Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Standard eller tredjeparts skvettlapper

Startet av vifteovn, onsdag 28. desember 2022, klokken 18:42

« forrige - neste »

vifteovn

De orginale skvettlappene til VW har en litt stiv pris, er det noen som har erfaring med tredjepartsversjoner på godt og vondt?

PTh

Kjøpte noen helt greie for ca 400kr totalt for bak og frem på Aliexpress. Sitter fint på, fargmatch kunne være bedre. Montert på 10-15 min.

ENTO

Ville ikke brukt en krone på skvettlapper. Det er stygt og ødelegger all estetikken på en bil.

Kjell Salvigsen

#3
Jeg monterte "kopier" på min fra bilkomponenter.no. Har fungert bra siden vår 21. Ikke 100 prosent Samme finish som de originale, men disse har jo en helt annen pris
..
Jeg mener skvettlapper tar seg godt ut på id. 4.

https://www.bilkomponenter.no/products/skvettlapper-vw-id4-4-stk
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Jambo

Hva er hensikten med å montere skvettlapper? Har man den vanlige ID4 er det jo ulakkert plast på nedre del av hele bilen. Jeg har GTX som er lakkert helt ned, har likevel ikke merket noe behov for skvettlapper, så jeg lurer på om det er noe jeg overser? Ut fra min erfaring ville jeg i alle fall ikke festet det på, da det etter min smak er å degradere utseendet på bilen.

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Jambo på torsdag 29. desember 2022, klokken 10:46
Hva er hensikten med å montere skvettlapper? Har man den vanlige ID4 er det jo ulakkert plast på nedre del av hele bilen. Jeg har GTX som er lakkert helt ned, har likevel ikke merket noe behov for skvettlapper, så jeg lurer på om det er noe jeg overser? Ut fra min erfaring ville jeg i alle fall ikke festet det på, da det etter min smak er å degradere utseendet på bilen.

"Skvettlapper gir effektiv beskyttelse ved å redusere smuss fra veien, hindre steinsprut og unngå lakkskader. Beskytter både din bil og bilen bak deg.", "Trolig kunne skvettlapper redusert steinsprut-skader en god del. Både på glass og ikke minst lakk." er noen argumenter for. Så er det sikkert argumenter mot også om man leter etter det. Dette er diskutert mye i bilforum, også i id.4 grupper på Facebook.

Både nytteverdi og om man synes det er pent eller ikke, blir diskutert. Jeg klarer ikke å finne noe klart fasitsvar på dette, her blir det vel mye synsing og smak og behag. Jeg har for første gang valgt dette på min id.4 i tilfelle det kan redusere steinsprut på egen bil og bilene bak meg, der jeg kjører er steinsprut en godt kjent utfordring som har kostet meg og andre billister en del kroner. Så jeg tenker at det er verdt å teste ut :-)
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Øyvind.h

Har hatt ID4 både med og uten skvettlapper. Den uten skvettlapper ble grisete på siden. På vei opp på hytta ble det grisete helt opp på bakskjermen fra forhjulene. Da skjønte jeg fort hva dørene får av sprut uten skvettlapper. Den jeg har nå med skvettlapper blir ikke grisete. Grus fra veien slår under bilen og ikke på dørene.

For å unngå sandblåst side med lakkskader over tid er jeg ikke i tvil om at det er nødvendig. Desigmessig synes jeg ikke skvettlappene er synlige eller skjemmende på noen måte. Tenker ikke på at de er der i det hele tatt :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ELvin2022

Skvettlapper er absolutt og anbefale. Bestilte orginale til min id.4 gtx, men kun forran. Synes de  kler bilen godt og er ganske usynlige og små( iforhold til mange andre bilmerker), men gir likevell god effekt. Uoriginal fungerer sikkert også helt fint!

Jambo

Jeg kommer nok til å fortsette å kjøre uten, men er gjerne med på en sammenligning av dørsider/lakk osv. etter noen år. Skal riktignok nevnes at jeg sjelden kjører på grusvei.

Randeboy

Sitat fra: Jambo på torsdag 29. desember 2022, klokken 16:56
Jeg kommer nok til å fortsette å kjøre uten, men er gjerne med på en sammenligning av dørsider/lakk osv. etter noen år. Skal riktignok nevnes at jeg sjelden kjører på grusvei.
Kjører man der det strøs med sand blir hele kanalen og ofte lakken på siden av bilen sandblåst.

Ble som natt og dag på vår bil. Gikk fra å være grisete etter første kjøretur etter vask til å være strøken selv på sørpete føre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA