Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Refresh TMS/TMX i inventory nå

Startet av kodax, torsdag 22. desember 2022, klokken 08:25

« forrige - neste »

kodax

Noen varianter i inventory nå for de som vil ha bil før nyttår:
https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/mx?arrangeby=relevance&zip=0109&range=0
https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/ms?arrangeby=relevance&zip=0109&range=0
Bare hvite, med unntak av én rød S, man kan ikke velge vekk EAP/FSD, og alle har større felger.
Det kan jo hende det kommer flere etterhvert som folk takker nei til bil.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

oggy007

Er ikke dette egentlig en «no brainer»?? Kan jo ha gratis bil vertfall til sommeren?
Dette frister...
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

k1

Han mener han kan selge den til samme pris som han kjøpte den for nå før avgiftene kicker inn.
MEN, en no brainer er det nok ikke. Tesla kan fort justere pris ned dersom salget stopper helt opp etter nyttår. Vil heller kalle det for en gambling om du kan ha «gratis bil» frem til sommeren...

kodax

Hvis det er det han mener, så er nok det temmelig risikabelt. Det er stor sannsynlighet for etterspørselen etter bil synker neste år, både pga. folks generelt dårligere økonomi og fordi mange har kjøpt bil i år pga. de kommende avgiftene.
Nå er jo kundegruppen til refresh S/X kanskje i en litt annen økonomisk posisjon, men det høres uansett risikabelt ut å satse på flipping nå.
Alternativt tenkte han på det man får med av gratis lading, men med det verdifallet man risikerer nå, så blir det fort ikke så "gratis" allikevel.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

oggy007

Som dere så riktig poengterer, så er det nok ikke like «nobrainer» som jeg hadde trodd. Men det er vertfall mindre risikabelt en andre «vanlig» biler i den prisklassen mtp verditap..

Men som dere sier. Nybilsalget kommer nok til å få seg en grei dupp på nyåret, så kan godt være de kjører noen kampanjer! For ikke å snakke om rentekampanjer. Selvom det ikke har så mye å si om du tenker å selge bilen etter 1 år 😅
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

turfsurf

Bare kjøp den røde du, så kan jeg overta den for 300.000 i avslag til sommeren :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

oyvind86

Min spådom er at Tesla reduserer prisen med ca. 100 000,- til neste år og at det blir mulig å plukke opp Model S Plaid på bruktmarkedet til rundt millionen.

Har kommet ut en del bruktbiler på finn nå og ser det er mange som tror på nissen.

kodax

Med mva så blir jo disse bilene relativt dyre, så kan jo hende de kjører en "vi betaler momsen" en periode, og at sluttprisen blir omtrent det samme som nå. Verdifallet framover på brukt blir nok mer normalt enn det har vært.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Electric cars in Norway

#9
SitatMed mva så blir jo disse bilene relativt dyre, så kan jo hende de kjører en "vi betaler momsen" en periode, og at sluttprisen blir omtrent det samme som nå.

:+1: Enig. Det har jeg hørt av flere at mange forhandlere vil gjøre... både MB, BMW, Porsche og andre premium merkene inkl Tesla vil kjøre det i Q1 23 for da er det tørke i markedet.... lite penger blant folk da og drar man ikke til med en dyr ny bil/ny hytte/ dyr sydentur osv, men tenker heller at vi klarer oss med den bilen vi har nå - et år til....

Men når det gjelder leasingmarkedet er det annerledes... der vil det gå bra oxo i Q1 23. Men ikke på nybilsalg...  hverfall det jeg hører av de som er i bransjen...

oyvind86

#10
Tesla reduserer vel prisen på Y og 3 biler med rundt 7500 dollar for de som velger å ta ut bilen i år for bla. Amerikanske kunder.

Billån er i utgangspunktet som et boliglån. Man kan låne 5 ganger inntekt totalt i lån på bolig/bil eller andre ting. Så er det vel alltids noen som kan trikse litt utenfor dette regelverket.

Lurer på om det er en del av de som har tatt ut bil kun for flipping nå er litt nervøse. Model S/X Plaid har i skrivende stund 20 + biler på finn og antallet er økende. Ser det er en som har redusert prisen allerede den første uken med 230 000,-. Blir spennende å følge med fremover og se om Tesla evt. "tar momsen".

Jeg er i markedet for en slik bil, men synes det er helt ok og avvente litt.

offpist

Jeg tror noe av grunnen til at salget går trutt på finn.no er fordi kjøperene avventer og ser hva som skjer på nyåret.

Selv tror jeg ikke Tesla senker prisene i Norge, hvorfor skulle de det?
Plaid er jo allerede priset lavere i Norge enn i USA.

Ja, salget vil nok nesten stoppe opp for S og X i Q1, men det går ikke mange ukene før dette blir den nye normalen. Model 3 og Y vil selge omtrent som før.

Det er min spådom, ganske motsatt av hva enkelte mener å tro lengre opp her.
Det vil nok gå ÅR før du ser en brukt Plaid under 1M på finn.no

Om 2 år får vi trolig 25% på hele kjøpesummen, og så er vi gang igjen.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Vaduz

Brukt plaid til 1mill til sommeren tror jeg også, blitt en nisje entusiastbil og ikke lenger Bærum Passat, og i det sjiktet tror jeg andre biler gir mer prestisje og nytte, som feks EX90, iX, EQS/EQE, etc. det med akselerasjonen er gøy et par ganger, men merker jo at jeg kjører selv min 75D i chill 90% av tiden.

Electric cars in Norway

Vel, vel, gratis og gratis.... det skal betales lånerenter oxo  :police:

geear

Sitat fra: Vaduz på søndag 25. desember 2022, klokken 16:11
Brukt plaid til 1mill til sommeren tror jeg også, blitt en nisje entusiastbil og ikke lenger Bærum Passat, og i det sjiktet tror jeg andre biler gir mer prestisje og nytte, som feks EX90, iX, EQS/EQE, etc. det med akselerasjonen er gøy et par ganger, men merker jo at jeg kjører selv min 75D i chill 90% av tiden.
Da vil jeg påstå at du ikke er i kundegruppa for en plaid. Jeg har Y P og det er veldig sjelden at jeg har kjørt en tur uten at jeg har vært bortpå 100% pådrag. Samme var det med LR og X75D. Men, jeg tror ikke jeg lar meg friste til å betale et syvsifret beløp for gammelt design.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA