Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå bremser bilen meg ved varsel om fotobokser - oppdatert software desember22

Startet av RJK, onsdag 28. desember 2022, klokken 16:28

« forrige - neste »

RJK

Nå bremser bilen meg ved varsel om fotobokser - oppdatert software desember22

Fikk ny software i forbindelse med service og batteribytte, og merker at denne er blitt mye mere hissig ved varsel om fotobokser.

I går kjørte jeg gjennom tunnelen mellom Helsfyr/Ensjø og Color-line-kaia ved Filipstad. Den var flink til å telle ned til der den trodde det var fotobokser, men melder langt flere bokser enn det finnes i denne tunnelen.

Men det var ikke det eneste. Jeg har visning både av fartsgrense og Real Speed, og der real speed er under fartsgrensen, mens bilens fartsmåler viser over, så var den nå svært så hissig i å prøve å bremse meg ned i fart ved det den trodde var over fartsgrensen, rett i forkant av der den trodde jeg ville bli målt.

synes dette var svært ubehagelig, og selv om den slapp når jeg overstyrte med å gi gass, så var den på igjen og igjen, og kjøringen min ble veldig hakkete.

Må riktignok si at reell fart var med mindre feilvisning enn før, og kanskje nærmere slik bilen var som ny. Nå var feilvisningen slik at jeg i 80 hadde reell fart på 76/77 km timen, og ved faktisk 80, ca 85 på fartsmåleren. Før måtte jeg ha 6 km over fartsgrensen i 80, for å faktisk kjøre i 80.

Usikker på om jeg kan skylde dette siste på batteriet, eller om det rett og slett er ny software som er mer korrekt fartsmåling på.

Andre som har tilsvarende erfaringer med ny software og/eller nytt batteri?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Limodriver

Jeg har ikke tilsvarende erfaring med nytt batteri. Jeg har eldre oppdatering av software enn deg og da ligger antageligvis årsaken i nyere software versjon.

Det jeg gjerne skulle sett at Hyundai ikke gjør ved softwareoppdateringer er å endre brukergrensesnittet på skjermen. Min erfaring er at ved hver service har de endret så vidt mye på brukergrensesnittet at en ikke kjenner igjen funksjonene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA