Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sammenligne EV400 vs EV320 med hensyn til infotainment og akselerasjon m.m.

Startet av siljan, tirsdag 20. desember 2022, klokken 12:21

« forrige - neste »

siljan

Hei

Vil ha 4x4 elbil rundt 500 000 kr og da er IPACE med i bileer som skal vurderes, har lest og sett en del anmeldelser, og for meg virker det som om EV320 har bedre/raskere infotainment enn 2019/2020 EV400, stemmer dette? ER det mulig å oppgradere EV400 eller er man her stuck med hvordan det er?

Maxwell_400

Ja, det er et annet system på MY21 og utover. Det er raskere men hva som er best er en smaks sak. Du kan heller ikke oppgradere fra gammelt til nytt.

Jeg har MY20 og synes det etter software oppgraderingene er helt ok.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

siljan

Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 20. desember 2022, klokken 13:41
Ja, det er et annet system på MY21 og utover. Det er raskere men hva som er best er en smaks sak. Du kan heller ikke oppgradere fra gammelt til nytt.

Jeg har MY20 og synes det etter software oppgraderingene er helt ok.
Ja fant ut det selv etter å søkt litt mer, for meg hørtes det jo litt esktremt ut at jeg må ut med 120k mer nesten fra 2020 til 2021 modell bare for litt raskere infotainment

Ser 2020 modellene starter på rundt 500k godt utstyrt, og du får 2019 modeller med HSE til 480k

Ingeniøren

Har kjørt biler med begge og foretrekker det jeg har på min; InControl Touch pro. Pivo pro er mulig raskere men opplever ikke Touch Pro som tregt. Helt klart ikke værd mange tusen i tillegg !

Er du veldig opptatt av infotainment så finnes det bedre biler. Få kjører dog bedre enn Jaguar som jeg vektlegger som det aller viktigste ved en bil ! Infotainment er kun en støtte funksjon.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

4Matic Fanatic

Sitat fra: siljan på tirsdag 20. desember 2022, klokken 14:21
..Ja fant ut det selv etter å søkt litt mer, for meg hørtes det jo litt esktremt ut at jeg må ut med 120k mer nesten fra 2020 til 2021 modell bare for litt raskere infotainment
Prisforskjellen ligger jo ikke bare i infotainment, bilen er nyere med 2-3 år lengre gjenværende garanti, samt endel andre små forbedringer som raskere hjemmelading (11kW vs 7), 3-delt bakseterygg vs 60/40-deling, osv.
En annen sak om du ser på kun EV320 (virker som det er mange av disse i omløp på MY21 og nyere) så er det faktisk en reell, godt merkbar forskjell i ytelse mellom denne og EV400.

Ingeniøren

Forskjellen mellom EV320 og EV400 merker du meget godt, faktisk var forskjeller større enn jeg hadde forestilt meg...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

4Matic Fanatic

Må samtidig si at 320 er en meget harmonisk bil å kjøre, og for mange sannsynligvis leverer en like god opplevelse.
Den har "nok" trøkk til å ikke føles treg, og alt annet er jo likt og ut fra hva man leser på forum og FB kan det til tider virke som flesteparten av eierne er mest opptatt av å spare strøm og kjøre pent, og da er jo bilen perfekt.

Jeg derimot, som blir 18 i hodet og digger følelsen full pedal på 400hk gir savnet virkelig min egen bil da jeg kjørte en 320 lånebil et par måneder i høst.

Maxwell_400

Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 20. desember 2022, klokken 19:36
samt endel andre små forbedringer som raskere hjemmelading (11kW vs 7), 3-delt bakseterygg vs 60/40-deling, osv.

Med den nye nettleiemodellen lader jeg ikke raskere enn 5kW uansett, mere enn nok for å fylle på i løpet av en natt.

3 delt bakseterygg kunne jeg ha tenkt meg, lurer på om jeg kan bytte bakseterygg?
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

4Matic Fanatic

Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 22. desember 2022, klokken 10:47
Med den nye nettleiemodellen lader jeg ikke raskere enn 5kW uansett, mere enn nok for å fylle på i løpet av en natt.
Nei, jeg har uansett bare 16A 1-faslading hjemme så det er samme her.
Derimot har jeg for øyeblikket gratis lading på jobben og der får jeg også bare 3,6kW ut av et 11kW-punkt, mens '21-modellen jeg lånte fullada over en normal arbeidsdag. Dette problemet treffer man på mange offentlige ladepunkt..

Trekkoppbil

Forskjellen på 320 og 400, gikk bare på effekt, hvis jeg forstod det rett.
I spørsmålstillingen til trådstarter, så kan forskjellene gå på årganger. Da 320 kom med en 2021-ansiktsløfting i slutten av 2020 da bilen hadde vært på markedet et par år.
Ellers hadde jeg inntrykk av at utstyrspanelet var avhengig av modelnivå eller utstyrspakker. Og jeg hadde inntrykk av at valg av utstyrspakker kunne bety mer enn utstrysnivå, så en S kunne være bedre utstyrt enn en SE. 320 blei solgt med en del kampanjepakker, da eg trur produsenten var desperat etter å selge ipace før slutten av 2020, for å dra ned utslippstallene for året. Etter mine beregninger kunne produsenter med moderate co2-bøter, spare over 20 000€ i børe for hver nullutslippsbil man solgte i Europa i 2020.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA