Frosne vinduer

Startet av mabahj, mandag 02. januar 2023, klokken 20:16

« forrige - neste »

mabahj

Har bladd tilbake uten å finne en tråd om dette.

Har noen gode løsninger for å unngå frosne vinduer og dermed problemer med å åpne dørene? Spesifikke produkter man kan spraye et sted, for eksempel?

Det virker som at det primært kommer av is langs nedre kant av vinduet, så silikon på dørlister hjelper ikke på dette. Garasje ville nok hjulpet, men det har vi ikke. Lang oppvarming hjelper også naturlig nok, men kan man heller gjøre noe som reduserer forekomsten?

Og når det skjer og man må kjøre "nå", har noen erfaring med en quick fix?

jlan

Sitat fra: mabahj på mandag 02. januar 2023, klokken 20:16

Og når det skjer og man må kjøre "nå", har noen erfaring med en quick fix?
Hvis du virkelig må inn i bilen så er knappen for førerdøråpning i appen ganske bra. Da kan døren gjerne tvinges opp, selv om håndtak og vindu er frosset (I minusgrader er vinduet senket litt). Litt verre å få lukket døren igjen fra innsiden, men en medhjelper på utsiden kan presse glasset inn, så det går inn i sporet. Ellers kan det være lurt å la en bakseterygg ligge nede, da er det ihvertfall mulig å  krype inn gjennom bagasjerommet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Thalgar

Quick fix er å dra eit kort langs lista mellom døra og vindauget.
Model Y LR Quicksilver, 2023

OlaM

Det kan være litt hjelp i å spraye silikon på den lista i døren som ligger inntil vinduet. Litt rengjøring skader heller ikke.
'21 3LR

Kim-

Vinduene går så langt ned at de ikke kommer i konflikt med noe. Har hatt flere ganger frosne vinduer så de ikke går ned. Kommer meg inn i bilen etter noen slag (lettere nå med appen) på dørhåndtaket som manualen sier. De tiner etterhvert når en kjører og kan lukke de siste mm da. Dette er mine erfaringer fra desember 2020
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Mondeo

Bare å dynke alt med silikon. Ha godt med silikon på pakningene og.
Får både stift og spray på biltema.

Handyman

Rengjorte lister med litt silikon forhindrer dette i mange tilfeller.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lapskaus

Et nå i gang med min fjerde vinter med denne bilen og har bare hatt dette problemet en gang. En god forvarming på 30min+ når det har vert veldig isete en sjelden gang iblandet gjør susen.  :+1:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA