Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lastbalansering - 230V - 3-fas - 40A(?) hovedsikring

Startet av espenri, tirsdag 20. desember 2022, klokken 17:23

« forrige - neste »

espenri

Hei,

dette spørsmålet er sikkert besvart mange ganger, men jeg prøver nå å finne beste løsning for meg på hytta. Per nå er det kun behov for å lade en bil, men innen noen få år vil det mest sannsynlig bli behov for å lade to biler samtidig der.

Min bil er en Jaguar i-Pace 2019, og slik jeg forstår det fungerer den ikke med 3-fas lading.

Hos min netteier står det at jeg har 230V systen og 3-fas. Det står ikke om det er IT eller TN nett. Det står heller ikke størrelsen på hovedsikring, men jeg mener å huske at det er ca 40A.

Per i dag dekker jeg behovet for lading av en bil med 16A, men jeg tror ikke vi skal belage oss på så mye mindre effekt enn det per bil før det blir snaut.

Forslag til oppsett?

Er det Easee som gjelder her? Kjøpe en lader + equalizer i første omgang og koble på en ekstra når behovet melder seg?

Hvordan regner jeg ut hvor mye "resteffekt" jeg har til rådighet i hytta hvis jeg bruker 32A 1-fas til lading?

På forhånd takk.

/Espen
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

jlan

Mest sannsynlig har du IT system. 

Hvis du kun skal ha en lader, og lade to biler med 32A enfase etter tu5, så vil det se kunne omtrent slik ut:

                  Lading 1-2  Forbruk 1-3   Forbruk 2-3   Vektorsum
Faseleder 1: 32A           12A               0A                   39A
Faseleder 2: 32A            0A               12A                  39A
Faseleder 3:   0A           12A              12A                  21A

Det vil altså være ca (12A+12A)*230V= 5500W tilgjengelig for annet bruk

Du kan altså belaste hver av fasene 1-3 og 2-3 med ca. 2700W på hver av de. Du kan altså ha på en 2 kW ovn og en 2 kW varmtvannsbereder + litt diverse mens du lader. For bruk av komfyr og lignende bør du stoppe lading, enten manuelt er med automatisk lastbegrensning.

Med to ladere som lader hver sin bil på 16A, kan det se slik ut, med god fordeling på fasene:
                 Lading 1-2  Lading 1-3   Forbruk 1-2  Forbruk 1-3   Forbruk 2-3           Vektorsum
Faseleder 1: 16A           16A               6A               6A                    0A                    38A
Faseleder 2: 16A            0A                6A               0A                   22A                   38A
Faseleder 3:   0A           16A               0A               6A                   22A                   38A

Det vil altså være (6A+6A+22A)*230V= 8000W tilgjengelig for annet bruk

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

espenri

Takk for oversiktlig svar.

Det blir mest sannsynlig to ladere, tror ikke vi orker å ut for og flytte lading, og begge bilene vil ha behov for å lade endel fra fredag kveld til lørdag morgen.

Med det oppsettet på to ladere vil man ha maks effekt på 16A per lader? Og det må kanskje legges opp to kurser ut til disse laderne?

Mens med det oppsettet med en lader / kurs på 32A kan også brukes for lastbalansering mellom to Easee ladestasjoner f.eks?

Er det andre ladestasjoner som støtter lastbalansering?

/Espen
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

jlan

#3
Du kan såvidt jeg vet ha to Easee ladere på samme 32A trefase kurs. Da har du ganske god fleksibilitet. Jeg kjenner ikke så godt til egenskapene for andre ladere, men jeg vil tro det er mulig å finne gode løsninger fra andre leverandører også.
https://support.easee.com/hc/en-gb/articles/4413169933073-How-does-the-charger-s-load-balancing-work-
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Maxwell_400

#4
Sitat fra: espenri på tirsdag 20. desember 2022, klokken 17:23

Hos min netteier står det at jeg har 230V systen og 3-fas. Det står ikke om det er IT eller TN nett. Det står heller ikke størrelsen på hovedsikring, men jeg mener å huske at det er ca 40A.

/Espen

230V 3-fas er IT, 400V 3-fase er TN

Skal du lade 3 biler samtidig ville jeg ha gjort det med 1 fase til hver av bilene. Jeg har en EASEE lader og TN nett men EASEE kan låses til enfase ved behov. Må jeg lade to til samtidig tas de over CEE og Schuko kontakt (nødlading) på hver sin fase men det er sjelden jeg lader tre samtidig selv om vi har tre ladbare biler i husholdningen, tar de heller i tur og orden.


I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

espenri

Grunnen til behov for lading av to stykk samtidige biler er at vi er to familier som deler på hytta, vi har hver ca 20-22mil en vei, med ca 800 netto høydemeter stigning. Bruk av bil på hytta blir fort et par turer tur-retur slalombakken. Også skal de være nok til retur på søndagen. Behovet for lading i løpet av en helg blir da fort 80-100kwh per bil hvis vi skal ha litt margin.

100kwt / 7,2kw = 14t som vil være plenty kapasitet.
100kwt / 3,6kw = 28t som vil funke ok.
100kwt / 2,3kw = 44t som vil være ubehagelig masete.

Nødlader for å dekke behov på ene bilen ser jeg derfor ikke på som en permanent løsning.

Har også fått bekreftet fra nettleverandør at jeg kan oppgradere til 3x50A hovedsikring som vil gi meg tilstrekkelig resteffekt, selv ved 32A lading.

Kan et alternativ være å legge opp to kurser på 20A til hver sin lader, på hver sin fase?
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

jlan

#6
Sitat fra: espenri på fredag 23. desember 2022, klokken 12:47


Kan et alternativ være å legge opp to kurser på 20A til hver sin lader, på hver sin fase?
Med to ladere på samme 3-fase kurs kan en rotere fasene slik at forskjellig fase kommer på N og L1 som enfase biler bruker (Easee kan vel velge fase selv)
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jkirkebo

Sitat fra: espenri på fredag 23. desember 2022, klokken 12:47
Kan et alternativ være å legge opp to kurser på 20A til hver sin lader, på hver sin fase?

Hvis du oppgraderer hovedsikring til 3x50A ville jeg satt begge laderne på samme 3x40A kurs, begrenset til 32A hver. Lås de til 1-fase så lenge du kun lader 1-fase biler, og sett en Equalizer på HAN-porten. Da vil du få et rimelig fleksibelt system. Hver bil kan lade med 40/1,73=23A når de lader samtidig, og det er god restkapasitet til resten av hytta. Laderne vil velge de fasene som er minst belastet. Du er da forberedt for 3-fase lading i fremtiden om noen kjøper f.eks en Tesla Model Y som da kan lade på 11kW. Du har også mulighet til å låse ladingen til et lavere nivå for å få lavere effektavgift, dette styrer Equalizeren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Wisd0m

#8
Start med en Easee laderobot + bakplate og Equalizer. Holder ikke de legger du til en lader til. Blir heller ikke det nok så kan du alltids oppgradere inntakssikringen.

Regning opp og ned i mente hadde jeg ikke giddet og brukt tid på. Det er like så greit å bare følge oppgraderingslista over til det funger greit nok.

Edit: Og laderobotene legger du selvfølgelig opp med stort nok tverrsnitt til 32 A.

jkirkebo

Sitat fra: Wisd0m på lørdag 24. desember 2022, klokken 13:55
Start med en Easee laderobot + bakplate og Equalizer. Holder ikke de legger du til en lader til. Blir heller ikke det nok så kan du alltids oppgradere inntakssikringen.

Regning opp og ned i mente hadde jeg ikke giddet og brukt tid på. Det er like så greit å bare følge oppgraderingslista over til det funger greit nok.

Edit: Og laderobotene legger du selvfølgelig opp med stort nok tverrsnitt til 32 A.

40A. Dvs. sikring på 40A og maks ladestrøm 32A.

Til 3x40A holder det normalt med 4G6 RV-K/MR-Flex/PowerFlex (kjært barn har mange navn) så sant den ikke ligger forlagt inne i isolert vegg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Wisd0m

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 24. desember 2022, klokken 15:48
Sitat fra: Wisd0m på lørdag 24. desember 2022, klokken 13:55
Start med en Easee laderobot + bakplate og Equalizer. Holder ikke de legger du til en lader til. Blir heller ikke det nok så kan du alltids oppgradere inntakssikringen.

Regning opp og ned i mente hadde jeg ikke giddet og brukt tid på. Det er like så greit å bare følge oppgraderingslista over til det funger greit nok.

Edit: Og laderobotene legger du selvfølgelig opp med stort nok tverrsnitt til 32 A.

40A. Dvs. sikring på 40A og maks ladestrøm 32A.

Til 3x40A holder det normalt med 4G6 RV-K/MR-Flex/PowerFlex (kjært barn har mange navn) så sant den ikke ligger forlagt inne i isolert vegg.
Enig. Det bør legges 6mm2. Spørs derimot om det bør brukes 40 A sikring dersom han har 40 A hovedsikring, men det finner elektrikeren ut av.

Erik Ola Ulvestad

Husk på at det for 230V 3fase i IT nett ikkje vil vere eit naturlig "skille" mellom forbrukskursane, slik som i 400V TN nett.
32A uttak i ein kurs vil derfor kraftig begrense kva som kan brukast samtidig i dei andre kursane (fasane).
Likevel, til tider (utenom badstu, oppvarmingsfase, osv) vil du ha bra kapasitet.
Installer feks 2 stk Easee Home med Equalizer i sikringskapet.
* Ikkje bruk "automatisk fasevalg" (usikker på om det er støtta på IT nett ??)
* Dropp alt om 3 fase lading  på 230V IT.
Teoretisk samtidig maks blir 2 bilar x 23 A på ditt 40A anlegg.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

jlan

Med to Easee Home bokser vil det fungere veldig bra å koble disse på samme 32A 3-fase IT kurs (+ Equalizer). Valg mellom 3-fase og 1-fase gjøres i appen. Hvis to 1-fase biler lader, vil de sannsynligvis automatisk legges på forskjellige faser. Om det ikke fungerer kan man evt. koble den ene boksen med roterte faser i forhold til den andre (Easee anbefaler ikke det).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

espenri

Tusen takk for alle svar!

At denne tråden ble såpass lang bekrefter bare at dette er noe jeg ikke hadde funnet ut av selv. Fint å få hjelp til tankeprosessen rundt dette før jeg kontakter elektriker.

Har nå vært på hytta i ferien, og det er 3x50A hovedsikring. Regner derfor med at forslaget om å legge ut 3x40A til lader(ne) og la de styres av equalizer blir den beste løsningen for meg.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Trekkoppbil

Du ser vel på sikringsskapet om det er IT eller TN.
I tilfellet TN, skal skapet været merka med rødt skilt. Ellers kan du se om du finner papirer i skapet.
Har du TN, så er 3-fasekontakter røde, men på IT-anlegg, er trefasekontaktene blå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA