Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med ladeprisene

Startet av Egil S, mandag 02. januar 2023, klokken 22:39

« forrige - neste »

Egil S

Jeg har sitter å regnet litt og kikket rundt i markedet for å finne ut hva prisene til de forskjellige tilbyderne er, hvor det er rimeligst og om man i 2023 bør betale for et ladeabonnement eller ikke.

I tillegg har jeg for moro skyld sett litt på kost pr mil opp mot en fossilbil og ut fra det jeg finner ut, vil faktisk fossilbilen bli rimeligere pr mil rundt 6-7kr/kw hurtiglading.

Basert på det, slik situasjonen er i januar 2023, vil det for mange absolutt lønne seg å betale et abonnement hos de som tilbyr det hvis man skal lade borte to ganger eller mer i måneden, mange merker har egne "ladekort" man kan kjøpe.

Jeg har tatt følgende utgangspunkt.

Elbil: 20kw/100km forbruk 2Kw/mila, dette er et snitt tall og vil representere mange, jeg vet det er forskjell på vinter og sommerforbruk og fra bil til bil, men det er et godt snitt tall for dette regnestykket, det gjør det også lett å regne.

Ladepriser og pris pr mil, elbilforeningens ladeklubb som er noe rabatterte priser.
22kw 5,25kr = 10,50kr mila
50kw 6,81kr = 13,62kr mila
150kw 7,26kr = 14,52kr mila
180kw/Ionity 8,48kr = 16,96kr mila.

Kjøper man et abonnement type VAG Powerpass til ca100kr måneden blir prisene noe annet.
22Kw 4kr = 8kr mila
50-180kw 5,05kr = 10,10kr mila
Ionity 2,25kr = 4,5kr mila (dette er på nivå med hjemmelading etter strømstøtte)

Fossilbil:
Tar her utgangspunkt i et forbruk på 0,6l/mila, et greit snitt. Jeg har aldri hatt en fossilbil som brukte så lite, men det finnes visstnok de som bruker 0,4l/mila, jeg ville kanskje si 0,8l/mila på en greit motorisert bil er normalt, men vi bruker 0,6l/mila for en nyere drivstoffgjerrig bil.

Pumpepris og pris pr mil.
14kr = 8,4kr
16kr = 9,6kr
18kr = 10,8kr
20kr = 12kr
22kr = 13,2kr
24kr = 14,4kr
26kr = 15,6kr
28kr = 16,8kr

Vi ser altså at for gratis app lading:
22Kw Må drivstoff prisen ligger over 18kr før det lønner seg med elbil.
50kw må den over 23kr
150kw må den over 25kr
180+/Ionity må den over 29kr

Har du derimot abonnement:
50kw må den over 14kr
150kw må den over 18kr
Ionity må den bare være over 8kr

Slik det er nå i januar 2023, med drivstoff priser på 20-21kr (Rogaland) er det dyrere med all bortelading bortsett fra 22kw i forhold til en fossilbil med gratis apper og deres priser.
Mens ett 100kr abonnement har du tjent inn på maks 2 borteladinger.

Det bringer også opp spørsmålet, hvorfor er det så dyrt å lade?
Ikke bare er det dyrt, det er vesentlig dyrere enn fossilt drivstoff å hurtig/lynlade uten abonnement.
Hvorfor er ladeprisen fast og ikke mer dynamisk slik som pumpeprisen?
Det finnes ikke èn bensinstasjon som fastsetter pumpeprisen en gang i halvåret, hvorfor endre ikke ladeprisene seg med strømprisen slik som pumpeprisen følger oljeprisen/dollarkursen?

Jeg antar de fleste ladeselskapene har fastprisavtaler så jeg kan ikke skjønne noe annet enn at noen tjener veldig gode penger på denne ladingen.

Edit 7/1 2023:
Jeg ser Elton selger litt abonnementer, men de syntes jeg var veldig dyre.
30% rabatt for 299,- i måneden er ikke en spesielt god avtale, (7,3kr/kw blir 5,10kr/kw).
Å betale 549,- for 50% er nesten værre (7,3kr/kw blir 3,65kr/kw).
Ionity er ikke inkludert i pakkene, det må du kjøpe utenom.
En pakke til 69,- måneden, da får du 5,63kr/kw (ca 40% rabatt), den er "grei" om du har Ionity i nærheten.
De har også en Ionity pakke til 199,- da blir prisen 1,99kr/kw.
Så skal du ha fleksibilitet må du ha 30/50%+ Ionity pakke, da blir det veldig dyrt.

Fortum tilbyr også 30% rabatt for 249kr/mnd (Recharge, Kople, Olso kommune), sannsynligvis samme priser som Elton.

BMW har også et ladekort. Det er noe mer komplisert.
Men det koster 19kr/mnd og har tilsvarende priser som Powerpass, du har mulighet for en ekstra Ionity tilleggspakke til 39kr/mnd som gir 1,99kr/kw på Ionity.

Har man en VAG bil kan man betale 129kr/mnd og få ok priser til en fornuftig pris.
Med BMW kan man betale 19/58kr/mnd og ha tilsvarende priser.

Mens Elton må man ut med 299kr/mnd pluss en Ionity pakke til 199kr. Totalt 498kr/mnd for å få tilsvarende priser som VAG og BMW.

Fortum må man ut med 249kr/mnd for noe som nok er tilsvarende Elton.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Daniel_0007

Er nok flere faktorer som spiller inn men en ting at det er ganske dyrt å sette opp hurtig lade stasjoner, tror det er fort over en million for et par stykker, annen faktor er den høye strømprisen.
Ja jeg er enig den burde vært mer dynamisk, tesla er eneste som gir billigere pris når man lader utenfor rush tiden.
Egentlig burde staten ha en form for penge støtte for de som ønsker å etablere lade stasjoner men det skjer ikke med vedum og Støre ved roret der skal elbiler koste like mye som fosil biler.
Model 3 2019 LR Rwd

Adri4n

Det er helt ekstreme ladepriser. Tomme ladestasjoner overalt her i Ålesund omtrent. Kople har fått opp nytt anlegg rett ved jobb, det koster 7,43/kwh på en 7,4kW lader (!!)

Nå denne uken har også kommunen satt opp prisene fra 2,50 til 4 kr på sine offentlige ladere. Totalt meningsløst nå som strømprisene har går nedover.

Bare trist.. for meg blir det total boikott av svindyre ladere.

Egil S

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 02. januar 2023, klokken 23:12
Er nok flere faktorer som spiller inn men en ting at det er ganske dyrt å sette opp hurtig lade stasjoner, tror det er fort over en million for et par stykker, annen faktor er den høye strømprisen.
Ja jeg er enig den burde vært mer dynamisk, tesla er eneste som gir billigere pris når man lader utenfor rush tiden.
Egentlig burde staten ha en form for penge støtte for de som ønsker å etablere lade stasjoner men det skjer ikke med vedum og Støre ved roret der skal elbiler koste like mye som fosil biler.

Ja det er en kost å sette opp en slik stasjon, men hvor fort har de tenkt å tjene dem inn igjen da?
monterer du Solceller på huset snakker vi jo 10-15 år før det er inntjent.
Klart det er for lenge for en ladestasjon, men skal de tjene den inn på 6-12 mnd?
Det er nok litt driftskost og support kost, men det får da være måte på.

Jeg ser jo at hjemmelading bør lønne seg, men en 22Kw lader burde ikke kostet over 2,5kr/kw, hurtig (50-150kw) 4kr og lynladning (180+) maks 5kr.

Jeg regner med de fleste selskapene har fastpris avtaler på under èn kr/kw, mange av ladestasjonene drives jo av strømprodusentene, f.eks Bilkraft (Lyse, Eviny/BKK, Bergen Kommune), MER (Statkraft), Fortum (Hafslund/Oslo Kommune) osv, så da snakker vi strengt tatt produksjonskost på det de leverer.

Burde helt klart vært dag/kveld/natt priser (rush tids tillegg), samt at prisene svingte litt mer med strømprisen.
Hvis bensinstasjonene kan endre prisene sine (flere ganger) hver dag, hvorfor kan ikke ladestasjonene det samme?
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Egil Fonn

Enig i at ladeprisene på offentlige ladere er for høy. Spesielt her i Nord Norge med generelt lave strømpriser. Prisen å kjøre elbil blir ca den samme som å kjøre fosil bil om man lader på offentlige ladere. I tillegg kommer ventetid på lading og eventuelt kø. Skal jeg kjøre langt og spesielt om jeg har henger foretrekker jeg fosilbilen for å slippe kostnad og tid med lading.
Kjører jeg langt med elbil bruker jeg Tesla sine ladere her nord kr 4,75 pr kw/h og Ionity i sør Norge ca kr 1,80.- pr kw/h ( abonnement på begge)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Egil S

#5
Ja det er slik at frem til prisoppgangen i høst var det "greit" om man måtte lade ute hvis man tok en tur innimellom, 1-2 ute ladinger i måneden var ikke så ille.
Men nå er det blitt sånn at man må ha abonnement for å få akseptable priser.

Jeg ser Elton selger litt abonnementer, men de syntes jeg var veldig dyre.
30% rabatt for 299,- i måneden er ikke en spesielt god avtale, (7,3kr/kw blir 5,10kr/kw).
Å betale 549,- for 50% er nesten værre (7,3kr/kw blir 3,65kr/kw).
Ionity er ikke inkludert i pakkene, det må du kjøpe utenom.
En pakke til 69,- måneden, da får du 5,63kr/kw, den er "grei" om du har Ionity i nærheten,
De har også en Ionity pakke til 199,- da blir prisen 1,99kr/kw.
Så skal du ha fleksibilitet må du ha 30/50%+ Ionity pakke, da blir det veldig dyrt.

Fortum selger også en 30% rabatt avtale med Recharge, Kople og Oslo Kommune for 249,-/mnd, er nok mye samme priser som Elton man ender opp med, men til en 50-lapp mindre i måneden.

Har man VW/Audi/Skoda/Porsche? kan man kjøpe Powerpass til 103,99/mnd første året og 129,-/mnd etterpå. Da har man minst like bra priser som med Elton 30% rabatt (5,05kr/kw mot 5,10kr/kw) òg Ionity til 1/3 av månedsprisen til Elton.

BMW har også et ladekort. Det er noe mer komplisert.
Men det koster 19kr/mnd og har tilsvarende priser som Powerpass, du har mulighet for en ekstra Ionity tilleggspakke til 39kr/mnd som gir 1,99kr/kw på Ionity.

Har man en VAG bil kan man betaler 129kr/mnd og få ok priser til en fornuftig pris.
Med BMW kan man betaler 19/58kr/mnd og ha tilsvarende priser.
Mens Elton må man ut med 299kr/mnd pluss en Ionity pakke til 199kr. Totalt 498kr/mnd for å få tilsvarende priser som VAG og BMW.

Så må jeg si at Elbilforeningens Ladeklubb som er "gratis" da den inngår i årskontigenten ikke har spesielt gode priser.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

RJK

Sitat fra: Egil S på lørdag 07. januar 2023, klokken 17:26
Ja det er slik at frem til prisoppgangen i høst var det "greit" om man måtte lade ute hvis man tok en tur innimellom, 1-2 ute ladinger i måneden var ikke så ille.
Men nå er det blitt sånn at man må ha abonnement for å få akseptable priser.

Jeg ser Elton selger litt abonnementer, men de syntes jeg var veldig dyre.
30% rabatt for 299,- i måneden er ikke en spesielt god avtale, (7,3kr/kw blir 5,10kr/kw).
Å betale 549,- for 50% er nesten værre (7,3kr/kw blir 3,65kr/kw).
Ionity er ikke inkludert i pakkene, det må du kjøpe utenom.
En pakke til 69,- måneden, da får du 5,63kr/kw, den er "grei" om du har Ionity i nærheten,
De har også en Ionity pakke til 199,- da blir prisen 1,99kr/kw.
Så skal du ha fleksibilitet må du ha 30/50%+ Ionity pakke, da blir det veldig dyrt.

Fortum selger også en 30% rabatt avtale med Recharge, Kople og Oslo Kommune for 249,-/mnd, er nok mye samme priser som Elton man ender opp med, men til en 50-lapp mindre i måneden.

Har man VW/Audi/Skoda/Porsche? kan man kjøpe Powerpass til 103,99/mnd første året og 129,-/mnd etterpå. Da har man minst like bra priser som med Elton 30% rabatt (5,05kr/kw mot 5,10kr/kw) òg Ionity til 1/3 av månedsprisen til Elton.

BMW har også et ladekort. Det er noe mer komplisert.
Men det koster 19kr/mnd og har tilsvarende priser som Powerpass, du har mulighet for en ekstra Ionity tilleggspakke til 39kr/mnd som gir 1,99kr/kw på Ionity.

Har man en VAG bil kan man betaler 129kr/mnd og få ok priser til en fornuftig pris.
Med BMW kan man betaler 19/58kr/mnd og ha tilsvarende priser.
Mens Elton må man ut med 299kr/mnd pluss en Ionity pakke til 199kr. Totalt 498kr/mnd for å få tilsvarende priser som VAG og BMW.

Så må jeg si at Elbilforeningens Ladeklubb som er "gratis" da den inngår i årskontigenten ikke har spesielt gode priser.
Du glemte både Ford Pass, Mercedes Charge og ChargeMyHyundai/ChargeMyKia i oppramsingen din. Alle disse er partnere i Ionity-nettverket. Jaguar er kanskje mindre aktuell nå, men de har eller har hatt avtale med Plugsurfing og Recharge, noe også Volvo og Polestar har ennå om det ikke er endret.

https://bil24.no/jaguar-med-ladeavtale-som-dekker-europa/

https://www.elbil24.no/nyheter/volvo-og-polestar-med-ladeavtale/73907362

Da står vi igjen med de franske bilene, de kinesiske og japanske, samt vietnamesiske (Vinfast). Ser Subaru og Toyota ser ut til å ha tilsvarende webside og kart som Hyundai, og opereres kanskje etter samme prinsipper, selv om jeg kun ser avtale til 49,- som ikke inkluderer rabatter (ikke like gode ihvertfall) som andre partnere i Ionity. Nio har sine byttestasjoner og ladestasjoner som de opererer med samarbeide med Shell, mens de Honda, de franske og kinesiske finner jeg ikke på stående fot.

https://www.toyota-charging-network.eu/web/nb/toyota-no/tariffs

https://www.subaruchargingnetwork.eu/web/nb/subaru-no/tariffs

https://www.nio.com/no_NO/news/nio-inngar-strategisk-samarbeidsavtale-med-shell

For de med elbil som ikke har spesielt samarbeide med noen ladeoperatører, så har man mulighet til å inngå en Ionity Passport-avtale, og via selskaper som Plugsurfing (kan være veldig dyr på visse stasjoner) og Elton, samt sikkert flere andre (f.eks. NextCharge, Chargepoint, Chargemap etc).

I tillegg til at man selvsagt kan bruke elbilforeningens brikker og NAF-brikke, der elbilforeningens blå brikke er ok om du ikke vil lage individuelle konti hos de forskjellige ladeoperatørene. Det må du gjøre for å benytte elbilforeningens svarte brikke og NAF-brikke.

Så kommer Uno-X med sine ladere etterhvert, der man kan betale direkte med bankkort, uten å ha noe kundeforhold hos de, eller brikke. Ut fra kartet dems, så finnes det nå 5 ladestasjoner.

https://unox.no/

Klikk på "Lynladere" for å filtrere på stasjoner med lademulighet.


Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Egil S

Sitat fra: RJK på lørdag 07. januar 2023, klokken 23:32

Du glemte både Ford Pass, Mercedes Charge og ChargeMyHyundai/ChargeMyKia i oppramsingen din. Alle disse er partnere i Ionity-nettverket. Jaguar er kanskje mindre aktuell nå, men de har eller har hatt avtale med Plugsurfing og Recharge, noe også Volvo og Polestar har ennå om det ikke er endret.

Vel, jeg tenkte ikke på å sjekke alle merkene, nå har jeg kjørt BMW i 20år og nettopp kjøpt en Skoda så jeg gikk for det kjente opp mot de som tilbyr abonnementer.

Trenden er derimot ganske tydelig, det er billigere og ofte mer fleksibelt å ha avtale hos eget bilmerke enn hos de som selger (dyre) ladeabonnementer.

"Gratis" apper som f.eks Ladeklubben, CircleK, Bilkraft og MER som tilbyr begrenset rabatt gjennom medlemsskap, 8% Coop bonusopptjening hos MER, 5-10% Kundeklubb rabatt hos CircleK eller 10% strømkunde rabatt hos Bilkraft er egentlig ikke verdt noen ting i dag.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

RJK

Helt enig med deg der. Å kjøpe billig bil fra et merke som ikke har en god ladeavtale, kan bli dyrt om man kjører endel langtur, der DC-lading vil bli svært aktuelt.

Det jeg savner, nå som prisene på AC-lading kryper ganske høyt oppover, er nettopp avtaler som også kan gi ok pris på dette. Oslo har jo visst at vi ikke klan stole på signalene som har vært, for nå skal vi melkes. Det er ihvertfall signalet som jeg oppfatter.

Nå fikk de mye motbør, og måtte gå tilbake på dette. Men det var tross alt fordi at de tok alt for mye i ett jafs, self etter flere hyppige mellomstore jafs. De har nok lært, slik at vi heller får flere mellomstore og mindre store jafs, til de er oppe i det nivået de ønsket.

Ihvertfall om vi ikke passer på og sier i fra, også i tiden fremover.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jambo

Vet ikke hvor du har prisene fra. Nå kan det hende We Charge (VW ID) har billigere pris første året, det mener jeg å huske at jeg fikk tilbud om, men her er prisen jeg får opp i min app nå som bilen er mer enn ett år gammel, for topp-abonnementet We Charge Plus: 155 kr/mnd, AC og DC Ionity 2,25 kr/kWh, AC hos andre 4 kr/mnd, DC hos andre 5,05 kr kWh. Lønner seg først når man lader mye langs veien, men det er vel målgruppen for denne diskusjonstråden.

goggo

Sitat fra: Egil S på søndag 08. januar 2023, klokken 00:55
"Gratis" apper som f.eks Ladeklubben, CircleK, Bilkraft og MER som tilbyr begrenset rabatt gjennom medlemsskap, 8% Coop bonusopptjening hos MER, 5-10% Kundeklubb rabatt hos CircleK eller 10% strømkunde rabatt hos Bilkraft er egentlig ikke verdt noen ting i dag.

Dette er jeg ikke helt enig i.
For de av oss som ikke bruker hurtiglading så ofte så synes jeg den gode gamle NAF RFiD brikka kombinert NAF kredittkort og med registrering hos operatørene gir en helt grei rabatt uten å måtte binde oss opp med måneds- eller års-avtaler.

Jeg lader stort sett hos Cirkle K og Eviny, og oppnår da hos begge disse to 25% rabatt på pumpeprisene.
De få gangene jeg kjører i Sverige og Danmark bruker jeg Tesla ladestasjoner, og får da også 15% rabatt der gjennom NAF kortet.


Og ja da - jeg forstår at det er dyrt å tegne NAF abonnement for å få denne laderabatten, men det er ikke derfor jeg er NAF medlem.

Men at veiledende pumpeprisen er alt for høye er jeg helt enig i. Jeg kan bare ikke forstå at det lønner seg å la all denne investeringen i ladestasjoner stå ubrukt hele natten for eksempel, i stedet for å selge strøm til reduserte priser da.

Mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Svk

Hvor tegner en Ionity abn? Har lastet ned appen og opprettet bruker.dog ikke lagt inn betalingsmåte

Daniel_0007

Model 3 2019 LR Rwd

Svk

Takk for info. Har tesla appen.ser en kan betale 129 pr mnd for å få lavere pris.står ikke hvilken pris en får før en har betalt 129
(Har ikke tesla)

RJK

#14
Sitat fra: Svk på søndag 08. januar 2023, klokken 13:26
Takk for info. Har tesla appen.ser en kan betale 129 pr mnd for å få lavere pris.står ikke hvilken pris en får før en har betalt 129
(Har ikke tesla)
Joda, det står der, men du må klikke på "pilen" for å utvide visningen. Før Østre Huggenes vei, der det og finnes en Ionity ladestasjon, får jeg opp følgende priser:

20-16 med abonnement eller Tesla - 7,40
20-16 uten abonnement eller Tesla - 8,50
16-20 med abonnement eller Tesla - 8,20
16-20 med abonnement eller Tesla - 9,40
Sperreavgift på inntil 10,- NOK etter at du er ferdigladet (frafalles om du flytter bilen innen 5 min) dersom ladestasjonen er minst 50 % full.

Alt ifølge appen, som jeg ser uten noen Tesla tilknyttet.

Til sammenligning er Ionity uten avtale 8,40, så i det tidsrommet Tesla anser som "busy hours", så sparer man altså 1,- NOK per kWh dersom man velger Ionity, og ikke har avtale med Tesla eller kjører en Tesla. Utenom det, er merkostnaden 10 øre. Da får man vurdere om eventuell ventetid er verdt differansen.

Så må det og sies at på andre stasjoner kan det være andre priser. Med Ionityavtale, så synes jeg det absolutt er verdt litt ventetid, siden jeg betaler 1,65 per kWh. Jeg har derfor ikke orket å teste SuC-lading ennå, selv om det kunne vært interessant der man ikke finner Ionity, eller man må lade litt for å nå neste Ionity.

En fordel med Tesla-avtale, er at man kan kjøpe det bare for den/de måneden(e) man tenker lade mye på veien, f.eks. i påskemåneden, sommerferiemånedene og eventuelt vinterferie, høstferie og juleferie, og kanskje og mai måned med mange mulige langhelger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA