Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID4 GTX 2023 Priser

Startet av EmondaGTX, mandag 02. januar 2023, klokken 18:55

« forrige - neste »

daktari

Jeg tenker kanskje Tesla sin prising av RWD Y til 430k er største utfordring for ID.4 rwd brukt. Men Y, er noe mer ID.5 selv om den har mer bagasjeplass. samtidig har den mindre batteri enn ID.4/5, med wltp 450 km vs 510.
Det var virkelig et dramatisk prisavslag, kan hende de endrer opp igjen fort.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

bj-mj

Kjøpte ID4 1st i 2021 frister med en swapp til Y standard og et lite mellom legg, mest pga 2 år gammel bil blir byttet til en ny bil med 5 års garanti. Ikke ofte en kan gjøre det uten et større tap. Eneste showstopperen er at batteriet er 25% mindre i en Y. Det er 50 kwt vs 77 kwt (netto) slik jeg forstår. En øsnker jo ikke å gå ned på batterikapasitet. Så det blir nok å holde på ID4 som er det fornuftige her. Men det frister!

Daniel_0007

Sitat fra: bj-mj på lørdag 14. januar 2023, klokken 09:35
Kjøpte ID4 1st i 2021 frister med en swapp til Y standard og et lite mellom legg, mest pga 2 år gammel bil blir byttet til en ny bil med 5 års garanti. Ikke ofte en kan gjøre det uten et større tap. Eneste showstopperen er at batteriet er 25% mindre i en Y. Det er 50 kwt vs 77 kwt (netto) slik jeg forstår. En øsnker jo ikke å gå ned på batterikapasitet. Så det blir nok å holde på ID4 som er det fornuftige her. Men det frister!

57 netto på y, husk og at y er mer effektiv så forskjellen i rekkevidde blir ikke så stor. Tror forskjellen er 5-6 mil lenger på id4
Model 3 2019 LR Rwd

daktari

57 kWh netto.
Da blir wltp-forbruk 1,27 kWh/mil for å nå 45 mil.

Men med et vinterforbruk på ca 2,2 kWh/mil får man 26 mil.

Med skiboks på motorvei og forbruk på kanskje 2,7 worst case nede på 21 mil 100% til 0%.

En ID.4 med 78 netto har wltp ca 510 km.

Vinter 2,2 gir da 35 mil.
Vinter motorvei med skiboks 2,7 gir 29 mil.

Ikke sikker på at Y rwd er noen særlig bedre deal enn f.eks Id4. 50 kWh og Enyaq 60 kWh.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Dieselgubben

Og nå har jo Tesla også kjipet bort parkeringssensorer på TMY. Jeg kjøper aldri en bil uten sensorer etter å ha manglet dette på 90 tallet  :D

vinterdekk

#20
Sitat fra: daktari på lørdag 14. januar 2023, klokken 11:51
57 kWh netto.
Da blir wltp-forbruk 1,27 kWh/mil for å nå 45 mil.

Men med et vinterforbruk på ca 2,2 kWh/mil får man 26 mil.

Med skiboks på motorvei og forbruk på kanskje 2,7 worst case nede på 21 mil 100% til 0%.

En ID.4 med 78 netto har wltp ca 510 km.

Vinter 2,2 gir da 35 mil.
Vinter motorvei med skiboks 2,7 gir 29 mil.

Ikke sikker på at Y rwd er noen særlig bedre deal enn f.eks Id4. 50 kWh og Enyaq 60 kWh.

Nå selges ikke ID4 med noe mindre batteripakke enn 77 kWh netto, og Model Y  (innsteg) har LFP batterier som Tesla anbefaler stilles inn med ladegrense 100%. Så selv om batteriet er mindre på Tesla så har man ikke anbefaling om ladegrense på 80% slik som på ID4. Du har også en stor frunk på Model Y så behovet for takboks er noe mindre.

Jeg kunne ha kommet ut opptil 40K rimeligere med en Model Y Long Range framfor min ID4 Pro 4Motion bestilling med rabatt før nyttår, så at ID4 er konkurransedyktig nå det føler i alle fall ikke jeg. Legger man til at VW har økt prisene i januar blir bildet enda verre. Det må komme en prisendring på ID4/5 [GTX] snart da Model Y og ID4/5 [GTX] konkurrerer om de samme kundene.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Jambo

Her blir det nevnt at den ikke er konkurransedyktig mer. Selv om jeg er enig i at prisen burde være lavere, så har da ID4/5 noen fordeler sammenlignet med Model Y, det er ikke bare prisen som betyr noe: Speedometer rett foran rattet, ikke rammeløse vinduer, oppvarmet frontrute, både adaptiv cruise control og autokjøring som ikke bråbremser for skygger og diverse, parkeringssensorer, mulighet for 360-visning fra kameraer, slipper enpedalskjøring om man foretrekker vanlig pedalbruk (creep osv.), automatiske vindusviskere som både funker og kan skrus av selv om man bruker cruise control, mulighet for fantastisk gode matrix frontlys, innsvingbart hengerfeste, android auto/apple carplay, flere muligheter for å egendefinere bilen ved bestilling, HUD, sensorstyrt bakluke, rails, dørhåndtak som ikke fryser fast på vinteren, mykere kjørekomfort. For ikke å nevne at Model Y er 17 cm lenger, som gjør den vanskeligere å parkere (spesielt uten den nevnte 360-visningen og parkeringssensorene). Alle med Model Y snakker om den fantastiske frunken, men panseret på Model Y er 20 cm lenger enn panseret til ID4, så der har du hele grunnen til at de i det hele tatt kan ha en frunk på Model Y - det er ikke genial ingeniørkunst, bilen er bare større. Kan være mer som jeg har glemt. Etter min mening er det lite ved Model Y som veier opp for disse manglene. Trenger ikke 5 sekunder 0-100 når 6 sekunder (id4 gtx) holder i massevis, trenger ikke masse appfunksjoner og jevnlige oppdateringer, bilen skal bare kjøres og fungere, og Netflix har man på mobil/nettbrett. Synes også det er kjekt å støtte europeisk bilindustri, andre trenger ikke være enige.

Trond.m

#22
Litt OT, men hvor produseres de Model Y man kjøper nå. Kommer ikke de fra Tyskland ? Når det gjelder prisen på Model Y så tror jeg dette er et lite gjennomtenkt påfunn fra Musk. Trolig er det for å få ut ferdigproduserte biler. Tipper prisen snart vil øke igjen, men det betyr jo også at å kjøpe Model Y nå kan være fornuftig. Men de som nå venter på bil fra VW har betalt mye mindre enn dagens pris, så det er vel de som skal bestille ny bil akkurat nå som kanskje kommer best ut ved å kjøpe Model Y.

Jambo

Sitat fra: Trond.m på lørdag 14. januar 2023, klokken 16:07
Litt OT, men hvor produseres de Model Y man kjøper nå. Kommer ikke de fra Tyskland ?
De gjør vel det. Min antydning om europeisk bilindustri handlet mer om hvor selskapet kommer fra, ikke plasseringen til fabrikken, om det var det du tenkte på.

Trond.m

Ja, det er et poeng, og jeg tenker også som deg. Men av å til er det ikke helt svart hvitt. Er en kinesisk produsert BMW bedre enn en europeisk bygget Tesla. Og hva med en Volvo ? Men dette er vel OT 😉

Dieselgubben

Sitat fra: Jambo på lørdag 14. januar 2023, klokken 16:02
Her blir det nevnt at den ikke er konkurransedyktig mer. Selv om jeg er enig i at prisen burde være lavere, så har da ID4/5 noen fordeler sammenlignet med Model Y, det er ikke bare prisen som betyr noe: Speedometer rett foran rattet, ikke rammeløse vinduer, oppvarmet frontrute, både adaptiv cruise control og autokjøring som ikke bråbremser for skygger og diverse, parkeringssensorer, mulighet for 360-visning fra kameraer, slipper enpedalskjøring om man foretrekker vanlig pedalbruk (creep osv.), automatiske vindusviskere som både funker og kan skrus av selv om man bruker cruise control, mulighet for fantastisk gode matrix frontlys, innsvingbart hengerfeste, android auto/apple carplay, flere muligheter for å egendefinere bilen ved bestilling, HUD, sensorstyrt bakluke, rails, dørhåndtak som ikke fryser fast på vinteren, mykere kjørekomfort. For ikke å nevne at Model Y er 17 cm lenger, som gjør den vanskeligere å parkere (spesielt uten den nevnte 360-visningen og parkeringssensorene). Alle med Model Y snakker om den fantastiske frunken, men panseret på Model Y er 20 cm lenger enn panseret til ID4, så der har du hele grunnen til at de i det hele tatt kan ha en frunk på Model Y - det er ikke genial ingeniørkunst, bilen er bare større. Kan være mer som jeg har glemt. Etter min mening er det lite ved Model Y som veier opp for disse manglene. Trenger ikke 5 sekunder 0-100 når 6 sekunder (id4 gtx) holder i massevis, trenger ikke masse appfunksjoner og jevnlige oppdateringer, bilen skal bare kjøres og fungere, og Netflix har man på mobil/nettbrett. Synes også det er kjekt å støtte europeisk bilindustri, andre trenger ikke være enige.

God oppsummering. Og siste spikeren i Tesla kista: ingen mulighet for kick sensor på bakluka. Det er utrolig praktisk.

Tesla har også få muligheter for individuelle tilpasninger. Og ville kanskje vært bekymret for at markedet oversvømmes av Y. Må jo gjøre noe med bruktprisen. Y er en Pizza Grandiosa. Hehe.

vinterdekk

Sitat fra: Jambo på lørdag 14. januar 2023, klokken 16:02
Her blir det nevnt at den ikke er konkurransedyktig mer. Selv om jeg er enig i at prisen burde være lavere, så har da ID4/5 noen fordeler sammenlignet med Model Y, det er ikke bare prisen som betyr noe: Speedometer rett foran rattet, ikke rammeløse vinduer, oppvarmet frontrute, både adaptiv cruise control og autokjøring som ikke bråbremser for skygger og diverse, parkeringssensorer, mulighet for 360-visning fra kameraer, slipper enpedalskjøring om man foretrekker vanlig pedalbruk (creep osv.), automatiske vindusviskere som både funker og kan skrus av selv om man bruker cruise control, mulighet for fantastisk gode matrix frontlys, innsvingbart hengerfeste, android auto/apple carplay, flere muligheter for å egendefinere bilen ved bestilling, HUD, sensorstyrt bakluke, rails, dørhåndtak som ikke fryser fast på vinteren, mykere kjørekomfort. For ikke å nevne at Model Y er 17 cm lenger, som gjør den vanskeligere å parkere (spesielt uten den nevnte 360-visningen og parkeringssensorene). Alle med Model Y snakker om den fantastiske frunken, men panseret på Model Y er 20 cm lenger enn panseret til ID4, så der har du hele grunnen til at de i det hele tatt kan ha en frunk på Model Y - det er ikke genial ingeniørkunst, bilen er bare større. Kan være mer som jeg har glemt. Etter min mening er det lite ved Model Y som veier opp for disse manglene. Trenger ikke 5 sekunder 0-100 når 6 sekunder (id4 gtx) holder i massevis, trenger ikke masse appfunksjoner og jevnlige oppdateringer, bilen skal bare kjøres og fungere, og Netflix har man på mobil/nettbrett. Synes også det er kjekt å støtte europeisk bilindustri, andre trenger ikke være enige.

Jepp, gode poeng.  :+1:

Jeg synes at ID4 har en fin kompakt størrelse, rails, samt normale vindurammer og dørhåndtak drar den opp.

Samtidig har Tesla en løsning på takstativ som ikke innebærer gripefeste over dør, og jeg har ikke hørt om mange problemer med dører og håndtak.

Jeg snakker nok litt fra uvitenhet om konkuransedyktighet da Model Y var helt ute av radaren min inntil de satt ned prisen, mens ID4 har jeg testlånt fra forhandler ett par ganger.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Dieselgubben

#27
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 14. januar 2023, klokken 17:06
Sitat fra: Jambo på lørdag 14. januar 2023, klokken 16:02
Her blir det nevnt at den ikke er konkurransedyktig mer. Selv om jeg er enig i at prisen burde være lavere, så har da ID4/5 noen fordeler sammenlignet med Model Y, det er ikke bare prisen som betyr noe: Speedometer rett foran rattet, ikke rammeløse vinduer, oppvarmet frontrute, både adaptiv cruise control og autokjøring som ikke bråbremser for skygger og diverse, parkeringssensorer, mulighet for 360-visning fra kameraer, slipper enpedalskjøring om man foretrekker vanlig pedalbruk (creep osv.), automatiske vindusviskere som både funker og kan skrus av selv om man bruker cruise control, mulighet for fantastisk gode matrix frontlys, innsvingbart hengerfeste, android auto/apple carplay, flere muligheter for å egendefinere bilen ved bestilling, HUD, sensorstyrt bakluke, rails, dørhåndtak som ikke fryser fast på vinteren, mykere kjørekomfort. For ikke å nevne at Model Y er 17 cm lenger, som gjør den vanskeligere å parkere (spesielt uten den nevnte 360-visningen og parkeringssensorene). Alle med Model Y snakker om den fantastiske frunken, men panseret på Model Y er 20 cm lenger enn panseret til ID4, så der har du hele grunnen til at de i det hele tatt kan ha en frunk på Model Y - det er ikke genial ingeniørkunst, bilen er bare større. Kan være mer som jeg har glemt. Etter min mening er det lite ved Model Y som veier opp for disse manglene. Trenger ikke 5 sekunder 0-100 når 6 sekunder (id4 gtx) holder i massevis, trenger ikke masse appfunksjoner og jevnlige oppdateringer, bilen skal bare kjøres og fungere, og Netflix har man på mobil/nettbrett. Synes også det er kjekt å støtte europeisk bilindustri, andre trenger ikke være enige.

Jepp, gode poeng.  :+1:

Jeg synes at ID4 har en fin kompakt størrelse, rails, samt normale vindurammer og dørhåndtak drar den opp.

Samtidig har Tesla en løsning på takstativ som ikke innebærer gripefeste over dør, og jeg har ikke hørt om mange problemer med dører og håndtak.

Jeg snakker nok litt fra uvitenhet om konkuransedyktighet da Model Y var helt ute av radaren min inntil de satt ned prisen, mens ID4 har jeg testlånt fra forhandler ett par ganger.

Du vet at id 4 har rails? Ikke noe gripefeste over dør. Det er Kia, Hyundai, Polestar og Ford som har gripefester. Søk tesla y roof rack broken glass for info om Tesla sin løsning...

vinterdekk

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 14. januar 2023, klokken 17:32
Du vet at id 4 har rails? Ikke noe gripefeste over dør. Det er Kia, Hyundai, Polestar og Ford som har rails. Søk tesla y roof rack broken glass for info om Tesla sin løsning...

Jo, jeg skrev jo at id4 har rails. Det var viktig for meg at bilen jeg skulle ha hadde noe bedre enn gripefeste over dør. Det har ID4, som jeg har bestilt. Den Tesla løsningen er sikkert grei den også.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Dieselgubben

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 14. januar 2023, klokken 17:54
Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 14. januar 2023, klokken 17:32
Du vet at id 4 har rails? Ikke noe gripefeste over dør. Det er Kia, Hyundai, Polestar og Ford som har rails. Søk tesla y roof rack broken glass for info om Tesla sin løsning...

Jo, jeg skrev jo at id4 har rails. Det var viktig for meg at bilen jeg skulle ha hadde noe bedre enn gripefeste over dør. Det har ID4, som jeg har bestilt. Den Tesla løsningen er sikkert grei den også.

Tesla sin løsning er ikke grei. Det er basert på en krokløsning noen millimeter fra glasstaket. Rails er suverent. Jeg bare slipper takstativ og boks ned på railsene fra taket i garasjen på Id4/q4/enyaq. Mange bokser har gjennomgående takstativ.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA