Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hongqi E-HS9..????

Startet av AC-DC, søndag 01. januar 2023, klokken 18:47

« forrige - neste »

AC-DC

Kom over en annonse i lokalavisen for denne bilen.
Basert på kinesisk pampebil.
Brukt RR-designer for å få den til å ligne på RR Cullinan.
Hva får trauste nordmenn til å investere en årslønn++ i en slik bling-bil?
Finnes vel knapt et tettsted i Norge hvor folk ikke vil flire om naboen kommer stolt hjem i sin nye E-HS9...

Daniel_0007

Sitat fra: AC-DC på søndag 01. januar 2023, klokken 18:47
Kom over en annonse i lokalavisen for denne bilen.
Basert på kinesisk kinesisk pampebil.
Brukt RR-designer for å få den til å ligne på RR Cullinan.
Hva får trauste nordmenn til å investere en årslønn++ i en slik bling-bil?
Finnes vel knapt et tettsted i Norge hvor folk ikke vil flire om naboen kommer stolt hjem i sin nye E-HS9...

Syns ikke den ser noe verre ut en bmw ix eller range Rover.
Forresten var litt dårlig pr for bilen i romjula hvor en satt fast på hurtig lader og ble en meme på R/Norge.
Model 3 2019 LR Rwd

Ingeniøren

#2
Folk får kjøpe den bilen de selv ønsker - vi lever ikke i Kina, og tror det er vel så mange som er misunnelig selv om de dekker det under et flir  :)

Ellers er den saksede saken over litt rar. Forsøkte de å flytte bilen uten nøkkel - hadde eieren glemt at bilen sto til lading ? Står litt lengre ut i saken at de fikk tak i nøkkelen og flyttet bilen. Det er jo menigen at folk ikke bare skal nappe kabel på en bil som står og lader - det skulle tatt seg ut  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

AC-DC

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 02. januar 2023, klokken 09:18
Folk får kjøpe den bilen de selv ønsker
Går an å forsøke med et velment råd. Disse bilene kommer til å ha en katastrofal utvikling på bruktmarkedet.
106 på Finn nå, flere har ligget der siden ifjor høst.
Vil ha vrakpantverdi når garanti er ute. Selv tyske premiumbiler lar seg knapt selge til en anstendig pris etter noen år.

geear

For min del ga den litt sånn "wow" første gang jeg så langs veien med snuten i været, som en halvplanende cabincruiser, åpenbart litt av et skue på norske veier, men det gikk fort over. Selv om Hongqien ikke er en direkte replika, så klarer jeg ikke helt komme fra at den ville gitt følelsen av å kjøre et fake produkt og prøve å fremstå som noe annet enn man er. De aller fleste kan prioritere å kjøpe en bil i den prisklassen om de vil, så det blir ikke noe mer imponerende å kjøre en slik fordi den ser ut som en West Coast Customs-stylet Rolls. Folk får kjøre akkurat hva de vil for min del, men her er den helt uaktuell. Da hadde begge de to andre kineserene vært mer aktuelle. De prøver ikke så hardt, og er bedre elbiler.

Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 01. januar 2023, klokken 19:32
Syns ikke den ser noe verre ut en bmw ix eller range Rover.
iX er ikke akkurat noe smykke, og jeg skal være enig i at de flate kryss-sømmede setene og fake krystallknappene innvendig er noe jeg hadde forventet å finne i en Hongqi, men syns allikevel ikke at iX er "fake" på samme måte. RR syns jeg personlig er flotte biler, med et DNA langt tilbake i tid, men smaken er som baken.  :P

syklisten

Sitat fra: AC-DC på mandag 02. januar 2023, klokken 11:54
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 02. januar 2023, klokken 09:18
Folk får kjøpe den bilen de selv ønsker
Går an å forsøke med et velment råd. Disse bilene kommer til å ha en katastrofal utvikling på bruktmarkedet.
106 på Finn nå, flere har ligget der siden ifjor høst.
Vil ha vrakpantverdi når garanti er ute. Selv tyske premiumbiler lar seg knapt selge til en anstendig pris etter noen år.

Vrakpantverdi er vel å dra det litt langt. Selv har jeg aldri hatt råd til en splitter ny bil, men pleier å kjøpe ca. 4-5 år gamle biler. Da er prisen vanligvis halvert i forhold til nypris.
HS9 var endelig en romslig elbil som kunne passet meg godt, men den grillen er såpass uheldig at jeg aldri vil kjøpe en (i tillegg til kort rekkevidde i forhold til størrelsen).
Har i stedet sett meg ut en annen kineser, Xpeng G9, som da vil være aktuell som bruktbil om fem års tid.

Husk at "folk flest" kjøper bruktbiler. Tall fra november er 134.827 registrerte nybiler, men 474.685 bruktbiler.

Radial

Salget har stanset veldig opp av denne, segmentet for vulgære 6/7 seters luksusbiler med skyhøyt forbruk er svært begrenset. NIO selger mye bedre i samme klasse, da de appelerer litt bredere.

Hva er EHS9 god på? Plass og Komfort, kan ikke komme på noe mer. Begge deler får du i andre merker også, i vel så god grad.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på søndag 15. januar 2023, klokken 08:46
Salget har stanset veldig opp av denne, segmentet for vulgære 6/7 seters luksusbiler med skyhøyt forbruk er svært begrenset. NIO selger mye bedre i samme klasse, da de appelerer litt bredere.

Hva er EHS9 god på? Plass og Komfort, kan ikke komme på noe mer. Begge deler får du i andre merker også, i vel så god grad.

Hurtighet (4,9 til 100), Flyvende ullteppe-følelse, 1500kg hengerfeste, 75kg takbøyler, enorm plass, 7 seter, opplevd kvalitet.

Det de er dårligere virker lettere å kommentere (kortere liste):
Støgge seter (ser ut som noen har puttet en sovepute ved skuldrene), krenging i svinger, høyt forbruk....sånn basert på TV2-test... https://www.tv2.no/broom/forste-test-her-far-du-millionbil-med-kjempe-rabatt/14828737/

Nå er det bare registrert 389 elbiler så langt i år, og ingen Hongqier, så det er litt tidlig å si om den kommer til å floppe....blir jo straffet ganske hardt av vekt og mva. Hvis jeg skulle kjøpe bil igjen så ligger den som nr 12 på listen...
Tesla Model Y                         2021-

Olepo

Særlig anonymt design har den i alle fall ikke. Fronten på E-HS9 liker jeg faktisk godt, synes den er både mektig og kul samtidig - og ser heller ikke på den som fake eller "wannabe". Litt oljesjeik- eller keiservibber kan den kanskje gi... Deler av bakenden synes jeg også er ok, men fra siden synes jeg ikke designet er vellykket. Interiøret appellerer heller ikke helt til meg.

Stusser også på at eksemplarene jeg møter langs veien ser ut til å gå i "halvplan" som en allerede har nevnt her. Vet ikke om det er designet som gir dette inntrykket, eller om de virkelig er så signe i baken, men det ser litt merkelig ut.

Annenhåndsverdien kan nok være usikker, men jeg synes uansett det er flott at folk kjøper bilen de har lyst på og at vi ser et mangfold langs veiene :+1:.   

elektrolux

Tviler på høy annenhåndsverdi på en strømslukende og plasskrevende kineser. Det kommer helt ann på hva prisnivå produsenten legger seg på når det kommer til deler og reparasjonskostnader.

I mine øyne er dette en bil en kjøper som et misforstått pek mot naboen, og det funker kun så lenge den skinner og er relativt sjelden.   
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

#10
Synes det lukter litt historieløshet, når man ser enkelte av kommentarene her. Dette er et bilmerke som skulle være et alternativ til de i Kina som hadde mye penger, men hvor det var litt nedslående å måtte velge mellom "glansbildene" fra vesten. Dette er altså kommunistenes pampebilmerke nr. 1.

Det preger selvsagt utseendet, og det forutgående valget med å hente en designer for RR. Dette var vel ikke mente å være en bil for norsk middelklasse, men pga fritak fra avgifter er den blitt nettopp det. Og da er det nok noen med litt stormannsvibber men ikke tilhørende lommebok, som kan føle at denne treffer dem mer.

Men den kommer litt uheldig ut, for du har ikke måtte betalt uhorvelig mye mere for en iX, i7 og kommende iX7 eller EQS, og de fleste av oss ville uansett valgt en tysk bil over en kinesisk om lommeboka ikke er den som bestemmer.

Og grillen på BMW'ene er om mulig enda værre, de er bare glorete utgaver av nyregrillen. Grillen på den omtalte bilen har mye mer for seg også historisk, og er og laget for å fremstå både elegant og vise "storhet", med tanke for de den egentlig er ment å treffe. Og for de er vel både NIOen og EQS for anonyme.

Dette vil nok bestemt være en nisjebil, og jeg tviler på at importøren hadde håpet og trodd på storsalg. For de som kjøper bil i samme prisklasse,  vil nok ha helt andre preferanser, som jeg egentlig deler i tre segmenter.

1. De som vil ha en stor og praktisk bil for å få med seg hele storfamilien, og egentlig ikke bryr seg veldig mye om utseende. For disse kommer nok en ID.Buzz (helst den lange utgaven som kommer), EQV og fir/femlingene fra Stellantis og med versjoner med Fiat og Toyotalogo, langt lengre opp på lista.

2. De som vil ha en stor og kraftig familiebil som TMS/TMX, EQS etc,men hvor "varebil" er uaktuelt, og prestanda har langt mer for seg.

3. De som vil ha sportsbil, og bare delvis er avhengig av seter bake og bagasjeplass. Her vil jeg si Taycan og Audi e-Tron GT er gode eksempler på hva som forventes.

HongQi kommer altså som det fjerde alternativet, de som vil ha stor bil som gjerne og er endel "brautende" i stil for de fleste, men som blir det nærmeste man kommer en limousine for forretningsfolk. Her er det de største SUV-typene som iX kommer inn sammen med nevnte bil, og den er et godt alternativ for de som ikke vil spytte alt for mye på bil. Men de fleste som kjøper her, har ikke problemer med dobbel pris hos konkurrentene, og de er og gjerne mer "merkebevisste". Derfor vil denne ha et ganske smalt publikum.

For alle oss andre, så må vi egentlig finne ut om vil liker det vi ser, eller om det bare blir for vulgært. Jeg har, etter å få møtt noen av disse på veien, funnet ut at de er mer behagelig å hvile øynene på, enn f.eks. BMWene nevnt over. Grillen er langt fra så dominerende i trafikkbildet, selv om du helt klart legger merke til den. Godt de ikke la lys i hver "grillpinne", men bare har 2 som lyser.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Interiøret er ikke galt og det er her man tilbringer mest tid. Ville helt klart foretrukket dette over Tesla's minimalistiske plastic fantastic uten at jeg har planer om å handle noen av de....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

edyrli

E-HS9 er fortsatt en av få biler dersom man trenger elektrisk 7 seter, hengerfeste og brukbar rekkevidde. EQV er en mulighet men har fortsatt under 40 mil. I tillegg har man Modell X, EQS SUV,  BYD Tang og NIO ES8. I dette selskapet synes jeg E-HS9 klarer seg fint.
Men om man kan vente på ID Buzz 7 seter, Volvo EX90, Eller de to store som kommer fra Kia og Hyundai blir nok disse gode alternativer.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

geear

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 22. januar 2023, klokken 09:56
Interiøret er ikke galt og det er her man tilbringer mest tid. Ville helt klart foretrukket dette over Tesla's minimalistiske plastic fantastic uten at jeg har planer om å handle noen av de....
Av alle bilmerker du kunne nevnt så er Tesla veldig langt fra å være de verste på plastic fantastic. Veldig lite hardplast i en Tesla i dag. Franske og flere av de tyske derimot..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA