Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Heve bilkjøp?

Startet av Kriper, tirsdag 27. desember 2022, klokken 17:25

« forrige - neste »

Kriper

Hei,

jeg har en MB EQC 400 med defekt batteri, jeg har fått beskjed om at nytt batteri er bestilt av forhandler, men jeg har ikke fått en dato for når bilen kan være ferdig reparert.
Gir dette grunnlag for å heve kjøpet?

Kriper


jevel

Er bilen kjøpt av forhandler? Er bilen ubrukelig sånn den nå står? Stiller selger med lånebil i påvente av batteri?

Toalmar

Sitat fra: Kriper på tirsdag 27. desember 2022, klokken 17:25
Hei,

jeg har en MB EQC 400 med defekt batteri, jeg har fått beskjed om at nytt batteri er bestilt av forhandler, men jeg har ikke fått en dato for når bilen kan være ferdig reparert.
Gir dette grunnlag for å heve kjøpet?

Kriper
Hei og velkommen til elbilforum  :)
Vanskelig å svare på med så lite info.
Som det blir nevnt av andre, er det en Mercedes forhandler?
Er bilen kjøpt ny av deg?
Har bilen fulgt servicene?
Er bilen ny i Norge, eller er det import?

Ved en rask googling finner man en del info. Jeg ville begynne med å lese her:
https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/
Av egen erfaring så kan jeg i hvert fall si at det viktigste er dokumentasjon uansett. Så har du en samtale med verksted / forhandler sent en e-post etterpå og beskriv det dere snakket om, det er det minste, aller helst få ett skriftlig svar på alt som blir snakket om.

Er du medlem i f eks NAF eller noen andre foreninger så be de om hjelp. Når du har fått info om hvor du står i forhold til de kravene som kreves for en eventuell heving, gå i dialog med forhandler / selger
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Kriper

Hei,

Bilen er kjøpt hos Bertel O. Steen og er brukt importert av dem.
Det er en 2021 modell, kjøpt i september 2022.
Bilen hadde gått 8100 km når jeg kjøpte den, har nå gått 12600, alle servicer er fulgt.
Bilen er ikke kjørbar, står hos MB forhandler i påvente av levering av nytt batteri fra Tyskland, ingen dato på dette. Hva er rimelig / akseptert ventetid på batteri?
Jeg har fått leiebil av forhandler inntil videre (dekkes av MB).

Kriper





hELgenen

Generelt er det slik at forhandler har rett til å forsøke å rette feilen.

Eller slik lenken over sier :

"Hvis mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Husk at selger normalt har to retteforsøk for samme mangel."

Dersom forhandler ikke lykkes - vel da snakker vi heving..
I ditt tilfelle er det jo ikke uvesentlig at ting tar tid også...
Men forhandler har så vidt jeg ser gitt deg en leiebil som dekkes av dem.
Ut fra det lille en leser så vil jeg vel tro at en ikke kan heve kjøpet enn så lenge.....



Kriper

Enig med deg hELgenen,
takk for svar.

Jeg leste også artikkelen, og mangelen er ikke akkurat uvesentlig...
Jeg sjekker med forhandler for å få ett svar på når batteriet kan leveres og bilen blir klar, tar det derifra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA