Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID4 GTX 2023 Priser

Startet av EmondaGTX, mandag 02. januar 2023, klokken 18:55

« forrige - neste »

Øyvind.h

Både Y og ID4 GTX er gode biler, men veldig forskjellige.
Det er heller ikke helt rett frem å sammenligne priser. Dels fordi utstyrspakkene er forskjellig på bilene, VW tilbyr både mindre og mer utstyr fleksibelt avhengig av preferanser, og de kjører kampanjer og gir rabatter.  Jeg tror ikke det er noen som betaler veiledende pris hos VW. På godt og vondt. I tillegg er vi mange med gamle bestillinger hos begge merker, så bilene som leveres i 2023 har varierende priser for de som mottar dem fremover.

Jeg har en av hver i bestilling og er usikker på hva jeg gjør. Dvs. jeg er helt sikker på at jeg vil ha neste GTX når den en gang kommer. Den passer oss og våre preferanser langt bedre enn Model Y på komfort, utstyr og diverse løsningsvalg. Gleder meg til den kommer!
Y`en derimot, som jeg i 2019 var helt sikker på at ble perfekt for oss, har vist seg å skuffe på stadig flere områder som er viktige for oss. Jeg fikk VIN på Y performance i dag etter at jeg i går fikk meldingen på konto-siden om å akseptere manglende parkeringssensorer. Men – jeg aner ikke hva Y`en vil koste. På konto-siden står det 566. Det er en god pris. Når USS spørsmålet lå der kom en nedtrekksmeny som viste 599 (tok skjermbilde, for den menyen forsvant etter aksept).
Skal jeg betale 566, 599 eller dagens nettsidepris på 615? Det påvirker definitivt om jeg velger å hente den ut eller kansellere. 

Ettersom jeg har bestilt en ID4 GTX som kommer i 2023 kan jeg gamble på å selge nåværende GTX og kjøre Y Performance inntil neste kommer. Men vet ikke helt når den kommer, og om Y`en da blir irritasjonsmoment er det kjipt å være stuck med den lenge.

Får se hva Delivery svarer angående kansellering, pris og leveringstidspunkt de nærmeste dagene før avgjørelsen tas. Kanskje også sende en melding til VW og høre når i 2023 jeg kan forvente ny ID4. Kanskje det blir en 2024 modell, hvem vet...

Det som er sikkert er at pris er ganske viktig, men reell prisforskjell skal være rimelig stor (ikke bare innkjøpspris, men TCO) før jeg ender opp med å kjøre noe jeg egentlig ikke synes er noe særlig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Med 13 533 innlegg på forumet, så finner jeg det forunderlig at du ikke har fått med deg Tesla sin policy på pris. Og samme med myndighetenes syn på avgifter, og når de kommer til.

Du får selvsagt beste pris eks mva og vektavgift fra Tesla, så om du har en bedre pris på ordren enn det som er dagens pris, så er det den du skal forholde deg til. NB! Leveringskostnadene kommer som alltid i tillegg på prisen av ferdig konfigurert bil.

Er dagens pris før avgifter billigst, så er det den du får. Har du en bedre pris fra før, så er det den du får, om ikke Tesla har sagt at den ikke gjelder fordi du sa nei til sist leveransevindu.

Men du må legge til vektavgiften som utgjør 12,5 kr per kg over 500 kg. Og du må legge til mva på de kronene som overstiger grensen på 500 K, som ikke utgjør vektavgiften.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: RJK på onsdag 18. januar 2023, klokken 02:13
Du får selvsagt beste pris eks mva og vektavgift fra Tesla, så om du har en bedre pris på ordren enn det som er dagens pris, så er det den du skal forholde deg til. NB! Leveringskostnadene kommer som alltid i tillegg på prisen av ferdig konfigurert bil.

Har lurt litt på det med leveringskostnader hos Tesla, om det er innbakt eller ikke i prisen man får opp når man konfigurerer online. Møller har ikke nevnt noe om leveringskostnad på min prisoversikt i kontrakt, og så er det en rabatt i tilbudet også. Det gjør at man må innom forhandler for å finne ut hva bilen koster da noen merker har fraktpåslag og andre har det innbakt på en eller annen måte.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 18. januar 2023, klokken 07:07
Sitat fra: RJK på onsdag 18. januar 2023, klokken 02:13
Du får selvsagt beste pris eks mva og vektavgift fra Tesla, så om du har en bedre pris på ordren enn det som er dagens pris, så er det den du skal forholde deg til. NB! Leveringskostnadene kommer som alltid i tillegg på prisen av ferdig konfigurert bil.

Har lurt litt på det med leveringskostnader hos Tesla, om det er innbakt eller ikke i prisen man får opp når man konfigurerer online. Møller har ikke nevnt noe om leveringskostnad på min prisoversikt i kontrakt, og så er det en rabatt i tilbudet også. Det gjør at man må innom forhandler for å finne ut hva bilen koster da noen merker har fraktpåslag og andre har det innbakt på en eller annen måte.
Svaret på det får man lett frem når man konfigurerer bil uten tilleggsalternativ. Lettest på TMY RWD og TM3 RWD dere prisen kommer under mva-grensen, og enda lettere om du velger kontantkjøp som finansieringsmetode. Summen for bilen er lavere enn sluttsummen, selv tillagt vektavgiften. Dette med ca 12 K, som man i oppsummeringen ser er leveringskostnaden.

Uansett finansieringsmetode, så blir det oppsummert om man utvider feltet under, der man og kan justere betalingsmåte og eventuell egenandel ved lånefinansiering.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Sitat fra: RJK på onsdag 18. januar 2023, klokken 02:13
Med 13 533 innlegg på forumet, så finner jeg det forunderlig at du ikke har fått med deg Tesla sin policy på pris. Og samme med myndighetenes syn på avgifter, og når de kommer til.
At Tesla lar deg beholde prisen er jeg naturligvis kjent med. Jeg er også kjent med at myndighetene har innført mva og vektavgift.
Hvordan Tesla håndterer bestilling fra 2019 levert januar 2023 har jeg derimot ikke sett noen erfaringsreferanser på, men ettersom du vet hvordan Tesla vil prise denne bilen kan du gjerne vise til eksempler for andre som har bestilt 2019 og fått bil i 2023. Hadde vært veldig nyttig!

Sitat fra: RJK på onsdag 18. januar 2023, klokken 02:13
Du får selvsagt beste pris eks mva og vektavgift fra Tesla, så om du har en bedre pris på ordren enn det som er dagens pris, så er det den du skal forholde deg til. NB! Leveringskostnadene kommer som alltid i tillegg på prisen av ferdig konfigurert bil.
Inne på kontosiden min står det at jeg skal betale 551" og at dette inkluderer skatter, avgifter og betalinger (da har de trukket fra 15" som var depositumsbeløpet i 2019. )
Det du skriver er er at de kommer til å legge mva og vektavgift på toppen av summen oppgitt.

Sitat fra: RJK på onsdag 18. januar 2023, klokken 02:13
Er dagens pris før avgifter billigst, så er det den du får. Har du en bedre pris fra før, så er det den du får, om ikke Tesla har sagt at den ikke gjelder fordi du sa nei til sist leveransevindu.
Ja av det jeg har fått med meg de siste årene lar Tesla kundene beholde laveste pris eller bytte til laveste pris om prisene er satt ned.
Men prisen på min Y startet på drøyt 530 tilbake i 2019 og har hoppet litt frem og tilbake. Det samme har hva som skal leveres.

Sitat fra: RJK på onsdag 18. januar 2023, klokken 02:13
Men du må legge til vektavgiften som utgjør 12,5 kr per kg over 500 kg. Og du må legge til mva på de kronene som overstiger grensen på 500 K, som ikke utgjør vektavgiften.
Ok. Så prisen som står på konto-siden inkludert skatter og avgifter, er egentlig ekskl. skatter og avgifter. Tesla vil legge mva og vektavgift på toppen av dette beløpet. Det kan stemme greit med prisen som ble synlig et kort øyeblikk når USS meldingen lå der (dvs 599).
599 virker da mest sannsylig, med mindre Tesla velger å kompensere for mva/vektavgift slik andre merker har valgt å gjøre.

Venter uansett svar fra Delivery så da får jeg vel fasiten i løpet av noen dager. Til 599 er jeg veldig usikker. Nypris er nå 615 for min konfig (quicksilver, sort interiør og hengerfeste).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 18. januar 2023, klokken 17:22
Sitat fra: RJK på onsdag 18. januar 2023, klokken 02:13
Med 13 533 innlegg på forumet, så finner jeg det forunderlig at du ikke har fått med deg Tesla sin policy på pris. Og samme med myndighetenes syn på avgifter, og når de kommer til.
At Tesla lar deg beholde prisen er jeg naturligvis kjent med. Jeg er også kjent med at myndighetene har innført mva og vektavgift.
Hvordan Tesla håndterer bestilling fra 2019 levert januar 2023 har jeg derimot ikke sett noen erfaringsreferanser på, men ettersom du vet hvordan Tesla vil prise denne bilen kan du gjerne vise til eksempler for andre som har bestilt 2019 og fått bil i 2023. Hadde vært veldig nyttig!

Sitat fra: RJK på onsdag 18. januar 2023, klokken 02:13
Du får selvsagt beste pris eks mva og vektavgift fra Tesla, så om du har en bedre pris på ordren enn det som er dagens pris, så er det den du skal forholde deg til. NB! Leveringskostnadene kommer som alltid i tillegg på prisen av ferdig konfigurert bil.
Inne på kontosiden min står det at jeg skal betale 551" og at dette inkluderer skatter, avgifter og betalinger (da har de trukket fra 15" som var depositumsbeløpet i 2019. )
Det du skriver er er at de kommer til å legge mva og vektavgift på toppen av summen oppgitt.

Sitat fra: RJK på onsdag 18. januar 2023, klokken 02:13
Er dagens pris før avgifter billigst, så er det den du får. Har du en bedre pris fra før, så er det den du får, om ikke Tesla har sagt at den ikke gjelder fordi du sa nei til sist leveransevindu.
Ja av det jeg har fått med meg de siste årene lar Tesla kundene beholde laveste pris eller bytte til laveste pris om prisene er satt ned.
Men prisen på min Y startet på drøyt 530 tilbake i 2019 og har hoppet litt frem og tilbake. Det samme har hva som skal leveres.

Sitat fra: RJK på onsdag 18. januar 2023, klokken 02:13
Men du må legge til vektavgiften som utgjør 12,5 kr per kg over 500 kg. Og du må legge til mva på de kronene som overstiger grensen på 500 K, som ikke utgjør vektavgiften.
Ok. Så prisen som står på konto-siden inkludert skatter og avgifter, er egentlig ekskl. skatter og avgifter. Tesla vil legge mva og vektavgift på toppen av dette beløpet. Det kan stemme greit med prisen som ble synlig et kort øyeblikk når USS meldingen lå der (dvs 599).
599 virker da mest sannsylig, med mindre Tesla velger å kompensere for mva/vektavgift slik andre merker har valgt å gjøre.

Venter uansett svar fra Delivery så da får jeg vel fasiten i løpet av noen dager. Til 599 er jeg veldig usikker. Nypris er nå 615 for min konfig (quicksilver, sort interiør og hengerfeste).
De fleste som har hatt bestilling fra så langt tilbake, har vel fått beskjed om at videre utsettelser betyr at de får oppgradert prisen, men om du har fått en slik melding, vet bare du. Har du ikke fått en slik beskjed. så forventer jeg at de forholder seg til den prisen du opprinnelig hadde, eller dagens om den nå er lavere enn dette.

Jeg vet ikke om prisen din er oppdatert med de nye avgiftene, eller den er statisk fra før vi passerte årsskiftet. Det bør du vel nesten vite best selv. Men levering nå vil uansett gi deg vektavgift, og om pris utenom vektavgift er over 500 K, så vil du da også få mva på det som overstiger den summen. Dette er forøvrig ikke noe Tesla kan velge, men reglene som myndighetene har innført.

Prisen kan ha hoppet opp og ned flere ganger, og har sikkert gjort det og. Med mindre du har gjort en endring for å få oppdatert til en lavere pris som er kommet i mellomtiden, så er det den prisen du har sikret deg ved bestilling mot hva dagens pris er, som avgjør hvilken pris du får.

Du får selvsagt den billigste av de to prisene, ikke en lavere pris som har vært i mellomtiden, med mindre du som sagt har gjort endring for å få sikret den lavere prisen. Slik har Tesla vært rimelig forutsigbar, til beste for kunden innenfor rimelighetens grenser.

Men, endrede mva og avgiftsregler slipper man dessverre ikke unna. Uansett, 100 % svar får du når Delivery har gått gjennom bestillingen når de gjør klar for levering.

Og så kan du sikkert kose deg med at du antageligvis har fått endret til den nye gråfargen om bilen leveres fra Berlin, uten ekstra kostnader for deg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

IvarAndreas

Passer ikke denne diskusjonen bedre i Tesladelen av forumet?

RJK

Det har du kanskje rett i, og beklager at jeg dro videre i retningen, men ble vel dratt i en VW vs Tesla-diskusjon lenge før jeg trådde inn.

Jeg bare fant det særs underlig at en med over 13,5 K innlegg tilsynelatende ikke viste hvordan det virket. Så fikk jeg svar som jeg så svarte tilbake på.

Men jeg skal stoppe den delen nå, og ikke følge den digresjonen videre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Ser du gjør noen antakelser og feilslutninger, men det lar jeg ligge. Det er dessverre ikke så enkelt som du fremstiller det.

Men det blir bare videre avsporing å korrigere feilene, så nå venter jeg heller på svar fra delivery :)

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

olavxxx

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 18. januar 2023, klokken 23:01
Ser du gjør noen antakelser og feilslutninger, men det lar jeg ligge. Det er dessverre ikke så enkelt som du fremstiller det.

Men det blir bare videre avsporing å korrigere feilene, så nå venter jeg heller på svar fra delivery :)
Skal ligge en pdf med pris på kontoen din. Final invoice, jeg tror den har med vekt og alt.

Ellers så er 2023 Y veldig mye bedre mtp støy og komfort. Yp selv på 21" er det mer komfort enn 3 på 19". YP er jo ikke krengete, men demperne har høyere kvalitet og driver ikke å "hopper" så mye i lav hastighet. De første Y var jo veldig "hoppete". Y fra Berlin har også mer sporty seter fremme. Så har alle Yene mye bedre ludeem enn før.

Så jeg anbefaler deg å låne en 2023 modell for testing.

elektro

Sitat fra: olavxxx på onsdag 18. januar 2023, klokken 23:45

Så jeg anbefaler deg å låne en 2023 modell for testing.

Gikk inn på nettsiden og sa jeg ville prøvekjøre en Y for noen dager siden, men har ikke blitt kontaktet. De har tydeligvis nok kunder.. ;D Et lite problem nå er at man ikke får testet støy og komfort med sommerdekk.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Dieselgubben

Blir spennende å se om VW gjør noe nå som Ford satte ned prisen på Mach e med 30-40k. Samtidig er det jo lang leveringstid på Id4 Gtx med tilleggspakker... men vil de risikere sure kunder som tvinges til å ta bilen uten rabatt? Tror de setter ned.

Trond.m

Sitat fra: Dieselgubben på fredag 03. februar 2023, klokken 20:58
Blir spennende å se om VW gjør noe nå som Ford satte ned prisen på Mach e med 30-40k. Samtidig er det jo lang leveringstid på Id4 Gtx med tilleggspakker... men vil de risikere sure kunder som tvinges til å ta bilen uten rabatt? Tror de setter ned.
De som har ventet lenge på id4 GTX har automatisk en «rabatt» på grunn av prisgarantien. Så om veiledende pris settes ned for nye kunder, så skal det nok mye til at prisen blir satt under prisen på kontraktstidspunktet.

Trond.m

Sitat fra: elektro på fredag 03. februar 2023, klokken 19:55
Sitat fra: olavxxx på onsdag 18. januar 2023, klokken 23:45

Så jeg anbefaler deg å låne en 2023 modell for testing.

Gikk inn på nettsiden og sa jeg ville prøvekjøre en Y for noen dager siden, men har ikke blitt kontaktet. De har tydeligvis nok kunder.. ;D Et lite problem nå er at man ikke får testet støy og komfort med sommerdekk.
Fordelen med Tesla er at man kan kansellere bestillingen uten kostnader. Så man had ikke noe å tape på å bestille først og prøve etterpå.

Dieselgubben

Sitat fra: Trond.m på fredag 03. februar 2023, klokken 21:06
Sitat fra: Dieselgubben på fredag 03. februar 2023, klokken 20:58
Blir spennende å se om VW gjør noe nå som Ford satte ned prisen på Mach e med 30-40k. Samtidig er det jo lang leveringstid på Id4 Gtx med tilleggspakker... men vil de risikere sure kunder som tvinges til å ta bilen uten rabatt? Tror de setter ned.
De som har ventet lenge på id4 GTX har automatisk en «rabatt» på grunn av prisgarantien. Så om veiledende pris settes ned for nye kunder, så skal det nok mye til at prisen blir satt under prisen på kontraktstidspunktet.

Ja, sikkert en god del som venter som har 21 priser. Men de som bestilte nylig har høyere pris. Men gjør man ikke noe, tørker etterspørselen opp...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA