Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade en refresh model S/X med Gen 1 UMC ?

Startet av Dank, tirsdag 27. desember 2022, klokken 09:23

« forrige - neste »

Dank

Hei,

Jeg prøvde å lade min 2022 model S med Gen 1 UMC og lyktes kun ved 1 av 10-15 forsøk.
De andre gangene fikk jeg bare feilmelding om at kabelen ikke var sikret og porten lyste gult, dermed ingen lading.
Den nye/medfulgte gen 2 UMC fungerer hver gang uten problem.

Jeg prøvde også å se etter is rundt og i CCS porten som kanskje kunne ha blokkert, men fant ikke noe der...
Er det noen andre som har ladet en refresh S/X med Gen 1 UMC ?
Kan det være en ide å resette UMC, dvs. trykke på den røde knappen på UMC ?

Mvh
Dank
2023 Model S Plaid
2024 i4M50

BDA

Hei,

Har ikke svar på ditt spørsmål, men kan opplyse om at jeg ladet min nye S i går med UMC gen 1 og rødt adapter.   Fikk 11Kw levert fint.

BDA

Dank

Sitat fra: BDA på lørdag 31. desember 2022, klokken 10:53
Hei,

Har ikke svar på ditt spørsmål, men kan opplyse om at jeg ladet min nye S i går med UMC gen 1 og rødt adapter.   Fikk 11Kw levert fint.

BDA

Hei BDA,

Takk for info !

Jeg snakket med en fra Mobile Service og han mente at det skulle fungere fint, men han sa også at UMC Gen 1 har litt annen form på pluggen, derfor måtte man "dytte" den litt for å få kontakt med bilen. Rart dette egentlig, siden UMC gen 1 skulle følge standard mål som en hvilken som helst Type2 plugg....

Jeg har nå testet og kan bekrefte at det funker for så vidt når jeg dykker den hardt inn, men synes at klikkelyden når bilen skulle låse pluggen, ikke er helt bra, dvs. låsmekanismen på bilen lagde en slags skrapelyd og det hørtes ut om passformen på Type2 kontakten på Gen 1 ikke er 100%.

Jeg får begynne å bruke Gen2 som følger med bilen og heller har den gamle Gen 1 som reserve ...
2023 Model S Plaid
2024 i4M50

Alfa Bergen

Jeg har ladet min 2019 Model S med en UMC fra 2013 siden bilen var ny. Aldri hatt problemer. Har alltid hatt blått adapter på UNC-en
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA