Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Peugot Partner Electric, duger den på vinteren ?

Startet av Stig-Arne, torsdag 08. februar 2024, klokken 20:54

« forrige - neste »

Stig-Arne

Er på utkikk etter en bil nr 2. Billig EL-bil. Tenker en praktisk bil, til rundt 100-130 000
Har kommet over en Peugot Partner Electric, 2018 modell med beskjedne 28 000 km på tellerverket.
Er helt avhengig av å ha en praktisk rekkevidde på 6 mil på den kaldeste vinteren med varme i bilen.
Er det praktisk mulig på denne bilen ?
NEDC på 170 km ser jeg helt bort ifra.

RJK

Mitt gjett er at det skal holde hardt å tro det er nok på de kaldeste dagene, men mye kommer jo an på både hvor i landet, og hvor kupert terreng du skal kjøre i, og om det er motorvei innblandet.

Regnestykket sier som så at sommerstid hadde en ny slik rundt 120-140 km rekkevidde. Biler med så lite batteri, vil fort tape opp til havparten av rekkevidden på vinteren, og kanskje litt til om det er veldig kalde dager vi snakker om. Så fort 60-70 km på nyere bil. 

Legg så til at det vil være sjanse for større tap av rekkevidde pga degradering på de minste batteriene, da de er mer utsatt for å ha blitt ladet 100 %, og så kjørt ned mod veldig lav SoC. Og lite batteri har dessuten en noe lavere buffer. Kanskje ikke i prosent, men i antall kWh.

Jeg tenker du gjør klokt i å se etter en som har noe lengre rekkevidde i utgangspunktet, gjerne mer mot 220-240 km etter NEDC. eller rundt 200 km WLTP som ny.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

#2
Det vil nok avhenge av hvor kald vinteren er...

Jeg har ikke kjørt Peugot Partner Electric 2018, men har 7 år med Citroën C-Zero gir noe erfaring.
Peugot Partner Electric har en batteripakken på 22,5 kWt brutto.
Citroën C-Zero 16 kWt brutto.

Etter min erfaring oppnådde jeg alltid 60 - 70 km rekkevidde med C-Zero selv på vinterstid på østlandet.
Men, stillongs, lue og hansker var standardutstyr...
Og, en lengre tur gir bedre rekkevidde enn flere kortere turer.

Et annet fellestrekk er CHAdeMO hurtiglading. Det skal ikke så mye lading til for å komme seg videre, så en liten stopp kan være nok. Ulempe er det bygges svært få nye hurtigladere med CHAdeMO uttak, så selv om en bare trenger noen få minutter kan det være utfordrende å finne en CHAdeMO lader.

Et alternativ kan være Renault Kangoo Maxi Z.E. ?
Den har 33 kWt batteripakke, varmepumpe og dieseldrevet tilleggsvarmer skal gjøre den går lengre vinterstid.
Ulempe er den har ikke hurtiglading, maks 7 kW ladeeffekt.

Merk: Renault Kangoo Maxi Z.E skal lade både på IT og TN nett, ikke samme typen lader som Renault Zoe.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Stig-Arne

Det var nyttige tilbakemeldinger.
Ja, er jo klar over at en bil med såpass lite batteri, også får langt flere sykluser, selv om kanskje batteriet skulle holde til min bruk.

Men tenker også på 2.håndsverdien som trolig blir helt elendig å noe man neppe klarer å kvitte seg med om det skulle trenges. Tenkte i utgangspunktet å avskrive bilen på 2 år og så kvitte seg med den.
Da får jeg heller vurdere å legge litt mere penger i bilen. Bare synd at varebilutvalget er ganske begrenset i denne prisklassen.

TB

Vil anta bruksverdi på disse bilene er høy, så lenge de fungerer er det praktiske biler å frakte med, som de er laget for..  ;D 

Ikke mange som kjøper dem pga. merke / modellen er bra :angel:  - du kan sikkert prute litt ved kjøp?
(Og, må regne med det blir prutet når du selger.)
 
Holder rekkevidden til din bruk?
Har annonsen ligget ute noe tid kan det være du kan få prisen noe ned?
Husk å prøvekjøre, for å se bilen faktisk fungerer som forventet.

En annen variant er Nissan e-NV200. Finnes med 24 og 40 kWh batteri.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Gadgetman

Sent ute, men...   
(Måtte ta en ladestopp eller tre... ) 
Med mindre batteriet har blitt herpa så holder det til 6mil med mindre du kjører varmeapparatet på maks.
(På maks, f.eks 'defrost' trekker det ganske mye, men du verden så fort det tiner frontruta) 
Eg har gjennomsnitt på under 1.8KW/mil på normal kjøring på vinter. 

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=e2b649e1-1da0-42b0-90e8-086dd484d578 
(Sånn omtrent vanlig rute. Opp til 200meters høyde, så både oppover og nedoverbakker, og tror det er litt flatt også)
Litt kortere enn din rute.
Det man må ta hensyn til er om det er en oppoverbakke man må over på slutten av ruta. Da kan du få problemer siden man bruker mye mer strøm i oppoverbakken og man kansje ikkje har så store reserver på slutten. Åver et høydedrag i starten av ruta går greiere da man får igjen noe av strømmen på nedoverbakken etterpå.

Vil anbefale et grepa sett med hurtigkjettinger, og ingen Martin Skancke fakter. Batteripakka er plassert der tanken og reservedekket er på bensin/diesel variantene, så vektfordeling er ørliten grann uheldig for å tøffe seg. 

Er dette en 5seter eller varebil?   

I varebilen er det nemlig god plass under dørken for et varmeapparat...   
(Eg er ikkje ferdig med installasjonen. Alltid noe som haster mer eller er morsommere å holde på med... )   

'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA