Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pre-Heating av batteri før lading

Startet av cj, lørdag 31. desember 2022, klokken 00:13

« forrige - neste »

cj

Har hatt dårlig erfaring med hurtiglading (150 kWt+) på kalde dager i vinter. Den lader som sirup de første 15-20 minuttene. Noen som har de samme erfaringene?

Hadde håpet det hadde vært mulig med pre-heating av batteriene men etter å ha søkt litt rundt ser det ikke ut som det er en opsjon. (Det burde dog vært mulig å få det til gjennom en software oppdatering.)

janbanan

#1
Ladet på Ionity Dal i går kveld.
+3 grader, og føre som ikke tilsa til de helt store hastighetene. Kjørte nordover fra Oslo.
Med 7% igjen på batteriet ved ankomst (ingen ventetid), ladingen gikk direkte opp til 80kW, og økte sakte til litt over 100kW, stoppet ved 50% og 86kW i effekt. Synes ikke dette var helt så galt.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

janbanan

Sitat fra: cj på lørdag 31. desember 2022, klokken 00:13
Hadde håpet det hadde vært mulig med pre-heating av batteriene men etter å ha søkt litt rundt ser det ikke ut som det er en opsjon. (Det burde dog vært mulig å få det til gjennom en software oppdatering.)
Det er en av delene det ryktes at skal komme med den "o" store sw-oppdateringen på nyåret. Da skal også maks ladehastighet økes.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

igniztion

Sitat fra: janbanan på lørdag 31. desember 2022, klokken 11:23
Det er en av delene det ryktes at skal komme med den "o" store sw-oppdateringen på nyåret. Da skal også maks ladehastighet økes.

Dersom Audi følger versjoneringen fra Skoda og VW, kommer det ikke noe pre-heating med det første. Det har manglet i alle oppdateringer vi har fått så langt.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Moryenlysgard

#4
Ladet 1 juledag i ca 18 minus 20% på batteriet.
Startet på 25KW var oppe i maks 60KW, på en 300KW lader sto der alene.Ga meg på 80%

bobfrode

Har samme på min Q4 uansett om jeg har kjørt fra/til norefjell eller lader på Sokna før jeg skal hjem så melder lader ca 25 kw og blien rapporterer 18 kw og treffer kanskje 40-45kw etter 45 min (10-15 minus).
Har lurt på om det er noe galt, men har snakket med andre Q4 eiere som lader hvor de har akkurat samme greia. Jeg må da lade til over 90% mtp "range" er da 30 mil, men med ett forbruk på 22-30 kw/100 må jeg alikevel sette bilen til lading når jeg kommer hjem..
Dette nevnte de ikke da jeg kjøpte bilen...bare at den tok "opptil 125 kw" noe jeg aldri har fått. Har sett 1 bilde på det store internett en fyr i enland tror jeg det var som fikk maks :o

Håper vi kan forvarme batteriet snart da dette utgjør stor forskjell visstnok

tangofor2

#6
Min første hurtiglading var på Lillehammer, Strandtorget for et par uker siden. -18 - -20˚C. Hadde akkurat kjørt 23 mil, ca 14% igjen i pakka. Utnyttet kjørevarmt batteri. Startet på 67kW, økte til 87kW ved ca 25%, så svak tapering til 25 kW ved 95%. Holdt ut til 97%, økte faktisk bittelitt i ladefart fra 95 til 97%. Sommertid bør det være fint mulig å nå godt over 100 i peak, kurven over tid har sett bra ut når temperaturen er rett på de testene jeg har sett på ytube.

bobfrode

har aldri kommet over 100 kw selv om sommeren. Hatt max 86 og det var kun 1x :(

iflg Audi så skal bilen selv alltid holde jevn batteri temp selv når kald, men det kan jeg ikke skjønne da ladehastigheten min er den samme om jeg har kjørt 5 min eller 1.5 time:

The thermal management system aims to get the battery up to the ideal temperature range of around 30 degrees Celsius quickly after it is started and to keep it there until the end of the journey. This ensures that its full power – and therefore the power of the entire drive system – is available after a short time even in extremely cold conditions.

https://www.audi-mediacenter.com/en/electric-suvs-in-the-premium-compact-segment-the-audi-q4-e-tron-and-the-q4-sportback-e-tron-13887/battery-thermal-management-and-charging-13902

Trond.m

Markedsavdelingen i Audi snakker neppe med ingeniørene i selskapet. Den gamle påstanden (siden lanseringen av e-tron) om at batteriet holdes varmt under kjøring tror jeg ikke stemmer med virkeligheten. Det er ikke nødvendigvis negativt at batteriet ikke varmes opp. Det ville gitt et vannvittig høyt forbruk på korte turer.

OlaM

Sitat fra: bobfrode på fredag 03. februar 2023, klokken 12:04
har aldri kommet over 100 kw selv om sommeren. Hatt max 86 og det var kun 1x :(

iflg Audi så skal bilen selv alltid holde jevn batteri temp selv når kald, men det kan jeg ikke skjønne da ladehastigheten min er den samme om jeg har kjørt 5 min eller 1.5 time:

The thermal management system aims to get the battery up to the ideal temperature range of around 30 degrees Celsius quickly after it is started and to keep it there until the end of the journey. This ensures that its full power – and therefore the power of the entire drive system – is available after a short time even in extremely cold conditions.

https://www.audi-mediacenter.com/en/electric-suvs-in-the-premium-compact-segment-the-audi-q4-e-tron-and-the-q4-sportback-e-tron-13887/battery-thermal-management-and-charging-13902

Det der er jo helt feil. Typisk at man sitter på et kontor og tenker ut løsningen for tidlig. Her er det bare for VAG å knabbe idéer fra Tesla:

Ingen varming av batteriet mens man kjører, så slipper du at du sløser strøm på å varme opp noe som bare kjøler seg ned igjen mens du er på jobb. Litt knotete å sette ladestasjon som destinasjon for å forvarme, men den er faktisk så smart at den venter til du nærmer deg, det er da noe. Og etter du har ladet og batteriet er varmt, da kan klimaanlegget bruke varme fra batteriet til å varme kupéen.

Sånne ting gjør en ganske stor forskjell akkumulert over tid.
'21 3LR

Electric cars in Norway

#10
Så fene på Broom nå og legger den her i tilfelle noen Audi eiere har interesse for saken

Bilen lader tregt – nå vil han heve kjøpet
Hvor går egentlig grensen?

Bjørn Eirik Loftås
Publisert 29.03.2024 17:00Sist oppdatert 16 timer siden


Her er ett av spørsmålene som har kommet inn i det siste:


Hei Broom!
Jeg har kjøpt en Audi Q4 e-tron som har en mye lavere ladehastighet enn jeg hadde forventet. Uansett temperatur og hvilken lynlader jeg benytter, oppnår jeg ikke mer enn 50 kW.

https://www.tv2.no/broom/bilen-lader-tregt-na-vil-han-heve-kjopet/16547585/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA