Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Park Assist for Tesla Vision? Avstemning

Startet av My2cents, fredag 30. desember 2022, klokken 09:51

« forrige - neste »

My2cents

Uformell undersøkelse blant medlemmene :-)

"For a short period of time during this transition, Tesla Vision vehicles that are not equipped with USS will be delivered with some features temporarily limited or inactive, including:

Park Assist: alerts you of surrounding objects when the vehicle is traveling <5 mph."

https://www.tesla.com/support/transitioning-tesla-vision

snakkesalig

Du mangler "fungerende" i spørsmålet.
Og "etter Q3" som et alternativ.

Tai

#2
Viskerautomatikken fungerer ikke og den er også basert på kamera. Dette kommer ikke til å fungere i min bil sin levetid.

Et interessant spørsmål er om Tesla kommer til å tviholde på dårlig fungerende automatikk, eller om bilene våre vil bli oppgradert slik at de fungerer.

Edit: Og der ble jeg offer for manglende sensor! Skrapte opp hele siden inklusiv felger på min 1 måneder gamle bil. Var nok litt uoppmerksom da det skjedde, så er selvsagt min egen feil. Men hadde jeg hatt sensorer ville ikke dette skjedd!
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

OlaM

Kommer en massivt hypet lansering i Q2, som så raskt viser seg å ikke være bedre enn sensorer. Så blir det stille fra Tesla i lang tid, kanskje en og annen liten oppdatering. Så kommer USS tilbake på nye biler uten at Tesla nevner et pip.

Min neste bil vil uansett ha 360 kamera, så får vi se om Tesla er blant kandidatene når den tid kommer.
'21 3LR

DagfinnN

Sitat fra: Tai på fredag 30. desember 2022, klokken 13:26
Viskerautomatikken fungerer ikke og den er også basert på kamera. Dette kommer ikke til å fungere i min bil sin levetid.
Er du veldig god til spå, eller har du tenkt å levere inn bilen neste uke?
Hvis det første gjelder, så tips meg gjerne om hvilke aksjefond jeg skal gå inn i.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Electroelectro

Sitat fra: Tai på fredag 30. desember 2022, klokken 13:26
Viskerautomatikken fungerer ikke og den er også basert på kamera. Dette kommer ikke til å fungere i min bil sin levetid.

Et interessant spørsmål er om Tesla kommer til å tviholde på dårlig fungerende automatikk, eller om bilene våre vil bli oppgradert slik at de fungerer.

Edit: Og der ble jeg offer for manglende sensor! Skrapte opp hele siden inklusiv felger på min 1 måneder gamle bil. Var nok litt uoppmerksom da det skjedde, så er selvsagt min egen feil. Men hadde jeg hatt sensorer ville ikke dette skjedd!


Det hørtes helt forferdelig ut.
Regner med du klikket.For det hadde jeg gjort.
Jeg er misfornøyd at de ikke har den oppdateringen klar samtidig som de fjernet USS.
Det er meget vanskelig å kalkulere om man kjøre inntil noe framover.
Å kunne beregne når det er nok.Kjørt i 3 dager og er meget forsiktig .

Tai

Sitat fra: DagfinnN på fredag 30. desember 2022, klokken 18:25
Er du veldig god til spå, eller har du tenkt å levere inn bilen neste uke?
Hvis det første gjelder, så tips meg gjerne om hvilke aksjefond jeg skal gå inn i.

Ingen av delene, er på min tredje Tesla og har sett dette mange ganger tidligere.
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Saberhagen

https://www.notateslaapp.com/news/1173/owner-finds-tesla-is-already-using-vision-to-replace-parking-sensors

Synes denne var interessant.. Ser ut til at de bruker Tesla Vision i shadow mode på biler med USS allerede og har gjort det over lengre tid. Funker denne løsningen som på videoen og er troverdig, så er det jo en fullgod erstatning av USS.

HOFFERN342

Sitat fra: Saberhagen på tirsdag 31. januar 2023, klokken 09:53
https://www.notateslaapp.com/news/1173/owner-finds-tesla-is-already-using-vision-to-replace-parking-sensors

Synes denne var interessant.. Ser ut til at de bruker Tesla Vision i shadow mode på biler med USS allerede og har gjort det over lengre tid. Funker denne løsningen som på videoen og er troverdig, så er det jo en fullgod erstatning av USS.
Veldig spennende! Krysser fingrene de er så vilt trege med oppdateringen


Sent from my iPhone using Tapatalk

OlaM

Sitat fra: Saberhagen på tirsdag 31. januar 2023, klokken 09:53
https://www.notateslaapp.com/news/1173/owner-finds-tesla-is-already-using-vision-to-replace-parking-sensors

Synes denne var interessant.. Ser ut til at de bruker Tesla Vision i shadow mode på biler med USS allerede og har gjort det over lengre tid. Funker denne løsningen som på videoen og er troverdig, så er det jo en fullgod erstatning av USS.

Den er jo absolutt ikke en fullgod erstatning i og med at det ikke er kameradekning på hjørnene eller lavt foran panseret. Du kan delvis dekke inn edge caset foran ved at kameraet f.eks. ser en mur og så beregner hvordan bilen nærmer seg, men det er bare delvis. Masse vanlige tilfeller som ikke blir dekket av dette.
'21 3LR

ronnynilsen

Sitat fra: OlaM på tirsdag 31. januar 2023, klokken 10:18
Sitat fra: Saberhagen på tirsdag 31. januar 2023, klokken 09:53
https://www.notateslaapp.com/news/1173/owner-finds-tesla-is-already-using-vision-to-replace-parking-sensors

Synes denne var interessant.. Ser ut til at de bruker Tesla Vision i shadow mode på biler med USS allerede og har gjort det over lengre tid. Funker denne løsningen som på videoen og er troverdig, så er det jo en fullgod erstatning av USS.

Den er jo absolutt ikke en fullgod erstatning i og med at det ikke er kameradekning på hjørnene eller lavt foran panseret. Du kan delvis dekke inn edge caset foran ved at kameraet f.eks. ser en mur og så beregner hvordan bilen nærmer seg, men det er bare delvis. Masse vanlige tilfeller som ikke blir dekket av dette.

Noe av poenget er at Tesla sier de skal bruke Occupancy Networks (se f.eks.
https://www.youtube.com/watch?v=w1Qo3bOiPaE). Det betyr at man ikke er avhengig av at et kamera til enhver tid ser alt rundt bilen da den bygger opp en modell av omgivelsene.

Dette bør kunne (teoretisk, de har jo ikke leverte det i blene enda) gi en mye bedre løsning enn USS, da oppløsningen på modellen overgår betydlig det man kan få med USS. Men med dagens plassering av kameraene betyr det at man er i blinde rett foran bilen når man starter. Men jeg har problemer med å se at det er et problem, har selv en bil med USS, men ville ikke falt meg inn å sette meg inn i bilen og starte å kjøre forover basert på USS, kan jo lett stå et tre foran bilen som ikke dukker på USS sensorene...
Tesla model Y LR 2022

OlaM

Sitat fra: ronnynilsen på tirsdag 31. januar 2023, klokken 11:08
Sitat fra: OlaM på tirsdag 31. januar 2023, klokken 10:18
Sitat fra: Saberhagen på tirsdag 31. januar 2023, klokken 09:53
https://www.notateslaapp.com/news/1173/owner-finds-tesla-is-already-using-vision-to-replace-parking-sensors

Synes denne var interessant.. Ser ut til at de bruker Tesla Vision i shadow mode på biler med USS allerede og har gjort det over lengre tid. Funker denne løsningen som på videoen og er troverdig, så er det jo en fullgod erstatning av USS.

Den er jo absolutt ikke en fullgod erstatning i og med at det ikke er kameradekning på hjørnene eller lavt foran panseret. Du kan delvis dekke inn edge caset foran ved at kameraet f.eks. ser en mur og så beregner hvordan bilen nærmer seg, men det er bare delvis. Masse vanlige tilfeller som ikke blir dekket av dette.

Noe av poenget er at Tesla sier de skal bruke Occupancy Networks (se f.eks.
https://www.youtube.com/watch?v=w1Qo3bOiPaE). Det betyr at man ikke er avhengig av at et kamera til enhver tid ser alt rundt bilen da den bygger opp en modell av omgivelsene.

Dette bør kunne (teoretisk, de har jo ikke leverte det i blene enda) gi en mye bedre løsning enn USS, da oppløsningen på modellen overgår betydlig det man kan få med USS. Men med dagens plassering av kameraene betyr det at man er i blinde rett foran bilen når man starter. Men jeg har problemer med å se at det er et problem, har selv en bil med USS, men ville ikke falt meg inn å sette meg inn i bilen og starte å kjøre forover basert på USS, kan jo lett stå et tre foran bilen som ikke dukker på USS sensorene...

Jeg vet det, det er jo det jeg beskriver med "at kameraet f.eks. ser en mur og så beregner hvordan bilen nærmer seg". Men den metoden kan jo bare beregne det kameraet har sett. Hvis du parkerer med en krapp sving til venstre, så har ikke frontkameraet sett betongsøylen som står ved siden av venstre hjulbue. Der er jo 360-kamera uovertruffent ved at du ser tydeligere når svingradiusen går klar av hindringen.
'21 3LR

ronnynilsen

Sitat fra: OlaM på tirsdag 31. januar 2023, klokken 13:24
Jeg vet det, det er jo det jeg beskriver med "at kameraet f.eks. ser en mur og så beregner hvordan bilen nærmer seg". Men den metoden kan jo bare beregne det kameraet har sett. Hvis du parkerer med en krapp sving til venstre, så har ikke frontkameraet sett betongsøylen som står ved siden av venstre hjulbue. Der er jo 360-kamera uovertruffent ved at du ser tydeligere når svingradiusen går klar av hindringen.

Men den stolpen vil jo bli sett av kamera i dørstolpen hvis den er til venstre for bilen. Det er bare et området rett foran fronten som ikke er synlig for et kamera, resten er dekket 360. Og vil være vesentlig bedre enn USS når/hvis de får det til.
Tesla model Y LR 2022

OlaM

Sitat fra: ronnynilsen på tirsdag 31. januar 2023, klokken 13:37
Sitat fra: OlaM på tirsdag 31. januar 2023, klokken 13:24
Jeg vet det, det er jo det jeg beskriver med "at kameraet f.eks. ser en mur og så beregner hvordan bilen nærmer seg". Men den metoden kan jo bare beregne det kameraet har sett. Hvis du parkerer med en krapp sving til venstre, så har ikke frontkameraet sett betongsøylen som står ved siden av venstre hjulbue. Der er jo 360-kamera uovertruffent ved at du ser tydeligere når svingradiusen går klar av hindringen.

Men den stolpen vil jo bli sett av kamera i dørstolpen hvis den er til venstre for bilen. Det er bare et området rett foran fronten som ikke er synlig for et kamera, resten er dekket 360. Og vil være vesentlig bedre enn USS når/hvis de får det til.

Kamera i dørstolpen ser skrått bakover, det ser ikke det som er rett til siden eller skrått forover. Det er en stor blindsone som jo var designet for at den skulle utfylles av USS...
'21 3LR

ronnynilsen

Sitat fra: OlaM på tirsdag 31. januar 2023, klokken 13:49
Kamera i dørstolpen ser skrått bakover, det ser ikke det som er rett til siden eller skrått forover. Det er en stor blindsone som jo var designet for at den skulle utfylles av USS...

Se figur, er 360 dekning, og store områder er dekket av flere kamera. Kamera i dørstolpen er til siden og skrått fremover, er de under sidespeil som peker bakover.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla model Y LR 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA