sikkert ordnet seg tilsvarende avtaler som den Tyske jernbanen, som sikret seg en 10års avtale til 30øre/kwt fra Norge.
Jeg tror derfor de fleste har en relativt heftig fortjeneste på dette uansett hvordan man snur og vender på det fordi de har langsiktige avtaler.

Ser også de gjemmer seg bak "hjemmelading" at folk flest derfor kan betale en høy pris siden de lader ute så sjelden.
Nå er ikke jeg markedsøkonom, men jeg vil anta det er bedre å selge masse til en akseptabel profitt enn å maksimere profitt og selge en brøkdel.

Det siste er jo at kostnaden pr mil med elbil i mange tilfeller blir høyere enn for fossilbil, det er vel ikke det signalet man ønsker å sende i miljøsammenheng og "det grønne skiftet".
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

turfsurf

#77
Sitat fra: Rollep på onsdag 26. april 2023, klokken 18:04Grunnen for at jeg skrev slik jeg gjorde var at mange tydeligvis tror det er veldig gunstig med disse Ionity avtalene. Ja det er det, men bare under gratisperioden eller hvis man kjører mye langturer i Norge og ikke har noe imot å stå i kø.
Tja, jeg har ladet 980kWh på Ionity de siste åtte månedene og har enda ikke stått i kø.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil S

Sitat fra: turfsurf på onsdag 26. april 2023, klokken 20:26
Sitat fra: Rollep på onsdag 26. april 2023, klokken 18:04Grunnen for at jeg skrev slik jeg gjorde var at mange tydeligvis tror det er veldig gunstig med disse Ionity avtalene. Ja det er det, men bare under gratisperioden eller hvis man kjører mye langturer i Norge og ikke har noe imot å stå i kø.
Tja, jeg har ladet 980kWh på Ionity de siste åtte månedene og har enda ikke stått i kø.

Jeg har kikket på Ionity stasjonen i Sandnes, der er det 6 ladere, den er stort sett alltid opptatt, mye av tiden av taxier, det er svært mange el-taxier i Sandnes/Stavanger.
Akkurat nå er det 1 ledig lader (kl 21:45), mer en 50% av tiden jeg har sjekket er den full.

Ser situasjonen er en annen i Sira, Leirvik og Røldal, mens den i Bergen også bare har èn ledig lader.
Er nok et større problem på de laderne som er "sentrumsnært" de større byene enn de som er på mindre steder langs hovedfartsårene.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

RJK

Sitat fra: Rollep på onsdag 26. april 2023, klokken 18:04
Sitat fra: RJK på onsdag 26. april 2023, klokken 13:37
Sitat fra: Rollep på onsdag 26. april 2023, klokken 12:34
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 26. april 2023, klokken 05:08
Sitat fra: geear på tirsdag 25. april 2023, klokken 22:41Ionity er subsidiert av EU og bilprodusentene som har knyttet seg til de betaler nok også en del av kaka. De går neppe rundt til 1,99.

Ganske sleip markedsføring av Ionity: Selger abonnement til tusenvis av nye VW/Audi-eiere hver måned, uten å si at stasjonene nært byene stort sett er fulle av taxier og andre, og at de ikke øker kapasiteten, siden de ville tapt penger på det.
Det er vel bilprodusentene som selger abonnement til sine kunder, ikke Ionity.

Ikke er det særlig gunstig heller. Porsche tar 1800 kr/år som betyr at man må lade bortimot 600 kWt for å komme ned i 5 kr/kWt. Kjører man mye i utlandet er det enda verre takket være kollapsen i kronekursen. Der må man lade 1500 kWt for å ende opp med 5 kr/kWt.

Altså, 150 i måneden, og du må fylle 50 kWh i måneden for at man skal komme ned i 5 kroner, hvilket er en pris som går ned jo mer man lader. 50x5 tilsier at man må ut med 250,- som gir 2 kr. per kWh (kun strøm). Husk at neste fylling da koster deg 100,- og ikke 250,- eller 450,- når kWh-prisen er 9,- kr.

Jeg betaler 135,- per måned og 1,65 per kwh, så de 50 første kWh'ene koster meg da 217,50. Eller 4,35 per kWh. Og neste fylling er da til 82,50, som dytter kWh-prisen ned til 3,- per kWh.

Med strømstøtte og gjennomsnittlig 1,50 per kWh + 0,50 per kWh i nettleie, altså ca 2,- per kWh, så er ikke påslaget veldig mye lengre. Men er jo litt opp og ned om man er hjemme og trenger å lade når strømmen er billigst. Blir fort noen ladinger som er dyrere når prisen er lavest mens man er på jobb, slik det har vært endel av i det siste.

En lengre ferietur innen en måned vil dra kWh-prisen langt lavere ned, som kompenserer endel for de få månedene man eventuelt ikke lader hos Ionity. Man er da fort nede i priser som direkte konkurrerer med hjemmelading. Ihvertfall for de som ikke kan få hjelp av et solcelle-anlegg.

Hadde jeg heller tatt 4,50 per kWh om jeg slapp månedsgebyr? Helt klart ja, med mitt kjøremønster.  For de som kjører mye rundt på Østlandet og nedover Europa og derved lynlader ofte, sannsynligvis ikke.

PS! Du kan dessuten spare enormt mye mere bare på å ha billigste Taycanen fremfor toppmoddellen "with all the whistless", eller endog gå ned til en annen bil som fremdeles gir deg Ionity-avtale. Faktisk så store besparelser, at ladekostnaden blir et komma i regnskapet.  8)
Jeg er fullt klar over at ladekostnaden blir et komma i mitt regnskap, akkurat som bensinkostnaden på en ordentlig fossilbil.

Grunnen for at jeg skrev slik jeg gjorde var at mange tydeligvis tror det er veldig gunstig med disse Ionity avtalene. Ja det er det, men bare under gratisperioden eller hvis man kjører mye langturer i Norge og ikke har noe imot å stå i kø.

Blir uansett ikke aktuelt å gå over til en billigere variant av Taycan, føles rimelig slapt å kjøre de bilene etter man har blitt vant med toppmodellen.
Man må jo selvsagt se an eget behov. Kjører man mye lokalt, og nesten ikke lynlader, så skal det selvsagt litt til for at det lønner seg. Men jeg synes jammen ikke en lading i måneden på 50 kWh er mye å rope for. Flere av bilene trenger jo endel mer for sine store batterier, og kanskje dertil tørste elbil.

Som flere andre, jeg opplever sjeldent å stå lenge i ladekø, om overhodet. Det kan være på de store utfartsdagene og i spesielt busy timer, som søndagskvelder da strømprisene var på sitt verste. Selv benytter jeg hovedsaklig Ionity-stasjonene på Dal, ved Rygge og ved Hol. Altså de som er nærmest Oslo.

Og så har jeg selvsagt kjørt endel rundt i landet på sommeren og nedover mot Gøteborg og gjennom Danmark, så lenge det har vært tillatt. Men skal sies at jeg som regel bommer på "prime time" når absolutt alle andre er ute på veiene.

Lengste ladekøtiden jeg har hatt, har vært på andre og mindre samt tregere ladere. 
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: goggo på onsdag 26. april 2023, klokken 10:40
Sitat fra: Svk på onsdag 26. april 2023, klokken 10:12Er grådig  at MER skal ha flere kroner mer enn Tesla pr kWh.
MER lager jo strømmen selv,noe tesla ikke gjør

Jeg antar at Tesla har ekstremt mye lavere driftskostnader pr ladestolpe enn noen annen operatør:

  • En felles driftsorganisasjon for hele verden (antar jeg). Jeg vil tro at hvis vi ser på antall ladestolper pr ansatt så vinner TESLA med en enormt stor faktor.
  • Lager alt utstyret selv på egne fabrikker i Kina og USA
  • Standardisert utstyr for hele verden, med unntak av NACS og Magic Dock i USA.
  • En felles faktureringsgateway for hele verden
  • Ingen RFID lesere eller kortlesere på ladestolpene
  • Ingen displayer på stolpene
  • Kun luftkjølte kabler
  • Brukersupport tilnærmet unødvendig

Det at MER fakturerer dobbelt så mye som TESLA for samme produktet er vel heller et eksempel på manglende effektivitet og innovasjon i en statsdrevet bedrift sammenlignet med en stor og meget lean privat organisasjon.
Strømprisen betyr nok litt, men ikke så mye kanskje?

GO Tesla, GO!!  :)

mvh
Hugo

Mener nå V3-stasjonene (250 kW) til Tesla har væskekjølte kabler..

turfsurf

Sitat fra: geear på torsdag 27. april 2023, klokken 06:52Mener nå V3-stasjonene (250 kW) til Tesla har væskekjølte kabler..
Ja, det stemmer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Egil S på onsdag 26. april 2023, klokken 21:52Jeg har kikket på Ionity stasjonen i Sandnes, der er det 6 ladere, den er stort sett alltid opptatt, mye av tiden av taxier, det er svært mange el-taxier i Sandnes/Stavanger.
Akkurat nå er det 1 ledig lader (kl 21:45), mer en 50% av tiden jeg har sjekket er den full.

Ser situasjonen er en annen i Sira, Leirvik og Røldal, mens den i Bergen også bare har èn ledig lader.
Er nok et større problem på de laderne som er "sentrumsnært" de større byene enn de som er på mindre steder langs hovedfartsårene.

Ja, alt er jo veldig situasjonsbetinget, jeg har stort sett ladet på gunstige tider. Poenget er bare at man ikke må stå i kø, det holder ofte med små justeringer. Start dagen en time tidligere, eller dra på hytta to timer senere.

Ellers er jeg helt enig i at Ionity har alt for få stasjoner og for få stolper pr stasjon i forhold til behovet. Hadde Ionity hatt samme dekning som Tesla hadde jeg klart brukt de hele tiden.

Heldigvis er ofte Ionity og Tesla samlokalisert, så man kan lade på Ionity om det er ledig og så falle tilbake til Tesla hvis ikke.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

goggo

Sitat fra: turfsurf på torsdag 27. april 2023, klokken 08:54
Sitat fra: geear på torsdag 27. april 2023, klokken 06:52Mener nå V3-stasjonene (250 kW) til Tesla har væskekjølte kabler..
Ja, det stemmer.

OK, da lærte jeg noe nytt før jeg var ferdig med morrakaffen i dag :)
Men kablene virket tynnere/lettere enn Ionity kablene så derfor antok jeg at de var luftkjølte.

mvh
HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

ToWalkOrDrive

Sitat fra: goggo på torsdag 27. april 2023, klokken 09:37
Sitat fra: turfsurf på torsdag 27. april 2023, klokken 08:54
Sitat fra: geear på torsdag 27. april 2023, klokken 06:52Mener nå V3-stasjonene (250 kW) til Tesla har væskekjølte kabler..
Ja, det stemmer.

OK, da lærte jeg noe nytt før jeg var ferdig med morrakaffen i dag :)
Men kablene virket tynnere/lettere enn Ionity kablene så derfor antok jeg at de var luftkjølte.

mvh
HUgo


...og nå begynner de med V4, som er dobbelt så kraftige....men tipper de ikke bytter ut alle V2/V3.... er vel mest for Semi og Cybertruck...
Tesla Model Y                         2021-

Rollep

Ser ikke ut som ladeselskapene har noen planer om å redusere ågerprisene de opererer med.

Jeg mistenkte dette ville skje etter de satte opp prisene grunnet høye spotpriser på strøm.

Det tragiske er jo at de fleste selskapene er eid av statkraft og diverse kommuner. De produserer strømmen til en kostnad av 10-20 øre/kWt og selger den videre med vanvittig fortjeneste.

ToWalkOrDrive

Spørs bare om de har kjøpt fastpris av seg selv
Ikke sykt billig hos Tesla heller, selv om en ikke blir helt flådd.
Tesla Model Y                         2021-

Egil S

Jeg endte opp med å tegne ladeavtalen til Skoda Powerpass, med 12 med binding, 104kr måneden (1250kr totalt) og Ionity til 2,25kr/kw.
Jeg skulle kjøre Stavanger - Trondheim - Oslo - Stavanger på en uke og estimerte at jeg på denne turen ville lade minst 300KW, regnestykket tilsa at jeg ved å tegne abonnementet ville dekke inn månedskosten for hele 12 månedersperioden på denne turen.

Facit ble 350kw, nesten alle på Ionity og en besparelse i forhold til ikke avtalepris på 7kr/kw på 1650kr, 400kr til overs etter at 12 mnd abonnement er betalt. alt jeg lader ute neste året blir altså ren besparelse.

Trist det skal være sånn.

Ser også ut som denne avtalen blir vesentlig dårligere fra 1. juni for nye kunder, bindingstiden forsvinner, månedsprisen går opp og Ionity prisen stiger til over 5kr. da er ikke den avtalen verd så mye lengre. Jeg har min pris til mai neste år.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Egil S på torsdag 25. mai 2023, klokken 22:02Jeg endte opp med å tegne ladeavtalen til Skoda Powerpass, med 12 med binding, 104kr måneden (1250kr totalt) og Ionity til 2,25kr/kw.
Jeg skulle kjøre Stavanger - Trondheim - Oslo - Stavanger på en uke og estimerte at jeg på denne turen ville lade minst 300KW, regnestykket tilsa at jeg ved å tegne abonnementet ville dekke inn månedskosten for hele 12 månedersperioden på denne turen.

Facit ble 350kw, nesten alle på Ionity og en besparelse i forhold til ikke avtalepris på 7kr/kw på 1650kr, 400kr til overs etter at 12 mnd abonnement er betalt. alt jeg lader ute neste året blir altså ren besparelse.

Trist det skal være sånn.

Ser også ut som denne avtalen blir vesentlig dårligere fra 1. juni for nye kunder, bindingstiden forsvinner, månedsprisen går opp og Ionity prisen stiger til over 5kr. da er ikke den avtalen verd så mye lengre. Jeg har min pris til mai neste år.

Jeg skjønner meg ikke på Ionity. En skulle tro at eierne (bilprodusentene) så en nytte i å ha store ladestasjoner (20+ ladere per lokasjon) med ok priser (under 4 kroner) slik at de kan lokke folk i Europa til å kjøpe elbil, og deres elbiler. Nå virker Ionity som et defensivt ladeselskap uten ambisjoner...bare en av mange.
Tesla Model Y                         2021-

Orbit

I Tyskland setter alle de store operatørene (Ionity, Elli [dvs VW-gruppen] og Digital Charging Solutions (dvs BMW, Hyundai, Mercedes, Kia etc]) alle opp ladeprisene fra 1. juni. Prisene går typisk opp fra ~0,30 €/kWh til 0,50-0,60 €/kWh for lading hos Ionity. Tegnes 12-månedersavtale nå i mai, så beholdes gammel pris ut avtaleperioden.

Det er mulig den samme økningen også kommer for norske kunder. Dersom en sitter på gjerdet med å tegne en ladeavtale for sommerferien, kan det hende det er gunstig å slå til før 31/5. Men ingen garanti fra min side....

https://www.youtube.com/watch?v=QKGyksB4ZQg&t=917s

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA