Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ratt "feel"

Startet av Lipslide, fredag 30. desember 2022, klokken 17:17

« forrige - neste »

Lipslide

Hei, ny eier av Model 3 etter overgang fra Audi A4.

Merket en litt merkelig greie når jeg kjører sakte (30 og under). Følelsen i rattet er litt "clicky" ved veldig forsiktige rattbevegelser, litt som at rattet er på et "tannhjul". Er dette normalt for en Model 3? Merkes ikke i høyere hastigheter/utslag, bare i veldig små bevegelser.

OlaM

Nei, det er ikke normalt. Korrosjon i styrekrysset har vært nevnt ved sånne symptomer tidligere, se siste svar i denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=62607.0
'21 3LR

Lipslide

Styrefølelsen er helt jevn og presis, det er bare at med pittesmå bevegelser, så er det som at det er pittelitt motstand per "millimeter". Litt som han her forklarer: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/steering-clicks-into-place-when-steering-like-hands-on-a-clock-video.91559/

OlaM

Kan være at det bare trenger en justering, eller det kan være noe annet. Men normalt er det ikke, det skal være helt smooth.
'21 3LR

Lipslide

Da får jeg legge det til SC "handlelista" mi :) takk

Handyman

Sitat fra: Lipslide på fredag 30. desember 2022, klokken 18:26
Da får jeg legge det til SC "handlelista" mi :) takk
Legg det heller inn som en serviceforespørsel i appen ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lipslide

#6
Sitat fra: Handyman på fredag 30. desember 2022, klokken 21:18
Sitat fra: Lipslide på fredag 30. desember 2022, klokken 18:26
Da får jeg legge det til SC "handlelista" mi :) takk
Legg det heller inn som en serviceforespørsel i appen ;-)
Har gjort det, listen begynner å bli lang nå, jeg tror ikke forrige eier har vært like pirkete. Håper servicesenteret er åreite å ha med å gjøre (time 16.01). Audi (Dahles) var helt forferdelig å forholde seg til når det kom til min forrige bil.
- Lakkslipp i høyre sideskjørt (to medium store flekker - ingen steinsprut, bilvask med høytrykk over en halvmeter unna)
- Feilmelding om at hurtiglading ikke er tilgjengelig hver gang jeg tar ut laderen (ac eller dc), hurtiglading fungerer (må bare ta ut supercharger et par ganger for å få den igang). Denne feilmeldingen forsvinner cirka 10 min etter lading.
- Den rattgreia her, samt ulyd i bilen når jeg vrir ratt om bilen står stille
- "Check strap? feilen"? Klikkelyd når jeg lukker førerdør
- TPMS feilmelding, leser dekktrykk en gang i uka på et-to av dekkene, Dekkmann har testet sensorene som fungerer som de skal

Lipslide

Sitat fra: Lipslide på fredag 30. desember 2022, klokken 22:19
Sitat fra: Handyman på fredag 30. desember 2022, klokken 21:18
Sitat fra: Lipslide på fredag 30. desember 2022, klokken 18:26
Da får jeg legge det til SC "handlelista" mi :) takk
Legg det heller inn som en serviceforespørsel i appen ;-)
Har gjort det, listen begynner å bli lang nå, jeg tror ikke forrige eier har vært like pirkete. Håper servicesenteret er åreite å ha med å gjøre (time 16.01). Audi (Dahles) var helt forferdelig å forholde seg til når det kom til min forrige bil.
- Lakkslipp i høyre sideskjørt (to medium store flekker - ingen steinsprut, bilvask med høytrykk over en halvmeter unna)
- Feilmelding om at hurtiglading ikke er tilgjengelig hver gang jeg tar ut laderen (ac eller dc), hurtiglading fungerer (må bare ta ut supercharger et par ganger for å få den igang). Denne feilmeldingen forsvinner cirka 10 min etter lading.
- Den rattgreia her, samt ulyd i bilen når jeg vrir ratt om bilen står stille
- "Check strap? feilen"? Klikkelyd når jeg lukker førerdør
- TPMS feilmelding, leser dekktrykk en gang i uka på et-to av dekkene, Dekkmann har testet sensorene som fungerer som de skal

Update:

Bra service på servicesenteret. Alle problemer i orden på dagen og Tesla dekker lakkering av sideskjørt, kun flasset på ene siden - men de lakkerer begge sider "just in case". 10/10 service, Dahles (Audi) kan gå og legge seg  :D

OlaM

Sa de hva som var galt med styringen?
'21 3LR

Lipslide

Sitat fra: OlaM på søndag 15. januar 2023, klokken 13:36
Sa de hva som var galt med styringen?
Hei, hadde ikke lagt det til i lista da det var såpass lite merkbart - har blitt "vandt" til det. De mente at det kunne være litt sånn om du gjorde pittesmå bevegelser med rattet og at det vil komme fremtidige oppdateringer som skulle bedre dette. Om det skulle bli verre var det bare å booke time.

KjellAtleJohnny

#10
Hei! Fikk nettopp det samme. Tannhjul. Føler det uansett hastighet. Det er nærmest umulig å kjøre rett fram da dette er et av de "hakkene" og jeg blir nødt til å måtte gå ned i et av "underhakkene" til venstre og/eller høyre. På motorvei så ser det sikkert ut som jeg tuller med rattet. Autopilot er også plutselig ekstra nervøs og retter opp venstre/høyre hele tiden. Ekkelt.

Har allerede en service jeg skal på, og ser ingen mulighet for å sende inn ny forespørsel, så jeg skrev det nettopp i chatten til avtalen jeg har. Inntil videre tør jeg ikke kjøre bilen i tilfellet det plutselig blir verre (bilen var fin i går) og noe går galt midt på veien. Håper de kan ta inn bilen med en gang.

EDIT: Ingen lånebil, og må bare sitte tålmodig og vente på den timen jeg har om en uke. Fikk "tilbud" om å skrive meg opp på liste for lånebil så jeg kan få en når en blir ledig. Litt dårlig.

HK

Dette har flere tyske teslaeiere hatt. Her er en video om en av de alvorlige tilfellene hvor Tesla servicesenter bare gjorde en forstillingskontroll og slapp den videre. Videoen viser bilen da en av de kjente små teslaverkstedene plukket fra hverandre slurvet og inkompetansen til tesla servicesenter. Se hele videoen 16 min. og forstå hvordan det må feilsøkes. Denne youtuberen, AT-Zimmermann, er uhyre interessant for de som har Tesla. Han er liten og har månedsvis med ventelister.
https://www.youtube.com/watch?v=VUwV0kO7ViI

Lipslide

Sitat fra: KjellAtleJohnny på fredag 03. februar 2023, klokken 04:47
Hei! Fikk nettopp det samme. Tannhjul. Føler det uansett hastighet. Det er nærmest umulig å kjøre rett fram da dette er et av de "hakkene" og jeg blir nødt til å måtte gå ned i et av "underhakkene" til venstre og/eller høyre. På motorvei så ser det sikkert ut som jeg tuller med rattet. Autopilot er også plutselig ekstra nervøs og retter opp venstre/høyre hele tiden. Ekkelt.

Har allerede en service jeg skal på, og ser ingen mulighet for å sende inn ny forespørsel, så jeg skrev det nettopp i chatten til avtalen jeg har. Inntil videre tør jeg ikke kjøre bilen i tilfellet det plutselig blir verre (bilen var fin i går) og noe går galt midt på veien. Håper de kan ta inn bilen med en gang.

EDIT: Ingen lånebil, og må bare sitte tålmodig og vente på den timen jeg har om en uke. Fikk "tilbud" om å skrive meg opp på liste for lånebil så jeg kan få en når en blir ledig. Litt dårlig.
Hei, ordnet dette seg for deg? Bestilt servicetime nu. Fant en link som matcher hvordan min oppfører seg: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/steering-clicks-into-place-when-steering-like-hands-on-a-clock-video.91559/

KjellAtleJohnny

Sitat fra: Lipslide på mandag 20. februar 2023, klokken 10:08
Hei, ordnet dette seg for deg?

Nei. De sa de skulle se på det, men gjorde nada. Samme gjelder andre ting jeg nevnte. Er rimelig forbanna på verkstedet i Åsane da de heller ikke har gjort en ting på Model X'en med skjev dør og vinge. Er virkelig skuffet over servicen.

Har time i morgen kl. 7.15 så leverer bilen i kveld. Ser på TMC at folk har fått det fikset med nytt styrestag. Virker som en batch med dårlige stag fra Kina. Problemet gjelder både Model 3 og Model Y.

Rapporterer tilbake når jeg har fått bilen tilbake.

Lipslide

Sitat fra: KjellAtleJohnny på onsdag 22. februar 2023, klokken 13:57
Sitat fra: Lipslide på mandag 20. februar 2023, klokken 10:08
Hei, ordnet dette seg for deg?

Nei. De sa de skulle se på det, men gjorde nada. Samme gjelder andre ting jeg nevnte. Er rimelig forbanna på verkstedet i Åsane da de heller ikke har gjort en ting på Model X'en med skjev dør og vinge. Er virkelig skuffet over servicen.

Har time i morgen kl. 7.15 så leverer bilen i kveld. Ser på TMC at folk har fått det fikset med nytt styrestag. Virker som en batch med dårlige stag fra Kina. Problemet gjelder både Model 3 og Model Y.

Rapporterer tilbake når jeg har fått bilen tilbake.
Jeg la til styrestag som forslag i serviceforespørselen min. Min er en Q1 21 Modell fra Fremont.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA