Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Byggekvalitet og finish fra Fremont

Startet av geear, tirsdag 27. desember 2022, klokken 18:52

« forrige - neste »

geear

Var og så på utstillingsbilene hos Tesla i Sandnes, en S plaid, en X plaid og en Y Performance i quicksilver. Altså fra hhv. Fremont, Fremont og Berlin. Gud bedre for en elendig finish det fortsatt er fra Fremont!! Berlin-bilen er MYE bedre, men mener fortsatt at Shanghai er enda bedre. De to fra Fremont er iallfall ikke noe bedre enn i 2017. Jeg gadd ikke begynne å ta bilder og styre, men helt utrolig at de ikke gjør noe med det der. Jeg leverte inn X-en til justering av FWD to ganger, og det ble ganske bra, resten valgte jeg å leve med, men syns det er ganske utrolig at de er kanskje enda dårligere mer enn fem år senere.  :o

Marzo

Det er nok fremdeles mange år til vi vil se en Tesla med tilsvarende kvalitet som vi her i Europa er kjent med fra Tyske og asiatiske produsenter..

geear

Teslaer fra Shanghai, og tidvis Berlin, er helt på høyde med det meste annet, men Fremont er altså fortsatt helt rævva. Knust ned i støvlene av helt nye fabrikker på andre kontinent... burde vært motsatt. Og hva produksjonen gjør er en ting, men at det slippes gjennom QA...

Jeg er blant de nøyere, og fant -ingenting- å plukke på utvendig finish på 2021 Y LR, ikke et støvkorn, og det var ikke så mange månedene etter oppstart. På Y P fra Berlin var det veldig dårlig pasning mellom fronrute og glasstak. Godt synlig skjevhet på 10-15 meters avstand, og selv etter at det er korrigert så er det noe vindsus et sted som jeg ikke blir kvitt. Ellers var den også veldig bra på panelgaps.

MaxQ

Har ikke Fremont besøk av kinesere nå som skal hjelpe de med dette? Eller er de i Texas?

Amerikanere bryr seg ikke om slikt, så de får bare holde på der borte og så får de slutte å eksportere bilene til de markedene som fortsatt vil ha Tesla. Heller sende de fra Kina til de får fikset Berlin også.

Nei, jeg skal ikke ha Tesla, men jeg bryr meg fordi jeg eier aksjer.

filtvet

Sorry, men hva er nytt, biler bygget i usa er stort sett dårlig kvalitet med noen få unntak.

Kia bygges i usa, men har vesentlig større problemer enn de som bygges i korea.


geear

Til og med amerikanere reagerer på finishen fra Fremont. Synd de ikke får erfare Teslaer fra Tyskland eller Kina. Og jeg har eid amerikanskproduserte biler før, for eksempel BMW X5, og utvendig finish er helt kurrant (selv om kvaliteten er drit).

OleJA

#6
Hentet ut en Model S LR for en uke siden som vi har fått gått skikkelig over idag. Resultatet ble et 20-talls feil som er meldt inn. Disse fordeler seg relativt jevnt mellom diverse 'gaps', og støv / hår i lakken. Har da utelatt mindre ting som at det er ujevne panelgaps på dører og bakluke - dette var ting som jeg regnet med. Noen høydepunkter:   

emurof

Sitat fra: MaxQ på onsdag 28. desember 2022, klokken 02:08Har ikke Fremont besøk av kinesere nå som skal hjelpe de med dette? Eller er de i Texas?

Problemet med Fremont er at det er en fabrikk som ikke er bygget opp fra bunnen. De overtok noen andre sin fabrikk, så den vil aldri bli helt optimal. Det er også noe å tenke på for de som påstår at det vil være enkelt for andre produsenter å bare endre eksisterende produksjonslinjer. Det er det ikke.

hELgenen

Sitat fra: emurof på lørdag 14. januar 2023, klokken 11:35
Sitat fra: MaxQ på onsdag 28. desember 2022, klokken 02:08Har ikke Fremont besøk av kinesere nå som skal hjelpe de med dette? Eller er de i Texas?

Problemet med Fremont er at det er en fabrikk som ikke er bygget opp fra bunnen. De overtok noen andre sin fabrikk, så den vil aldri bli helt optimal. Det er også noe å tenke på for de som påstår at det vil være enkelt for andre produsenter å bare endre eksisterende produksjonslinjer. Det er det ikke.

Jeg vil tro det har noe med arbeidskulturen å gjøre. Muligens sosiale utfordringer og andre relaterte problemer. De kan nok lage bedre,men motivasjonen og viljen synes å mangle år etter år,og de klarer aldri helt levere jevnt over godt. Noe er det,men jeg kan ikke forstå at det skyldes noe med selve fabrikken og dets utstyr og da sitter en igjen med arbeidskultur,ansattes faglige kompetanse og eventuelle sosiale utfordringer.  Å arbeide under vilkårene arbeidere får i USA er vel også dårligere relativt sett... flere har kanskje flere jobber også

Charlie

Jeg har hatt tre nye MS, de to siste (inkl Plaid) var/er "lytefrie". Intet å sette fingeren på  :) :+1:
Den første jeg fikk i 2014 var også helt grei, men krasjet "driveuniten" den dagen jeg solgte den. En ny X fra 2018 var også helt akseptabel, og jeg oppfatter meg selv som nokså kresen når det gjelder biler. Personlig tror jeg de fleste Teslaene, men altså ikke alle, er nokså godt produsert og sammenskrudd.

Klykken

Vår S fra 2015 var også knallfint sammenskrudd uten ujevne panelgaps og pen i lakken uten fremmedlegemer. Den var mørk grå. Ble litt skranglete innvendig med tiden, bare.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA