Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan Leaf 2014 Tekna som uler/hyler og henger på bremsene

Startet av Manfredd, torsdag 22. desember 2022, klokken 09:04

« forrige - neste »

Manfredd

Hei,

Tenkte jeg skulle høre litt her på forumet, om noen har erfaring med Nissan Leaf og bremser som henger.
Jeg hadde min Nissan Leaf 2014 Tekna inne til EU kontroll i slutten av juli 2022, og fikk beskjed at jeg måtte skifte både bremseskiver og klosser på begge sider bak på bilen.
I tillegg til dette måtte også håndbrekksvaier skiftes. Dette ble gjort hos merkeverksted.
En liten stund etter reparasjon begynte bilen å henge på bremsene, og bilen hørte ut som et tog som kom kjørende. Ringte merkeverksted for å høre hva dette kunne være, og fikk beskjed at dette var normalt og at jeg måtte forsøke å bremse litt mer. Det kunne også være lurt å ha håndbrekket litt innen når jeg kjørte inn i byggefeltet.
Dette hjalp ikke selv etter en langtur, dagen etter var problemene tilbake. Ringte igjen til merkeverksted og fikk dem til å se på det. De gikk over bremsene og slipt ned ett eller annet på bremsene. Etter dette så det ut til at problemene var løst, men etter noen uker kom ulingen/hyling tilbake når vi rygget. Noen ganger henger bilen så mye på bremsene at bilen ikke klarer å rygge, og noen ganger føles det ut som om vi rygger på noe.
Når jeg nå skulle skifte til vinterdekk, merket jeg at jeg kunne bevege på hele bremsekalipperen på venstre side bak. Tok igjen kontakt med merkeverksted og fikk dem til å se på dette nå i midten av desember 2022.
Det viste seg at glidepinnene var montert feil når den var inne til reparasjon sist. Glidepinnen som skulle vært oppe var plassert nede og omvendt.

Noen dager etter at de hadde sett på dette, så begynte bremsene å henge igjen. Bilen uler/hyler når vi rygger hver dag, og den kan henge noe voldsomt på bremsene. Som nevnt ovenfor så henger bremsene så mye at vi ikke klarer å rygge.

Er det noen andre som har erfart dette med Nissan Leaf? Kan ikke forstå at dette skal være normalt.

kaiat

Opplevde dette på min (også en 2014) og prøvde først å smøre opp parkeringsbremsen som anvist i servicemanualen. Det hjalp -  en liten stund. Ved neste forsøk ble alt demontert og pusset rent for rust, før oppsmurning. Det ser ut til å fungere bedre. Det er noen kontaktpunkt på plata som bremseskoene ligger inntil, og ruster det der, begynner bremseskoene å gå tregt. Jeg tenker uansett å ta en ny runde på dette til våren. Bruker alltid å gå over calipere og klosser ved omlegging av hjul, men kan like gjerne utvide dette til å inkludere parkeringsbremsen også. Det er jo bare å nappe av trommelen.

En nødløsning er å kjøre litt fremover før du rygger. Da vil bremseskoene klappe sammen litt. Om de henger og du rygger, vil de i stedet spenne seg mot trommelen.

Et alternativ er at verkstedet har rotet til noe ved montering av den nye parkeringsbremsvaieren, men det er ikke så komplisert å bytte denne.

Manfredd

Takk for utfyllende svar🙂. Nå skal bilen inn til merkeverksted for ny sjekk. Når du sier du smører bremser, hva går du over da? Er det glidepinnene eller er det noe mer som bør smøres? Hva bruker du for å smøre, kobberpasta eller silikon fett?

kaiat

Smører glidepinner og "ørene" på bremseklossene. Men det er driftsbremsen. Parkeringsbremsen har ikke noe med dette å gjøre, det er en egen trommelbrems innenfor bremseskiva (som har dobbel funksjon som bremsetrommel). Tar av bremseskiva og helst da også bremseskoene. På plata som bremseskoene er montert på, er det noen små "forhøyninger". Disse skal smøres. Nå kommer det gjerne en del overflaterust på denne plata og da også på disse forhøyningene. Da begynner bremseskoene å gå tregt tilbake når du løser parkeringsbremsen. Løsningen da blir å demontere bremseskoene og pusse vekk rusten på disse forhøyningene, og så smøre de.

Legger ved en link til manualen for parkeringsbremsen, så ser du litt hvordan det er: https://carmanuals2.com/d/47939

Jeg bruker stort sett silikonfett, i nødsfall kobberpasta, men jeg syns sistnevnte samler opp en masse støv og skitt slik at det stivner.

Manfredd


Frode-Leaf

#5
Vår tidligere 2015 mod med håndbrekk pedal hadde samme problemet de årene vi hadde den. Bakhjulene låste seg ved rygging, spesielt i regn/vått vær. Dette førte også til skade på wire. ( gikk på garanti den gang) Fikk aldri noen løsning på problemet fra Nissan og måte leve med problemet. Som det skrives her, så smurte jeg opp innvendig bremseskjoldet  hvor bremsebåndene lå inntil bremseskjold.   ( du ser om det er rust på bremseskjold og rusten må fjernes og det må smøres.) fordi rusten gjør at bremsebånd henger fast. Det var også til hjelp å ikke stramme for mye på håndbrekk wire. Biler med el. håndbrekk har ikke denne feilen.  Ellers fantastisk god bil som gikk 100 000 km i vår eie uten feil eller tap av batteri.

Manfredd

Er det nødvendig å ta av bremseskoene, eller kommer en til uten? Og må håndbrekket justeres etter at en har smurt og pusset bort rusten?

Frode-Leaf

#7
Jeg har smurt opp  uten å ta av bremseskoene, det fungerte fint. Men må gjøres ofte. Trenger ikke gjøre noe med håndbrekkwire. bare pass på at den ikke er for stram.


Frode-Leaf

#9
Bare for å påpeke så strammer du ikke opp bremsebånd med wire. Du bruker skrujern på strammer som ligger i nedkant på bremsebånd . Her er en youtube video som viser og forklarer problem i detaljer.

https://www.youtube.com/watch?v=3REPy7rm4a8&t=1188s&ab_channel=AndrewFixes


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA