Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID4 GTX 2023 Priser

Startet av EmondaGTX, mandag 02. januar 2023, klokken 18:55

« forrige - neste »

EmondaGTX

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 14. januar 2023, klokken 16:57
Sitat fra: Jambo på lørdag 14. januar 2023, klokken 16:02
Her blir det nevnt at den ikke er konkurransedyktig mer. Selv om jeg er enig i at prisen burde være lavere, så har da ID4/5 noen fordeler sammenlignet med Model Y, det er ikke bare prisen som betyr noe: Speedometer rett foran rattet, ikke rammeløse vinduer, oppvarmet frontrute, både adaptiv cruise control og autokjøring som ikke bråbremser for skygger og diverse, parkeringssensorer, mulighet for 360-visning fra kameraer, slipper enpedalskjøring om man foretrekker vanlig pedalbruk (creep osv.), automatiske vindusviskere som både funker og kan skrus av selv om man bruker cruise control, mulighet for fantastisk gode matrix frontlys, innsvingbart hengerfeste, android auto/apple carplay, flere muligheter for å egendefinere bilen ved bestilling, HUD, sensorstyrt bakluke, rails, dørhåndtak som ikke fryser fast på vinteren, mykere kjørekomfort. For ikke å nevne at Model Y er 17 cm lenger, som gjør den vanskeligere å parkere (spesielt uten den nevnte 360-visningen og parkeringssensorene). Alle med Model Y snakker om den fantastiske frunken, men panseret på Model Y er 20 cm lenger enn panseret til ID4, så der har du hele grunnen til at de i det hele tatt kan ha en frunk på Model Y - det er ikke genial ingeniørkunst, bilen er bare større. Kan være mer som jeg har glemt. Etter min mening er det lite ved Model Y som veier opp for disse manglene. Trenger ikke 5 sekunder 0-100 når 6 sekunder (id4 gtx) holder i massevis, trenger ikke masse appfunksjoner og jevnlige oppdateringer, bilen skal bare kjøres og fungere, og Netflix har man på mobil/nettbrett. Synes også det er kjekt å støtte europeisk bilindustri, andre trenger ikke være enige.

God oppsummering. Og siste spikeren i Tesla kista: ingen mulighet for kick sensor på bakluka. Det er utrolig praktisk.

Tesla har også få muligheter for individuelle tilpasninger. Og ville kanskje vært bekymret for at markedet oversvømmes av Y. Må jo gjøre noe med bruktprisen. Y er en Pizza Grandiosa. Hehe.
Ny priser fra Tesla fikk meg til seriøst å vurdere gtx-kontrakten min.  men etter refleksjon over slike små, men praktiske ting (kick sensor, HUD,...) , holder jeg meg til valget mitt.  forhåpentligvis overagerer Møller og VW og tilbyr å betale for vekavgift eller gi ekstra rabatt. (Bestilt i december 2021)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Otkristo

Sitat fra: Jambo på lørdag 14. januar 2023, klokken 16:02
Her blir det nevnt at den ikke er konkurransedyktig mer. Selv om jeg er enig i at prisen burde være lavere, så har da ID4/5 noen fordeler sammenlignet med Model Y, det er ikke bare prisen som betyr noe: Speedometer rett foran rattet, ikke rammeløse vinduer, oppvarmet frontrute, både adaptiv cruise control og autokjøring som ikke bråbremser for skygger og diverse, parkeringssensorer, mulighet for 360-visning fra kameraer, slipper enpedalskjøring om man foretrekker vanlig pedalbruk (creep osv.), automatiske vindusviskere som både funker og kan skrus av selv om man bruker cruise control, mulighet for fantastisk gode matrix frontlys, innsvingbart hengerfeste, android auto/apple carplay, flere muligheter for å egendefinere bilen ved bestilling, HUD, sensorstyrt bakluke, rails, dørhåndtak som ikke fryser fast på vinteren, mykere kjørekomfort. For ikke å nevne at Model Y er 17 cm lenger, som gjør den vanskeligere å parkere (spesielt uten den nevnte 360-visningen og parkeringssensorene). Alle med Model Y snakker om den fantastiske frunken, men panseret på Model Y er 20 cm lenger enn panseret til ID4, så der har du hele grunnen til at de i det hele tatt kan ha en frunk på Model Y - det er ikke genial ingeniørkunst, bilen er bare større. Kan være mer som jeg har glemt. Etter min mening er det lite ved Model Y som veier opp for disse manglene. Trenger ikke 5 sekunder 0-100 når 6 sekunder (id4 gtx) holder i massevis, trenger ikke masse appfunksjoner og jevnlige oppdateringer, bilen skal bare kjøres og fungere, og Netflix har man på mobil/nettbrett. Synes også det er kjekt å støtte europeisk bilindustri, andre trenger ikke være enige.
For de som vil ha id4 GTX med litt ekstrautstyr (ala Model Y) det neste kvartalet må sannsynligvis smøre seg med tålmodighet..


Dieselgubben

Sitat fra: Otkristo på lørdag 14. januar 2023, klokken 23:38
Sitat fra: Jambo på lørdag 14. januar 2023, klokken 16:02
Her blir det nevnt at den ikke er konkurransedyktig mer. Selv om jeg er enig i at prisen burde være lavere, så har da ID4/5 noen fordeler sammenlignet med Model Y, det er ikke bare prisen som betyr noe: Speedometer rett foran rattet, ikke rammeløse vinduer, oppvarmet frontrute, både adaptiv cruise control og autokjøring som ikke bråbremser for skygger og diverse, parkeringssensorer, mulighet for 360-visning fra kameraer, slipper enpedalskjøring om man foretrekker vanlig pedalbruk (creep osv.), automatiske vindusviskere som både funker og kan skrus av selv om man bruker cruise control, mulighet for fantastisk gode matrix frontlys, innsvingbart hengerfeste, android auto/apple carplay, flere muligheter for å egendefinere bilen ved bestilling, HUD, sensorstyrt bakluke, rails, dørhåndtak som ikke fryser fast på vinteren, mykere kjørekomfort. For ikke å nevne at Model Y er 17 cm lenger, som gjør den vanskeligere å parkere (spesielt uten den nevnte 360-visningen og parkeringssensorene). Alle med Model Y snakker om den fantastiske frunken, men panseret på Model Y er 20 cm lenger enn panseret til ID4, så der har du hele grunnen til at de i det hele tatt kan ha en frunk på Model Y - det er ikke genial ingeniørkunst, bilen er bare større. Kan være mer som jeg har glemt. Etter min mening er det lite ved Model Y som veier opp for disse manglene. Trenger ikke 5 sekunder 0-100 når 6 sekunder (id4 gtx) holder i massevis, trenger ikke masse appfunksjoner og jevnlige oppdateringer, bilen skal bare kjøres og fungere, og Netflix har man på mobil/nettbrett. Synes også det er kjekt å støtte europeisk bilindustri, andre trenger ikke være enige.
For de som vil ha id4 GTX med litt ekstrautstyr (ala Model Y) det neste kvartalet må sannsynligvis smøre seg med tålmodighet..

Når får man  ekstrautstyr slik som parkeringssensorer eller rattvarme (som nå  ikke står på Teslas utstyrsliste lenger) hvis man bestiller en TMY?

Faktum er at du får en mye bedre ustyrt bil enn TMY hvis du spekker en Id4 Gtx med alle pakkene som har restriksjoner (HUD, el åpning med kicksensor, parkeringssensorer (!), Led Matrix, halvautomatisk krok og mange flere ting nevnt i post ovenfor). Du får et annet produkt enn Grandiosaen som jeg mener Y er blitt eller i ferd med å bli. Så mer rett å sammenligne med en mindre spekket Gtx?

vinterdekk

Når det er 80K forskjell på GTX med førerassistentpakke og Tesla Model Y Long Range, da tenker ikke mange på Grandiosa.  :laugh:
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

daktari

Jeg kommer til at GTX med alt tilvalg, sølv metallic, svart int. 20" kommer på 707k.

Y LR sølv metallic, svart int, Enhanced autopilot, 19" vinterhjul logger på 599k

GTXen har da noe mer utstyr som andre har nevnt over.

Regn med å se endel rabatter på ID.4 etterhvert.

PS: Y produseres i Tyskland eller Kina, flest fra Kina foreløpig men rød og sølv er Tyske farger.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Dieselgubben

Sitat fra: vinterdekk på søndag 15. januar 2023, klokken 10:16
Når det er 80K forskjell på GTX med førerassistentpakke og Tesla Model Y Long Range, da tenker ikke mange på Grandiosa.  :laugh:

Hehe, ja det blir et spørsmål om hva man vil betale for. VAG må møte dette med lavere pris. Dersom du ser på Finn, ser du nå nye ID4 GTX som selges 50-80 K under nypris. Skulle ikke forundre meg om prisen går ned 50k. Samtidig er det lange ventelister og flere har gode priser på biler som er bestilt for lenge siden. Så det kan jo være at man velger å holde prisen for å tjene godt på det man klarer å levere. Så blir ikke forundret om man setter ned grunnprisen men  priser pakkene høyere. Pakkene har jo fått en pen prisøkning allerede.

daktari

Mener å huske at min GTX bestilt for 1 år siden ligger på ca 560k, så VW har virkelig skrudd opp prisene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

El-inor


[/quote]

Når får man  ekstrautstyr slik som parkeringssensorer eller rattvarme (som nå  ikke står på Teslas utstyrsliste lenger) hvis man bestiller en TMY?

Faktum er at du får en mye bedre ustyrt bil enn TMY hvis du spekker en Id4 Gtx med alle pakkene som har restriksjoner (HUD, el åpning med kicksensor, parkeringssensorer (!), Led Matrix, halvautomatisk krok og mange flere ting nevnt i post ovenfor). Du får et annet produkt enn Grandiosaen som jeg mener Y er blitt eller i ferd med å bli. Så mer rett å sammenligne med en mindre spekket Gtx?
[/quote]

Pinlig inntreden av VW-menigheten på Tesla Model Y-forumet - les selv.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jambo på lørdag 14. januar 2023, klokken 16:02
Her blir det nevnt at den ikke er konkurransedyktig mer. Selv om jeg er enig i at prisen burde være lavere, så har da ID4/5 noen fordeler sammenlignet med Model Y, det er ikke bare prisen som betyr noe: Speedometer rett foran rattet, ikke rammeløse vinduer, oppvarmet frontrute, både adaptiv cruise control og autokjøring som ikke bråbremser for skygger og diverse, parkeringssensorer, mulighet for 360-visning fra kameraer, slipper enpedalskjøring om man foretrekker vanlig pedalbruk (creep osv.), automatiske vindusviskere som både funker og kan skrus av selv om man bruker cruise control, mulighet for fantastisk gode matrix frontlys, innsvingbart hengerfeste, android auto/apple carplay, flere muligheter for å egendefinere bilen ved bestilling, HUD, sensorstyrt bakluke, rails, dørhåndtak som ikke fryser fast på vinteren, mykere kjørekomfort. For ikke å nevne at Model Y er 17 cm lenger, som gjør den vanskeligere å parkere (spesielt uten den nevnte 360-visningen og parkeringssensorene). Alle med Model Y snakker om den fantastiske frunken, men panseret på Model Y er 20 cm lenger enn panseret til ID4, så der har du hele grunnen til at de i det hele tatt kan ha en frunk på Model Y - det er ikke genial ingeniørkunst, bilen er bare større. Kan være mer som jeg har glemt. Etter min mening er det lite ved Model Y som veier opp for disse manglene. Trenger ikke 5 sekunder 0-100 når 6 sekunder (id4 gtx) holder i massevis, trenger ikke masse appfunksjoner og jevnlige oppdateringer, bilen skal bare kjøres og fungere, og Netflix har man på mobil/nettbrett. Synes også det er kjekt å støtte europeisk bilindustri, andre trenger ikke være enige.

Hvis du ikke trenger så mye bagasjeplass så er det selvsagt ingen fordel for Model Y at den er større. Sånn utenom hvis en skulle kræsje....da er det jo greit å ha litt lenger deformasjonssone. Bør helst ikke ha sverd i frunken da. Dermed er Model Y verdens beste i Euro Ncap krasjtest: https://www.motor.no/bil/tesla-model-y-med-beste-krasjtest-noensinne-i-euro-ncap/231728 .

Men for de som trenger mye bagasjeplass til f.eks. hytteturer så kan Model Y være et godt alternativ. Jeg pleier da å ta ut de to gulvplatene i bagasjerommet bak, som da gir enorm plass der...blant annet en svær hockey-bag i brønnen bakerst. Når vi nesten er ved hytta og skal handle mat er det praktisk å bare kunne åpne frunk og lempe 4 handleposer oppi der før vi kjører siste biten.

Varmeapparatet er ganske sykt bra på Model Y (startes med app eller tid, om en vil varme på forhånd). Smelter uansett frontruten på kort tid.

Å parkere på klønete plasser med Model Y gjøres enkelt med å rygge inn, pga svært ryggekamera og gode retnings-"snorer", som viser hvor du kommer til å ende med rattet snudd som du har det (sikkert likt som de fleste). Bruker og vanlige sidespeil. For de som parkerer mye i parkeringshus med stolper osv så ser jeg fordelen med 360-kamera.

Du kan og velge å skru på Creep på Model Y.

Model Y har fått nye fjører med mer komfort. Usikker på om det gjelder biler både fra Tyskland og Kina, eller om det kun er fra Tyskland. Men sannsynligvis fortsatt ikke like bra som VW, uten at jeg vet det.

Sånn utenom det er jeg enig i mye av det du skriver. Men setter pris på Neflix, Spotify, Youtube og spill for når en må lade....og ikke minst at bilen automatisk varmer opp batteriet på rett tid når en navigerer til superladere.
Tesla Model Y                         2021-

Kjell Salvigsen

#39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 17. januar 2023, klokken 10:04
Sitat fra: Jambo på lørdag 14. januar 2023, klokken 16:02
Her blir det nevnt at den ikke er konkurransedyktig mer. Selv om jeg er enig i at prisen burde være lavere, så har da ID4/5 noen fordeler sammenlignet med Model Y, det er ikke bare prisen som betyr noe: Speedometer rett foran rattet, ikke rammeløse vinduer, oppvarmet frontrute, både adaptiv cruise control og autokjøring som ikke bråbremser for skygger og diverse, parkeringssensorer, mulighet for 360-visning fra kameraer, slipper enpedalskjøring om man foretrekker vanlig pedalbruk (creep osv.), automatiske vindusviskere som både funker og kan skrus av selv om man bruker cruise control, mulighet for fantastisk gode matrix frontlys, innsvingbart hengerfeste, android auto/apple carplay, flere muligheter for å egendefinere bilen ved bestilling, HUD, sensorstyrt bakluke, rails, dørhåndtak som ikke fryser fast på vinteren, mykere kjørekomfort. For ikke å nevne at Model Y er 17 cm lenger, som gjør den vanskeligere å parkere (spesielt uten den nevnte 360-visningen og parkeringssensorene). Alle med Model Y snakker om den fantastiske frunken, men panseret på Model Y er 20 cm lenger enn panseret til ID4, så der har du hele grunnen til at de i det hele tatt kan ha en frunk på Model Y - det er ikke genial ingeniørkunst, bilen er bare større. Kan være mer som jeg har glemt. Etter min mening er det lite ved Model Y som veier opp for disse manglene. Trenger ikke 5 sekunder 0-100 når 6 sekunder (id4 gtx) holder i massevis, trenger ikke masse appfunksjoner og jevnlige oppdateringer, bilen skal bare kjøres og fungere, og Netflix har man på mobil/nettbrett. Synes også det er kjekt å støtte europeisk bilindustri, andre trenger ikke være enige.

Hvis du ikke trenger så mye bagasjeplass så er det selvsagt ingen fordel for Model Y at den er større. Sånn utenom hvis en skulle kræsje....da er det jo greit å ha litt lenger deformasjonssone. Bør helst ikke ha sverd i frunken da. Dermed er Model Y verdens beste i Euro Ncap krasjtest: https://www.motor.no/bil/tesla-model-y-med-beste-krasjtest-noensinne-i-euro-ncap/231728 .

Men for de som trenger mye bagasjeplass til f.eks. hytteturer så kan Model Y være et godt alternativ. Jeg pleier da å ta ut de to gulvplatene i bagasjerommet bak, som da gir enorm plass der...blant annet en svær hockey-bag i brønnen bakerst. Når vi nesten er ved hytta og skal handle mat er det praktisk å bare kunne åpne frunk og lempe 4 handleposer oppi der før vi kjører siste biten.

Varmeapparatet er ganske sykt bra på Model Y (startes med app eller tid, om en vil varme på forhånd). Smelter uansett frontruten på kort tid.

Å parkere på klønete plasser med Model Y gjøres enkelt med å rygge inn, pga svært ryggekamera og gode retnings-"snorer", som viser hvor du kommer til å ende med rattet snudd som du har det (sikkert likt som de fleste). Bruker og vanlige sidespeil. For de som parkerer mye i parkeringshus med stolper osv så ser jeg fordelen med 360-kamera.

Du kan og velge å skru på Creep på Model Y.

Model Y har fått nye fjører med mer komfort. Usikker på om det gjelder biler både fra Tyskland og Kina, eller om det kun er fra Tyskland. Men sannsynligvis fortsatt ikke like bra som VW, uten at jeg vet det.

Sånn utenom det er jeg enig i mye av det du skriver. Men setter pris på Neflix, Spotify, Youtube og spill for når en må lade....og ikke minst at bilen automatisk varmer opp batteriet på rett tid når en navigerer til superladere.

Ja, TMY gjorde en imponerende bra test hos Euro NCAP. Men id.4 gjorde også en imponerende test da den ble testet, den er også blant verdens sikreste biler. Bare få prosent skiller TMY og id.4, i realiteten er man meget godt beskyttet i begge bilene.

På bagasje plass så er det ikke bare liter på papiret som teller. TMy er stor og har fordel av praktisk Frunk, men i test gjort av Elbilforeningen, så sluker faktisk en id.5 mer baggasje enn tmy. Id4/5 har også fordel av å tilby langt bedre lastesikring med nettingvegg fra fabrikk mm. "Utrolig nok svelger ID.5 GTX flere kofferter enn Teslaen under hattehylla, men sistnevnte utligner noe av forskjellen med en romslig frunk. Totalt vinner likevel ID.5 ganske overraskende denne øvelsen."
https://elbil.no/lynrask-moro-og-suveren-komfort-for-familien/

På lading lader en id4 / 5 noen minutter raskere enn TMY fra 5-80 %, i følge NAF/Motor sin vintertest. En id4/5 som ikke har kjørt langt på forhånd og dermed ikke har varme batteri, bruker ca 10 minutter lengre tid enn TMY. Så batterivarming betyr ikke alltid så mye og det krever i tillegg en del energi.

På komfort vinner nok fremdeles id4 klart,selv med nye fjæringer på TMY.

Å sitte i bilen og se netflix mens jeg lader , det har jeg aldri savnet. For meg er det deilig med miljøforandring etter flere timer i bilen. Jeg bruker ladepause til å spise, toalett og strekke på bena. 30-40 minutter går fort.

På pris, så er TMY meget sterk. Man får mye bil for pengene! Id4 gir fremdeles mye for pengene, men VW må nok gjøre noe med prisene fremover tror jeg.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

MinID

#40
Ja takk begge deler. Vi har behov for en bil til, denne gang fruen som bytter. Med det prisdroppet tesla har kommet med, har gjort den til den mest aktuelle kandidaten.

Begge bilene er gode. Men klart Y har en fordel nå på pris. Vi tenker iallefall å gi Y en sjanse. Blir gøy å teste de opp mot hverandre. Antar at de begge har sine fordeler og ulemper, men at det er å leve med.

Synes egentlig den kranglingen om hvilken bil som er best er tåpelig, men et hakk underholdene :)

ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

ToWalkOrDrive

Sitat fra: MinID på tirsdag 17. januar 2023, klokken 12:06
Ja takk begge deler. Vi har behov for en bil til, denne gang fruen som bytter. Med det prisdroppet er tesla har kommet med har gjort den til den mest aktuelle kandidaten.

Begge bilene er gode. Men klart Y har en fordel nå på pris. Vi tenker iallefall å gi Y en sjanse. Blir gøy å teste de opp mot hverandre. Antar at de begge har sine fordeler og ulemper, men at det er å leve med.

Synes egentlig den kranglingen om hvilken bil som er best er tåpelig, men et hakk underholdene :)

Misforstå meg rett. Jeg prøvesatt en ID4 (kun parkert), og må si jeg ble veldig imponert over setene foran og bak, samt følelsen interiøret ga meg. Eieren var og veldig fornøyd, utenom noe 80-talls-software, eller hva han kalte det. Han hadde og kjørt over fjellet fra Stavanger til Oslo uten å lade om sommeren, som jeg synes var imponerende. Han var ikke plaget av dempere (noe jeg er over samme fjellet, men med dempere før endringen Tesla gjorde til andre dempere).
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

#42
Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 17. januar 2023, klokken 11:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 17. januar 2023, klokken 10:04
Sitat fra: Jambo på lørdag 14. januar 2023, klokken 16:02
Her blir det nevnt at den ikke er konkurransedyktig mer. Selv om jeg er enig i at prisen burde være lavere, så har da ID4/5 noen fordeler sammenlignet med Model Y, det er ikke bare prisen som betyr noe: Speedometer rett foran rattet, ikke rammeløse vinduer, oppvarmet frontrute, både adaptiv cruise control og autokjøring som ikke bråbremser for skygger og diverse, parkeringssensorer, mulighet for 360-visning fra kameraer, slipper enpedalskjøring om man foretrekker vanlig pedalbruk (creep osv.), automatiske vindusviskere som både funker og kan skrus av selv om man bruker cruise control, mulighet for fantastisk gode matrix frontlys, innsvingbart hengerfeste, android auto/apple carplay, flere muligheter for å egendefinere bilen ved bestilling, HUD, sensorstyrt bakluke, rails, dørhåndtak som ikke fryser fast på vinteren, mykere kjørekomfort. For ikke å nevne at Model Y er 17 cm lenger, som gjør den vanskeligere å parkere (spesielt uten den nevnte 360-visningen og parkeringssensorene). Alle med Model Y snakker om den fantastiske frunken, men panseret på Model Y er 20 cm lenger enn panseret til ID4, så der har du hele grunnen til at de i det hele tatt kan ha en frunk på Model Y - det er ikke genial ingeniørkunst, bilen er bare større. Kan være mer som jeg har glemt. Etter min mening er det lite ved Model Y som veier opp for disse manglene. Trenger ikke 5 sekunder 0-100 når 6 sekunder (id4 gtx) holder i massevis, trenger ikke masse appfunksjoner og jevnlige oppdateringer, bilen skal bare kjøres og fungere, og Netflix har man på mobil/nettbrett. Synes også det er kjekt å støtte europeisk bilindustri, andre trenger ikke være enige.

Hvis du ikke trenger så mye bagasjeplass så er det selvsagt ingen fordel for Model Y at den er større. Sånn utenom hvis en skulle kræsje....da er det jo greit å ha litt lenger deformasjonssone. Bør helst ikke ha sverd i frunken da. Dermed er Model Y verdens beste i Euro Ncap krasjtest: https://www.motor.no/bil/tesla-model-y-med-beste-krasjtest-noensinne-i-euro-ncap/231728 .

Men for de som trenger mye bagasjeplass til f.eks. hytteturer så kan Model Y være et godt alternativ. Jeg pleier da å ta ut de to gulvplatene i bagasjerommet bak, som da gir enorm plass der...blant annet en svær hockey-bag i brønnen bakerst. Når vi nesten er ved hytta og skal handle mat er det praktisk å bare kunne åpne frunk og lempe 4 handleposer oppi der før vi kjører siste biten.

Varmeapparatet er ganske sykt bra på Model Y (startes med app eller tid, om en vil varme på forhånd). Smelter uansett frontruten på kort tid.

Å parkere på klønete plasser med Model Y gjøres enkelt med å rygge inn, pga svært ryggekamera og gode retnings-"snorer", som viser hvor du kommer til å ende med rattet snudd som du har det (sikkert likt som de fleste). Bruker og vanlige sidespeil. For de som parkerer mye i parkeringshus med stolper osv så ser jeg fordelen med 360-kamera.

Du kan og velge å skru på Creep på Model Y.

Model Y har fått nye fjører med mer komfort. Usikker på om det gjelder biler både fra Tyskland og Kina, eller om det kun er fra Tyskland. Men sannsynligvis fortsatt ikke like bra som VW, uten at jeg vet det.

Sånn utenom det er jeg enig i mye av det du skriver. Men setter pris på Neflix, Spotify, Youtube og spill for når en må lade....og ikke minst at bilen automatisk varmer opp batteriet på rett tid når en navigerer til superladere.

Ja, TMY gjorde en imponerende bra test hos Euro NCAP. Men id.4 gjorde også en imponerende test da den ble testet, den er også blant verdens sikreste biler. Bare få prosent skiller TMY og id.4, i realiteten er man meget godt beskyttet i begge bilene.

På bagasje plass så er det ikke bare liter på papiret som teller. TMy er stor og har fordel av praktisk Frunk, men i test gjort av Elbilforeningen, så sluker faktisk en id.5 mer baggasje enn tmy. Id4/5 har også fordel av å tilby langt bedre lastesikring med nettingvegg fra fabrikk mm. "Utrolig nok svelger ID.5 GTX flere kofferter enn Teslaen under hattehylla, men sistnevnte utligner noe av forskjellen med en romslig frunk. Totalt vinner likevel ID.5 ganske overraskende denne øvelsen."
https://elbil.no/lynrask-moro-og-suveren-komfort-for-familien/

På lading lader en id4 / 5 noen minutter raskere enn TMY fra 5-80 %, i følge NAF/Motor sin vintertest. En id4/5 som ikke har kjørt langt på forhånd og dermed ikke har varme batteri, bruker ca 10 minutter lengre tid enn TMY. Så batterivarming betyr ikke alltid så mye og det krever i tillegg en del energi.

På komfort vinner nok fremdeles id4 klart,selv med nye fjæringer på TMY.

Å sitte i bilen og se netflix mens jeg lader , det har jeg aldri savnet. For meg er det deilig med miljøforandring etter flere timer i bilen. Jeg bruker ladepause til å spise, toalett og strekke på bena. 30-40 minutter går fort.

På pris, så er TMY meget sterk. Man får mye bil for pengene! Id4 gir fremdeles mye for pengene, men VW må nok gjøre noe med prisene fremover tror jeg.

Må innrømme at det er mest tenåringsungene som mest ser på youtube mens fruen handler osv...men og hvis en er stuck på en 50kW-lader et sted i Gokk og det regner, siden en har glemt å lade når en burde.

Jeg har i hvert fall erfart at lading etter oppvarmet batteri i kulden gjør ladefarten lynende fort, mens en kollega med Enyaq klagde fælt om ladehastigheten.

Når det gjelder plass så blir det litt rart å sammenligne bagasjeplass med Tesla-rullegardinet på plass. Det gardinet går jo alt for langt ned på seteryggen. Jeg har Model Y fra før de begynte med gardin-tullet. Går for øvrig an å kjøpe gitter over bakseteryggen til Model Y fra 3. part. Personlig har jeg ikke 8 kofferter, og pleier å pakke mye i bager og ryggsekker, særlig på sommerferietur og hyttetur. Sto vel noe om at resultatet ville blitt helt annerledes om de hadde pakket med bager.
Ser at både Model Y og ID4 gjør det bra i banan-testen, med 1 mer til Model Y i både nedslått og oppreist stilling.
Tesla Model Y                         2021-

MinID


Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 17. januar 2023, klokken 10:04

Ser at både Model Y og ID4 gjør det bra i banan-testen, med 1 mer til Model Y i både nedslått og oppreist stilling.

Frunken som utgjør forskjell. Kjekt å ha, men ikke must.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Kjell Salvigsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 17. januar 2023, klokken 13:05
Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 17. januar 2023, klokken 11:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 17. januar 2023, klokken 10:04
Sitat fra: Jambo på lørdag 14. januar 2023, klokken 16:02
Her blir det nevnt at den ikke er konkurransedyktig mer. Selv om jeg er enig i at prisen burde være lavere, så har da ID4/5 noen fordeler sammenlignet med Model Y, det er ikke bare prisen som betyr noe: Speedometer rett foran rattet, ikke rammeløse vinduer, oppvarmet frontrute, både adaptiv cruise control og autokjøring som ikke bråbremser for skygger og diverse, parkeringssensorer, mulighet for 360-visning fra kameraer, slipper enpedalskjøring om man foretrekker vanlig pedalbruk (creep osv.), automatiske vindusviskere som både funker og kan skrus av selv om man bruker cruise control, mulighet for fantastisk gode matrix frontlys, innsvingbart hengerfeste, android auto/apple carplay, flere muligheter for å egendefinere bilen ved bestilling, HUD, sensorstyrt bakluke, rails, dørhåndtak som ikke fryser fast på vinteren, mykere kjørekomfort. For ikke å nevne at Model Y er 17 cm lenger, som gjør den vanskeligere å parkere (spesielt uten den nevnte 360-visningen og parkeringssensorene). Alle med Model Y snakker om den fantastiske frunken, men panseret på Model Y er 20 cm lenger enn panseret til ID4, så der har du hele grunnen til at de i det hele tatt kan ha en frunk på Model Y - det er ikke genial ingeniørkunst, bilen er bare større. Kan være mer som jeg har glemt. Etter min mening er det lite ved Model Y som veier opp for disse manglene. Trenger ikke 5 sekunder 0-100 når 6 sekunder (id4 gtx) holder i massevis, trenger ikke masse appfunksjoner og jevnlige oppdateringer, bilen skal bare kjøres og fungere, og Netflix har man på mobil/nettbrett. Synes også det er kjekt å støtte europeisk bilindustri, andre trenger ikke være enige.

Hvis du ikke trenger så mye bagasjeplass så er det selvsagt ingen fordel for Model Y at den er større. Sånn utenom hvis en skulle kræsje....da er det jo greit å ha litt lenger deformasjonssone. Bør helst ikke ha sverd i frunken da. Dermed er Model Y verdens beste i Euro Ncap krasjtest: https://www.motor.no/bil/tesla-model-y-med-beste-krasjtest-noensinne-i-euro-ncap/231728 .

Men for de som trenger mye bagasjeplass til f.eks. hytteturer så kan Model Y være et godt alternativ. Jeg pleier da å ta ut de to gulvplatene i bagasjerommet bak, som da gir enorm plass der...blant annet en svær hockey-bag i brønnen bakerst. Når vi nesten er ved hytta og skal handle mat er det praktisk å bare kunne åpne frunk og lempe 4 handleposer oppi der før vi kjører siste biten.

Varmeapparatet er ganske sykt bra på Model Y (startes med app eller tid, om en vil varme på forhånd). Smelter uansett frontruten på kort tid.

Å parkere på klønete plasser med Model Y gjøres enkelt med å rygge inn, pga svært ryggekamera og gode retnings-"snorer", som viser hvor du kommer til å ende med rattet snudd som du har det (sikkert likt som de fleste). Bruker og vanlige sidespeil. For de som parkerer mye i parkeringshus med stolper osv så ser jeg fordelen med 360-kamera.

Du kan og velge å skru på Creep på Model Y.

Model Y har fått nye fjører med mer komfort. Usikker på om det gjelder biler både fra Tyskland og Kina, eller om det kun er fra Tyskland. Men sannsynligvis fortsatt ikke like bra som VW, uten at jeg vet det.

Sånn utenom det er jeg enig i mye av det du skriver. Men setter pris på Neflix, Spotify, Youtube og spill for når en må lade....og ikke minst at bilen automatisk varmer opp batteriet på rett tid når en navigerer til superladere.

Ja, TMY gjorde en imponerende bra test hos Euro NCAP. Men id.4 gjorde også en imponerende test da den ble testet, den er også blant verdens sikreste biler. Bare få prosent skiller TMY og id.4, i realiteten er man meget godt beskyttet i begge bilene.

På bagasje plass så er det ikke bare liter på papiret som teller. TMy er stor og har fordel av praktisk Frunk, men i test gjort av Elbilforeningen, så sluker faktisk en id.5 mer baggasje enn tmy. Id4/5 har også fordel av å tilby langt bedre lastesikring med nettingvegg fra fabrikk mm. "Utrolig nok svelger ID.5 GTX flere kofferter enn Teslaen under hattehylla, men sistnevnte utligner noe av forskjellen med en romslig frunk. Totalt vinner likevel ID.5 ganske overraskende denne øvelsen."
https://elbil.no/lynrask-moro-og-suveren-komfort-for-familien/

På lading lader en id4 / 5 noen minutter raskere enn TMY fra 5-80 %, i følge NAF/Motor sin vintertest. En id4/5 som ikke har kjørt langt på forhånd og dermed ikke har varme batteri, bruker ca 10 minutter lengre tid enn TMY. Så batterivarming betyr ikke alltid så mye og det krever i tillegg en del energi.

På komfort vinner nok fremdeles id4 klart,selv med nye fjæringer på TMY.

Å sitte i bilen og se netflix mens jeg lader , det har jeg aldri savnet. For meg er det deilig med miljøforandring etter flere timer i bilen. Jeg bruker ladepause til å spise, toalett og strekke på bena. 30-40 minutter går fort.

På pris, så er TMY meget sterk. Man får mye bil for pengene! Id4 gir fremdeles mye for pengene, men VW må nok gjøre noe med prisene fremover tror jeg.

Må innrømme at det er mest tenåringsungene som mest ser på youtube mens fruen handler osv...men og hvis en er stuck på en 50kW-lader et sted i Gokk og det regner, siden en har glemt å lade når en burde.

Jeg har i hvert fall erfart at lading etter oppvarmet batteri i kulden gjør ladefarten lynende fort, mens en kollega med Enyaq klagde fælt om ladehastigheten.

Når det gjelder plass så blir det litt rart å sammenligne bagasjeplass med Tesla-rullegardinet på plass. Det gardinet går jo alt for langt ned på seteryggen. Jeg har Model Y fra før de begynte med gardin-tullet. Går for øvrig an å kjøpe gitter over bakseteryggen til Model Y fra 3. part. Personlig har jeg ikke 8 kofferter, og pleier å pakke mye i bager og ryggsekker, særlig på sommerferietur og hyttetur. Sto vel noe om at resultatet ville blitt helt annerledes om de hadde pakket med bager.
Ser at både Model Y og ID4 gjør det bra i banan-testen, med 1 mer til Model Y i både nedslått og oppreist stilling.

Ja, man kan få ulike resultat både på pakking av bagasje og lading, avhengig av hvordan man pakker en bil og avhengig av hvordan man lader en bil (hvilken batteriprosent, hvor lenge/langt man lader til %/min, hvor lenge man har kjørt i forkant osv.

Jeg tenker at det koker ned til at begge biler har sine styrker og svakheter, her er det først og fremst smak/behag, behov og hvilke faktorer som vektes mest på en elbil som avgjør valget. Dette kan diskuteres i det uendelige uten at man kommer frem til et fasitsvar. For noen er TMY beste valget, for andre vil id4/5 være beste valg.

Jeg gleder meg ærlig talt over at utvalget nå er meget bra , nå kan man kjøpe gode elbiler fra både Tesla, VW og andre for rundt 500.000 kroner. Tesla sitt prisstunt skaper bølger, jeg har et nært familiemedlem som avbestilte BMW i4 elbil og bestilte en TMY nylig pga prisnedgangen. Blir spennende å se om VW og de andre setter ned prisene eller ikke :-) Uansett bra at det nå er mer folkelige priser, det er kun få år siden store og romslige elbiler med god rekkevidde kostet nær det dobbelte av id4 og tmy.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA