Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan få TWCv2 til å virke på Renault Megane-Etech?

Startet av dragmore, mandag 19. desember 2022, klokken 22:10

« forrige - neste »

dragmore

hei, har en megane som ny konebil og jeg får ikke denne til å lade i det hele tatt på TWC jeg har på veggen.
TWC er satt opp med 3fas 25amp og brukes mot min ModelS. Renaulten viser bare rødt etter 2-3 sec.. TWC viser grønt først, så rødt der også...
Leser her og der at TWC må settes i "legacy" mode, men finner ingen dokumentasjon på dette..
Noen som har noe info jeg kan bruke her ?
Tesla Model S75D -2017  - HW3.0+MCU2.0 oppgradert, nå med nye HW3.0 kameraer!

geear

Det er dipswitch 2 innvendig NED (off).. hvis det fortsatt fungerer. Dipswitchene er vist i manualen, men 2 er ikke beskrevet. :-1:

Men har du TN eller IT-nett? Altså 400 eller 230V? Kan være den får noe trøbbel pga 3-fas hvis det er 230V.

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

dragmore

Sitat fra: geear på mandag 19. desember 2022, klokken 22:42
Det er dipswitch 2 innvendig NED (off).. hvis det fortsatt fungerer. Dipswitchene er vist i manualen, men 2 er ikke beskrevet. :-1:

Men har du TN eller IT-nett? Altså 400 eller 230V? Kan være den får noe trøbbel pga 3-fas hvis det er 230V.

IT-Nett, 230V, 3fas 25amp..
Det rare er at det fungerer idag på noen biler (bortsett fra tesla).
Tesla Model S75D -2017  - HW3.0+MCU2.0 oppgradert, nå med nye HW3.0 kameraer!

RJK

Sitat fra: dragmore på tirsdag 20. desember 2022, klokken 01:28
Sitat fra: geear på mandag 19. desember 2022, klokken 22:42
Det er dipswitch 2 innvendig NED (off).. hvis det fortsatt fungerer. Dipswitchene er vist i manualen, men 2 er ikke beskrevet. :-1:

Men har du TN eller IT-nett? Altså 400 eller 230V? Kan være den får noe trøbbel pga 3-fas hvis det er 230V.

IT-Nett, 230V, 3fas 25amp..
Det rare er at det fungerer idag på noen biler (bortsett fra tesla).
Det ser ikke ut som Megane har det samme problemet med IT-nett som Zoe (se sitat og lenker under), men om laderen er satt opp som 3-fase, så kan det være at denne ikke liker "kvasi-3-fase" uten reell N som mange setter opp disse med. Sjekk derfor med manual det over med dip-switch-setting, og om hvordan du ev. kan sette den i 1-fase-operasjon når du vil lade med Renaulten. Mulig det vil løse problemet.

"It has now been confirmed by "Renaults elbilsjef" Jean-Paul Drai in the latest TU podcast that the Megane will not have the charging incompatibility the Zoé has with the IT grid! :)
Dette er hva Renaults elbilsjef liker best med nye Megane - Tu.no
https://www.tu.no/artikler/dette-er-hva-renaults-elbilsjef-liker-best-med-nye-megane/513201"

https://elbilforum.no/index.php?topic=57566.0

https://nye.naf.no/elbil/lading/kan-du-lade-med-trefase-pa-230-v-it-nett
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: dragmore på tirsdag 20. desember 2022, klokken 01:28
Sitat fra: geear på mandag 19. desember 2022, klokken 22:42
Det er dipswitch 2 innvendig NED (off).. hvis det fortsatt fungerer. Dipswitchene er vist i manualen, men 2 er ikke beskrevet. :-1:

Men har du TN eller IT-nett? Altså 400 eller 230V? Kan være den får noe trøbbel pga 3-fas hvis det er 230V.

IT-Nett, 230V, 3fas 25amp..
Det rare er at det fungerer idag på noen biler (bortsett fra tesla).
Har samme oppsett selv med TWC3, bare 32A i stedet, og her har alle biler som har vært testet fungert. Kun 3 og Y som tar 11 kW, men alle har ladet. Ladeboksen er ikke satt opp som Tesla only, på TWC3 er det over wifi, men det skal i prinsippet tilsvare dipswitch 2 ned på TWC2. Har ikke prøvd noen Renault. Kan hende de har enda en fransk særhet som gjør at de ikke liker at det er spenning (~130V) på N-leder? Med TN er N nulleder. Eller så står ladeboksen din til Tesla-språk og bilen avbryter kommunikasjonen før ladeboksen faller over til standard type 2-komm. Prøv config, funker ikke det så må du kanskje prøve 1-fas..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA