Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpe Kinesisk?

Startet av Radiobil1, onsdag 21. desember 2022, klokken 13:36

« forrige - neste »

Radiobil1

Markedet flommer over av nye biler laget i Kina. Hvis vi i 2 minutter løfter blikket og ser hva som har skjedd med Kina og oss de siste 20 årene så er det kanskje ikke bortkastet tid.

På grunn av priser så er jo mange land blitt for dyre å produsere i, og Kina er blitt det Hong Kong var for 30 år siden.

Det det har ført til er at uten mastergrad så er det få jobber igjen, for å sette det på spissen. De få jobbene som er igjen blir ofte satt bort til folk som leies inn fra utlandet, så flere og flere faller mellom stoler og bord.

Jeg liker ikke dette, og liker heller ikke Trump, men her hadde han et poeng. Flere og flere ser dette, og prøver å reverere litt, men det er ofte for sent.

Så gjør vi oss selv og europa en bjørnetjeneste ved å falle for fristelsen å kjøpe en billig kinesisk bil, ofte fra produsenter man aldri har hørt om før, og ikke vet om byggekvaliteten holder for norsk saltlake.

Jeg har for litt siden tatt et aktivt standpunkt ved å si at jeg skal sjekke produksjonsland, og unngå å kjøpe kinesiske varer, og bruke det lille jeg har av forbrukermakt.

Er det andre her som har tenkt i samme baner?



Bjoris

Skal vi tro Jens Stoltenberg så er Kineserne den største trusselen fremover. For meg vil det sitte langt inne å kjøpe en kinesisk bil slik det har blitt nå.

https://www.nettavisen.no/okonomi/stoltenberg-advarer-vi-ma-ikke-gjenta-samme-feilen-med-kina/s/5-95-797769


Exscalibur

Mange biler man må se bort ifra om man ikke vil kjøpe en bil som er produsert i Kina. Jeg er også veldig imot hvordan Kina styres og div, men jeg tror ikke kvaliteten på bilene deres er dårligere enn europeiske biler mtp at mange europeiske biler som ruller på veiene er lagd nettopp i Kina.

edyrli

Jeg falt for fristelsen for å kjøpe bil fra Kina. Nå det er sakt er jeg kjempefornøyd med bilen. Men hovedgrunnen til valget var mangel på alternativer. Jeg trengte minst 6 seter og ønsket heller ikke varebil. Da stod jeg egnetlig igjen med 2 alternativer. Tesla Modell X og Mecedes EQB. EQB leveres ikke med hengerfeste og Modell X blir for dyr.
Fortsatt har det ikke blitt så mye bedre. Vi har fått EQS Suv som en enda dyrere og ellers ingen 6/7 setere som er produsert utenfor Kina eller som ikke er varebil.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

egleh

Sitat fra: Radiobil1 på onsdag 21. desember 2022, klokken 13:36
Er det andre her som har tenkt i samme baner?
absolutt! ved hver eneste korsvei velger jeg om mulig produkt produsert og designet i land med demokrati, og så nært som mulig. vi i vesten har tjent på billig produksjon i kina og russland, men det kommer vi til å betale dyrt for de neste tiårene. det er på høy tid å få produksjon og kompetanse  tilbake, selv om det koster mer. en måte å forsvare denne kostnaden er kvalitet; kjøp dyrere og sjeldnere, mindre bruk og kast. det kan bli vinn-vinn for vår økonomi og miljø/klima.

Taben

#5
Hei. Det er veldig mange bilmerker som enten har kontorer, produksjon, ferdigstilling av sine biler i Kina, uten at det blir annonsert i noen grad. I tillegg består de fleste merker av kinesisk produserte deler. 

Google søk gjerne hvert enkelt bilmerke: Hvor produseres Volkswagen? Hvor produseres Kia? Hvor produseres BMW? Hvor produseres Skoda? Hvor produseres Tesla? Hvor produseres Volvo? Hvor produseres Audi? Hvor produseres Toyota?
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

automat

Det er en lang tråd om nei til Kinabil her: https://elbilforum.no/index.php?topic=51284.0

Det er mange grunner til å unngå kinabil.

Og så vil jeg si at det er en forskjell på en bil produsert av et heleid Kinesisk selskap, og av en produsent som har delvis kinesisk produksjon eller deleleveranser fra Kina.

Skal man unngå alt kinesisk, så er det ikke mye man får kjøpt.

Å unngå at en av de største kapitalvarene man kjøper kommer fra et kinesisk selskap er langt enklere. Og gir et langt større bidrag til å redusere kinesisk handelsdominans enn å prøve la være å kjøpe alskens mulige kinesiske duppeditter.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svk

Ble kinabil på meg også, men klarte å unngå å kjøpe fra en produsent som er heleid av den kinesiske stat....

Kristian O

Bestilte Model Y i helga, med krav om å få bil fra Tyskland. Tviler ikkje på kvaliteten; dette er utelukkende på grunn av regimet.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

hELgenen

Sitat fra: Kristian O på mandag 16. januar 2023, klokken 13:57
Bestilte Model Y i helga, med krav om å få bil fra Tyskland. Tviler ikkje på kvaliteten; dette er utelukkende på grunn av regimet.

Mye av bilen består garantert av kina komponenter. Men forstår intensjonen og all respekt for å stå opp for noe.

geear

Sitat fra: hELgenen på mandag 16. januar 2023, klokken 14:13
Sitat fra: Kristian O på mandag 16. januar 2023, klokken 13:57
Bestilte Model Y i helga, med krav om å få bil fra Tyskland. Tviler ikkje på kvaliteten; dette er utelukkende på grunn av regimet.

Mye av bilen består garantert av kina komponenter. Men forstår intensjonen og all respekt for å stå opp for noe.
Noe er helt sikkert fra Kina, som alt annet i denne verden, men mange av komponentene på de tyske bilene kommer fra helt andre produsenter enn til bilene som produseres i Kina. Dermed får man også forskjellene som er på dørsider, seter, glass etc.

vinterdekk

#11
Langt viktigere å finne rett bil til sitt bruk og preferanser enn prinsipper man omtrent bare deler med meningsfeller online og en kompis. Dette er ett viktig tema, men egentlig ikke så viktig når pengene snakker.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Svk

Enig...

Kjøp Norsk eller noe utenlandske greier :-)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA